Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 128.2931 | 102.4821 | 103.3681 | 96.001 | 96.076 | ‒ |
Amendementen op ontwerpbegroting 2024 | 1.000 | |||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 8.0351 | 12.0031 | 2.8991 | 14.096 | 4.405 | 102.965 |
Nieuwe mutaties | ‒ 18.139 | 49.977 | 73.185 | 103.335 | 57.028 | 57.107 |
Waarvan: | ||||||
1) Friese taal | ‒ 2.792 | ‒ 268 | ‒ 268 | ‒ 268 | ‒ 268 | 0 |
2) Transitie kiesraad | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Zicht op ondermijning | ‒ 1.992 | ‒ 1.992 | ‒ 1.992 | ‒ 1.992 | ‒ 1.992 | ‒ 1.992 |
4) Goed bestuur | 0 | 51.996 | 76.652 | 110.087 | 66.083 | 68.507 |
5) Taakstelling subsidies | ‒ 424 | ‒ 955 | ‒ 4.105 | ‒ 5.818 | ‒ 8.431 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 119.189 | 164.462 | 179.452 | 213.432 | 157.509 | 160.072 |
Toelichting
1. Friese taal
Dat betreft een overboeking naar het provinciefonds. Zoals overeengekomen in de Bestuurlijke afspraak Friese taal en cultuur (BFTK) 2024-2028 verstrekt het ministerie van BZK een bijdrage aan de provincie Fryslân. Dit betreft een eenmalige bijdrage in 2024 van € 1 mln. voor ondersteuning van taalbevorderingsinstituut Afûk en een eenmalige bijdrage in 2024 van € 1,7 mln. voor meertaligheidscoördinatoren. Daarnaast betreft het een meerjarige jaarlijkse bijdrage in de jaren 2024 tot en met 2028 voor onder andere de uitwerking van langetermijndoelstellingen voor het Frysk, de uitvoering van het jaarplan van DINGtiid, orgaan voor Friese taal & uitvoering Wet gebruik Friese taal.
2. Transitie kiesraad
Dit betreft een overboeking naar het begrotingshoofdstuk Hoge Colleges van Staat en overige, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB). In overleg met de Kiesraad zijn afspraken gemaakt over de benodigde middelen voor de transitie van de Kiesraad naar de verkiezingsautoriteit. De afspraak is dat er eerst incidenteel € 2,0 mln. voor 2024 aan de begroting van de Kiesraad wordt toegevoegd en op het moment dat het tweede wetsvoorstel, kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces, in werking treedt dit structureel wordt toegevoegd.
3. Zicht op ondermijning
Dit betreft een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RTW's onderdeel diverse bijdragen naar het centrale personeel budget (artikel 11) om op het juiste artikel en instrument te verantwoorden. Voorheen werden deze werkzaamheden ten behoeve van Zicht op Ondermijning uitbesteed, deze werkzaamheden worden nu gedaan door medewerkers bekostigd vanuit het apparaatsartikel.
4. Goed bestuur
In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Een deel van de beschikbare middelen voor artikel 1 wordt nu toegevoegd aan dit artikel. De resterende middelen staan voorlopig nog op artikel 13.
5. Taakstelling subsidies
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 1.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.765 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 456.290 | 465.595 | 461.985 | 482.553 | 472.553 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 38.981 | 22.026 | 21.616 | 22.180 | 21.577 | 494.232 |
Nieuwe mutaties | 1.110 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Arbomiddelen en opleidingen | 1.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 496.381 | 487.621 | 483.601 | 504.733 | 494.130 | 494.232 |
Toelichting
1. Arbomiddelen en opleidingen
Dit betreft voornamelijk de overboeking van het ministerie van Defensie voor arbo middelen en opleidingen.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.214 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 536.087 | 539.680 | 538.523 | 533.791 | 631.907 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 2.005 | 631 | ‒ 1.910 | ‒ 3.698 | ‒ 4.247 | 626.057 |
Nieuwe mutaties | ‒ 10.113 | ‒ 3.423 | ‒ 5.182 | ‒ 5.892 | ‒ 7.035 | ‒ 7.681 |
Waarvan: | ||||||
1) GDI, digitale Overheid en WaU | ‒ 5.206 | ‒ 2.871 | ‒ 2.871 | ‒ 2.871 | ‒ 2.871 | ‒ 2.871 |
2) Landelijke aanpak adreskwaliteit | ‒ 2.856 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Informatiepunten digitale overheid | 0 | 0 | ‒ 1.713 | ‒ 1.713 | ‒ 1.713 | ‒ 1.713 |
4) Taakstelling subsidies | 0 | ‒ 478 | ‒ 1.192 | ‒ 1.850 | ‒ 2.588 | ‒ 2.859 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 523.969 | 536.888 | 531.431 | 524.201 | 620.625 | 618.376 |
Toelichting
1. GDI, digitale Overheid en WaU
Om de uitvoeringskosten van GDI-dienstverlening, Digitale Overheid en Werk aan Uitvoering (dossier Interbestuurlijke Datastratie) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden worden middelen overgeboekt naar artikel 11 apparaat.
2. Landelijke aanpak adreskwaliteit
Dit betreft een overboeking van € 2,9 mln. naar het gemeentefonds voor het verbeteren van de adreskwaliteit in de Basisregistratie Personen via de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
3. Informatiepunten digitale overheid
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het gemeente- of provinciefonds. Ook vindt er een budgetkorting van 10 procent plaats. Voor de informatiepunten digitale overheid wordt deze korting nu verwerkt.
4. Taakstelling subsidies
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 6.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.927 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 86.189 | 92.533 | 99.656 | 99.252 | 98.577 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 4.138 | ‒ 1.283 | ‒ 1.376 | 2.090 | ‒ 1.143 | 97.527 |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.341 | ‒ 1.611 | ‒ 5.513 | ‒ 450 | ‒ 982 | ‒ 2.093 |
Waarvan: | ||||||
1) Programma beter samenwerken | 1.903 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Programma open op orde | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding | ‒ 7.581 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Doorontwikkeling informatiehuishouding | 0 | ‒ 5.530 | ‒ 5.530 | 0 | 0 | 0 |
5) Taakstelling subsidies | 0 | ‒ 353 | ‒ 881 | ‒ 1.333 | ‒ 1.865 | ‒ 2.023 |
6) WAU middelen | 197 | 1.160 | 968 | 953 | 953 | 0 |
7) Kasschuif SSC-ICT | ‒ 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Kasschuif Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid | ‒ 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 79.710 | 89.639 | 92.767 | 100.892 | 96.452 | 95.434 |
Toelichting
1. Programma beter samenwerken
Dit betreft een bijdrage van € 1,9 mln. van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van het programma Beter Samenwerken (BSW).
2. Programma open op orde
Dit betreft een overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid van € 6,0 mln. voor de bekostiging van het programma Open op Orde.
3. Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding
Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van € 7,6 mln. voor het Rijksprogramma Duurzame Digitale Informatiehuishouding voor de uitvoering van het generiek projectenportfolio 2024.
4. Doorontwikkeling informatiehuishouding
Betreft een reallocatie naar artikel 11 voor de bekostiging van het apparaat voor de doorontwikkeling van de informatiehuishouding.
5. Taakstelling subsidies
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 7.
6. WAU middelen
Dit betreft een overboeking van middelen vanuit de Aanvullende Post van het ministerie van Financien ten behoeve van de de WAU middelen. De Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (RODI) ontvangt middelen ter bevordering van de brede samenwerking tussen de verschillende lagen van de overheid bij het aantrekken en behouden van capaciteit en kennis, terugdringen van de externe inhuur, en delen van innovatieve werkwijzen en expertise.
7. Kasschuif SSC-ICT
Betreft een kasschuif om het betaalritme voor een factuur van SSC-ICT goed te zetten.
8. Kasschuif Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid (ABRO)
Het programma Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid (ABRO) heeft vertraging opgelopen en via een kasschuif wordt een deel van het budget van 2024 doorgeschoven naar 2025. Het budget is afkomstig van het ministerie van Defensie voor een specifiek programma voor inkopen. De specialisten op dit vakgebied konden niet meteen gevonden worden door de krapte op de arbeidsmarkt.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 64 |
Nieuwe mutaties | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 93 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 106.000 | 107.002 | 7.999 | 8.000 | 8.000 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 39.6621 | ‒ 70.2712 | 8.8332 | 8.8332 | 5002 | 8.000 |
Nieuwe mutaties | ‒ 58.338 | ‒ 10.453 | 9.390 | 41.178 | 16.158 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Kasschuiven subsidies | ‒ 57.973 | ‒ 10.253 | 9.890 | 41.678 | 16.658 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 8.000 | 26.278 | 26.222 | 58.011 | 24.658 | 8.000 |
Toelichting
1. Kasschuiven subsidies
De subsidieregeling van Europees Nederland heeft vertraging opgelopen. Via een kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet. Verder was tijdens het vormgeven van artikel 14 het kasritme van de subsidies nog niet bekend. Middels een kasschuif van 2024 en 2025 naar de jaren 2026 tot en met 2028, worden de middelen ten behoeve van het slavernijverleden fonds in het juiste ritme gezet voor de komende jaren.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2024 | ||||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | ‒ | 2.853.953 | 2.402.804 | 1.154.803 | 953.929 | 217.823 |
Waarvan: | ||||||
1) Herverkaveling van min EZ | ‒ | 2.795.460 | 2.340.616 | 1.104.677 | 979.147 | 258.856 |
2) Kasschuiven | 46.281 | 56.264 | 44.024 | ‒ 29.812 | ‒ 40.680 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.324.438 | 2.853.953 | 2.402.804 | 1.154.803 | 953.929 | 217.823 |
Toelichting
1. Herverkaveling van min EZK
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Het programmabudget is daarom overgeheveld naar artikel 15.
2. Kasschuiven
Er zijn een aantal kasschuiven op de middelen voor Herstel Groningen doorgevoerd. Twee kasschuiven hebben betrekking op de budgetten uit de bestuurlijke afspraken die meelopen in de meerjarige regeling met specifieke uitkeringen. Met deze kasschuiven wordt het budget in lijn gebracht met het bestedingsritme van de regio en de planning van de versterkingsoperatie. Daarnaast gaat de uitputting van het budget van het IMG om knelpunten in de schadeafhandeling op te lossen sneller dan eerder geraamd. Met een kasschuif worden daarom middelen naar voren gehaald. Bij de voorjaarsnota 2024 is de reeks voor de PEGA maatregel 14 leefbaarheid en wijkontwikkeling opgevraagd. Hierop wordt een kasschuif doorgevoerd om het budget in lijn te brengen met het door de regio geraamde ritme. Tot slot is een kasschuif doorgevoerd op het budget van economische bedrijvigheid van 2028 naar 2029 om dit beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | ‒ | 1.532.265 | 1.934.977 | 1.719.647 | 791.871 | 694.463 |
Waarvan: | ||||||
1) Herverkaveling van min EZ | ‒ | 1.532.265 | 1.934.977 | 1.719.647 | 791.871 | 694.463 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.526.872 | 1.532.265 | 1.934.977 | 1.719.647 | 791.871 | 694.463 |
Toelichting
1. Herverkaveling van min EZK
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten zijn daarom overheveld naar artikel 15.
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 622.121 | 581.516 | 577.958 | 565.511 | 558.139 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 254.303 | 89.553 | 77.094 | 71.016 | 66.702 | 619.294 |
Nieuwe mutaties | 32.107 | 180.194 | 110.082 | 26.961 | ‒ 36.986 | ‒ 113.183 |
Waarvan: | ||||||
1) Taakstelling apparaat | 0 | ‒ 29.766 | ‒ 58.676 | ‒ 86.196 | ‒ 113.587 | ‒ 125.546 |
2) Desaldering HRM advies | 11.228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) GDI, digitale Overheid en WaU | 5.206 | 2.871 | 2.871 | 2.871 | 2.871 | 0 |
4) Verrekening P-Direkt afwijking Individuele Arbeidsrelaties | 3.158 | 2.706 | 2.706 | 2.706 | 2.706 | 2.706 |
5) Informatiehuishouding en hoog gerubriceerde informatie | 3.220 | 5.530 | 5.530 | 0 | 0 | 0 |
6) Zicht op ondermijning | 1.992 | 1.992 | 1.992 | 1.992 | 1.992 | 1.992 |
7) Uitvoeringskosten Nationaal Isolatie Programma | 0 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
8) Overheveling apparaat Nationale Coordinator Groningen van min EZ | 0 | 189.086 | 143.435 | 94.058 | 63.863 | 0 |
9) Apparaat goed bestuur | 3.800 | 8.400 | 8.400 | 2.200 | 2.200 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 908.531 | 851.263 | 765.134 | 663.488 | 587.855 | 506.111 |
Toelichting
1. Taakstelling apparaat
In het hoofdlijnenakkoord is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van BZK in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt op artikel 11. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.
2. Desaldering HRM advies
In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
3. GDI, digitale Overheid en WaU
Er zijn reallocaties van artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving om onder andere de uitvoeringskosten van Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) dienstverlening, digitale Overheid en Werk aan Uitvoering (dossier Interbestuurlijke Datastratie) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
4. Verrekening P-Direkt afwijking Individuele Arbeidsrelaties (iar's)
Dit betreft de bijdrage van diverse departementen voor de stijging van het aantal Individuele Arbeidsrelaties (IAR's). Het aantal waarvoor in 2024 gebruik wordt gemaakt van de dienstverlening van O&P-Rijk overstijgt het aantal waarvoor destijds budget is overgeheveld naar de centrale opdrachtgever (BZK).
5. Informatiehuishouding en hooggerubriceerde informatie
Er zijn reallocaties van artikel 7 werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid om de uitvoeringskosten doorontwikkeling informatiehuishouding en hoog gerubriceerde informatie op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
6. Zicht op ondermijning
Dit betreft een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RTW's onderdeel diverse bijdragen van artikel 1 naar het centrale personeel budget om op het juiste artikel en instrument te verantwoorden. Voorheen werden deze werkzaamheden ten behoeve van Zicht op Ondermijning uitbesteed, deze werkzaamheden worden nu gedaan door medewerkers bekostigd vanuit het apparaatsartikel.
7. Uitvoeringskosten Nationaal Isolatie Programma
Er is een overboeking van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening om de uitvoeringskosten van het Nationaal Isolatie Programma op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Het is doelmatiger om intern apparaat in te zetten voor de bestaande werkzaamheden.
8. Overheveling apparaat Nationaal Coördinator Groningen van het ministerie van EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen is daarom overgeheveld naar het apparaat van het ministerie van BZK.
9) Apparaat goed bestuur
In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Voor de apparaatskosten worden deze middelen nu toegevoegd aan artikel 11 van de begroting.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 21.120 | 21.120 | 21.120 | 21.120 | 21.120 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 150.752 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.120 |
Nieuwe mutaties | 23.382 | 175.263 | 166.761 | 125.186 | 80.310 | 53.100 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 11.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering HRM advies | 11.228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Overheveling apparaatontvangsten Nationale Coordinator Groningen van min EZ | 0 | 176.319 | 168.873 | 128.354 | 84.534 | 57.746 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 195.254 | 196.383 | 187.881 | 146.306 | 101.430 | 74.220 |
Toelichting
1. Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw
De begrotingsreserve Waarborgfonds Sociale Woningbouw wordt, via een overboeking van artikel 1 van de begroting van VRO, opgehoogd met een terugbetaling van € 11,1 mln. voor niet benodigde saneringsmiddelen.
2. Desaldering HRM advies
In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
3. Overheveling apparaat Nationaal Coördinator Groningen van min EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten op het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen zijn daarom overgeheveld naar de apparaatsontvangsten van het ministerie van BZK.
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 20241 | 190.095 | 32.729 | 2.728 | 2.524 | 2.524 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ 133.070 | 25.723 | 40.218 | 49.010 | 40.208 | 2.734 |
Nieuwe mutaties | 300 | ‒ 17 | ‒ 42 | ‒ 30 | ‒ 38 | ‒ 43 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 57.325 | 58.435 | 42.904 | 51.504 | 42.694 | 2.691 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 31.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 31.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 2.226 | 2.203 | 1.781 | 1.452 | 1.394 | 1.415 |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.226 | 13.197 | 18.579 | 21.749 | 72.307 | 70.085 |
Waarvan: | ||||||
1) Beheer digitaal stelsel Omgevingswet | ‒ 2.203 | ‒ 1.781 | ‒ 1.452 | ‒ 1.394 | ‒ 1.415 | |
2) Goed bestuur | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 15.400 | 20.360 | 23.201 | 73.701 | 71.500 |
Toelichting
1. Beheer digitaal stelsel Omgevingswet
Dit betreft een overboeking naar artikel 3 van de begroting van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar artikel 3 voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
2. Goed bestuur
In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Een deel van de beschikbare middelen wordt nu toegevoegd aan artikel 1. De resterende middelen staan voorlopig nog op artikel 13 voor de eventuele oprichting van een Constitutioneel hof en het splitsen van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Afdeling Advisering van de Raad van State. Daarnaast zijn middelen gereserveerd ten behoeve van het versterken dienstbare overheidsorganisaties.
Het budget wordt beschikbaar gesteld voor onder ander een Rijksbrede aanpak van hardheden en taskforce hardheden. Overheidsdienstverlening wordt meer bereikbaar en toegankelijk door direct contact en eerstelijnsbalies, betere gegevensdeling en doordacht gebruik van AI. Daarnaast wordt ingezet op een overheid die anders werkt en wordt ambtelijk vakmanschap versterkt, onder ander via verplichte scholing voor (top)ambtenaren. Ook worden Klokkenluiders beter beschermd.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |