Base description which applies to whole site

6.10 Bijlage 10: Klimaatfonds

In onderstaand tabel staan alle Klimaatfondsmiddelen die uit het Meerjarenprogramma Klimaatfonds zijn overgeheveld naar de departementale begrotingen van het ministerie van IenW inclusief een toelichting. Middelen die worden ingezet voor uitvoering- en handhaving zijn hier van uitgezonderd.

Tabel 222 Tabel Klimaatfondsmiddelen op de begroting van het ministerie van IenW (bedragen x € 1.000)

Artikel

Klimaatfonds maatregel

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

         

Hoofdstuk XII

        

HXII artikel 14

        

Opdrachten

        

Laadinfra wegvervoer

Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)

0

666

807

1.484

8.309

6.409

8.967

Laadinfra bouw

Laadinfrastructuur bouw

0

0

66.483

82.845

88.045

71.985

10.362

Zero-emissie zones

Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)

0

0

0

1.332

1.332

2.664

1.332

         

Subsidies

        

Laadinfra wegvervoer

Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)

0

11.805

23.355

70.060

92.537

75.987

40.120

Laadinfra bouw

Laadinfrastructuur bouw

0

1.600

11.330

0

0

0

0

SWIM

Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

0

 

28.000

47.000

43.000

37.000

24.000

         

Bijdrage aan medeoverheden

        

Laadinfra

Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)

4.608

14.016

10.000

9.000

5.800

0

0

         

HXII artikel 17

        

Opdrachten

        

Luchtvaartverkeer energie

Luchtvaartverkeer Energie op Zee

0

125

165

0

0

0

0

Alcohol-to-jet en Duurzame brandstoffen

Alcohol-to-jet en Duurzame brandstoffen

0

0

100

100

100

100

100

Subsidies

        

Alcohol-to-jet

Alcohol-to-jet

0

0

0

1.000

5.000

11.500

18.591

Duurzame luchtvaartbrandstoffen

Duurzame luchtvaartbrandstoffen (E-fuels)

0

0

0

1.000

4.500

8.500

11.975

         
         

HXII artikel 18

        

Opdrachten

        

Verduurzaming Zeevaart

Verduurzaming Zeevaartschepen

0

0

300

300

300

300

700

Waterstof Binnenvaart

Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart

0

0

800

800

800

800

800

Subsidies

        

Walstroom

Walstroom Zeehavens

0

0

10.500

10.250

10.000

8.250

2.396

Verduurzaming Zeevaartschepen

Verduurzaming Zeevaartschepen

0

0

0

8.800

15.040

23.440

35.796

Waterstof Binnenvaart

Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart

0

0

41.000

25.128

35.128

27.160

23.832

         
         

HXII artikel 21

        

Opdrachten

        

Circulair doen en gedrag

Bevorderen circulair doen en gedrag

0

1.101

1.883

2.506

2.506

2.742

2.792

Plastics norm

Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics

0

347

12.694

21.485

20.243

8.778

5.778

Biobased bouwen

Normering en stimulering biobased bouwen

0

164

4.064

3.593

0

0

0

         

Subsidies

        

DEI+CE

Continuering DEI+CE

0

240

7.033

13.738

14.768

9.825

3.025

Circulair doen en gedrag

Bevorderen circulair doen en gedrag

0

900

1.380

2.610

2.610

3.300

3.250

Plastics norm

Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics

0

6.307

23.020

16.035

6.654

0

0

         

HXII artikel 22

        

Opdrachten

        

NVS

Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming

83

897

700

500

250

250

250

         

Mobiliteitsfonds

        

MF artikel 11

Klimaatfondsmaatregel

       

Overige reserveringen

Opschalen duurzame infra-innovatietechnieken met launching customer programma

0

0

10.000

20.000

20.000

20.000

20.000

         

MF artikel 12

        

Onderhoud

Geleiderail Zonnepark

0

5.400

3.600

0

0

0

0

         

MF artikel 15

        

Planning en studies

Wind op Zee

0

0

0

0

107.000

107.000

107.000

         

MF artikel 13

        

Planning en studies personenvervoer

Verduurzaming dieselspoorlijnen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg

 

2.000

9.000

20.000

34.000

26.000

7.000

         

Deltafonds

        

DF artikel 3

        

Onderhoud zoetwatervoorziening

Wind op Zee (WOZEP)

0

0

7.600

0

0

0

0

         

Onderhoud zoetwatervoorziening

Wind op Zee

0

0

909

1.451

1.563

1.459

1.775

         

DF artikel 5

        

Apparaatskosten RWS

Wind op Zee

0

0

1.522

1.261

1.175

1.173

658

Sommige instrumenten en reeksen wijken af van de Klimaatfondsbegroting. Dit komt onder andere doordat de overhevelde KF worden door verdeeld binnen de IenW-begroting. Daarnaast zijn niet gerealiseerde middelen uit 2023 toegevoegd aan 2024 en later. Tot slot zijn er kasschuiven in gevoerd op het moment dat ramingen zijn bijgesteld.  

Hoofdstuk XII

Artikel 14

Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)

Voor laadinfrastructuur voor wegvervoer is vanaf 2024 budget beschikbaar gesteld. Deze middelen staan deels gereserveerd op de opdrachten. Het gaat om investeringen in (slimme) laadinfrastructuur. Er zijn drie belangrijke pijlers: (opschaling) slim laden (mede ter ontlasting van het energienet), laden voor logistiek (inclusief voortzetting Vliegende Brigade) en laden voor bussen, doelgroepen en taxi’s. Ook staan er middelen voor opdrachten in het kader van het uitbreiden zero-emissiezones voor gemeenten.

Daarnaast staat een deel van de middelen op het subsidiebudget. Een groot deel van de middelen is bestemd voor de subsidieregelingen publieke logistieke laadinfrastructuur (SPuLa) en private laadinfrastructuur (SPriLa) die in 2024 is opengesteld en heeft betrekking op vrachtvervoer, logistiek laden, taxi’s en OV bussen.

Tot slot staan er middelen op bijdrage aan medeoverheden voor de Specifieke uitkering (SPUK) voor het Basisnetwerk voor logistiek laden.

Laadinfrastructuur bouw

Voor laadinfrastructuur in de bouw is vanaf 2024 budget beschikbaar gesteld. Deze middelen staan deels gereserveerd op de opdrachten. Bij Voorjaarnota 2025 worden deze middelen naar het juiste financiële instrument overgeboekt voor het versterken van de regeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel.

Daarnaast staat een deel van de middelen op het subsidiebudget, bestemd voor de subsidieregelingen voor laadinfrastructuur ten behoeve van de bouw. Dit is nodig om de gang naar emissieloos te realiseren, voor onder andere stikstofreductie en CO2-reductie. Deze middelen van worden ingezet via de nieuwe regeling voor private laadinfrastructuur, publieke laadinfrastructuur en via de bestaande Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).

Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

Deze subsidie heeft als doel om ondernemers te stimuleren over te stappen op waterstof in wegvervoer.

Artikel 17

Alcohol-to-jet

Het betreft een innovatiesubsidie voor de productie van Alcohol-to-jet-brandstoffen (ATJ) op basis van laagwaardige reststromen via de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+). Het gaat om een subsidie voor het opzetten van installaties waarin biomassa omgezet wordt in alcoholen en vervolgens opgewerkt tot biokerosine via verschillende technieken. Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van Alcohol-to-jet-brandstoffen (ATJ) op basis van laagwaardige reststromen, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.

Duurzame luchtvaartbrandstoffen (E-fuels)

Het betreft een innovatiesubsidie naar verschillende onderdelen van de e-fuelstechnologie die nog verdere ontwikkeling behoeven. Hieronder vallende omzetting van CO2 naar CO, het afvangen van CO2 en het uitvoeren van het Fischer-Tropschproces op kleine schaal. Daarnaast een investeringssubsidie voor (pre-)commerciële fabrieken voor de productie van e-fuels. Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van e-fuels, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.

Luchtvaartverkeer Energie op Zee

Budget voor diverse onderzoeken met betrekking tot luchtverkeer en energie op zee.

Artikel 18

Laadinfra walstroom

Dit budget is bedoeld om walstroom voor de zeevaart uit te rollen en daarmee gericht bij te dragen aan de klimaatopgave. Deze regeling loopt tot en met 2026. De regeling richt zich vooral op projecten die een bijdrage leveren aan Europese walstroomverplichtingen. 

Verduurzaming Zeevaartschepen

Deze middelen worden gebruikt om voor duurzame en energiebesparende aandrijftechnieken bij zeeschepen te stimuleren middels een subsidie. Een deel van deze middelen wordt ingezet voor de bekostiging van de uitvoering.

Tevens staan er middelen op het opdrachtenbudget voor het uitvoeren van eventuele onderzoeken, en het betrekken van ketenpartijen (waaronder mogelijke vorming van een Community of Practice) en kennisdeling gericht op o.a. de ontwikkeling, integratie en gebruik van schepen met waterstof en methanol aandrijfsystemen en energiebesparende technieken.

Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart

Het kabinet heeft besloten tot invoering van ETS2 voor de binnenvaart. IenW werkt een subsidieregeling uit die door de RVO zal worden uitgevoerd. Streven is om de subsidieregeling eind 2025 open te stellen. Er is budget beschikbaar gesteld om de binnenvaartsector te faciliteren in het aanpassen van schepen, gericht op de toepassing van hernieuwbare energiedragers. Hierbij wordt nauwe aansluiting gezocht met de maatregel Waterstof in de binnenvaart, maar wordt naast waterstof ook ruimte geboden voor andere energiedragers.

Daarnaast zijn er middelen gereserveerd op het opdrachtenbudget. Dit wordt ingezet voor het uitvoeren van eventuele onderzoeken, en het betrekken van ketenpartijen (waaronder mogelijke vorming van een Community of Practice) en kennisdeling gericht op o.a. de ontwikkeling, integratie en gebruik van schepen met waterstof en methanol aandrijfsystemen en energiebesparende technieken.

Artikel 21

Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics

Dit betreft de middelen voor ondersteuningsprojecten van de Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK) en de Programmalijn design voor recyclen en gemeenschappelijk onderzoek. Dit is inclusief de handhavings- en uitvoeringskosten (€ 1,1 miljoen) voor de plastics norm.

Daarnaast staat een deel op subsidies voor subsidieregelingen voor de circulaire plastic hub en het kennisprogramma.

Continuering DEI+CE

Dit betreft middelen voor de continuering van de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) Circulaire Economie, als onderdeel van het meerjarenprogramma Klimaat 2024. De regeling DEI+ Circulaire economie draagt bij aan en is bedoeld voor het innovatieproject voor de recycling van afval, hergebruik van producten en pilots voor biobased grondstoffen, die tegelijkertijd bijdragen aan CO2 reductie.

Bevorderen circulair doen en gedrag

Dit betreft middelen voor het bevorderen van circulair doen en gedrag.

Normering en stimulering biobased bouwen

Dit betreft de middelen voor de aanscherping en bredere toepassing van de milieuprestatie-eis aan gebouwen, bedoeld voor onderzoek naar biobased bouwen in de grond, weg, en water (GWW) bouwsector.

Artikel 22

Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming

Dit betreft de middelen voor de nucleaire ambities. De middelen zijn bestemd voor onderzoeken omtrent nucleaire veiligheid en stralingsbescherming.

Mobiliteitsfonds

Overige Opschalen duurzame infra-innovatietechnieken met launching customer programma

Er zijn middelen beschikbaar gesteld uit het Klimaatfonds ten behoeve van het uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur (KCI) voor het opschalen van duurzame infra-innovatietechnieken.

Geleiderail Zonnepark

Vanuit het Klimaatfonds zijn er middelen beschikbaar gesteld aan het Mobiliteitsfonds als voorfinanciering van de kosten die RWS moet maken voor de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark in dat gebied.

Wind op Zee

De uitrol van windenergie op zee veroorzaakt een uitbreiding en intensivering van taken op andere beleidsterreinen. Zo veroorzaken windenergiegebieden een intensivering van Kustwachttaken. De intensivering van Kustwachttaken betekent ook dat aanvullende middelen noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze taken. De middelen voor het Klimaatfonds ten behoeve van Wind op Zee zijn bedoeld om te investeren in Kustwachtvaartuigen die 24/7 op de Noordzee ingezet kunnen worden.

Verduurzaming dieselspoorlijnen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg

Voor het verduurzamen van twee regionale spoorlijnen in Overijssel en Gelderland is het nodig om de spoorse infrastructuur van bovenleidingen en onderstations te voorzien om zo elektrische treinen te kunnen laten rijden, welke de huidige (en toekomstige aanschaf van) dieseltreinen moeten vervangen

Deltafonds

Artikel 3

Wind op Zee (WOZEP)

Dit betreft een bijdrage voor de externe kosten van het programma Noordzee 2022-2027.

Wind op Zee

Dit betreft de meerjarige externe kosten voor Wind op Zee (excl. WOZEP).

Artikel 5

Wind op Zee

Dit betreft de meerjarige interen kosten voor Wind op Zee (excl. WOZEP).

Licence