Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 (incl. amendementen)1 | 2.126.0752 | 1.921.537 | 1.792.217 | 1.787.632 | 1.867.776 | 0 | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 (Inclusief nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting 2024) | 124.6703 | 80.585 | 149.155 | 164.979 | 129.396 | 1.952.224 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Programma open op orde | 7 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding | 7 | ‒ 7.581 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Desaldering HRM advies | 11 | 11.228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Taakstelling apparaat | 11 | 0 | ‒ 29.066 | ‒ 57.776 | ‒ 84.796 | ‒ 111.587 | ‒ 122.746 |
5) Overheveling apparaat Nationaal Coordinator Groningen van min EZ | 11 | 0 | 189.086 | 143.435 | 94.058 | 63.863 | 0 |
6) Kasschuiven subsidies slavernijverleden | 14 | ‒ 57.973 | ‒ 10.253 | 9.890 | 41.678 | 16.658 | 0 |
7) Overheveling Herstel Groningen van min EZ | 15 | 2.324.438 | 2.795.460 | 2.340.616 | 1.104.677 | 979.147 | 258.856 |
8) Kasschuiven Groningen | 15 | 0 | 46.281 | 56.264 | 44.024 | ‒ 29.812 | ‒ 40.680 |
9) Taakstelling subsidies | Div | 0 | ‒ 5.076 | ‒ 10.158 | ‒ 15.630 | ‒ 17.825 | ‒ 20.149 |
10) Investeren in goed bestuur en rechtsstaat | Div | 0 | 75.000 | 112.500 | 150.000 | 149.500 | 149.000 |
Overige mutaties | ‒ 9.314 | 20.385 | 8.532 | 7.643 | 4.437 | ‒ 2.266 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.517.543 | 5.083.939 | 4.544.675 | 3.294.265 | 3.051.553 | 2.174.239 |
Toelichting
1. Programma open op orde
Dit betreft een overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid van € 6,0 mln. voor de bekostiging van het programma Open op Orde.
2. Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding
Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van € 7,6 mln. voor het Rijksprogramma Duurzame Digitale Informatiehuishouding voor de uitvoering van het generiek projectenportfolio 2024.
3. Desaldering HRM advies
In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
4. Taakstelling apparaat
In het hoofdlijnenakkoord is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van BZK in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt op artikel 11. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.
5. Overheveling apparaat Nationaal Coördinator Groningen van min EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen is daarom overgeheveld naar het apparaatsbudget van het ministerie van BZK.
6. Kasschuiven slavernijverleden
De subsidieregeling van Europees Nederland heeft vertraging opgelopen. Via een kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet. Verder was tijdens het vormgeven van artikel 14 het kasritme van de subsidies nog niet bekend. Middels een kasschuif van 2024 en 2025 naar de jaren 2026 tot en met 2028, worden de middelen ten behoeve van het slavernijverleden fonds in het juiste ritme gezet voor de komende jaren.
7. Overheveling Herstel Groningen van min EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Voor deze middelen is een nieuw artikel aan de begroting toegevoegd (artikel 15).
8. Kasschuiven Groningen
Er zijn een aantal kasschuiven op de middelen voor Herstel Groningen doorgevoerd. Twee kasschuiven hebben betrekking op de budgetten uit de bestuurlijke afspraken die meelopen in de meerjarige regeling met specifieke uitkeringen. Met deze kasschuiven wordt het budget in lijn gebracht met het bestedingsritme van de regio en de planning van de versterkingsoperatie. Daarnaast gaat de uitputting van het budget van het IMG om knelpunten in de schadeafhandeling op te lossen sneller dan eerder geraamd. Met een kasschuif worden daarom middelen naar voren gehaald. Bij de voorjaarsnota 2024 is de reeks voor de PEGA maatregel 14 leefbaarheid en wijkontwikkeling opgevraagd. Hierop wordt een kasschuif doorgevoerd om het budget in lijn te brengen met het door de regio geraamde ritme. Tot slot is een kasschuif doorgevoerd op het budget van economische bedrijvigheid van 2028 naar 2029 om dit beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven.
9. Taakstelling subsidies
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies, deze korting wordt nu verwerkt op de begroting van BZK.
10. Investeren in goed bestuur en rechtsstaat
In het hoofdlijnenakkoord zijn er middelen gereserveerd voor goed bestuur en rechtsstaat. Deze middelen zijn nu toegevoegd aan de begroting van het ministerie van BZK en doorverdeeld naar de artikelen.
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 64.090 | 64.090 | 74.090 | 74.090 | 74.090 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 182.052 | 0 | 0 | 0 | 0 | 74.090 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 11 | 11.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering HRM advies | 11 | 11.228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Overheveling apparaatontvangsten Nationaal Coordinator Groningen van min EZ | 11 | 0 | 176.319 | 168.873 | 128.354 | 84.534 | 57.746 |
4) Overheveling ontvangsten Herstel Groningen van min EZ | 15 | 1.526.872 | 1.532.265 | 1.934.977 | 1.719.647 | 791.871 | 694.463 |
Overige mutaties | 1.405 | ‒ 1.056 | ‒ 2.112 | ‒ 3.168 | ‒ 4.224 | ‒ 4.646 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.796.725 | 1.771.618 | 2.175.828 | 1.918.923 | 946.271 | 821.653 |
Toelichting
1. Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw
De begrotingsreserve Waarborgfonds Sociale Woningbouw wordt, via een overboeking van artikel 1 van de begroting van VRO, opgehoogd met een terugbetaling van € 11,1 mln. voor niet benodigde saneringsmiddelen.
2. Desaldering HRM advies
In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
3. Overheveling apparaatontvangsten Nationaal Coördinator Groningen van min EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten op het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen zijn daarom overgeheveld naar de apparaatsontvangsten van het ministerie van BZK.
4. Overheveling ontvangsten Herstel Groningen van min EZ
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten zijn daarom overgeheveld naar artikel 15.