Naar aanleiding van de motie Hachchi c.s. (Kamerstukken II 2011/12, 33000 IV, nr. 28) wordt jaarlijks een overzicht van alle rijksuitgaven aan Caribisch Nederland (met uitzondering van de vrije uitkering ofwel het BES-fonds) toegevoegd aan de begroting van Koninkrijksrelaties.
Naar aanleiding van de voorlichting van de Afdeling Advisering van de Raad van State (RvS) en het Interdepartementale Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties (IBO) volgt het kabinet de aanbeveling op om het overzicht Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland uit te breiden (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Doel hiervan is om de rol van het ministerie van BZK te verstevigen en een meer integrale afweging van de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland te bevorderen.
Onderstaand is eerst een totaal overzicht te vinden met alle Rijksuitgaven die voor Caribisch Nederland op de (departementale) begrotingen staan.
In de kabinetsreactie is aangekondigd dat naast deze toelichting ook een toelichting gegeven zou worden op de wijze van financiering welke gekoppeld aan de beoogde beleidsdoelen (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Zoals in de ontwerpbegroting van 2021 aangekondigd, is vanaf dit jaar deze uitbreiding inclusief de uitsplitsing per instrument in de bijlage van de betreffende (departementale) begrotingen terug te vinden en hieronder alleen voor de begroting Koninkrijksrelaties.
Begroting | realisatie | ontwerpbegroting 2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Totaal Rijksuitgaven | 546.341 | 627.947 | 623.033 | 570.453 | 542.483 | 546.591 | 552.627 | |
IIB | Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad | 447 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
IV | Koninkrijksrelaties1 | 19.215 | 8.759 | 13.358 | 8.981 | 5.981 | 5.981 | 6.044 |
VI | Justitie en Veiligheid | 62.607 | 70.227 | 65.502 | 64.153 | 64.051 | 63.778 | 63.673 |
VII | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 2.055 | 6.855 | 6.379 | 5.379 | 5.379 | 4.779 | 4.779 |
VIII | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 88.207 | 91.423 | 93.331 | 93.645 | 75.099 | 75.108 | 75.103 |
IX | Financiën en Nationale Schuld | 21.042 | 20.849 | 20.849 | 20.849 | 20.849 | 20.849 | 20.849 |
X | Defensie2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
XII | Infrastructuur en Waterstaat | 18.938 | 25.855 | 16.469 | 11.062 | 10.223 | 8.345 | 8.110 |
XIII | Economische Zaken | 5.172 | 10.067 | 5.400 | 5.400 | 5.400 | 5.400 | 5.400 |
XIV | Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur | 2.708 | 8.046 | 1.651 | 899 | 830 | 800 | 899 |
XV | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 94.670 | 134.387 | 140.048 | 137.851 | 140.320 | 145.252 | 148.964 |
XVI | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 202.959 | 221.956 | 230.823 | 205.140 | 197.257 | 198.455 | 200.962 |
XXII | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening | 9.2573 | 11.3303 | 11.030 | 11.200 | 12.550 | 13.300 | 13.300 |
De daadwerkelijke uitgaven zijn hoger omdat een deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland niet te bepalen is.
Begroting Koninkrijksrelaties
Hieronder zijn de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland voor de begroting Koninkrijksrelaties afzonderlijk weergegeven, uitgesplitst per instrument. In het overzicht en de bijbehorende toelichtingen wordt aangegeven of het uitgaven zijn ten behoeve van eilandelijke taken of rijkstaken, of er sprake is van incidentele of structurele bekostiging en wordt een toelichting gegeven op de wijze van financiering welke gekoppeld is aan de beoogde beleidsdoelen.
Artikel/ instrument | Taak1 | Bijdrage2 | realisatie | ontwerpbegroting 2025 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Totaal uitgaven | 19.215 | 8.759 | 13.358 | 8.981 | 5.981 | 5.981 | 6.044 | ||
Artikel 1 Versterken rechtsstaat | |||||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | E | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur | 19.215 | 8.759 | 13.358 | 8.981 | 5.981 | 5.981 | 6.044 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 2.328 | 3.244 | 846 | 846 | 846 | 846 | 846 |
Opdrachten | E | I | 1.476 | 1.530 | 1.758 | 1.758 | 1.758 | 1.758 | 1.758 |
Inkomensoverdrachten | R | S | 2.583 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 11.960 | 2.636 | 9.405 | 5.028 | 2.028 | 2.028 | 2.091 |
Bijdrage aan agentschappen | E | I | 868 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 1 Versterken rechtsstaat
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Recherche is een eilandelijke taak. Op grond van het Protocol inzake gespecialiseerde recherchesamenwerking ondersteunt het Recherche Samenwerkingsteam (RST) in deze taak. Het protocol is voor onbepaalde tijd. Met de Politiewet 2012 is bepaald dat er tussen de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) een gesloten systeem voor financiering van de politie bestaat. Jaarlijks worden de budgetten van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties ten behoeve van het RST overgeheveld naar begrotingshoofdstuk VI JenV.
Het RST is zowel in CN als in de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten actief. Hierdoor is niet uit te splitsen welk deel ten goede komt aan CN en welk deel aan de landen.
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Subsidies(regelingen)
Er worden incidentele subsidies verstrekt aan initiatieven die verbindingen bevorderen op het gebied van cultuur, educatie en wetenschap.
Opdrachten
Er worden incidentele opdrachten verstrekt, met als doel om de kwaliteit en slagkracht van het openbaar bestuur te vergroten en de bestuurlijke kaders in CN te versterken. Het gaat dan onder andere om het trainen van de ambtelijke lokale apparaten en het gericht ondersteunen met kennis en expertise op het terrein van goed bestuur en gezonde overheidsfinanciën.
Inkomensoverdrachten
Uit deze middelen worden de pensioenen van gewezen politieke gezagdragers van het land Nederlandse Antillen (bewindspersonen, statenleden en gezaghebbers) afkomstig van Bonaire, Sint Eustatius en Saba gefinancierd. Met het opheffen van het land Nederlandse Antillen in 2010 is bepaald dat deze pensioenen ten laste van Nederland komen (Stcrt. 2010, 14723). Daarmee is dit een structurele rijkstaak.
Bijdrage aan medeoverheden
In afstemming met het lokaal bestuur in CN worden incidentele bijzondere uitkeringen verleend om gerichte initiatieven te kunnen ondersteunen op het gebied van het ontwikkelen van goed openbaar bestuur en versterken van het financieel beheer. In dit kader zijn middelen beschikbaar om de projecten en activiteiten die in de akkoorden met Bonaire en Saba staan uit te voeren. Daarnaast konden door vertraging niet alle beschikbare middelen voor de werkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius in 2024 worden ingezet, een bedrag van € 7,6 mln. is in 2025 beschikbaar.