De verticale toelichting geeft een cijfermatig overzicht van de budgettaire veranderingen voor de jaren 2025 tot en met 2030, sinds het opstellen van de ontwerpbegroting 2025.
De afzonderlijke posten worden toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 10 miljoen.
De onderstaande tabel laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2025 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten van de Zvw zien. Onder de tabel is een toelichting van de verschillende mutaties opgenomen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bruto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2025 | 66.761,6 | 70.504,1 | 75.152,0 | 78.273,9 | 82.467,8 | 82.467,8 |
Bijstellingen | ||||||
Autonoom | 19,2 | ‒ 394,9 | ‒ 230,5 | ‒ 247,6 | ‒ 395,9 | ‒ 561,9 |
Actualisatie Zvw-uitgaven (zie tabel 4) | 7,2 | ‒ 142,2 | ‒ 112,2 | ‒ 82,2 | ‒ 62,2 | ‒ 62,2 |
Loon- en prijsontwikkeling | 0,0 | 134,4 | 144,9 | 94,9 | ‒ 53,8 | ‒ 219,8 |
Actualisatie wijkverpleging | 0,0 | ‒ 312,1 | ‒ 396,9 | ‒ 393,9 | ‒ 413,6 | ‒ 413,6 |
Actualisatie multidisciplinaire zorgverlening MDZ | 0,0 | 0,0 | 6,9 | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
Actualisatie geneeskundige geestelijke gezondheidszorg (GGZ) | 0,0 | 0,0 | 201,7 | 201,7 | 201,7 | 201,7 |
Actualisatie Medisch-specialistische zorg (MSZ) | 0,0 | ‒ 75,0 | ‒ 75,0 | ‒ 75,0 | ‒ 75,0 | ‒ 75,0 |
Tegenvaller RS-vaccinatie | 12,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Beleidsmatig | ‒ 13,9 | 20,0 | ‒ 255,3 | ‒ 76,4 | ‒ 269,7 | 4.215,4 |
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting | 0,0 | 0,0 | ‒ 315,0 | ‒ 315,0 | ‒ 315,0 | ‒ 315,0 |
Alternatieve invulling ombuiging subsidie bij- en nascholing medisch-specialisten | 0,0 | 0,0 | 165,0 | 165,0 | 165,0 | 165,0 |
Besparingsverlies eigen risico | 0,0 | 318,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transformatiemiddelen IZA | 0,0 | ‒ 105,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Meer tijd voor patiënt | 0,0 | ‒ 2,6 | ‒ 20,1 | ‒ 30,0 | ‒ 43,3 | ‒ 9,5 |
Kasschuif transformatiemiddelen | 0,0 | ‒ 180,0 | 0,0 | 180,0 | 0,0 | 0,0 |
Overboeking transformatiemiddelen | ‒ 10,5 | ‒ 11,0 | ‒ 11,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Pakketmaatregel geneesmiddelen | 0,0 | 0,0 | ‒ 70,0 | ‒ 70,0 | ‒ 70,0 | ‒ 70,0 |
Overig beleidsmatig | ‒ 3,4 | 0,6 | ‒ 4,2 | ‒ 6,4 | ‒ 6,4 | ‒ 4,2 |
Extrapolatie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4.449,1 |
Totaal bijstellingen | 5,4 | ‒ 374,9 | ‒ 485,9 | ‒ 324,0 | ‒ 665,6 | 3.653,6 |
Bruto Zvw-uitgaven 1e suppletoire begroting 2025 | 66.767,0 | 70.129,3 | 74.666,1 | 77.950,0 | 81.802,2 | 86.121,4 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2025 | 3.395,2 | 3.323,1 | 1.584,6 | 1.601,6 | 1.619,2 | 1.619,2 |
Bijstellingen | ||||||
Autonoom | 0,0 | 12,0 | 7,9 | 8,9 | 8,6 | 8,3 |
Actualisatie eigen risico | 0,0 | ‒ 4,2 | ‒ 2,5 | ‒ 1,9 | ‒ 2,6 | ‒ 3,3 |
Actualisatie kostenverdelingen raming eigen risico | 0,0 | 16,2 | 10,4 | 10,8 | 11,2 | 11,6 |
Beleidsmatig | 0,0 | 118,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 61,9 |
Besparingsverlies eigen risico | 0,0 | 118,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Extrapolatie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 61,9 |
Totaal bijstellingen | 0,0 | 130,0 | 7,9 | 8,9 | 8,6 | 70,2 |
Zvw-ontvangsten 1e suppletoire begroting 2025 | 3.395,2 | 3.453,1 | 1.592,5 | 1.610,5 | 1.627,8 | 1.689,4 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2025 | 63.366,4 | 67.181,1 | 73.567,4 | 76.672,3 | 80.848,6 | 80.848,6 |
Bijstellingen in de netto Zvw-uitgaven | 5,4 | ‒ 504,9 | ‒ 493,8 | ‒ 332,9 | ‒ 674,2 | 3.583,4 |
Netto Zvw-uitgaven 1e suppletoire begroting 2025 | 63.371,8 | 66.676,2 | 73.073,6 | 76.339,4 | 80.174,3 | 84.432,0 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
Toelichting
Uitgaven
Autonoom
Actualisatie Zvw-uitgaven
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eerstelijnszorg | 74,4 | 74,4 | 74,4 | 74,4 | 74,4 | 74,4 |
Tweedelijnszorg | ‒ 11,9 | ‒ 11,9 | ‒ 11,9 | ‒ 11,9 | ‒ 11,9 | ‒ 11,9 |
Apotheekzorg en hulpmiddelen | ‒ 118,0 | ‒ 118,0 | ‒ 118,0 | ‒ 118,0 | ‒ 118,0 | ‒ 118,0 |
Ziekenvervoer | ‒ 28,6 | ‒ 28,6 | ‒ 28,6 | ‒ 28,6 | ‒ 28,6 | ‒ 28,6 |
Beschikbaarheidbijdragen opleidingen Zvw | ‒ 80,0 | ‒ 80,0 | ‒ 50,0 | ‒ 20,0 | 0,0 | 0,0 |
Grensoverschrijdende zorg | 171,3 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 |
Bijstellingen 1e suppletoire begroting 2025 | 7,2 | ‒ 142,2 | ‒ 112,2 | ‒ 82,2 | ‒ 62,2 | ‒ 62,2 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
In tabel 4 is de post ‘Actualisatie Zvw-uitgaven' uit tabel 3 naar niet-IZA-sectoren uitgesplitst. Op basis van gegevens uit de vierde kwartaalrapportage 2024 van het Zorginstituut en informatie van de NZa zijn de Zvw-uitgaven geactualiseerd. De actualisatie leidt tot een structurele doorwerking van per saldo € 62,2 miljoen lagere uitgaven voor de niet-IZA-sectoren. Aanvullend wordt er in 2025 een incidentele tegenvaller bij de uitgaven voor grensoverschrijdende zorg (v.w.b. gedragsgerechtigden) verwacht en is er in de periode 2026 tot en met 2028 tijdelijk sprake van aflopende meevallers bij de beschikbaarheidbijdragen opleidingen Zvw. Bij enkele IZA-sectoren vindt een actualisatie plaats (zie hieronder) op basis van cijfers van het Zorginstituut. Een toelichting per sector is te vinden in het verdiepingshoofdstuk premiegefinancierde zorguitgaven (PZ), dat als open data beschikbaar wordt gesteld.
Loon- en prijsontwikkeling
De raming van de loon- en prijsontwikkeling is voor 2025 en verder aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Actualisatie wijkverpleging
Op basis van uitvoeringsinformatie van het Zorginstituut zijn de Zvw-uitgaven geactualiseerd. De uitgaven aan wijkverpleging vallen structureel € 414 miljoen lager uit dan eerder geraamd. Dit betreft een aanvulling op de actualisatie bij de Ontwerpbegroting 2025.
Actualisatie multidisciplinaire zorgverlening (MDZ)
Op basis van uitvoeringsinformatie van het Zorginstituut zijn de Zvw-uitgaven geactualiseerd. De uitgaven aan multidisciplinaire zorg vallen structureel € 7 miljoen hoger uit dan eerder geraamd. In de Ontwerpbegroting 2025 is de actualisatie tot en met 2026 reeds verwerkt.
Actualisatie geneeskundige geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
Op basis van uitvoeringsinformatie van het Zorginstituut zijn de Zvw-uitgaven geactualiseerd. De uitgaven aan geestelijke gezondheidszorg vallen structureel € 202 miljoen hoger uit dan eerder geraamd. In de Ontwerpbegroting 2025 is de actualisatie tot en met 2026 reeds verwerkt.
Actualisatie medisch-specialistische zorg (MSZ)
Op basis van uitvoeringsinformatie van het Zorginstituut zijn de Zvw-uitgaven geactualiseerd. De uitgaven aan de medisch-specialistische zorg vallen op basis van de huidige inzichten structureel € 75 miljoen lager uit dan eerder geraamd.
Tegenvaller RS-vaccinatie
Door opname van het RS-vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma ontstaat een structurele besparing van € 8 miljoen in het kader apotheekzorg en € 8 miljoen in het kader medisch-specialistische zorg. In de voorjaarsbesluitvorming 2024 is abusievelijk verondersteld dat deze besparingen al in 2025 volledig zouden optreden. Aangezien de vaccinatie in het najaar van 2025 start, treedt er een kleinere besparing van € 2 miljoen op in 2025. Er is daarom in 2025 sprake van een incidenteel besparingsverlies van € 6 miljoen bij zowel apotheekzorg als medisch-specialistische zorg.
Beleidsmatig
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting
Middels amendement Bontenbal c.s. is een aantal maatregelen op de OCW-begroting teruggedraaid. Vanuit de VWS-begroting worden deze gedekt met de maatregelen bij- en nascholing medisch-specialisten (€ 165 miljoen structureel) en het aanpakken van de beloningen voor medisch-specialisten in maatschappen (€ 150 miljoen structureel). De maatregel bij- en nascholing medisch-specialisten wordt alternatief ingevuld door het inzetten van een deel van de onderuitputting in de wijkverpleging.
Alternatieve invulling ombuiging subsidie bij- en nascholing medisch-specialisten
De Tweede Kamer heeft bij motie TK 2024/2025 29282, nr. 591 gevraagd om een alternatieve invulling te vinden voor de ombuiging «subsidie bij- en nascholing medisch specialisten» binnen het domein van de begroting van VWS. Deze alternatieve invulling is gevonden door een deel van de structurele onderuitputting binnen de sector wijkverpleging hiervoor aan te wenden; zie mutatie actualisatie wijkverpleging.
Besparingsverlies eigen risico
Het kabinet heeft besloten af te zien van de per 2026 voorgenomen tranchering van het eigen risico (€ 150 per behandeling in de MSZ). Dit leidt tot extra uitgaven op de verschillende Zvw-sectoren (€ 318 miljoen, waarvan € 52 miljoen was gereserveerd op Nominaal en onverdeeld Zvw) en hogere ontvangsten eigen risico (€ 118 miljoen). Per saldo is sprake van een besparingsverlies van € 200 miljoen. Dit wordt gedekt binnen de premiegefinancierde uitgaven van de VWS begroting.
Transformatiemiddelen IZA
Ter dekking van het besparingsverlies van het later invoeren van het Trancheren van het eigen risico wordt een deel van de IZA transformatiemiddelen ingezet (€ 105 miljoen in 2025). Tegenover deze verlaging wordt over de jaren 2025 t/m 2027 loon- en prijsbijstelling gealloceerd naar de transformatiemiddelen.
Meer tijd voor de Patiënt
Niet benodigde middelen voor Meer Tijd voor de Patiënt worden ingezet voor andere doeleinden. Het betreft structureel € 9,5 miljoen en cumulatief € 96 miljoen in de jaren 2026 t/m 2029.
Kasschuif transformatiemiddelen
Op basis van actuele verwachtingen over de inzet van transformatiemiddelen worden met deze kasschuif de middelen in de juiste jaren geplaatst.
Overboeking transformatiemiddelen
Met deze mutatie wordt een deel van de IZA transformatiemiddelen (premiegefinancierd) verschoven naar de begrotingsgefinancierde uitgaven, zodat de SPUK transformatiemiddelen kan worden verhoogd. Zorgverzekeraars kunnen namelijk alleen Zvw-aanbieders financieren voor de uitvoering van transformatieplannen. Bij een aantal transformatieplannen zijn echter ook gemeentes betrokken en daarvoor is er de SPUK transformatiemiddelen. Middelen worden overgeheveld op het moment dat die ook daadwerkelijk nodig zijn voor het financieren van gemeentes bij deelname aan transformatieplannen.
Pakketmaatregel geneesmiddelen
Het kabinet beperkt de aanspraak op zelfzorggeneesmiddelen in de Zorgverzekeringswet. Dit zijn betaalbare geneesmiddelen die beschikbaar zijn in de vrije verkoop. Het bedrag is een taakstellende opbrengst, die wordt ingevuld met de verder uit te werken aanpassing van de aanspraak.
Overig beleidsmatig
Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige mutaties.
Extrapolatie
Om de stand van het jaar 2030 te berekenen zijn de begrotingstanden 2029 geëxtrapoleerd naar 2030. Bij deze extrapolatie wordt rekening gehouden met de technische bijstellingen in 2030 met betrekking tot volumegroei, raming loon- en prijsbijstelling en doorwerking van eerdere beleidsmaatregelen. Bij deze posten komt de raming 2030 niet overeen met de raming 2029.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisatie eigen risico
De mutaties in de uitgavenramingen voor de Zvw leiden samen tot een neerwaartse bijstelling van de opbrengsten van het eigen risico vanaf 2026.
Actualisatie kostenverdelingen raming eigen risico
Jaarlijks wordt de raming van het eigen risico in de VWS-begroting geüpdatet met de nieuwste verdeling van zorgkosten en geijkt aan de raming van het eigen risico uit het onderzoek naar de risicoverevening. Beide gebeuren op basis van data van de Erasmus Universiteit. Dit leidt per saldo tot een opwaartse bijstelling van de verwachte opbrengsten van het eigen risico.
Beleidsmatig
Besparingsverlies eigen risico
Het kabinet heeft besloten af te zien van de per 2026 voorgenomen tranchering van het eigen risico (€ 150 per behandeling in de MSZ). Dit leidt tot extra uitgaven op de verschillende Zvw-sectoren (€ 318 miljoen) en hogere ontvangsten eigen risico (€ 118 miljoen). Per saldo is sprake van een besparingsverlies van € 200 miljoen.
Extrapolatie
Om de stand van het jaar 2030 te berekenen zijn de begrotingstanden 2029 geëxtrapoleerd naar 2030. Bij deze extrapolatie wordt rekening gehouden met de technische bijstellingen in 2030 t.o.v. 2029 met betrekking tot volumegroei, raming loon- en prijsbijstelling en doorwerking van eerdere beleidsmaatregelen.
De onderstaande tabel laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2025 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten van de Wlz zien. Onder de tabel is een toelichting van de verschillende mutaties opgenomen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bruto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2025 | 39.849,7 | 42.078,2 | 44.664,2 | 47.710,8 | 50.940,4 | 50.940,4 |
Bijstellingen | ||||||
Autonoom | ‒ 365,6 | ‒ 303,7 | ‒ 164,7 | ‒ 225,4 | ‒ 321,7 | ‒ 499,2 |
Actualisatie Wlz-uitgaven | ‒ 353,3 | ‒ 310,3 | ‒ 223,3 | ‒ 243,3 | ‒ 223,3 | ‒ 223,3 |
Loon- en prijsontwikkeling | 2,5 | 62,4 | 73,4 | 32,7 | ‒ 83,6 | ‒ 261,1 |
Meevaller Wmo | 0,0 | ‒ 33,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Meevaller besparing pgb op maat | 0,0 | ‒ 7,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Beheerskosten zorgkantoren | ‒ 14,8 | ‒ 14,8 | ‒ 14,8 | ‒ 14,8 | ‒ 14,8 | ‒ 14,8 |
Beleidsmatig | 0,0 | ‒ 10,6 | 19,4 | 9,4 | 9,4 | 3.597,5 |
Gewijzigd kasritme bij besparing pgb op maat | 0,0 | ‒ 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Aanpassing Regeling Dienstverlening Aan Huis (RDAH) | 0,0 | 10,8 | 10,8 | 10,8 | 10,8 | 10,8 |
Hulpmiddelen: schuif Wmo-Wlz | 0,0 | ‒ 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overig beleidsmatig | 0,0 | ‒ 1,4 | ‒ 1,4 | ‒ 1,4 | ‒ 1,4 | ‒ 1,4 |
Extrapolatie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3.588,2 |
Technisch | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 |
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 | ‒ 87,2 |
Totaal bijstellingen | ‒ 452,8 | ‒ 401,5 | ‒ 232,6 | ‒ 303,2 | ‒ 399,6 | 3.011,2 |
Bruto Wlz-uitgaven 1e suppletoire begroting 2025 | 39.396,8 | 41.676,7 | 44.431,7 | 47.407,5 | 50.540,8 | 53.951,6 |
Wlz-ontvangsten ontwerpbegroting 2025 | 2.534,9 | 2.734,5 | 2.852,2 | 2.973,3 | 3.092,9 | 3.092,9 |
Bijstellingen | ||||||
Autonoom | 9,3 | 6,7 | 10,7 | 25,4 | 29,4 | 28,5 |
Actualisatie eigen bijdragen Wlz | 9,3 | 9,7 | 13,7 | 28,4 | 32,4 | 31,5 |
Tegenvaller eerste inkomensgenieters | 0,0 | ‒ 3,0 | ‒ 3,0 | ‒ 3,0 | ‒ 3,0 | ‒ 3,0 |
Beleidsmatig | ‒ 4,4 | ‒ 1,7 | ‒ 1,5 | ‒ 1,6 | ‒ 1,7 | 129,5 |
Afroep AP herstel box 3 | ‒ 9,2 | ‒ 1,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kasschuif doorwerking herstel box 3 | 4,8 | 0,0 | ‒ 1,5 | ‒ 1,6 | ‒ 1,7 | 0,0 |
Extrapolatie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 129,5 |
Totaal bijstellingen | 4,9 | 5,0 | 9,2 | 23,8 | 27,7 | 158,0 |
Wlz-ontvangsten 1e suppletoire begroting 2025 | 2.539,8 | 2.739,5 | 2.861,4 | 2.997,1 | 3.120,6 | 3.250,9 |
Netto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2025 | 37.314,8 | 39.343,7 | 41.812,0 | 44.737,5 | 47.847,5 | 47.847,5 |
Bijstellingen in de netto Wlz-uitgaven | ‒ 457,7 | ‒ 406,5 | ‒ 241,8 | ‒ 327,0 | ‒ 427,3 | 2.853,2 |
Netto Wlz-uitgaven 1e suppletoire begroting 2025 | 36.857,0 | 38.937,2 | 41.570,3 | 44.410,4 | 47.420,2 | 50.700,7 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
Toelichting
Uitgaven
Autonoom
Actualisatie Wlz-uitgaven
In het Wlz-kader voor 2025 was bij de definitieve kaderbrief Wlz 2025 rekening gehouden met een maximale groei van afgerond € 3,0 miljard, waarvan € 360 miljoen was gereserveerd als mogelijk op een later moment in te zetten herverdeelmiddelen (zie Kamerstukken II, 2024–2025, 34 104, nr. 412). Op basis van de februaribrief van de NZa blijkt dat het niet nodig is om deze herverdeelmiddelen beschikbaar te stellen. De zorgkantoren komen tot dezelfde conclusie. Zij signaleren ook dat het bestaande Wlz-kader voor 2025 toereikend is om voldoende zorg in te kopen. Het niet beschikbaar stellen van de herverdeelmiddelen leidt tot een neerwaartse bijstelling in de begroting van € 360 miljoen in 2025, maar heeft geen effect op reeds het beschibaar gestelde Wlz-kader voor de zorginkoop door zorgkantoren. Dit blijft voor 2025 ongewijzigd gelijk aan afgerond € 39 miljard, waarmee ten opzichte van 2024 nog steeds afgerond € 2,7 miljard aan extra middelen beschikbaar zijn. Rekening houdend met € 6,7 miljoen aan hogere uitgaven voor Wlz buiten contracteerruimte (tandheelkundige zorg) op basis van de uitvoeringsinformatie van het Zorginstituut bedraagt de actualisatie in 2025 per saldo € 353,3 miljoen Van deze bijstelling werkt € 310,3 miljoen door naar 26 en € 223,3 tot € 243,3 miljoen door naar 2027 en verder.
Loon- en prijsontwikkeling
De raming van de loon- en prijsontwikkeling is voor 2025 en verder aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Meevaller Wmo
Doordat het voorstel van Wet vervanging abonnementstarief Wmo 2015 is vertraagd, kan het niet 9 maanden voor 1/1/2026 gepubliceerd worden (de noodzakelijke implementatietermijn). De invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo 2015 (ivb) kan daardoor niet eerder dan per 1/1/2027 plaatsvinden. Dit leidt tot een besparingsverlies in het gemeentefonds (Wmo), aangezien als gevolg van de vertraging de eerdere uitname uit het gemeentefonds voor 2026 teruggedraaid moet worden.
Meevaller besparing pgb op maat
De besparing op grond van pgb op maat valt in 2026 € 7,5 miljoen hoger uit door aanpassingen in het ingroeipad. Structureel blijft de besparing ongewijzigd.
Beheerskosten zorgkantoren
Op het budget voor de beheerskosten Wlz is gedurende 2024 een meevaller ontstaan van € 14,8 miljoen. Deze mutatie wordt structureel verondersteld.
Beleidsmatig
Gewijzigd kasritme bij besparing pgb op maat
Het kasritme van de reeds ingeboekte besparing voor pgb op maat zal het kasritme zich anders voordoen dan eerder ingeboekt. In het jaar 2026 zal de besparing groter zijn dan eerder verwacht en in 2027 zal de besparing lager zijn dan eerder verwacht. Om dit verschil in het kader te verwerken zal er een kasschuif plaatsvinden van € 10 miljoen van het jaar 2026 naar 2027.
Aanpassing Regeling Dienstverlening Aan Huis (RDAH)
Vanaf 1 januari 2026 valt het pgb niet meer onder de Regeling Dienstverlening Aan Huis (RDAH). Dit betekent dat pgb-budgethouders, afhankelijk van het type arbeidscontract, zowel de premieafdrachten als de doorbetalingen bij ziekte binnen hun pgb-budget moeten bekostigen. In sommige gevallen kan dit ertoe leiden dat het pgb-budget van de budgethouder niet toereikend is, en dat de budgethouder ook niet de ruimte ervaart om de zorgvraag aan te passen. Dit zal een stijging veroorzaken in het benodigde pgb-budget van € 10,8 miljoen structureel waarvoor het Wlz-kader wordt aangepast.
Hulpmiddelen: schuif Wmo-Wlz
Het scheiden van wonen en zorg in de Wlz leidt bij gemeenten tot meerkosten. Bepaalde hulpmiddelen die bij zorg met verblijf vanuit de Wlz worden gefinancierd, worden bij andere leveringsvormen vanuit de Wmo gefinancierd. De meerkosten van gemeenten worden gedekt middels een budgetneutrale schuif vanuit de Wlz. De schuif betreft € 10 miljoen in 2026. Voor de jaren 2024 en 2025 is er in de Voorjaarsnota 2024 reeds een kasschuif verwerkt.
Overig beleidsmatig
Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige mutaties
Extrapolatie
Om de stand van het jaar 2030 te berekenen zijn de begrotingstanden 2029 geëxtrapoleerd naar 2030. Bij deze extrapolatie wordt rekening gehouden met de technische bijstellingen in 2030 met betrekking tot volumegroei, raming loon- en prijsbijstelling en doorwerking van eerdere beleidsmaatregelen. Bij deze posten komt de raming 2030 niet overeen met de raming 2029.
Technisch
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen
Dit betreft het overboeken van de tranche loon- en prijsindexatie 2025 naar het budget voor beschermd wonen in het gemeentefonds.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisatie eigen bijdragen Wlz
De nieuwe kwartaalcijfers van het Zorginstituut leiden per saldo tot een meevaller.
Tegenvaller eerste inkomensgenieters
Wegens een wettelijke onrechtmatigheid en problematiek in de uitvoering is het ministerie van VWS voornemens de eigen bijdrage systematiek te wijzigen zodat bij iedereen de hoogte van de eigen bijdrage berekend zal worden op inkomen t-2. Voorheen werd bij de groep «eerste inkomens genieters» het jaar t of t-1 gehanteerd, in de praktijk bleek dit echter niet uitvoerbaar en heeft het geleid tot ongelijke behandeling van verschillende leeftijdsgroepen, vele correctiefacturen en navorderingen en schuldenproblematiek bij Wlz-cliënten. Deze onbedoelde negatieve effecten worden weggenomen door de systematiek aan te passen, wat zal leiden tot lagere eigen bijdrage inkomsten.
Beleidsmatig
Afroep AP herstel box 3
Burgers met een box 3 vermogen kunnen in bepaalde gevallen in bezwaar gaat tegen hun belastingaangifte, met terugwerkende kracht vanaf 2017, tot aan de invoering van de wet werkelijk rendement, naar verwachting in 2028. Dit leidt tot lagere verzamelinkomens in de betreffende jaren, waardoor Wlz-cliënten ook lagere eigen bijdrages verschuldigd zijn. Hiervoor is de eigen bijdrage met € 9,2 miljoen in 2025 en 1,7 miljoen in 2026 verlaagd.
Kasschuif doorwerking herstel box 3
Over de periode 2017 t/m 2025 zal dit naar schatting € 4,4 miljoen kosten. Voor de bepaling van de eigen bijdrages wordt gebruik gemaakt van inkomensgegevens van twee jaar eerder. Daarom loopt dit effect op de eigen bijdrage Wlz en beschermd wonen Wmo in ieder geval door t/m 2029. Voor de jaren 2026, 2027, 2028 en 2029 zijn de kosten geraamd op respectievelijk € 1,7 miljoen, € 1,5 miljoen, € 1,6 miljoen en € 1,7 miljoen. Hiervoor is een kasschuif verwerkt.
Extrapolatie
Om de stand van het jaar 2030 te berekenen zijn de begrotingstanden 2029 geëxtrapoleerd naar 2030. Bij deze extrapolatie wordt rekening gehouden met de technische bijstellingen in 2030 t.o.v. 2029 met betrekking tot volumegroei, raming loon- en prijsbijstelling en doorwerking van eerdere beleidsmaatregelen.
De uitgaven voor Wmo beschermd wonen zijn de middelen die via een integratie-uitkering vanuit het gemeentefonds aan gemeenten beschikbaar gesteld worden. Deze middelen staan op de begroting van het gemeentefonds van het ministerie van BZK, maar vallen onder de zorguitgaven in het PZ-hoofdstuk. Verder is een deel van de middelen uit de Startnota, die onder de zorguitgaven in het PZ hoofdstuk vallen, opgenomen op de AP van het ministerie van Financiën.
5.3.3.1 Verticale ontwikkeling Wmo beschermd wonen
In de onderstaande tabel wordt de verticale ontwikkeling van de uitgaven Wmo beschermd wonen gepresenteerd en toegelicht.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Netto uitgaven beschermd wonen ontwerpbegroting 2025 | 1.745,9 | 1.746,6 | 1.746,6 | 1.746,6 | 1.746,6 | 1.746,6 |
Bijstellingen | ||||||
Technisch | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 |
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 |
Totaal bijstellingen | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 | 87,2 |
Netto uitgaven beschermd wonen 1e suppletoire begroting 2025 | 1.833,0 | 1.833,7 | 1.833,7 | 1.833,7 | 1.833,7 | 1.833,7 |
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
Bron: VWS. |
Toelichting
Technisch
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen
Dit betreft het toevoegen van de loon- en prijsindexatie 2025 op het budget voor beschermd wonen in het gemeentefonds.
5.3.3.2 Verticale ontwikkeling van de Aanvullende Post
In de onderstaande tabel wordt de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven op de Aanvullende Post (AP) van het ministerie van Financiën gepresenteerd en toegelicht. In de tabel zijn de middelen uit de Startnota opgenomen die overgeheveld zijn naar de Zvw en Wlz en naar de begrotingsartikelen van de VWS-begroting. Daarnaast zijn enkele overige bijstellingen in de tabel verwerkt.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Netto Zorguitgaven aanvullende post Financiën ontwerpbegroting 2025 | 0,0 | 24,2 | 923,2 | 1.216,0 | 605,0 | 600,0 |
Bijstellingen | ||||||
Beleidsmatig | 0,0 | 259,7 | ‒ 125,4 | ‒ 30,9 | 19,8 | 27,8 |
Passende zorg | 0,0 | ‒ 20,0 | 5,0 | 5,0 | 10,0 | 0,0 |
Passende zorg (overboeking naar VWS-begroting) | 0,0 | ‒ 2,4 | ‒ 2,3 | ‒ 0,7 | ‒ 0,2 | 0,0 |
loon- en prijs passende zorg | 0,0 | 1,1 | 1,0 | 0,7 | 0,2 | 0,0 |
Loon- en prijsontwikkeling | 0,0 | 0,0 | 41,9 | 56,1 | 27,8 | 27,8 |
Kasschuif envelop ouderenzorg | 0,0 | 281,0 | ‒ 171,0 | ‒ 92,0 | ‒ 18,0 | 0,0 |
Overboeking taakstelling externe inhuur | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal bijstellingen | 0,0 | 259,7 | ‒ 125,4 | ‒ 30,9 | 19,8 | 27,8 |
Netto zorguitgaven aanvullende post Financiën 1e suppletoire begroting 2025 | 0,0 | 283,9 | 797,8 | 1.185,1 | 624,8 | 627,8 |
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
Bron: VWS. |
Toelichting
Beleidsmatig
Passende zorg
In het kader van realistisch ramen is het kasritme van de envelop passende zorg aangepast.
Passende zorg (overboeking naar VWS-begroting)
Deze mutatie betreft de overboeking van passende zorg naar de VWS-begroting.
Loon- en prijs passende zorg
Deze mutatie betreft de loon- en prijsbijstelling op de passende zorg.
Loon- en prijsontwikkeling
De raming van de loon- en prijsontwikkeling is voor 2025 en verder aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Kasschuif envelop ouderenzorg
Om de envelop ouderenzorg per 2026 in te laten gaan worden vanuit 2027 tot en met 2029 middelen naar 2026 geschoven.
Extrapolatie
Deze mutatie betreft een correctieboeking van de extrapolatie voor het jaar 2030.