Base description which applies to whole site

2.3 Belangrijkste beleidsmatige mutaties

Hieronder worden de mutaties ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 weergegeven. De mutaties uit de 1e Suppletoire Begroting 2024 zijn reeds toegelicht in de Memorie van Toelichting op de 1e Suppletoire Begroting 2024. De belangrijkste beleidsmatige mutaties t.o.v. de 1e suppletoire begroting 2024 worden hieronder uitgesplitst en toegelicht. Een verdere toelichting op deze mutaties is opgenomen in de verdiepingsbijlage van deze begroting.

Tabel 2 Belangrijkste beleidsmatige uitgavenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand begroting 2024 (inclusief NvW)

 

15.251.537

23.844.340

14.561.587

13.803.571

13.189.544

13.927.750

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

 

‒ 965.023

‒ 9.104.616

1.340.445

1.492.650

1.296.281

636.643

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

14.299.314

14.758.124

15.902.032

15.296.221

14.485.825

14.564.393

Belangrijkste mutaties

       

1) Taakstellingen hoofdlijnenakkoord

divers

0

‒ 46.184

‒ 220.887

‒ 227.746

‒ 242.255

‒ 242.394

2) Inrichting artikel 15 Vrachtwagenheffing

15

0

0

379.484

650.784

674.004

734.946

3) Kasschuiven HXII

divers

‒ 195.174

74.296

‒ 65.867

83.148

61.657

20.414

- waarvan Klimaatfonds

divers

‒ 60.239

‒ 46.925

1.931

58.077

32.952

‒ 5.972

- waarvan Nationaal Groeifonds

divers

‒ 43.595

45.836

‒ 4.914

‒ 1.947

‒ 18.438

23.058

- waarvan Regulier budget

divers

‒ 91.340

75.385

‒ 62.884

27.018

47.143

3.328

4) Bijstelling beschikbaarheidsvergoeding OV (COVID-maatregel)

16

‒ 2.758

0

0

0

0

0

5) Overboekingen ministeries

divers

‒ 21.228

‒ 97.673

‒ 64.086

‒ 60.625

‒ 64.851

‒ 81.824

- waarvan Nationaal Groeifonds met HXII

18

‒ 4.378

‒ 4.577

27.172

33.895

22.575

5.384

- waarvan i.h.k.v. Klimaatfonds met HXII

divers

266

25.685

8.438

18.638

30.438

43.438

- waarvan vanuit de Aanvullende Post met HXII

18

753

2.552

18.423

18.510

11.125

4.938

- waarvan overig met HXII

divers

12.508

‒ 131.836

‒ 145.004

‒ 145.790

‒ 145.022

‒ 144.784

- waarvan met MF en DF

26

‒ 30.377

10.503

26.885

14.122

16.033

9.200

6) Overboekingen HXII/fondsen

divers

‒ 394.197

‒ 337.844

‒ 369.500

‒ 470.426

‒ 425.435

‒ 382.251

- waarvan LPO Deltafonds

26

56.183

59.403

63.343

56.072

56.258

51.364

- waarvan LPO Mobiliteitsfonds

26

324.334

332.151

317.234

309.422

293.045

327.430

- waarvan overig

26

13.680

‒ 53.710

‒ 11.077

104.932

76.132

3.457

7) kaderaanpassing MF

26

0

‒ 508.000

‒ 98.000

0

93.000

0

Overige mutaties

divers

45.698

‒ 69.585

6.296

121.139

111.525

137.408

Stand ontwerpbegroting 2025

 

14.125.852

14.110.978

15.838.972

15.862.921

15.118.905

15.132.943

Toelichting

  • 1. Op 16 mei 2024 is het hoofdlijnenakkoord van het kabinet-Schoof gepubliceerd. Hierin zijn vijf taakstellingen opgenomen die IenW direct raken: een taakstelling op het ambtenarenapparaat, een subsidietaakstelling, een taakstelling op de specifieke uitkeringen (SPUK’s), een taakstelling op het non-Official Development Assistance (ODA) budget van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), en een taakstelling op de Klimaatfondsmiddelen voor waterstof en batterijen. In onderdeel 2.7 van deze begroting is een nadere toelichting op de budgettaire verwerking van het hoofdlijnenakkoord opgenomen.

  • 2. Vanaf de Begroting 2025 wordt een apart artikel op de beleidsbegroting opgenomen voor de Vrachtwagenheffing (VWH). Zo kunnen de opbrengsten en uitgaven van de vrachtwagenheffing overzichtelijk op één plek op de begroting worden weergegeven. Alle uitgaven worden gefinancierd uit de netto opbrengsten van de VWH. Met deze mutatie wordt artikel 15 ingericht, waarbij dus de verwachte opbrengsten worden geraamd op het ontvangstenbudget en het uitgavenbudget daaraan gelijk wordt gezet. De kosten voor de invoering van de VWH als mede het stimuleringspakket Terugsluis, zijn voorgefinancierd vanuit het MF. De terugbetaling van het stimuleringspakket wordt met deze mutatie ook gelijk overgeboekt naar het MF. De terugbetaling van de invoeringskosten wordt bij de 1e suppletoire begroting 2025 structureel verwerkt.

  • 3. Voor diverse dossiers wordt budget over de jaren geschoven, de omvangrijkste kasschuiven worden hier toegelicht:

    • NGF: De belangrijkste kasschuif is voor het Maritiem Masterplan (MMP) waar € 20,3 miljoen van 2024 en € 1,8 miljoen van 2026 t/m 2029 naar 2025 wordt overgeboekt. Vanwege onzekerheid over in welk jaar de voorschotbetalingen vallen is afgesproken alle voorschotten in 2025 te betalen.

    • KF: € 41,4 miljoen uit 2024 en € 29,9 miljoen uit 2025 worden voor subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) naar 2027 en 2028 geschoven om aan te sluiten bij de gepubliceerde regeling en de meest actuele inschattingen van de RVO.

    • Regulier: Voor de subsidie Walstroom zeehavens is er € 36,2 miljoen uitde jaren 2024 t/m 2026 naar latere jaren geschoven om beter aan te sluiten bij de realistische ramingen.

  • 7. De raming van de benodigde generale middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding OV-regeling 2022 worden op basis van de meest actuele monitorinformatie bijgesteld (- € 2,8 miljoen).

  • 8. Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting. Per saldo wordt € 390,2 miljoen overgeboekt naar andere hoofstukken in de periode 2024 t/m 2029:

    • Vanuit het Nationaal Groeifonds worden aanvullende middelen overgeboekt voor het Maritiem Masterplan, waarmee wordt ingezet op de verduurzaming van de maritieme sector (€ 110,0 miljoen in 2024 t/m 2029).

    • Vanuit het Klimaatfonds wordt cumulatief € 126,9 miljoen overgeboekt naar HXII. Het gaat met name om middelen voor emissieloos varen op waterstof in de binnenvaart. Het kabinet heeft bij de voorjaarsbesluitvorming 2024 aangekondigd dat alle brandstoffen die worden geleverd aan de binnenvaart onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS2) worden gebracht. Met deze middelen kan de sector ondersteund worden bij de benodigde aanpassingen van schepen.

    • Er wordt per saldo € 46,4 miljoen overgeboekt vanuit andere departementen naar het MF en DF in de periode 2024 t/m 2029. Deze boekingen lopen via het voedingsartikel 26 op HXII. Voor het MF gaat het met name om een bijdrage vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) voor de tweede module van de opdracht Maritiem Informatievoorzieningen Service Punt (MIVSP-II) binnen het programma Wind op Zee. Voor het DF betreft de omvangrijkste overboekingen een boeking vanuit het Ministerie van EZK voor de voortzetting van het programma Wind op Zee en net op Zee beheertaken.

    • Er wordt € 42,7 miljoen overgeboekt vanuit de stikstofmiddelen op de begroting van LVVN om de zeevaart te verduurzamen. Hiervoor worden 3 pilots opgezet: de eerste pilot is batterij-elektrisch varen in havengebieden, de tweede pilot is bevoorradingsschepen die draaien op waterstof en de laatste pilot gaat om elektrificatie van havenmaterieel.

    • Van de resterende overboekingen tussen Hoofdstuk XII en andere begrotingshoofdstukken gaat er per saldo € 699,9 miljoen naar andere begrotingingen in de periode 2024 t/m 2029. De meest omvangrijke is de overboeking naar het Provinciefonds van een deel van de structurele middelen van Motie Bikker (Kamerstuk 36410-XII, nr. 29), bedoeld om de in 2024 voorziene prijsstijgingen in het regionaal openbaar vervoer structureel te voorkomen en de beschikbaarheid van het vervoer te verbeteren. De middelen gaan structureel over en na 2 jaar op in de Algemene Uitkering van het Provinciefonds.

  • 14. Per saldo is € 2,4 miljard overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds en Deltafonds in de periode 2024 t/m 2029. Voor beide fondsen gaat het met name om de toedeling van de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast is de omvangrijkste overboeking met het MF een overboeking vanuit MF naar artikel 16 voor NS-tarieven. In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds, nadat deze middelen in het juiste ritme zijn gezet. En er is een boeking van MF naar HXII voor de realisatie van walstroom bij rijksligplaatsen. Voor het DF betreft de omvangrijkste mutatie de overboeking vanuit HXII voor de implementatie van de Europese richtlijnen CER en NIS2. Onder deze richtlijnen zullen organisaties binnen de vitale sector Water hun cyberweerbaarheid moeten verhogen. Met deze middelen worden de organisatie hierbij ondersteund met advies, oefeningen, informatieuitwisseling en bijstand.

  • 15. In het Voorjaar is op het MF kritisch gekeken naar de budgetten en zijn er middelen naar latere jaren toe geschoven om zo een meer realistische begroting te creëren. Deze exercitie is herhaald in de huidige ontwerpbegroting conform de begrotingsregels van het kabinet-Schoof. Zodoende is er een additionele kaderaanpassing geweest op het MF van in totaal € 606 miljoen. Over de gehele looptijd van het fonds is de kaderaanpassing budgetneutraal. Voor een uitgebreidere uitleg verwijzen we naar de ontwerpbegroting 2025 van het Mobiliteitsfonds.

     

Tabel 3 Belangrijkste beleidsmatige ontvangstenmutaties t.o.v. vorig jaar (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand begroting 2024 (inclusief NvW)

 

86.555

40.938

35.086

28.786

28.996

28.086

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

       

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

77.903

40.922

40.987

30.339

29.096

28.186

Belangrijkste mutaties

       

1) Inrichting artikel 15 Vrachtwagenheffing

15

0

0

539.000

1.084.000

1.087.000

1.082.000

2) Bijstelling beschikbaarheidsvergoeding OV (COVID-maatregel)

16

‒ 1.700

0

0

0

0

0

Overige mutaties

divers

1.860

168

168

168

168

168

Stand Ontwerpbegroting 2025

 

78.063

41.090

580.155

1.114.507

1.116.264

1.110.354

Toelichting

  • 1. Met deze mutatie wordt artikel 15 ingericht, waarbij de verwachte opbrengsten worden geraamd op het ontvangstenbudget. Alle uitgaven worden gefinancierd uit de netto-opbrengsten van de VWH.

  • 2. Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) is de verwachting dat er minder ontvangsten zullen binnenkomen.

Licence