2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Amendement Friese taal | 1.400 | |||||
Bestuursafspraak Friese taal en cultuur OCW | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | |
Drugsdumpingen | 1.000 | |||||
Friese taal en cultuur | 2.968 | 268 | 268 | 268 | 268 | |
Fryske Akademie | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 |
Gebiedsbiografie Twente | 41 | |||||
Hergebruik stedelijk afvalwater | 250 | 250 | 250 | 250 | ||
Interbestuurlijk Toezicht domein erfgoed | 818 | 818 | 818 | 818 | 818 | 818 |
Landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven | 75 | |||||
Middelen toegankelijkheid OV | 18.842 | |||||
Monumenten | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Na-ijlende effecten mijnbouw | 647 | 647 | 647 | 647 | 647 | 647 |
Netwerk grensinformatiepunten | 60 | |||||
Omgevingsveiligheid | 675 | |||||
Ontwikkeling economische agenda | 400 | 452 | ||||
OV op peil houden | 74.472 | 74.420 | 74.420 | |||
Regionaal OV studenten reisproduct | 84.703 | |||||
Regionaal OV tarief | 67.387 | 67.387 | 67.387 | |||
RES regio's | 2.619 | 2.619 | 2.619 | 2.619 | 2.619 | 2.619 |
Tooling Provincie Zuid Holland | 100 | |||||
Uitvoeringskosten omgevingswet | 1.022 | |||||
Veilig wonen | 85 | 85 | 85 | |||
Verkeersveiligheid | 1.185 | 1.185 | 1.185 | 1.185 | 1.185 | 1.185 |
Versterking vergunningverlening maatwerkaanpak | 5.850 | |||||
Waddenfonds | 28.878 | 28.878 | 28.878 | |||
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen | 6 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 315.417 | 198.943 | 198.491 | 27.721 | 27.471 | 26.828 |
Toelichting
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel is te zien dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle provincies worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.