In deze bijlage wordt per artikel de opbouw gegeven van de uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 tot de stand van de ontwerpbegroting 2025. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn.
31. Politie
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.755.785 | 7.773.081 | 7.792.821 | 7.766.591 | 7.765.902 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 46.703 | 3.602 | 11.602 | 12.357 | 12.357 | 7.778.259 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40) | 0 | ‒ 296 | ‒ 741 | ‒ 1.149 | ‒ 1.622 | ‒ 1.807 |
bijdrage dgo voortzetting politiesamenenwerking | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
desaldering hooi dgo | 2.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering tbv herbestemming bijzondere bijdragen | 4.086 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
detentie intelligence unit (diu) | 639 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 |
exploitatiekosten c2000 (van fin.) | 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
handhaving lachgasverbod opiumwet | 8.387 | 10.487 | 11.987 | 13.087 | 13.087 | 13.087 |
herallocatie onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np | 1.455 | 778 | 0 | 0 | 0 | 0 |
incidentele middelen politie 2024 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 532.237 | 404.666 | 405.579 | 404.202 | 404.165 | 404.165 |
middelen mirror | 3.117 | 3.151 | 3.151 | 3.151 | 3.151 | 3.151 |
middelen restment 2024 | 2.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
modernisering wet op de lijkbezorging (naar gf) | 0 | 0 | ‒ 3.230 | ‒ 3.230 | ‒ 3.230 | ‒ 3.230 |
stelsel beroepsgerelateerde ziekten en dienstverlening | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 |
programma open op orde van de politie (naar bzk) | ‒ 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
recherche samenwerkingsteam (van kr) | 1.299 | 0 | 0 | 22.700 | 0 | 0 |
terugboeking ivm achterblijvende levering dsi (van def.) | 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np | ‒ 2.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
uitvoeringskosten project pmid politie | 1.143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
verduurzaming rijksvastgoed politie (van bzk) | 0 | 6.319 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | 7.748 | 220 | 220 | 220 | 110 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 8.366.557 | 8.209.178 | 8.230.559 | 8.227.099 | 8.197.090 | 8.196.795 |
Handhaving lachgasverbod opiumwetLachgas is per 1 januari 2023 op lijst II van de Opiumwet geplaatst. Dit betekent dat vanaf dat moment verschillende handelingen met lachgas voor recreatieve doeleinden verboden zijn, zoals het brengen van lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland. Maar ook het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van lachgas zijn verboden. Door het verbod op lachgas heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Hiervoor wordt meerjarig budget beschikbaar gesteld waarvan € 13,1 mln. structureel vanaf 2027.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029
Stelsel beroepsgerelateerde ziekten en dienstverleningBetreft bijdrage aan de politie voor het nieuwe stelsel beroepsgerelateerde ziekten in 2025 (€ 4,3 mln), 2026 (€ 6 mln) en 2027 (€ 6 mln). Daarnaast wordt in 2025 € 1,7 mln ingezet om te investeren in de dienstverlening van zowel het brandweerkorps als het politiekorps in Caribisch Nederland, de reguliere brandweerzorg en de brandweerzorg voor drie internationale luchthavens in Caribisch Nederland, en de politiezorg.
Programma Open op Orde van de politieDe niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door Stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.
Recherche SamenwerkingsteamBetreft een overboeking van begroting Koninkrijksrelaties naar begroting Justitie en Veiligheid, ten behoeve van Recherche Samenwerkingsteam (RST). Dit gebeurt conform financieringsconvenant tussen ministerie van BZK en JenV.
Verduurzaming Rijksvastgoed politie van BZKDeze middelen komen uit het Klimaatfonds ten behoeve van de verduurzaming van Rijksvastgoed.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 23.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
desaldering hooi dgo | 2.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering tbv herbestemming bijzondere bijdragen | 4.086 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering middelen ondermijning | 24.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ontvangsten medegebruik (ramingsbijstelling) | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 |
desaldering middelen Pok-IHH budget | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 61.292 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 500 | 500 |
Desaldering middelen ondermijningDe niet-bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning betreft middelen die de Nationale Politie niet heeft kunnen inzetten in de periode 2022/2023 in verband met de arbeidsmarktkrapte.
Ontvangsten medegebruik (ramingsbijstelling)Met deze boeking wordt de raming voor te ontvangen vergoedingen medegebruik opstelpunten bijgesteld.
Desaldering middelen Pok-IHH budgetBetreft de terugboeking van de onderuitputting op het POK – IHH budget van de Politie.
32. Rechtspleging en rechtsbijstand
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.183.852 | 2.216.780 | 2.191.489 | 2.149.940 | 2.156.802 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 34.671 | ‒ 16.568 | ‒ 12.107 | 35.596 | 52.561 | 2.198.246 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
beperken asielinstroom rechtsbijstand en rechtspraak (37) | 0 | 0 | 0 | ‒ 32.446 | ‒ 64.891 | ‒ 64.891 |
generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 (40) | 0 | ‒ 1.882 | ‒ 5.003 | ‒ 7.753 | ‒ 10.946 | ‒ 12.204 |
dekking t.b.v. programma stelselvernieuwing rechtsbijstand | 0 | ‒ 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
inwerkingtreding artikel 273f sr (van szw) | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif e-justice | ‒ 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 138.362 | 115.594 | 114.358 | 112.112 | 112.416 | 111.873 |
toezegging brief versterking toegang tot het recht | ‒ 1.250 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 | ‒ 1.800 |
toezichtsarrangement autoriteit persoonsgegeven (van fin.) | 1.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 1.000 |
voorbereiding ai act autoriteit persoonsgegevens (van ezk) | 1.084 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | 2.652 | 2.154 | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.750 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.357.371 | 2.317.778 | 2.290.687 | 2.259.399 | 2.247.892 | 2.233.974 |
Beperken asielinstroom De begroting van Justitie en Veiligheid wordt in samenhang met het maatregelenpakket ter beperking van de asielinstroom op het terrein van rechtsbijstand en Rechtspraak vanaf 2027 structureel verlaagd. Voor Rechtsbijstand betreft het € 21,6 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel met € 43,1 mln. Voor de Raad voor de rechtspraak betreft het € 10,9 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel € 21, 8 mln. Het initiatief voor de uitwerking van het maatregelenpakket ligt bij de minister van Asiel en Migratie
Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 10,9 mln. op artikel 32.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 165.000 | 156.616 | 158.792 | 160.318 | 161.434 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 9.222 | 13.456 | 13.837 | 14.266 | 15.106 | 177.870 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
griffierechten | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 199.598 | 170.448 | 173.005 | 174.960 | 176.916 | 178.246 |
GriffierechtenDe ontvangsten griffierechten zijn hoger uitgevallen dan in het voorjaar geraamd.
33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.497.810 | 1.554.715 | 1.580.457 | 1.523.040 | 1.369.687 | 0 |
Mutatie NvW en Amend. 2024 | ‒ 500 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | ‒ 106.306 | ‒ 63.725 | ‒ 95.900 | ‒ 24.115 | 116.726 | 1.507.563 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40) | 0 | ‒ 995 | ‒ 2.402 | ‒ 3.571 | ‒ 5.041 | ‒ 5.621 |
bijdrage dgo flexibele uitvraag pmg | 0 | ‒ 8.000 | ‒ 8.000 | ‒ 8.000 | 0 | 0 |
bijdrage dgo voortzetting politiesamenenwerking kr | 0 | 0 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 |
financiële gevolgen eu-regelgeving | 0 | 7.898 | 9.493 | 9.515 | 9.777 | 10.740 |
handhaving lachgasverbod opiumwet | ‒ 8.387 | ‒ 10.487 | ‒ 11.987 | ‒ 13.087 | ‒ 13.087 | ‒ 13.087 |
middelen ondermijning | 24.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
herallocatie onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np | ‒ 1.455 | ‒ 778 | 0 | 0 | 0 | 0 |
het landelijk onderzoeks- en expertise bureau fmo (loef) | ‒ 1.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
implementatiekosten nieuw wetboek van strafvordering | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
inwerkingtreding artikel 273f sr (van szw) | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif informatievoorziening | 20.000 | ‒ 4.000 | ‒ 7.000 | ‒ 9.000 | 0 | 0 |
kasschuif digitale meldplicht | ‒ 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif matchfixing | ‒ 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif Hoekstramiddelen tbv wetsvoorstel DNA C | ‒ 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif Wet Regulering Sekswerk (WRS) | ‒ 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif werkplan NCAB | ‒ 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif Biometrie | ‒ 132 | ‒ 150 | ‒ 150 | 350 | 82 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 99.375 | 82.312 | 83.726 | 80.763 | 72.357 | 72.357 |
overheveling budget campagne wsm | ‒ 1.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
pd_reclassering in de pi | ‒ 4.236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
subsidieregeling actieplan wapens en jongeren (van ocw) | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- kmar (van def.) | 1.235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np | 2.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
uitvoeringskosten project pmid om | ‒ 1.639 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | ‒ 1.318 | ‒ 662 | 31 | ‒ 390 | ‒ 114 | ‒ 300 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.511.528 | 1.561.128 | 1.547.768 | 1.551.505 | 1.546.387 | 1.567.652 |
Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 5,0 mln. op artikel 33.
Bijdrage DGO flexibele uitvraag PmGMet de flexibele uitvraag worden de betreffende gemeenten tijdelijk ondersteund in hun urgente, lokale preventieaanpak. Een tijdelijke impuls geeft de gemeente de tijd en ruimte om goed zicht te krijgen op de doelgroep en een gerichte aanpak op te zetten en deze binnen de organisatie te borgen. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning voor 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 8 mln. overgeheveld naar artikel 34 voor preventieve maatregelen.
Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.
Handhaving lachgasverbod opiumwetLachgas is per 1 januari 2023 op lijst II van de Opiumwet geplaatst. Dit betekent dat vanaf dat moment verschillende handelingen met lachgas voor recreatieve doeleinden verboden zijn, zoals het brengen van lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland. Maar ook het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van lachgas zijn verboden. Door het verbod op lachgas heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning vanaf 2024 meerjarig budget beschikbaar gesteld waarvan € 13,1 mln. structureel vanaf 2027.
Middelen ondermijningDe politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement
Kasschuif Informatievoorziening Het Openbaar Ministerie heeft in 2022 vanuit de ondermijningsmiddelen een incidentele bijdrage ontvangen voor het meerjarenplan Informatie voorziening (IV) van het OM. Dit bedrag is toendertijd gelijkelijk verdeeld over de jaren 2022-2027. Door toepassing van een kasschuif worden de beschikbare middelen aangesloten op het kasritme van het meerjarenplan IV. Hiervoor wordt in totaal € 20 mln. (2025-/-4 mln.; 2026 -/- 7 mln. 2027 -/-9 mln.) verschoven naar het jaar 2024.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.166.233 | 1.218.523 | 1.377.594 | 1.439.217 | 1.466.296 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 35.754 | 105.359 | 38.470 | 4.666 | 5.932 | 1.501.174 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
afpakken | ‒ 249.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | 0 | ‒ 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 952.487 | 1.323.742 | 1.416.064 | 1.443.883 | 1.472.228 | 1.501.174 |
AfpakkenDe ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.
34. Straffen en Beschermen
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.045.848 | 4.114.220 | 4.180.420 | 4.217.137 | 4.233.062 | 0 |
Mutatie NvW en Amend. 2024 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | ‒ 78.180 | ‒ 73.212 | ‒ 60.369 | ‒ 47.436 | 4.808 | 4.226.531 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 (40) | 0 | ‒ 1.827 | ‒ 4.516 | ‒ 5.855 | ‒ 10.557 | ‒ 8.162 |
bijdrage dgo flexibele uitvraag pmg | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 | 0 |
detentie intelligence unit (diu) | ‒ 639 | ‒ 1.170 | ‒ 1.170 | ‒ 1.170 | ‒ 1.170 | ‒ 1.170 |
kasschuif programma Toekomstvaste IV | ‒ 2.400 | 0 | 0 | 2.400 | 0 | 0 |
kasschuif OMS opvolger Tulp | 0 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 6.000 | 0 | 0 |
kasschuif huisvesting DJI | 0 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | 0 | 0 | 30.000 |
kasschuif vervanging primair processysteem 3ro | ‒ 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loonbijstelling- en prijsbijstelling 2024-2029 | 261.973 | 224.025 | 227.472 | 229.245 | 229.895 | 228.947 |
pd_reclassering in de pi | 4.236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | 3.132 | ‒ 448 | ‒ 1.048 | ‒ 48 | 87 | 197 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.225.970 | 4.263.588 | 4.332.789 | 4.410.273 | 4.458.125 | 4.478.343 |
Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 10,6 mln. op artikel 34.
Bijdrage DGO flexibele uitvraag PmGMet de flexibele uitvraag worden de betreffende gemeenten tijdelijk ondersteund in hun urgente, lokale preventieaanpak. Een tijdelijke impuls geeft de gemeente de tijd en ruimte om goed zicht te krijgen op de doelgroep en een gerichte aanpak op te zetten en deze binnen de organisatie te borgen. Ook deze inzet zal worden gemonitord en kan bijdragen aan de lerende aanpak van Preventie met Gezag. Het uiteindelijke streven van ons programma is dat alle gemeenten in Nederland profijt ervaren van Preventie met Gezag, daar draagt de flexibele uitvraag aan bij. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning voor 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 8 mln. overgeheveld naar artikel 34 voor preventieve maatregelen.
Kasschuif OMS opvolger TULPDit betreft een kasschuif om de beschikbare middelen in lijn te brengen met de verwachte besteding. Het kostenverloop voor het nieuwe project Offender Management System (OMS), opvolger van de applicatie Tulip, verschuift naar 2027.
Kasschuif huisvesting DJIDe middelen voor de huisvesting DJI komen naar verwachting niet tot besteding in de jaren 2025 en 2026. De kosten voor de verbouwingen en renovaties verschuiven naar latere jaren. Om de middelen in lijn te brengen met het verwachte kostenverloop wordt een kasschuif toegepast van totaal € 30 mln. naar het jaar 2029.
Kasschuif vervanging primair processysteem reclasseringsorganisatie Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande van dat de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw pps naar verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van € 10 mln. naar 2025 om het budget in overeenstemming te brengen met de verwachte uitgaven.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 133.178 | 126.543 | 136.337 | 139.448 | 139.487 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 99.968 | 13.260 | 10.076 | 7.830 | 8.640 | 148.966 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 233.146 | 139.803 | 146.413 | 147.278 | 148.127 | 148.966 |
36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 468.615 | 536.467 | 544.090 | 545.783 | 545.769 | 0 |
Mutatie NvW en Amend. 2024 | 13.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | ‒ 11.065 | 44.129 | 5.784 | 5.784 | 5.784 | 551.553 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
generieke taakstelling specifieke uit het HLA 2024 (29) | 0 | 0 | ‒ 28.269 | ‒ 27.670 | ‒ 27.670 | ‒ 27.669 |
generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40) | 0 | ‒ 206 | ‒ 516 | ‒ 800 | ‒ 1.130 | ‒ 1.259 |
cio rijk voor vssr (van bzk) | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
csirt bijdrage netcode (van ezk) | 3.146 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
csirt bijdrage nis2 (van ezk) | 1.650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering i.v.m. meervoudig opdrachtgeversschap tno | 4.256 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
financiële gevolgen eu-regelgeving: implementatie nis2 en cer | 0 | 5.945 | 8.580 | 10.301 | 13.523 | 14.738 |
incidentele middelen politie 2024 | ‒ 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif Afscheidingsmuur Bewaken en Beveiligen | ‒ 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kennisopbouw tno (naar ezk) | ‒ 8.316 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 20.900 | 26.208 | 26.501 | 26.480 | 26.479 | 26.479 |
middelen mirror | ‒ 3.117 | ‒ 3.151 | ‒ 3.151 | ‒ 3.151 | ‒ 3.151 | ‒ 3.151 |
middelen restment 2024 | ‒ 2.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | ‒ 488 | ‒ 794 | ‒ 544 | ‒ 544 | ‒ 569 | ‒ 515 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 483.227 | 609.598 | 552.475 | 556.183 | 559.035 | 560.176 |
Generieke taakstelling specifieke uitkeringen uit het HLA 2024De budgetten specifieke uitkeringen worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent. Op de begroting van Justitie en Veiligheid betreft het de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding die vanaf 2026 meerjarig wordt verlaagd met € 27,7 mln. En het budget voor de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme wordt incidenteel verlaagd met € 0,6 mln. in 2026.
Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.
Kennisopbouw TNOEen bijdrage van € 8,3 mln. vanuit JenV naar EZK voor het programma kennisopbouw dat wordt uitgevoerd door TNO
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
desaldering i.v.m. meervoudig opdrachtgeversschap tno | 4.256 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
afrekening COVID | 19.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 25.356 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Afrekening COVIDIn het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s, die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van € 19,1 mln.
37. Migratie
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.325.985 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie NvW en Amend. 2024 | 600.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 1.098.585 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
du landelijke vreemdelingen voorziening (naar gf) | ‒ 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
faciliteitenbesluit opvangcentra (naar gf) | ‒ 12.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 32.649 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
sociale veiligheid maarheze (naar ienw) | ‒ 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bonussen spreidingswet | 21.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodopvang COA | 350.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
taaleis voor naturalisatie | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | ‒ 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 9.428.066 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Faciliteitenbesluit opvangcentraIn het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een Decentrale Uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV € 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten via de septembercirculaire van het gemeentefonds.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
Bonussen spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor de bonussen naar voren gehaald.
Noodopvang COAIn het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.
Taaleis voor naturalisatieHet kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar niveau B1. In het Hoofdlijnenakkoord is hiervoor €15 mln. per jaar structureel beschikbaar gesteld door het kabinet. Zie ook artikel 92.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 12.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 28.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Asielreserve spreidingswet | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meevaller AMIF fonds | 57.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 107.326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Asielreserve spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet.
Meevaller AMIF fondsDe Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode 2014-2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller is voor Nederland € 57,5 mln.
38. Inburgering
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
herverkaveling Inburgering (van SZW) | 0 | 466.363 | 501.577 | 358.677 | 307.732 | 291.388 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 inburgering | 0 | 17.212 | 17.816 | 11.569 | 9.896 | 9.354 |
korting spuk Wet inburgering 2021 | 0 | 0 | ‒ 37.873 | ‒ 27.253 | ‒ 22.529 | ‒ 20.907 |
lpo correctie spuk inburgeringsvoorzieningen | 0 | ‒ 307 | ‒ 224 | ‒ 252 | ‒ 163 | 0 |
taakstelling subsdies VRIP | 0 | ‒ 669 | ‒ 1.338 | ‒ 1.332 | ‒ 1.776 | ‒ 2.309 |
diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 482.599 | 479.958 | 341.409 | 293.160 | 277.526 |
Herverkaveling InburgeringIn het kabinet-Schoof is besloten de budgetten voor inburgering over te hevelen van SZW naar JenV. Met deze mutatie wordt de herverkaveling van het budget inburgering verwerkt bij de begroting van JenV.
Loon- en prijsbijstelling InburgeringDit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 voor inburgering die vanuit SZW wordt overgeboekt naar JenV.
Korting SPUK Wet inburgering 2021 uit het hoofdlijnenakkoord 2024 De taken en verantwoordelijkheden door gemeenten zijn vastgelegd in de inburgeringswet. De specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van inburgeringsvoorzieningen in het nieuwe stelsel is onderdeel van de Wet inburgering 2021. De budgetten specifieke uitkeringen inburgering worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
herverkaveling Inburgering (van SZW) | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
91. Apparaatsuitgaven kerndepartement
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 570.125 | 553.496 | 545.938 | 542.632 | 542.568 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 100.858 | 42.632 | 35.628 | 27.597 | 25.416 | 568.143 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (26) | 0 | ‒ 25.862 | ‒ 50.072 | ‒ 74.561 | ‒ 99.667 | ‒ 110.673 |
dekking p t.b.v. programma stelselvernieuwing rechtsbijstand | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
financiële gevolgen eu-regelgeving | 0 | 6.157 | 10.969 | 9.226 | 5.742 | 3.564 |
het landelijk onderzoeks- en expertise bureau fmo (loef) | 1.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
middelen justice link | 12.321 | 0 | 12.321 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif amendement Flach | ‒ 3.800 | 0 | 1.200 | 1.200 | 1.400 | 0 |
kasschuif Justice link | 0 | 0 | ‒ 7.049 | 7.049 | 0 | 0 |
kostenverdeelnotitie 2024 (naar bzk) | ‒ 2.633 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | 26.173 | 23.040 | 22.662 | 22.496 | 22.489 | 22.489 |
overheveling budget campagne wsm | 1.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
projectkosten 2024 kit | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wau middelen | 2.637 | 2.416 | 0 | 0 | 0 | 0 |
diversen | ‒ 3.831 | 6.838 | 6.798 | 6.795 | 7.039 | 7.039 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 704.930 | 611.217 | 578.395 | 542.434 | 504.987 | 490.562 |
Terugdraaien groei apparaatBetreft een taakstelling op de apparaatsuitgaven uit het hoofdlijnenakkoord 2024 om deze structureel te verminderen met 22 procent. Het apparaatsbudget wordt verlaagd in 2025 met € 25,9 mln. met een oploop naar € 110,7 mln. vanaf 2029.
Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.
Middelen Justicelink Een technische mutatie van € 12,3 mln. De middelen Justicelink waren tijdelijk geboekt op artikel 92, in afwachting van het vaststellen van de opdrachtgeversrol. Met deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar Informatievoorziening en Inkoop. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken. Zo kunnen op een tijdige en (wetenschappelijk en maatschappelijk) verantwoorde manier actiegerichte kennisproducten aangeleverd worden aan beleid en uitvoering voor actueel maatschappelijke relevante vraagstukken zoals digitale opsporing, ondermijning, jeugdbescherming en migratie. Tevens kan worden geanticipeerd op toekomstige uitdagingen.
Kasschuif JusticelinkMet deze kasschuif worden de middelen justicelink in de begrotingsjaren in lijn gebracht met de verwachte besteding.
Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.406 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
diversen | 0 | ‒ 221 | ‒ 440 | ‒ 661 | ‒ 882 | ‒ 970 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.406 | 4.185 | 3.966 | 3.745 | 3.524 | 3.436 |
92. Nog onverdeeld
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 264.249 | 24.111 | 26.302 | 32.141 | 54.187 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 886.243 | 924.830 | 943.333 | 985.172 | 956.323 | 1.013.494 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
nationale veiligheid versterken. politie, justitie en veiligheidsd (12) | 0 | 200.000 | 250.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 |
financiële gevolgen eu-regelgeving | 0 | ‒ 20.000 | ‒ 29.042 | ‒ 29.042 | ‒ 29.042 | ‒ 29.042 |
justicelink (van ezk) | 12.321 | 0 | 12.321 | 0 | 0 | 0 |
loon- en prijsbijstelling 2024-2029 | ‒ 1.111.770 | ‒ 902.087 | ‒ 906.573 | ‒ 919.272 | ‒ 911.774 | ‒ 910.283 |
middelen justicelink | ‒ 12.321 | 0 | ‒ 12.321 | 0 | 0 | 0 |
herverkaveling inburgering (van SZW) | 0 | 187 | 404 | 3.079 | 3.592 | 3.592 |
goed bestuur en rechtsstaat | 0 | 25.000 | 37.500 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
taaleis voor naturalisatie | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
diversen | 319 | ‒ 242 | ‒ 239 | ‒ 408 | ‒ 711 | ‒ 522 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 39.041 | 266.799 | 336.685 | 436.670 | 437.575 | 442.239 |
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen of bij de tabel belangrijkste mutaties toegelicht.
93. Geheim
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.456 | 3.456 | 3.456 | 3.455 | 3.455 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.455 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
diversen | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.557 | 3.557 | 3.557 | 3.556 | 3.556 | 3.556 |