Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingshoofdstuk

Artikel 1 Belastingen

Tabel 68 Uitgaven beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

3.475.108

3.317.068

3.297.943

3.300.677

3.274.723

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

127.003

167.672

111.664

68.732

67.947

3.341.156

       

Nieuwe mutaties

      

Afdracht ketenpartners

3.001

65.273

12.848

0

0

0

Uitkering incidentele CAO-componenten

35.303

0

0

0

0

0

Loon- en prijsbijstelling

187.724

182.929

181.293

181.274

180.373

180.350

Toerekening uitgaven aan Toeslagen en Douane

0

‒ 53.336

‒ 36.837

‒ 25.332

‒ 21.617

‒ 21.417

Invorderingsrente Sondervermögen

203.000

0

0

0

0

0

Overige mutaties

22.611

2.394

‒ 4.079

‒ 5.489

‒ 10.505

‒ 12.442

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.053.750

3.682.000

3.562.832

3.519.862

3.490.921

3.487.647

Tabel 69 Niet-belastingontvangsten beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.322.182

1.364.391

1.384.381

1.443.904

1.248.904

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

288.816

203.471

138.627

33.399

103.845

1.350.311

       

Nieuwe mutaties

      

Overige mutaties

‒ 210

‒ 210

‒ 210

‒ 210

‒ 210

‒ 210

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.610.788

1.567.652

1.522.798

1.477.093

1.352.539

1.350.101

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Afdracht ketenpartners

Voor de jaren 2024-2026 wordt vanuit Dienst Toeslagen budget overgeheveld naar de Belastingdienst voor hun werkzaamheden met betrekking tot de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) en overig. Het gaat hierbij om de inzet van personeel bij de dienstonderdelen CAP (Centrale Administratieve Processen, verwerking gegevens en betalingen), KI&S (Klantinteractie & -services, Belastingtelefoon) en O&P (Organisatie & personeel, personeelszaken zoals werving) van de Belastingdienst. Het bedrag in 2024 is gesaldeerd met de teruggave aan Toeslagen als gevolg van minder werkzaamheden die voor UHT benodigd zijn.

Uitkering incidentele CAO-componenten

Vanuit de loon- en prijsbijstelling die is ontvangen in 2023 is een reservering in 2024 aangelegd op artikel 10 om de nieuwe cao in dat jaar te kunnen dekken. Hiervan is € 35 mln. benodigd voor de Belastingdienst voor de eenmalige uitkeringen in 2024.

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2024 is in de eerste suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting van Financiën (artikel 10). De loon- en prijsbijstelling wordt nu naar rato verdeeld over de artikelen.

Toerekening van artikel Belastingen aan artikel 9 Douane en artikel 13 Toeslagen

De toerekening geeft inzicht in de integrale uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van de Douane en Dienst Toeslagen maakt. Het betreft hier onder andere activiteiten als facilitaire zaken, ICT, de BelastingTelefoon en heffing en inning. Deze mutatie betreft een actualisatie van de toerekening van middelen van artikel 1 Belastingen naar artikel 9 Douane en een toerekening van middelen van artikel 1 Belastingen naar artikel 13 Toeslagen. De toerekening vindt plaats voor alle dienstonderdelen van de Belastingdienst die uitgaven doen ten behoeve van de Douane- en/of toeslagenprocessen.

Invorderingsrente Sondervermögen

Naar aanleiding van het Hoge Raad arrest op 14 juni, waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat een Duits fonds (Immobielen-Sondervermögen) geen buitenlands belastingplichtige is in Nederland, dient betaalde VPB inclusief rente terugbetaald te worden. Het betreft hier invorderingsrente uit de jaren 1998-2011. Voor de belastingjaren vanaf 2012 wordt geen rente uitgekeerd.

Artikel 2 Financiële markten

Tabel 70 Uitgaven beleidsartikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

34.035

27.110

26.030

35.930

25.580

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 2.098

679

4.085

‒ 9.766

599

26.194

       

Nieuwe mutaties

      

Desaldering UBO uitgaven

2.100

0

0

0

0

0

Overige mutaties

1.342

663

662

662

662

662

       

Stand ontwerpbegroting 2025

35.379

28.452

30.777

26.826

26.841

26.856

Tabel 71 Ontvangsten beleidsartikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

10.209

9.905

8.450

8.450

8.450

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

8.450

       

Nieuwe mutaties

      

Desaldering UBO ontvangsten

2.100

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

12.309

9.905

8.450

8.450

8.450

8.450

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven en ontvangsten

Desaldering UBO uitgaven en ontvangsten

Voor het Ultimate Beneficial Owner (UBO) register werden extra kosten van € 2,1 mln. verwacht. De UBO-registers worden geleidelijk ontsloten. Dit is juridisch en technisch complex, en kost daardoor meer tijd dan gedacht. Door gedeeltelijke ontsluiting van het register komen inmiddels wel weer inkomsten binnen, die de kosten deels kunnen opvangen.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Tabel 72 Uitgaven beleidsartikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

659.146

583.420

440.101

187.101

110.101

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

819

400

0

0

0

110.101

Incidentele suppletoire begroting TenneT

13.100.000

11.900.000

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

      

Kernkapitaal InvestNL

0

0

0

200.000

200.000

200.000

Kernkapitaal Invest International

0

0

100.000

0

0

0

Lening TenneT

0

2.300.000

17.100.000

0

0

0

Overige mutaties

303

73

73

73

73

73

       

Stand ontwerpbegroting 2025

13.760.268

14.783.893

17.640.174

387.174

310.174

310.174

Tabel 73 Ontvangsten beleidsartikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

2.765.500

1.130.500

1.090.500

1.121.500

1.126.500

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

798.025

‒ 78.293

25.546

‒ 5.454

34.546

1.166.046

Incidentele suppletoire begroting TenneT

229.676

720.918

900.386

900.386

900.386

900.386

       

Nieuwe mutaties

      

Opbrengst verkoop ABN AMRO

443.753

0

0

0

0

0

Terugdraaien Tegenontvangst kapitaalinjectie TenneT 2023

‒ 1.602.000

0

0

0

0

0

Renteontvangsten lening TenneT

17.722

39.627

466.436

720.560

720.560

720.560

Overige mutaties

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.652.676

1.812.752

2.482.868

2.736.992

2.781.992

2.786.992

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Kernkapitaal Invest-NL

Invest-NL krijgt in totaal € 900 mln. tot en met 2029 aan additionele middelen waarmee haar slagkracht wordt vergroot. € 600 mln. wordt vanaf de begroting van Financiën gebruikt voor versterking van het kernkapitaal, wat onder meer bijdraagt aan de doorgroei van startups naar scaleups. Met cumulatief € 250 mln. krijgt Invest-NL de mogelijkheid Blended Finance uit te breiden om hiermee knelpunten in de bedrijfsfinanciering te kunnen adresseren. Daarmee wordt het innovatief mkb aanvullend geholpen om door te groeien en neemt de maatschappelijke impact van Invest-NL nog meer toe. Tevens wordt cumulatief € 50 mln. toegevoegd in het Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid (BEV), waarmee als laatste redmiddel een belang kan worden genomen in bedrijven wanneer voorziene investeringen van statelijke actoren onze nationale veiligheid bedreigen. De bijdragen voor Blended Finance en het BEV worden verantwoord op de begroting van Economische Zaken.

Kernkapitaal Invest International

Ter ondersteuning van de financiering van het internationale Nederlandse bedrijfsleven door Invest International wordt een bedrag van € 100 mln. in 2026 vrijgemaakt uit de gereserveerde middelen voor Invest NL vanuit het hoofdlijnenakkoord. Het kabinet onderzoekt tegelijkertijd hoe de continuïteit van Invest International voor de toekomst kan worden geborgd, onder andere door te bezien of en zo ja onder welke voorwaarden een integratie van beide organisaties mogelijk is, op zodanige wijze dat de beleidsdoelen van beide organisaties worden versterkt (binnen de geldende budgettaire afspraken).

Lening TenneT

Door het uitblijven van de volledige verkoop van TenneT Duitsland heeft TenneT een additionele leningsfaciliteit nodig om haar credit rating te behouden en te voldoen aan marktvereisten. De leningsfaciliteit is opgehoogd met € 2,3 mld. voor 2025 en uitgebreid met € 17,1 mld. voor 2026.

Ontvangsten

Opbrengst verkoop ABN AMRO

De ontvangsten nemen in 2024 met ten minste € 443 mln. toe. Dit komt door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO. De ontvangsten betreffen de verkoopopbrengst tot en met juli 2024.

Terugdraaien terugontvangst kapitaalinjectie TenneT 2023

De Duitse staat heeft laten weten dat het op dit moment geen volledige aankoop van TenneT Duitsland kan realiseren. Dit betekent dat er geen terugontvangst is van het kapitaal dat vorig jaar door de Staat in TenneT is gestort (€ 1,602 mld.). Deze ontvangst was in 2024 wel begroot.

Renteontvangsten lening TenneT

De Staat ontvangt een marktconforme rente met additionele vergoedingen over de verstrekte lening aan TenneT.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Tabel 74 Uitgaven beleidsartikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

434.870

552.197

382.923

574.379

283.372

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

85.778

‒ 434

66

66

66

338.838

       
       

Nieuwe mutaties

      

HLA: Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking (ODA); HLA-maatregel 34

0

0

0

‒ 92.695

‒ 75.575

‒ 63.237

Ophoging ESM kapitaalinleg

0

76.900

0

0

0

0

Overige mutaties

0

292

272

109

‒ 38

‒ 40

       

Stand ontwerpbegroting 2025

520.648

628.955

383.261

481.859

207.825

275.561

Tabel 75 Ontvangsten beleidsartikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

248.952

231.488

225.236

258.904

256.799

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 135.098

‒ 163.868

‒ 2.921

‒ 1.789

1.269

252.169

       

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling renteontvangsten Greek Loan Facility (GLF)

6.855

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

120.709

67.620

222.315

257.115

258.068

252.169

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

HLA: Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking (ODA); HLA-maatregel 34

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt aangepast op de schuivende verhoudingen in de wereld. De ombuiging op de Rijksbrede ODA-middelen slaat bij Financiën neer op de bijdrage aan de Wereldbank.

Ophoging ESM kapitaalinleg

Bij de toetreding van Kroatië tot het Europees Stabiliteitsmechanisme- (ESM) is afgesproken dat de ESM-bijdragesleutel voor alle leden bijgewerkt zou worden ter gelegenheid van de volgende toetreding tot het ESM en uiterlijk op 1 januari 2026. De ECB heeft op 1 januari 2024 de kapitaalsleutel geactualiseerd. Hieruit volgt dat Nederland een groter aandeel in de Europese economie en bevolking had dan voorheen. Omdat toetreding tot het ESM van een nieuwe lidstaat niet uit te sluiten is voor 2026, is de aanvullende kapitaalinleg (onder voorbehoud) opgenomen in de begroting van 2025.

Ontvangsten

Bijstelling renteontvangsten Greek Loan Facility (GLF)

De renteontvangsten voor de Greek Loan Facility (GLF) worden naar boven bijgesteld op basis van de renterealisaties ontvangen van de Europese Commissie.

Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen

Tabel 76 Uitgaven beleidsartikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

168.366

151.366

151.762

152.393

152.393

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

396

396

0

0

0

152.393

       

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling langlopende schade

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

Overige mutaties

3.632

1.396

1.408

1.418

1.418

1.418

       

Stand ontwerpbegroting 2025

167.394

148.158

148.170

148.811

148.811

148.811

Tabel 77 Ontvangsten beleidsartikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

133.206

131.207

124.224

122.607

119.607

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

104.707

       

Nieuwe mutaties

      

Bijstelling schaderestituties na 2019

12.750

0

0

0

0

0

Schaderestituties vanaf 1999 voor 2019

2.250

0

0

0

0

0

Overige mutaties

251

251

251

882

882

882

       

Stand ontwerpbegroting 2025

148.457

131.458

124.475

123.489

120.489

105.589

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Bijstelling langlopende schadezaken

Naar aanleiding van een aangescherpte ekv-ramingssystematiek, is besloten dat definitieve schades niet langer geboekt worden. In plaats daarvan is er wel een onttrekking uit de begrotingsreserve (alleen voor schadezaken na 2019). Hiermee wordt de openstaande vordering verlaagd en de raming aan de ontvangstenkant (1x per jaar) door ADSB bijgewerkt. Dit leidt tot een bijstelling op de langlopende schadeuitkeringen van € 5 mln. (meerjarig).

Ontvangsten

Bijstelling schaderestituties na 2019

Ivm de aangescherpte ekv-ramingssystematiek is er een splitsing gemaakt tussen schaderestituties vóór 1999, tussen 1999 en 2019 en ná 2019. Er is 15% (€ 2,25 mln.) van de oude totale restitutiereeks na 1999 (15 mln.) geboekt op schaderestituties tussen 1999 en 2019. Het restant daarvan € 12,75 mln. is geboekt op schaderestituties ná 2019, wat resulteert in een bijstelling.

Schaderestituties vanaf 1999 voor 2019

Naar aanleiding van een nieuwe ekv-ramingssystematiek is er een splitsing gemaakt in schaderestituties. Op basis van een splitsing in schaderestituties zijn drie tijdslijnen vastgesteld, namelijk vóór 1999, tussen 1999 en 2019 en ná 2019. Uit schaderestitutie overzichten blijkt dat de totale omvang van schaderestituties na 1999 € 15 mln. bedraagt. Van dit bedrag is geraamd dat 15% (€ 2,25 mln.) van deze restitutiereeks te maken heeft met schaderestituties tussen 1999 en 2019. Conform de nieuwe boekingssystematiek wordt dit bedrag onttrokken aan de begrotingsreserve.

Artikel 6 Btw-compensatiefonds

Tabel 78 Uitgaven beleidsartikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.015.034

4.015.034

4.015.034

4.015.034

4.015.034

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

89.148

1.201

293

63

63

4.015.097

       

Nieuwe mutaties

      

Overhevelingen Btw-compensatiefonds (BCF)

48.078

8.187

7.517

279

279

0

Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)

96.376

224.272

225.792

233.260

233.260

233.539

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.248.636

4.248.694

4.248.636

4.248.636

4.248.636

4.248.636

Tabel 79 Ontvangsten beleidsartikel 6 (bedragen x € 1.000)
       
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.015.034

4.015.034

4.015.034

4.015.034

4.015.034

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

89.148

1.201

293

63

63

4.015.097

       

Nieuwe mutaties

      

Overhevelingen Btw-compensatiefonds (BCF)

48.078

8.187

7.517

279

279

0

Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)

96.376

224.272

225.792

233.260

233.260

233.539

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.248.636

4.248.694

4.248.636

4.248.636

4.248.636

4.248.636

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven en ontvangsten

Overheveling Btw-compensatiefonds (BCF)

Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt een bedrag in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit bedrag wordt in het BCF gestort. Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw in verband met de overhevelingen terugvragen bij het BCF. Deze uitgaven worden gedekt vanuit de belastingontvangsten.

Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)

Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het BCF op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, betalingen van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.

Artikel 8 Apparaat

Tabel 80 Uitgaven artikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

407.351

396.781

380.591

378.471

377.911

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

18.542

15.634

8.778

5.273

5.513

382.779

       

Nieuwe mutaties

      

Loon- en prijsbijstelling

22.407

22.034

22.309

22.000

21.978

21.978

HLA: Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid (apparaat); HLA-maatregel 26

0

‒ 19.840

‒ 38.060

‒ 56.770

‒ 75.582

‒ 83.140

Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden

0

6.317

8.143

7.848

7.768

7.798

Overige mutaties

1.834

10.320

9.562

9.354

9.067

9.097

       

Stand ontwerpbegroting 2025

450.134

431.246

391.323

366.176

346.655

338.512

Tabel 81 Ontvangsten artikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

57.003

57.920

57.120

57.000

56.426

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

4.961

3.050

3.000

3.000

4.500

59.426

       

Nieuwe mutaties

      

HLA: Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid (apparaat); HLA-maatregel 26

0

‒ 2.896

‒ 5.712

‒ 8.550

‒ 11.285

‒ 12.414

Overige mutaties

47

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

62.011

58.074

54.408

51.450

49.641

47.012

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2024 is in de eerste suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting (artikel 10). De loon- en prijsbijstelling wordt nu naar rato verdeeld over de artikelen.

HLA: Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid; HLA-maatregel 26

Naar aanleiding van het hoofdlijnenakkoord is een taakstelling op de apparaatsbudgetten van het ministerie van Financiën van oplopend tot per saldo € 70,7 mln. structureel doorgevoerd (de betreffende budgettaire taakstellingsmutaties raken zowel de uitgaven (€ 83,1 mln.) als de ontvangsten (€ 12,4 mln.), wat per saldo tot de korting van € 70,7 mln. leidt).

In deze ontwerpbegroting 2025 is de taakstellingsreeks die ingaat vanaf begrotingsjaar 2025, van € 15,6 mln. structureel, reeds concreet doorverdeeld naar diverse organisatieonderdelen van het ministerie. De concrete verdeling van de resterende taakstellingsreeks, € 55,1 mln. structureel, over de apparaatsbudgetten van Financiën wordt nog nader uitgewerkt en in de 1e suppletoire begroting 2025 verwerkt.

Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden

De Belangenbehartiger wordt een nieuw op te richten onderdeel binnen het ministerie van Financiën. De kwartiermaker Onafhankelijke Belangenbehartiger is sinds 2023 bezig dit onderdeel in– en op te richten, en per 1 januari 2025 zal de Belangenbehartiger van start gaan. Op 12 juni 2024 is uw Kamer geïnformeerd over het advies van de kwartiermaker inzake die in- en oprichting, waarin het advies en de visie van het kabinet op de beoogde taken en bevoegdheden wordt behandeld48. De Belangenbehartiger zal primair onafhankelijke rechtshulp bieden aan burgers en bedrijven in hun belasting- en/of toeslagzaken. De Belangenbehartiger werkt daarin aanvullend op de bestaande dienstverlening van de Belastingdienst en Dienst Toeslagen en andere maatschappelijke organisaties.

Ontvangsten

HLA: Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid; HLA-maatregel 26

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Artikel 9 Douane

Tabel 82 Uitgaven beleidsartikel 9 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

804.823

798.538

793.776

776.089

768.873

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

203.939

4.309

4.099

984

984

769.660

       

Nieuwe mutaties

      

Bijdragen aan de Belastingdienst

‒ 9.336

‒ 404

‒ 103

‒ 107

‒ 23

0

Toerekening van Belastingdienst aan Douane

0

3.069

2.918

2.930

2.999

2.999

Loon-en prijsbijstelling

32.960

32.690

32.542

31.485

31.148

31.142

Uitkering incidentele CAO-componenten

9.317

0

0

0

0

0

Vertragingsrente Traditionele Eigen Middelen

20.076

0

0

0

0

0

Overige mutaties

1.662

‒ 806

‒ 781

‒ 916

‒ 1.043

‒ 1.072

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.063.441

837.396

832.451

810.465

802.938

802.729

Tabel 83 Niet-belastingontvangsten beleidsartikel 9 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

10.705

10.705

10.705

10.705

10.705

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2023

0

0

0

0

0

10.705

       

Nieuwe mutaties

       

Stand ontwerpbegroting 2025

10.705

10.705

10.705

10.705

10.705

10.705

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Bijdrage aan de Belastingdienst

Dit betreft de bijdrage van Douane voor de aanschaf van een aantal ICT-diensten buiten de standaarddienstverlening (plusdiensten).

Toerekening van artikel Belastingen aan artikel Douane

De toerekening geeft inzicht in de integrale uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van de Douane maakt. Het betreft hier onder andere activiteiten als facilitaire zaken, ICT, de BelastingTelefoon en heffing en inning. Deze mutatie betreft een actualisatie van de toerekening van middelen van artikel 1 Belastingen naar artikel 9 Douane. De toerekening vindt plaats voor alle dienstonderdelen van de Belastingdienst die uitgaven doen ten behoeve van de Douaneprocessen.

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2024 is bij de eerste suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting (artikel 10). De loon- en prijsbijstelling wordt nu naar rato verdeeld over de artikelen, waaronder artikel 9 Douane.

Uitkering incidentele CAO-component

Vanuit de loon- en prijsbijstelling 2023 is een reservering in 2024 aangelegd op artikel 10 Nog onverdeeld om incidentele kosten uit de nieuwe cao 2024 mee te kunnen dekken. Vanuit deze reservering wordt € 9,3 mln. overgeheveld naar artikel 9 voor de eenmalige uitkeringen in 2024.

Vertragingsrente Traditionele Eigen Middelen

Er zijn nabetalingen gedaan over de Traditionele Eigen Middelen (TEM). De Nederlandse douaneautoriteiten voeren een zelfanalyse uit op casussen waarvan de invoerrechten nog niet met zekerheid zijn vastgesteld of nog niet door de lidstaat zijn geïnd. Als gevolg van de zelfanalyses heeft Nederland de aansprakelijkheid op een aantal dossiers geaccepteerd. Dit heeft geleid tot circa € 20,5 mln. aan TEM nabetalingen via de begroting van Buitenlandse Zaken. De corresponderende vertragingsrente op de nabetalingen bedraagt circa € 20 mln. en wordt door Douane verantwoord op artikel 9 van de Financiënbegroting.

Artikel 10 Nog onverdeeld

Tabel 84 Uitgaven artikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

154.748

71.889

71.752

59.586

54.262

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

232.531

236.616

247.780

258.082

260.931

305.920

       

Nieuwe mutaties

      

Uitkering incidentele CAO-componenten

‒ 54.384

0

0

0

0

0

Loonbijstelling

‒ 236.194

‒ 219.032

‒ 212.411

‒ 208.466

‒ 207.503

‒ 207.503

Prijsbijstelling

‒ 42.006

‒ 38.059

‒ 37.301

‒ 36.564

‒ 35.921

‒ 35.892

HLA: Uitvoeringskosten Herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw; HLA-maatregel 8

0

0

0

5.000

5.000

5.000

HLA: Uitvoeringskosten Invoeren circulaire plastic heffing; HLA-maatregel 54

0

0

0

0

5.000

5.000

Overig

‒ 583

383

376

831

846

861

       

Stand ontwerpbegroting 2025

54.112

51.797

70.196

78.469

82.615

73.386

Tabel 85 Ontvangsten artikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Uitkering incidentele CAO-component

Vanuit de loon- en prijsbijstelling 2023 is een reservering in 2024 aangelegd op artikel 10 Nog onverdeeld om incidentele kosten van de nieuwe cao 2024 mee te kunnen dekken. In totaal wordt er € 54 mln. overgeheveld naar de apparaatsbudgetten van artikel 1, 8, 9 en 13, voor de eenmalige uitkeringen in 2024.

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2024 is in de eerste suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting van Financiën (artikel 10). De loon- en prijsbijstelling wordt nu naar rato verdeeld over de artikelen.

HLA: Uitvoeringskosten Herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw; HLA-maatregel 8

De rode diesel wordt met ingang van het jaar 2027 heringevoerd voor de landbouwsector. Aan deze maatregel zitten uitvoeringskosten per 2027 verbonden van circa € 5 mln. structureel. In afwachting van een uitvoeringstoets worden deze middelen gereserveerd op artikel 10.

HLA: Uitvoeringskosten Invoeren circulaire plastic heffing; HLA-maatregel 54

Met ingang van het jaar 2028 wordt een circulaire plastic heffing ingevoerd. Aan deze maatregel zitten met ingang van 2028 uitvoeringskosten verbonden van circa € 5 mln. structureel. In afwachting van een uitvoeringstoets worden deze middelen gereserveerd op artikel 10.

Artikel 11 Financiering staatsschuld

Tabel 86 Uitgaven beleidsartikel 11 (bedragen x € 1 mln.)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

39.243

27.522

40.493

44.480

44.587

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 8

‒ 189

2.333

‒ 132

‒ 182

38.461

       

Nieuwe mutaties

      

Rente vaste schuld

‒ 213

315

804

1.029

995

897

Rente vlottende schuld

‒ 291

35

‒ 74

‒ 135

‒ 179

‒ 179

Rente derivaten lang

60

0

0

0

0

0

Aflossing vaste schuld

4.836

0

‒ 4.836

1

0

3.894

       

Stand ontwerpbegroting 2025

43.627

27.683

38.720

45.243

45.221

43.073

Tabel 87 Ontvangsten beleidsartikel 11 (bedragen x € 1 mln.)1
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

51.314

52.244

73.727

65.788

74.023

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

12.849

10.945

7.655

445

‒ 1.508

66.563

       

Nieuwe mutaties

      

Uitgifte vaste schuld

0

5.979

13.106

2

‒ 6.450

‒ 2.131

Rente derivaten lang

0

‒ 54

‒ 61

‒ 56

‒ 36

‒ 25

Vooritjdige beindiging

214

0

0

0

0

0

Mutatie vlottende schuld

‒ 9.034

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

55.343

69.114

94.427

66.179

66.029

64.407

1

Als gevolg van afronding op miljoenen kan de som der delen afwijken van het totaal.

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven en ontvangsten

De ramingen voor rente en uitgifte schuld zijn bijgesteld als gevolg van een veranderde financieringsbehoefte, nieuwe schulduitgiftes en aangepaste rentepercentages.

Voor 2024 wordt een lager kastekort verwacht dan eerder geraamd, waardoor de financieringsbehoefte in 2024 afneemt. Hierdoor neemt de vlottende schuld af met € 9 mld. De rentelasten van de vlottende schuld nemen hierdoor ook af. De rentelasten van de vaste schuld nemen in 2024 af door de gerealiseerde rentepercentages. Vanaf 2025 wordt verwacht dat de rentelasten van de vaste schuld toenemen door hogere rentepercentages zoals geraamd door het CPB en een hoger kastekort.

Artikel 12 Kasbeheer

Tabel 88 Uitgaven beleidsartikel 12 (bedragen x € 1 mln.)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

6.243

6.088

6.133

6.374

6.721

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 562

‒ 1.056

‒ 893

‒ 671

‒ 503

6.561

       

Nieuwe mutaties

      

Rente kasbeheer

365

566

335

251

183

178

       

Stand ontwerpbegroting 2025

6.046

5.598

5.575

5.954

6.401

6.739

Tabel 89 Ontvangsten beleidsartikel 12 (bedragen x € 1 mln.)1
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

15.379

16.270

14.883

14.079

12.204

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

1.779

‒ 1.154

482

2.303

4.091

16.606

       

Nieuwe mutaties

      

Rentebaten kasbeheer

6

5

12

16

18

19

Ontvangsten aflossingen

41

28

28

24

12

4

Mutaties in rekening-courant en deposito

1.289

45

‒ 49

596

169

‒ 720

       

Stand ontwerpbegroting 2025

18.495

15.194

15.355

17.018

16.495

15.909

1

Als gevolg van afronding op miljoenen kan de som der delen afwijken van het totaal.

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Rente kasbeheer

De mutatie van de rentelasten wordt verklaard door wijziging van de omvang van de aangehouden middelen in de schatkist en de gewijzigde rentepercentages zoals geraamd door het CPB.

Ontvangsten

Rentebaten kasbeheer

De raming van de rentebaten is bijgesteld als gevolg van nieuw afgesloten leningen en aangepaste rentepercentages zoals geraamd door het CPB.

Ontvangsten aflossingen

De mutaties in de aflossingen op leningen zijn voornamelijk het gevolg van het verwerken van realisaties van nieuw aangegane leningen.

Mutaties in rekening-courant en deposito

De mutaties in de rekening-courant en deposito worden vooral veroorzaakt door mutaties in de rekening-courantstand van de sociale fondsen.

Artikel 13 Toeslagen

Tabel 90 Uitgaven beleidsartikel 13 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.673.358

738.289

504.465

365.610

330.801

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

318.242

772.539

110.670

6.206

3.110

333.911

Mutatie NvW 1e suppletoire begroting 2024

433.500

1.158.041

733.590

292.608

0

0

       

Nieuwe mutaties

      

Afdracht ketenpartners

‒ 3.001

‒ 65.273

‒ 12.848

0

0

0

Loon- en prijsbijstelling

33.884

18.212

12.343

9.046

8.700

8.700

Toerekening van Belastingen aan Toeslagen

0

50.267

33.919

22.402

18.618

18.418

Uitkering incidentele CAO-componenten

8.050

0

0

0

0

0

Kasschuiven Toeslagen Herstel

‒ 554.398

153.775

119.168

281.455

0

0

Overig

‒ 11.471

‒ 4.195

‒ 18

‒ 80

‒ 157

‒ 253

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.898.164

2.821.655

1.501.289

977.247

361.072

360.776

Tabel 91 Ontvangsten beleidsartikel 13 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Afdracht ketenpartners

Onder andere de directies CAP (Centrale Administratieve Processen), KI&S (Klantinteractie & -services), IV (Informatievoorziening) en O&P (Organisatie & Personeel) van de Belastingdienst voeren ketenwerkzaamheden of daaraan gerelateerde ondersteunende werkzaamheden uit voor Dienst Toeslagen (voornamelijk UHT). Per saldo is in 2024 sprake van een afdracht van € 3 mln. aan artikel 1 Belastingen. Dit bedrag is gesaldeerd met de teruggave aan Toeslagen als gevolg van minder benodigde werkzaamheden voor de UHT. Verder wordt er in 2025 circa € 65 mln. afgedragen en in 2026 circa € 13 mln.

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2024 is bij de eerste suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting (artikel 10). De loon- en prijsbijstelling wordt nu naar rato verdeeld over de artikelen, waaronder artikel 13 Toeslagen.

Toerekening van Belastingen aan Toeslagen

De toerekening geeft inzicht in de integrale uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen maakt. Het betreft hier onder andere activiteiten als facilitaire zaken, ICT, de BelastingTelefoon en heffing en inning. Deze mutatie betreft een actualisatie van de toerekening van middelen van artikel 1 Belastingen naar artikel 13 Toeslagen. De toerekening vindt plaats voor alle dienstonderdelen van de Belastingdienst die activiteiten verrichten voor de toeslagenprocessen.

Uitkering incidentele CAO-componenten

Vanuit de loon- en prijsbijstelling 2023 is een reservering in 2024 aangelegd op artikel 10 Nog onverdeeld om de nieuwe CAO-rijk in 2024 te kunnen dekken. Hiervan is circa € 8 mln. benodigd voor de artikel 13 Toeslagen voor de eenmalige uitkeringen in 2024.

Kasschuiven herteloperatie toeslagen

Er worden een aantal kasschuiven doorgevoerd om middelen voor de hersteloperatie toeslagen in het gewenste meerjarenritme te plaatsen.

  • Hierbij wordt circa € 281 mln. aan programmamiddelen naar latere jaren geschoven. Dit vindt voornamelijk plaats om de budgetten voor de kindregeling aan te laten sluiten bij het moment van uitbetaling, de budgetten voor de ex-partnerregeling en de HZK-regeling in lijn te brengen met het verwachte moment van uitvoering en de budgetten van private schulden meerjarig te verschuiven in afwachting van te ontvangen schuldenlijsten. Daarnaast wordt er budget (€ 27 mln.) voor de Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek (SPUK) uit 2025 naar 2024 verschoven in verband met verwachte declaraties vanuit gemeenten.

  • Verder wordt er circa € 26 mln. vanuit 2024 naar latere jaren geschoven om de apparaatsbudgetten aan te laten sluiten bij de uitvoering van de verschillende regelingen.

  • Tot slot wordt er € 275 mln. aan middelen voor aanvullende schade naar latere jaren verschoven in lijn met de uitvoering van de VSO-route door de Stichting Gelijkwaardig Herstel en de prognose van de andere routes voor aanvullende schade.  

48

Kamerstukken II 2023-2024, 31 066, nr. 1396

Licence