Stand Slotwet 2022 | vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 422.591 | 523.650 | 574.677 | 586.677 | 600.677 | 615.677 | 630.177 |
- Omzet moederdepartement | 198.016 | 250.191 | 285.641 | 294.041 | 303.841 | 314.341 | 324.341 |
- Omzet overige departementen | 117.843 | 134.503 | 151.342 | 154.942 | 159.142 | 163.642 | 168.142 |
- Omzet derden | 106.732 | 138.956 | 137.695 | 137.695 | 137.695 | 137.695 | 137.695 |
Rentebaten | 360 | 0 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Vrijval voorzieningen | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 46.509 | 19.606 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | 22.604 |
Totaal baten | 469.641 | 543.256 | 597.641 | 609.641 | 623.641 | 638.641 | 653.141 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 458.888 | 532.201 | 579.242 | 591.242 | 605.242 | 620.242 | 634.742 |
- Personele kosten | 289.582 | 336.629 | 353.153 | 364.002 | 376.659 | 390.221 | 403.330 |
- waarvan eigen personeel | 252.407 | 297.748 | 312.057 | 322.906 | 335.564 | 349.125 | 362.234 |
- waarvan externe inhuur | 27.527 | 25.585 | 27.668 | 27.668 | 27.668 | 27.668 | 27.668 |
- waarvan overige personele kosten | 9.648 | 13.296 | 13.428 | 13.428 | 13.428 | 13.428 | 13.428 |
- Materiële kosten | 169.306 | 195.572 | 226.089 | 227.240 | 228.583 | 230.021 | 231.412 |
- waarvan apparaat ICT | 1.991 | 2.150 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 55.063 | 59.403 | 74.486 | 74.486 | 74.486 | 74.486 | 74.486 |
- waarvan overige materiële kosten | 112.252 | 134.019 | 148.303 | 149.454 | 150.797 | 152.235 | 153.626 |
Rentelasten | 32 | 100 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Afschrijvingskosten | 7.358 | 10.455 | 7.810 | 7.810 | 7.810 | 7.810 | 7.810 |
- Materieel | 1.494 | 1.660 | 1.810 | 1.810 | 1.810 | 1.810 | 1.810 |
- waarvan apparaat ICT | 109 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
- Immaterieel | 5.864 | 8.795 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Overige kosten | 10.080 | 500 | 10.389 | 10.389 | 10.389 | 10.389 | 10.389 |
- waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
- waarvan bijzondere lasten | 10.080 | 0 | 9.889 | 9.889 | 9.889 | 9.889 | 9.889 |
Totaal lasten | 476.358 | 543.256 | 597.641 | 609.641 | 623.641 | 638.641 | 653.141 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 6.717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 6.717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet
De NVWA streeft naar effectief en efficiënt toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang.
De post omzet moederdepartement (€ 285,6 mln.) is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Bij omzet moederdepartement en omzet overige departementen is rekening gehouden met een bedrag van € 42 mln. regeerakkoordmiddelen en € 8 mln. extra middelen in het kader van WAU (Werk aan Uitvoering). Daarvan is 70% toegewezen aan omzet moederdepartement en 30% aan overige departementen (VWS).
De omzet derden bestaat uit opbrengsten NVWA-tarieven voor het bedrijfsleven (waarin verdisconteerd kosten werkzaamheden Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS)) en overige baten. De omzet derden neemt enerzijds toe ten opzichte van 2023 doordat de ministers LNV en VWS het voornemen hebben om per 1 januari 2024 kostendekkende tarieven te hanteren (verdere afbouw bijdrage van LNV en VWS). Hierdoor wordt een groot deel van de vergoeding van de (retribueerbare) kosten door het moederdepartement die voorheen als bijzondere baten werden verantwoord vanaf 2024 aan het bedrijfsleven toegerekend. Alhoewel er voor 2024 sprake zal zijn van een hogere kostprijs, wordt rekening gehouden met een daling van de retributieopbrengsten door minder retribueerbare activiteiten (volume).
De totale omzet 2024 zal fors hoger uitkomen dan in 2023, als gevolg van een vergoeding van een hogere kostprijs. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere loon- en kostprijsontwikkeling en doorberekende kosten van derden. Daarnaast ontvangen medewerkers vanaf 2023 meer IKB uren. Dit kan effect hebben op het aantal productieve uren per medewerker zonder vervanging en (voor zover deze extra uren niet worden opgenomen) op de hoogte van de verlofvoorziening.
Omzet moederdepartement:
Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er als gevolg van een nieuw kostprijsmodel bij het moederdepartement nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research in opdracht van de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 167.652 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 523 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 716 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 16.860 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Toezicht (nieuw in 2023) | n.v.t. | 234.170 | 266.220 | 274.620 | 284.420 | 294.920 | 304.920 |
Overig | 12.265 | 16.021 | 19.421 | 19.421 | 19.421 | 19.421 | 19.421 |
Totaal | 198.016 | 250.191 | 285.641 | 294.041 | 303.841 | 314.341 | 324.341 |
Omzet overige departementen:
Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er bij de overige departementen nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 91.540 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 0 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 1.078 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 2.179 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. |
Toezicht (nieuw in 2023) | n.v.t. | 111.031 | 121.980 | 125.580 | 129.780 | 134.280 | 138.780 |
Overig | 23.046 | 23.472 | 29.362 | 29.362 | 29.362 | 29.362 | 29.362 |
Totaal | 117.843 | 134.503 | 151.342 | 154.942 | 159.142 | 163.642 | 168.142 |
Rentebaten
Dit betreft de rente op de uitstaande middelen op de rekening-courant bij het ministerie van Financiën. De rentebaten zijn begroot conform realisatie 2022.
Vrijval voorzieningen
Dit betreft voorzieningen voor (schade)claims. Er is geen vrijval van de bestaande voorzieningen begroot.
Bijzondere baten
De bijzondere baten betreffen bijdragen van het moederdepartement voor zover er aanleiding bestaat om specifieke kosten niet door te berekenen in de NVWA-tarieven voor derden. Deze baten dienen ter bekostiging van kosten die de NVWA niet aan het bedrijfsleven mag doorberekenen en dus ten laste komen van de begroting van LNV. Een voorbeeld hiervan is de initiële opleidingskosten van nieuwe officiële assistenten en officiële dierenartsen die op grond van de Europese Controleverordening (EU) 2017/625 niet mogen worden doorbelast aan het bedrijfsleven of politieke toezeggingen (bijvoorbeeld de kosten voor Reistijd=Werktijd-regeling (de reistijd van ambulante medewerkers die nu binnen de NVWA werkzaam zijn) of compensatie van de kosten voor de kleine slagers).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De stijging van de personele kosten hangt samen met de salarisstijgingen als gevolg van de nieuwe cao’s. Daarnaast zal het aantal fte in 2024 licht hoger zijn dan in 2023.
Materiële kosten
De stijging van de materiële kosten is met name een gevolg van de hoge inflatie. Dit is te zien bij de bijdrage aan SSO’s (DICTU, servicekosten huisvesting, beveiliging en schoonmaak). Daarnaast zijn er applicaties die vanuit projectfase in beheer komen en tot hogere exploitatiekosten leiden. Bijvoorbeeld RijksDoc, ‘Zoek-en-Vind’ en Laboratory Information Management System (LIMS).
De overige materiële kosten zijn hoger door de stijgende tarieven van de partijen die extern worden ingehuurd voor specifieke opdrachten. Daarnaast zullen de kosten voor gas- en elektra stijgen.
Rentelasten
De rentelasten stijgen licht door hogere rentepercentages op de leningen bij het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten liggen naar verwachting in lijn met de kosten in 2023.
Afschrijvingskosten immaterieel
Deze kosten liggen naar verwachting in lijn met de realisatie in 2022. De realisatie 2023 zal vermoedelijk fors lager uitkomen. Doordat er inmiddels meerdere systemen zijn opgeleverd zullen de afschrijvingskosten in 2024 hoger zijn.
Dotaties aan voorzieningen
Voor (schade)claims wordt, net als in 2023, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.
Bijzondere lasten
Er is voor € 9,9 mln. aan bijzondere lasten begroot. Dit bestaat met name uit de BTW op de ontvangen facturen van KDS en practitioners. De compensatie hiervoor wordt verantwoord onder de bijzondere baten.
Stand Slotwet 2022 | vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 55.004 | 58.603 | 64.167 | 66.230 | 66.651 | 66.184 | 65.071 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 467.791 | 543.256 | 597.641 | 609.641 | 623.641 | 638.641 | 653.141 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 457.241 | ‒ 532.301 | ‒ 589.331 | ‒ 601.331 | ‒ 615.331 | ‒ 630.331 | ‒ 644.831 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 10.550 | 10.955 | 8.310 | 8.310 | 8.310 | 8.310 | 8.310 |
-/- totaal investeringen | ‒ 8.813 | ‒ 9.350 | ‒ 10.850 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 162 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | ‒ 8.651 | ‒ 9.350 | ‒ 10.850 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 | ‒ 9.550 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.481 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 7.356 | ‒ 5.391 | ‒ 6.247 | ‒ 7.889 | ‒ 8.777 | ‒ 9.424 | ‒ 9.507 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 6.900 | 9.350 | 10.850 | 9.550 | 9.550 | 9.550 | 9.550 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 2.025 | 3.959 | 4.603 | 1.661 | 773 | 126 | 43 |
5 | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 58.928 | 64.167 | 66.230 | 66.651 | 66.184 | 65.071 | 63.874 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is in 2024 lager dan de operationele kasstroom in de begroting van 2023. Het verschil wordt verklaard doordat de afschrijvingen lager zijn. Afschrijvingskosten worden wél doorberekend via de kostprijs, maar maken geen deel uit van de (uitgaande) kasstroom.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is in 2024 € 1,5 mln. lager dan in 2023, doordat er meer wordt geïnvesteerd in verbouwingen, inventaris en installaties.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is in 2024 € 0,6 mln. hoger dan in 2023. Enerzijds zal er € 0,9 mln. meer worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 1,5 mln. hoger zal zijn, doordat er meer geïnvesteerd zal worden.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt toe met € 2,1 mln. tot € 66,2 mln.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||||
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 121,17 | n.v.t. | 135,54 | 135,54 | 135,54 | 135,54 | 135,54 |
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 128,8 | n.v.t. | 144,08 | 144,08 | 144,08 | 144,08 | 144,08 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) | |||||||
Toezicht (moeder- en overige departementen) | n.v.t. | 345,2 | 388,2 | 400,2 | 414,2 | 429,2 | 443,7 |
Overige producten (derden) | n.v.t. | 109,4 | 137,7 | 137,7 | 137,7 | 137,7 | 137,7 |
Handhaven | 271,6 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren certificering op afstand | 12 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren import | 21,8 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 94,6 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Percentage meerwerk t.o.v. Jaarplan1 | n.v.t. | n.v.t. | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)2 | 2.831 | 3.222 | 3.310 | 3.425 | 3.560 | 3.704 | 3.843 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 2.182/649 | 2.484/738 | 2.615/695 | 2.706/719 | 2.812/748 | 2.926/778 | 3.036/807 |
Salariskosten per fte | 89.152 | 92.394 | 94.266 | 94.266 | 94.266 | 94.266 | 94.266 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | ‒ 1,43% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 80% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |