2025 BUDGET | 2026 BUDGET | 2027 BUDGET | 2028 BUDGET | 2029 BUDGET | 2030 BUDGET | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal budget artikel 1 | 547 | 601 | 600 | 604 | 644 | 644 |
Totaal vrije ruimte artikel 1 | 0 | 8 | 10 | 9 | 9 | 9 |
1.1 Duurzaam handels- en investeringssysteem, inclusief MVO | 33 | 34 | 34 | 36 | 38 | 38 |
wv. Juridisch verplicht | 33 | 17 | 3 | 0 | 0 | 0 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 17 | 16 | 16 | 16 | 16 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 0 | 15 | 20 | 22 | 22 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 108 | 99 | 97 | 97 | 97 | 97 |
wv. Juridisch verplicht | 108 | 22 | 22 | 13 | 13 | 13 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 | 9 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
1.3 Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 406 | 468 | 469 | 471 | 509 | 509 |
wv. Juridisch verplicht | 379 | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 17 | 204 | 200 | 248 | 255 | 255 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 10 | 45 | 45 | 0 | 31 | 31 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 5 | 4 | 4 | 4 |
2025 BUDGET | 2026 BUDGET | 2027 BUDGET | 2028 BUDGET | 2029 BUDGET | 2030 BUDGET | |
Totaal budget artikel 2 | 911 | 876 | 862 | 962 | 1.042 | 1.042 |
Totaal vrije ruimte artikel 2 | 0 | 129 | 185 | 267 | 363 | 363 |
2.1 Voedselzekerheid | 362 | 380 | 386 | 438 | 480 | 480 |
wv. Juridisch verplicht | 362 | 231 | 144 | 65 | 23 | 23 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 101 | 169 | 294 | 335 | 335 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 48 | 73 | 78 | 123 | 123 |
2.2 Water | 170 | 253 | 277 | 324 | 362 | 362 |
wv. Juridisch verplicht | 170 | 132 | 70 | 26 | 19 | 19 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 40 | 94 | 33 | 6 | 6 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 0 | 0 | 127 | 168 | 168 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 81 | 112 | 139 | 170 | 170 |
2.3 Klimaat | 379 | 243 | 200 | 200 | 200 | 200 |
wv. Juridisch verplicht | 356 | 234 | 119 | 19 | 8 | 8 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 23 | 9 | 42 | 75 | 73 | 73 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 0 | 39 | 56 | 49 | 49 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 50 | 70 | 70 |
2025 BUDGET | 2026 BUDGET | 2027 BUDGET | 2028 BUDGET | 2029 BUDGET | 2030 BUDGET | |
Totaal budget artikel 3 | 694 | 528 | 508 | 554 | 590 | 590 |
Totaal vrije ruimte artikel 3 | 47 | 12 | 16 | 70 | 87 | 89 |
3.1 Mondiale gezondheid en SRGR | 448 | 406 | 407 | 455 | 492 | 492 |
wv. Juridisch verplicht | 378 | 150 | 96 | 65 | 30 | 28 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 44 | 71 | 70 | 70 | 75 | 75 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 26 | 173 | 225 | 250 | 300 | 300 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 12 | 16 | 70 | 87 | 89 |
3.2 Vrouwenrechten en gender | 39 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
wv. Juridisch verplicht | 33 | 2 | 1 | |||
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | 0 | |||
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 6 | 0 | 0 | |||
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 Maatschappelijk middenveld | 154 | 119 | 100 | 99 | 98 | 98 |
wv. Juridisch verplicht | 128 | 12 | 1 | 1 | 0 | 0 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 26 | 107 | 99 | 98 | 98 | 98 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.4 Onderwijs | 52 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Juridisch verplicht | 6 | 1 | ||||
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | ||||
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 0 | 0 | ||||
Totaal vrije ruimte | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2025 BUDGET | 2026 BUDGET | 2027 BUDGET | 2028 BUDGET | 2029 BUDGET | 2030 BUDGET | |
Totaal budget artikel 4 | 990 | 1.120 | 1.119 | 1.126 | 1.229 | 1.229 |
Totaal vrije ruimte artikel | 0 | 427 | 597 | 892 | 995 | 1.160 |
4.1 Humanitaire Hulp | 472 | 475 | 445 | 456 | 496 | 496 |
wv. Juridisch verplicht | 351 | 120 | 20 | 5 | 5 | 0 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 121 | 58 | 43 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 297 | 382 | 451 | 491 | 496 |
4.2 Opvang in de regio | 317 | 395 | 407 | 415 | 452 | 452 |
wv. Juridisch verplicht | 292 | 234 | 250 | 125 | 125 | 0 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 25 | 96 | 84 | 44 | 44 | 44 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 65 | 73 | 246 | 283 | 408 |
4.3 Veiligheid en rechtsorde | 200 | 250 | 266 | 255 | 281 | 281 |
wv. Juridisch verplicht | 199 | 115 | 55 | 35 | 35 | 25 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 1 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 65 | 141 | 195 | 221 | 256 |
2025 BUDGET | 2026 BUDGET | 2027 BUDGET | 2028 BUDGET | 2029 BUDGET | 2030 BUDGET | |
Totaal budget artikel 5 (exclusief artikelonderdeel 5.4) | 570 | 496 | 246 | 242 | 250 | 250 |
Totaal vrije ruimte artikel 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1 Multilaterale samenw | 198 | 142 | 139 | 150 | 156 | 156 |
wv. Juridisch verplicht | 197 | 95 | 88 | 54 | 49 | 49 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 0 | 12 | 18 | 50 | 54 | 54 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 1 | 35 | 33 | 46 | 53 | 53 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Overig armoedebeleid | 135 | 102 | 107 | 92 | 95 | 95 |
wv. Juridisch verplicht | 75 | 62 | 59 | 59 | 56 | 52 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 2 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 58 | 39 | 44 | 29 | 35 | 38 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.3 Oekraïne (XVII) | 237 | 252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Juridisch verplicht | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Bestuurlijk gebonden | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv. Beleidsmatig gereserveerd | 52 | 252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vrije ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform de toezegging tijdens de begrotingsbehandeling d.d. 31 januari 2024 bevat dit onderdeel een meerjarige uitwerking van de juridisch verplichte budgetten inclusief een toelichting. Daarnaast zijn de bedragen weergegeven die bestuurlijk gebonden zijn op grond van bestuursovereenkomsten, convenanten met koepels en/of decentrale overheden, politieke toezeggingen e.d., de bedragen die beleidsmatig gerserveerd zijn en de bedragen die vrij te besteden zijn.
Artikel 1: Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringenDe programmering van artikel 1 bestaat uit meerjarige juridische overeenkomsten waaruit een verdeling van de uitgaven over de jaren plaatsvindt waarvoor de overeenkomst is aangegaan. Voor sub-beleidsartikel 1.1 Duurzame handelsystemen, zijn er diverse programma's ter bestrijding van kinderarbeid en ter bevordering van IMVO. Voor sub-beleidsartikel 1.2 Versterkte Nederlandse handels- en investeringspositie, gaat het om programma's met uitvoeringspartners RVO (o.a. Starters International Business, handelsmissies) en Invest International (o.a. Dutch Trade and Investment Fund). Ook zijn verplichtingen aangegaan voor de Wereldtentoonstelling in Osaka. De programma's met RVO zijn in het lopende jaar juridisch verplicht en in de jaren erna bestuurlijk gebonden. Voor sub-beleidsartikel 1.3 Private sectorontwikkeling, zijn meerjarige verplichtingen aangegaan op het terrein van onder andere financiele sector ontwikkeling en duurzame productie en handel. Voor infrastructuur ontwikkeling worden de regelingen DRIVE, D2B en ORIO door Invest Interntional uitgevoerd. Tevens worden een aantal programma's door RVO uitgevoerd, waaronder de programma's voor de combi-aanpak. RVO en Invest International gaan verplichtingen aan die in latere jaren tot uitbetaling komen. Deze programma's zijn juridisch verplicht. Verplichtingen die onder deze programma's in 2026 en verder worden aangegaan zijn bestuurlijk verbonden.
Artikel 2: Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaatDe programmering onder artikel 2 bestaat uit meerjarige juridische overeenkomsten waaruit een verdeling van de uitgaven over de jaren plaatsvindt waarvoor de overeenkomst is aangegaan. Voor de sub-beleidsartikelen 2.1 Voedselzekerheid en 2.2 Water wordt een groot deel van de budgetten gealloceerd op basis van meerjarige landenstrategieën van posten, voor zover deze kaders nog niet juridisch zijn verplicht, valt het overige deel van dit financiële meerjarige kader onder beleidsmatige verplichtingen omdat Nederland daarover bilaterale afspraken maakt als een betrouwbare en voorspelbare partner in ontwikkelingssamenwerking. Het sub-beleidsartikel 2.3 bevat verplichtingen voor multilaterale klimaatfinanciering en klimaatafspraken zoals bijdragen aan de Global Environment Facility, Green Climate Fund, UNEP en verdragscontributies in het kader van het Kyoto en Montreal protocol.
Artikel 3: Sociale vooruitgangDe programmering onder artikel 3 bestaat uit meerjarige juridische overeenkomsten. Hieruit ontstaat een verdeling van uitgaven over de jaren waarvoor de overeenkomsten zijn aangegaan. Voor artikel 3.1 zijn middelen meerjarig vastgelegd en bestuurlijk gereserveerd voor vaste bijdrages aan o.a. UNAIDS, UNFPA en de WHO. De beleidsmatig gereserveerde middelen hebben betrekking op de uitvoering van de Mondiale Gezondheidsstrategie 2023-2030. Voor artikel 3.2 zijn middelen vastgelegd voor de partnerschappen gericht op bescherming en bevordering vrouwenrechten en gendergelijkheid. De beleidsmatig gereserveerde middelen betreffen de uitvoering van het beleid op het gebied van vrouwenrechten tot en met 2025. Voor artikel 3.3 liggen de middelen tot en met 2025 meerjarig vast voor de versterking van het maatschappelijk middenveld onder andere onder het VMM-kader 2021-2025. De beleidsmatig gereserveerde middelen vanaf 2026 betreffen middelen voor nieuwe ondersteuningsactiviteiten voor het maatschappelijk middenveld, zoals aangegeven in de Kamerbrief «Toekomst samenwerking met maatschappelijke organisaties in ontwikkelingshulp» Voor artikel 3.4 zijn een beperkt aantal middelen vastgelegd voor de uitvoering van het Beroeps- en Hogeronderwijs programma.
Artikel 4: Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkelingDe programmering onder artikel 4 bestaat uit meerjarige juridische overeenkomsten waaruit een verdeling van de uitgaven over de jaren plaatsvindt waarvoor de overeenkomst is aangegaan. Voor artikel 4.1 Humanitaire hulp is het grootste deel van het budget t/m 2025 meerjarig juridisch verplicht. Dit betreft onder andere de bijdragen aan VN-organisaties (WFP, UNHCR, UNRWA), CERF, UNICEF-thematische humanitaire financiering en UNOCHA. Subsidies aan de Dutch Relief Alliance en het Rode Kruis zijn t/m 2026 toegekend. Daarnaast zijn er subsidies uit hoofde van het subsidiebeleidskader «Versterking van de Humanitaire Sector 2024–2027» t/m 2027 toegekend. Voor artikel 4.2 Opvang en bescherming in de regio en migratiesamenwerking liggen de middelen meerjarig juridisch vast. Het betreft hier met name het PROSPECTS programma (2024-2027) en COMPASS. Subsidies die zijn toegekend op het subsidiebeleidskader «Migration and Displacement 2023-2028» lopen uiterlijk tot en met 2028. Met betrekking tot artikel 4.3 Veiligheid en rechtstaatontwikkeling is een deel van het programma via gedelegeerde landenprogramma’s vastgelegd. Het deel wat van deze gedelegeerde middelen niet juridisch is vastgelegd is opgenomen onder bestuurlijk gebonden. De bijdrage aan het Peace Building Fund is verplicht t/m 2026. Er zijn subsidies toegekend uit het subsidiebeleidskader «Contributing to Peaceful and Safe Societies 2024–2031» die uiterlijk in 2031 aflopen.
Artikel 5: Multilaterale samenwerking en overige inzetBinnen artikel 5.1 zijn de verplichtingen voor de middelen- en kapitaalaanvullingen die vanaf 2025 worden aangegaan met de regionale ontwikkelingsbanken als bestuurlijk gebonden aangegeven. De jaarlijkse bijdrage aan MOPAN is tevens bestuurlijk geonden. De Algemene Vrijwillige Bijdragen aan UNDP en UNICEF zijn per 2026 opgenomen als beleidsmatig gereserveerd. De financiering van het Assistent-Deskundigenprogramma en overige (m.n. Technische Assistentie) programma’s is voor de komende jaren beleidsmatig gereserveerd. De bijdragen aan UNESCO in 2025 en verder zijn verplichte bijdragen die als juridisch verplicht zijn aangemerkt binnen artikel 5.2. De uitgaven voor schuldverlichting liggen tot en met 2029 grotendeels juridisch vast; de nieuwe verplichtingen voor schuldverlichting (HIPC IDA-21 en HIPC IDA-22) zijn als bestuurlijk gebonden aangegeven. De voorgenomen overige programma’s zijn als beleidsmatig gereserveerd opgenomen. Binnen artikel 5.3 Oekraïne is 27% van de uitgaven in 2025 juridisch verplicht en 51% bestuurlijk gebonden. Het overige budget is beleidsmatig gereserveerd. De uitgaven in 2026 voor niet-militaire steun aan Oekraïne zijn beleidsmatig gereserveerd.