Base description which applies to whole site

Bijlage 7: Tol

Scope

De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.

Het uitvoerings- en het handhavingsplan zijn in het najaar 2023 aan de Kamer voorgelegd. Dat was ruim voor de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding en de start van de tolheffing, die naar verwachting in december 2024 plaatsvindt. De precieze start van tolheffing op de ViA15 is afhankelijk van de Raad van State-uitspraak over het Tracébesluit ViA15. Vooralsnog wordt niet uitgegaan van ingebruikname ViA15 en start tolheffing voor 2030.

Financieel

Het doel van de tolheffing is om een financieringsbehoefte voor beide aanlegprojecten te dekken. Deze behoefte komt tot uiting in een tolopgave van € 392 miljoen voor de Blankenburgverbinding en van € 354 miljoen voor de ViA15 (prijspeil 2024). De tolopbrengsten dienen deze tolopgave, maar ook de uitvoeringskosten voor tolheffing te dekken. Deze uitvoeringskosten betreffen de invoeringskosten van tolheffing en de cumulatieve kosten voor exploitatie tijdens de periode waarin tol geheven wordt.

Organisatie

De tolheffing wordt samen met de uitvoeringsorganisaties RDW, CJIB, RWS en ILT verder uitgewerkt.

Specificatie inkomsten en uitgaven

In onderstaande tabel is het totaaloverzicht opgenomen van de verwachte inkomsten en uitgaven.

Tabel 83 Specificatie inkomsten en uitgaven (bedragen x € 1.000)

Uitgaven

Artikel

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

Rijksbijdrage voor realisatie Tolsysteem en -organisatie

 

53.806

42.900

4.338

             

- bijdrage aan Rijkswaterstaat

MF 12.06/12.03

2.793

2.094

100

             

- bijdrage aan RDW

MF12.03

37.141

23.491

1.500

             

- bijdrage aan ILT

HXII art. 24

  

100

             

- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau

MF 12.03

3.763

2.781

300

             

- uitgaven programmaorganisatie IenW

MF 12.03/HXII art. 98

10.110

1.300

1.000

             

- nog toe te wijzen

MF12.03

0

13.234

1.338

             

Rijksbijdrage voor realisatie Exploitatie Tolsysteem

 

0

18.442

47.390

40.570

34.582

28.682

28.746

21.912

21.463

20.662

19.989

20.064

20.105

20.040

19.402

5.207

Subtotaal Blankenburgverbinding

 

53.806

61.342

51.728

40.570

34.582

28.682

28.746

21.912

21.463

20.662

19.989

20.064

20.105

20.040

19.402

5.207

                  

Rijksbijdrage voor realisatie Tolsysteem en -organisatie

 

400

  

1.880

3.760

6.652

9.400

         

- bijdrage aan Rijkswaterstaat

MF 12.06/12.03

400

  

700

900

2.900

1.200

         

- bijdrage aan RDW

MF12.03

   

200

800

800

4.400

         

- bijdrage aan ILT

HXII art. 24

    

100

100

100

         

- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau

MF 12.03

   

200

400

400

400

         

- uitgaven programmaorganisatie IenW

MF 12.03/HXII art. 98

   

200

400

400

400

         

- nog toe te wijzen

MF12.03

   

580

1.160

2.052

2.900

         

Rijksbijdrage voor realisatie Exploitatie Tolsysteem

        

18.188

16.075

14.313

12.480

12.483

12.396

12.379

13.179

24.453

Subtotaal ViA15

 

400

  

1.880

3.760

6.652

9.400

18.188

16.075

14.313

12.480

12.483

12.396

12.379

13.179

24.453

Totaal uitgaven Tol

 

54.206

61.342

51.728

42.450

38.342

35.334

38.145

40.100

37.538

34.975

32.470

32.547

32.501

32.419

32.581

29.660

Ontvangsten

                 

Totaal geraamde ontvangsten tol

MF 12.09

 

29.256

100.181

103.066

95.958

88.716

151.294

150.448

148.337

124.022

53.752

49.754

49.754

9.756

82.730

82.733

Ontvangsten voor realisatie tolsysteem*

MF 12.09

 

12.293

12.290

12.290

12.290

12.290

12.290

12.290

12.290

12.290

12.285

     

* De geraamde ontvangsten zijn niet geactualiseerd ten opzichte van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024.

                 

Toelichting op tabel

  • Voor de realisatie en exploitatie van tol is er een aantal rollen en taken die vervuld worden, die betrekking hebben op zowel reguliere inning als voor de wettelijke aanmaning en handhaving.

  • Voor het mogelijk maken om tol te kunnen innen, moeten de uitvoeringsorganisaties zich gedegen voorbereiden, systemen aanpassen en producten en diensten inkopen. Daarnaast dient ook IenW voorbereidingen te treffen. De realisatiekosten die hierbij worden gemaakt komen ten laste van de tolopgave. Deze kosten zijn geactualiseerd ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2024.

  • Naast de realisatiekosten voor het tolsysteem worden de exploitatiekosten van tolheffing gedekt uit de tolontvangsten op deze verbindingen. Deze kosten zijn uitgesplitst naar de twee aanlegprojecten. Deze kosten zijn volledig herzien op basis van de meest actuele inzichten en geactualiseerde ramingen bij de uitvoeringsorganisaties en bij het project Tijdelijke Tolheffing. Deels zijn deze kosten volume-afhankelijk en afhankelijk van het aantal passages op beide wegen. Deels betreft het vaste kosten onafhankelijk van het gebruik van beide wegen. De volume-afhankelijke kosten zijn aan het desbetreffende aanlegproject toegerekend. Voor de verdeling van de volume-onafhankelijke exploitatiekosten over beide aanlegprojecten is een verdeelsleutel bepaald op basis van de verkeersvolumes op beide wegen.

  • Op basis van de verwachte verkeersvolumes van het tolsysteem betreffen de verschuldigde tolbedragen en de ontvangsten uit betaalherinneringen en boetes indien een eenmalige betaling niet tijdig plaatsvindt.

  • Verschillende cijfers in de tabel kennen nu nog een behoorlijke onzekerheid en zijn mede afhankelijk van hoe het tolsysteem in de praktijk functioneert. Een nauwkeurige raming van de verwachte duur van de tolheffing is daarom pas te geven nadat er enige jaren tol geheven is.

Licence