(1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) = (1) + (2) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|
Baten | |||
- Omzet | 121.848 | ‒ 265 | 121.583 |
waarvan omzet moederdepartement | 81.112 | ‒ 4.138 | 76.974 |
waarvan omzet overige departementen | 4.950 | 806 | 5.756 |
waarvan omzet derden | 35.786 | 3.067 | 38.853 |
Rentebaten | 200 | 200 | 400 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal baten | 122.048 | ‒ 65 | 121.983 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 99.495 | 3.494 | 102.989 |
- Personele kosten | 61.224 | 2.572 | 63.796 |
waarvan eigen personeel | 55.224 | 3.774 | 58.998 |
waarvan inhuur externen | 5.999 | ‒ 1.255 | 4.744 |
waarvan overige personele kosten | 54 | 54 | |
- Materiële kosten | 38.271 | 922 | 39.193 |
waarvan apparaat ICT | 16.164 | 886 | 17.050 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 2.215 | 83 | 2.298 |
waarvan overige materiële kosten | 19.892 | ‒ 47 | 19.845 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | ‒ | 22.045 | 22.045 |
Rentelasten | 100 | 50 | 150 |
Afschrijvingskosten | 2.107 | ‒ 249 | 1.858 |
- Materieel | 2.047 | ‒ 307 | 1.740 |
waarvan apparaat ICT | 69 | ‒ 29 | 40 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.977 | ‒ 278 | 1.699 |
- Immaterieel | 60 | 58 | 118 |
Overige lasten | 20.321 | ‒ 20.321 | ‒ |
waarvan aardobservatie | 20.321 | ‒ 20.321 | ‒ |
waarvan dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal lasten | 122.023 | 5.019 | 127.042 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 25 | ‒ 5.084 | ‒ 5.059 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 25 | 20 | 45 |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ 5.104 | ‒ 5.104 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
Lagere omzet vooral door vertragingen en financiering uit eigen vermogen Masterplan (€ -4,7 miljoen) en verplaatsing van gelden voor de uitbreiding seismologisch netwerk (€ -2,0 miljoen) naar omzet overige departementen. Hogere baten voor technische onderzoeksfaciliteiten (FTO; € 1,1 miljoen) en aardobservatie (€ 1,7 miljoen).
Omzet overige departementen
De stijging van de opbrengsten wordt vooral veroorzaakt door een tweetal nieuwe projecten voor het ministerie van Klimaat en Groene Groei ter waarde van € 1,5 miljoen (waarvan uitbreiding seismisch netwerk € 1,1 miljoen; dit was eerder onder omzet moederdepartement opgenomen). Daarnaast een daling van de opbrengsten EZ op het gebied van seismologische dienstverlening van € 1,0 miljoen. De overige baten stijgen met € 0,3 miljoen.
Omzet derden
De stijging wordt vooral veroorzaakt door een nieuw project (EarthCARE DISC; +€ 5,3 miljoen). De opbrengsten voor de overige projecten dalen met € 2,2 miljoen.
Rentebaten
Een toename van de rentebaten vanwege een hoger rekening-courantsaldo.
Lasten
Personele kosten
Kosten eigen personeel zijn hoger doordat er meer personeel aangenomen wordt voor onder andere FTO Cabauw. Het gaat om circa 10 fte en € 1,0 miljoen hogere kosten. Daarnaast zijn kosten inbesteding gestegen met € 1,0 miljoen door verwachte kosten voor de transitie en diensten van Udac voor bijvoorbeeld Europese aanbestedingen. Tenslotte is geanticipeerd op een kostenstijging doordat de cao-stijging van 2024 voor heel 2025 doorwerkt (€ 1,8 miljoen).
De inhuur is lager door bezuinigingen en het willen voldoen aan de 10%-norm op inhuur. Contracten zijn niet verlengd c.q. beëindigd.
Materiële kosten
De materiele kosten apparaat ICT zijn gestegen met € 1,1 miljoen door gestegen kosten voor beheer en onderhoud extranetten (€ 0,5 miljoen), werkplekken (€ 0,3 miljoen) en cloud platform Team (€ 0,5 miljoen). De kosten voor EWC zijn lager (-€ 0,4 miljoen). Daarnaast overige mutaties van per saldo € 0,1 miljoen.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Als gevolg van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 worden de overige lasten nu onder deze post geschaard. De contributiekosten EUMETSAT (Aardobservatie) stijgen licht met € 1,7 miljoen.
Afschrijvingskosten
Afschrijvingskosten zijn lager door lagere investeringen.
Resultaat
Het begrote negatieve resultaat wordt veroorzaakt doordat voor 2025 kosten voor WAU en Masterplan zijn begroot waarvoor vorig jaar middelen aan het eigen vermogen zijn toegevoegd. Daarnaast zorgt een ophoging van de verlofreservering voor een extra verlies.
Nieuwe Regeling Agentschappen
Per 1 januari 2025 is de nieuwe Regeling Agentschappen ingegaan. In verband met het overgangsjaar naar de nieuwe regeling is voor het uitvoeringsjaar 2025 het exploitatieoverzicht conform de begroting 2025 opgesteld. De nieuwe regeling geeft de mogelijkheid voor bekostiging op basis van output en/of input. Voor de uitvoering van het jaar 2025 wordt daarom naast het exploitatieoverzicht inzicht gegeven in de nieuwe categorieën van baten.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) = (1) + (2) Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | ‒ | ‒ | ‒ |
Baten als tegenprestatie voor levering van input | 121.848 | ‒ 265 | 121.583 |
Rentebaten | 200 | 200 | 400 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal baten | 122.048 | ‒ 65 | 121.983 |
Toelichting
Baten als tegenprestatie voor levering van input
Enerzijds lagere omzet als gevolg van vertragingen en financiering uit eigen vermogen. Anderzijds hogere omzet door nieuwe projecten.
Rentebaten
Een toename van de rentebaten vanwege een hoger rekening-courantsaldo.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2025 | 10.759 | 3.654 | 14.413 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 4.357 | 666 | 5.023 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 9.086 | 1.700 | ‒ 7.386 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 4.729 | 2.366 | ‒ 2.364 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 3.090 | ‒ 3.510 | ‒ 6.600 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ‒ | |||
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 3.090 | ‒ 3.510 | ‒ 6.600 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ | |||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ‒ | |||
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 2.281 | 670 | ‒ 1.611 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 3.090 | 1.160 | 4.250 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 809 | 1.830 | 2.639 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4) | 3.749 | 4.340 | 8.089 |
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2025
Dit is de mutatie naar de werkelijke stand per 1 januari 2025. Voor een uitgebreide toelichting zie het jaarverslag 2024.
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de ontvangsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering.
De ontvangsten operationele kasstroom betreffen de afschrijvingskosten (€ 1,9 miljoen) en een compensatie van het Rijksvastgoedbedrijf van € 0,9 miljoen en inhaal betaling luchtvaart (€ 2,2 miljoen).
De uitgaven operationele kasstroom betreffen met name uitgaven voor diverse projecten voor IenW waarvoor meer uitgaven worden gedaan dan er ontvangsten zijn (€ 2,3 miljoen). Daarnaast bestaan de uitgaven uit een negatief resultaat van € 5,1 miljoen.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de investeringen in nieuwe en bestaande activa en de boekwaarden, boekwinsten en boekverliezen van de verschrootte en verkochte vaste activa.
Ten opzichte van de begroting zijn de investeringen naar boven bijgesteld (€ 6,6 miljoen).
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die te relateren zijn aan de financiering van het KNMI.
De lagere aflossing op leningen is het gevolg van lagere investeringen in 2024, die een doorrekening kent in 2025. (€ - 0,7 miljoen)
Het hogere beroep op de leenfaciliteit ten opzichte van de begroting (€ 1,2 miljoen) is het gevolg van de hierboven genoemde hogere investeringen waarbij voor een deel van de investeringen geen gebruik zal worden gemaakt van de leenfaciliteit omdat deze investeringen direct worden gefinancierd door de opdrachtgevers.