In onderstaand tabel staan alle Klimaatfondsmiddelen die uit het Meerjarenprogramma Klimaatfonds zijn overgeheveld naar de departementale begrotingen van het ministerie van IenW inclusief een toelichting. Middelen die worden ingezet voor uitvoering- en handhaving zijn hier van uitgezonderd.
Artikel | Klimaatfonds maatregel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | ||||||||
HXII artikel 14 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||
Laadinfra wegvervoer | Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra) | 0 | 666 | 807 | 1.484 | 8.309 | 6.409 | 8.967 |
Laadinfra bouw | Laadinfrastructuur bouw | 0 | 0 | 66.483 | 82.845 | 88.045 | 71.985 | 10.362 |
Zero-emissie zones | Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra) | 0 | 0 | 0 | 1.332 | 1.332 | 2.664 | 1.332 |
Subsidies | ||||||||
Laadinfra wegvervoer | Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra) | 0 | 11.805 | 23.355 | 70.060 | 92.537 | 75.987 | 40.120 |
Laadinfra bouw | Laadinfrastructuur bouw | 0 | 1.600 | 11.330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SWIM | Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM) | 0 | 28.000 | 47.000 | 43.000 | 37.000 | 24.000 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Laadinfra | Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra) | 4.608 | 14.016 | 10.000 | 9.000 | 5.800 | 0 | 0 |
HXII artikel 17 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||
Luchtvaartverkeer energie | Luchtvaartverkeer Energie op Zee | 0 | 125 | 165 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Alcohol-to-jet en Duurzame brandstoffen | Alcohol-to-jet en Duurzame brandstoffen | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Subsidies | ||||||||
Alcohol-to-jet | Alcohol-to-jet | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 5.000 | 11.500 | 18.591 |
Duurzame luchtvaartbrandstoffen | Duurzame luchtvaartbrandstoffen (E-fuels) | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 4.500 | 8.500 | 11.975 |
HXII artikel 18 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||
Verduurzaming Zeevaart | Verduurzaming Zeevaartschepen | 0 | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | 700 |
Waterstof Binnenvaart | Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart | 0 | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Subsidies | ||||||||
Walstroom | Walstroom Zeehavens | 0 | 0 | 10.500 | 10.250 | 10.000 | 8.250 | 2.396 |
Verduurzaming Zeevaartschepen | Verduurzaming Zeevaartschepen | 0 | 0 | 0 | 8.800 | 15.040 | 23.440 | 35.796 |
Waterstof Binnenvaart | Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart | 0 | 0 | 41.000 | 25.128 | 35.128 | 27.160 | 23.832 |
HXII artikel 21 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||
Circulair doen en gedrag | Bevorderen circulair doen en gedrag | 0 | 1.101 | 1.883 | 2.506 | 2.506 | 2.742 | 2.792 |
Plastics norm | Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics | 0 | 347 | 12.694 | 21.485 | 20.243 | 8.778 | 5.778 |
Biobased bouwen | Normering en stimulering biobased bouwen | 0 | 164 | 4.064 | 3.593 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||
DEI+CE | Continuering DEI+CE | 0 | 240 | 7.033 | 13.738 | 14.768 | 9.825 | 3.025 |
Circulair doen en gedrag | Bevorderen circulair doen en gedrag | 0 | 900 | 1.380 | 2.610 | 2.610 | 3.300 | 3.250 |
Plastics norm | Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics | 0 | 6.307 | 23.020 | 16.035 | 6.654 | 0 | 0 |
HXII artikel 22 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||
NVS | Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming | 83 | 897 | 700 | 500 | 250 | 250 | 250 |
Mobiliteitsfonds | ||||||||
MF artikel 11 | Klimaatfondsmaatregel | |||||||
Overige reserveringen | Opschalen duurzame infra-innovatietechnieken met launching customer programma | 0 | 0 | 10.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
MF artikel 12 | ||||||||
Onderhoud | Geleiderail Zonnepark | 0 | 5.400 | 3.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MF artikel 15 | ||||||||
Planning en studies | Wind op Zee | 0 | 0 | 0 | 0 | 107.000 | 107.000 | 107.000 |
MF artikel 13 | ||||||||
Planning en studies personenvervoer | Verduurzaming dieselspoorlijnen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg | 2.000 | 9.000 | 20.000 | 34.000 | 26.000 | 7.000 | |
Deltafonds | ||||||||
DF artikel 3 | ||||||||
Onderhoud zoetwatervoorziening | Wind op Zee (WOZEP) | 0 | 0 | 7.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud zoetwatervoorziening | Wind op Zee | 0 | 0 | 909 | 1.451 | 1.563 | 1.459 | 1.775 |
DF artikel 5 | ||||||||
Apparaatskosten RWS | Wind op Zee | 0 | 0 | 1.522 | 1.261 | 1.175 | 1.173 | 658 |
Sommige instrumenten en reeksen wijken af van de Klimaatfondsbegroting. Dit komt onder andere doordat de overhevelde KF worden door verdeeld binnen de IenW-begroting. Daarnaast zijn niet gerealiseerde middelen uit 2023 toegevoegd aan 2024 en later. Tot slot zijn er kasschuiven in gevoerd op het moment dat ramingen zijn bijgesteld.
Hoofdstuk XII
Artikel 14
Laadinfra wegvervoer (incl. slimme laadinfra)
Voor laadinfrastructuur voor wegvervoer is vanaf 2024 budget beschikbaar gesteld. Deze middelen staan deels gereserveerd op de opdrachten. Het gaat om investeringen in (slimme) laadinfrastructuur. Er zijn drie belangrijke pijlers: (opschaling) slim laden (mede ter ontlasting van het energienet), laden voor logistiek (inclusief voortzetting Vliegende Brigade) en laden voor bussen, doelgroepen en taxi’s. Ook staan er middelen voor opdrachten in het kader van het uitbreiden zero-emissiezones voor gemeenten.
Daarnaast staat een deel van de middelen op het subsidiebudget. Een groot deel van de middelen is bestemd voor de subsidieregelingen publieke logistieke laadinfrastructuur (SPuLa) en private laadinfrastructuur (SPriLa) die in 2024 is opengesteld en heeft betrekking op vrachtvervoer, logistiek laden, taxi’s en OV bussen.
Tot slot staan er middelen op bijdrage aan medeoverheden voor de Specifieke uitkering (SPUK) voor het Basisnetwerk voor logistiek laden.
Laadinfrastructuur bouw
Voor laadinfrastructuur in de bouw is vanaf 2024 budget beschikbaar gesteld. Deze middelen staan deels gereserveerd op de opdrachten. Bij Voorjaarnota 2025 worden deze middelen naar het juiste financiële instrument overgeboekt voor het versterken van de regeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel.
Daarnaast staat een deel van de middelen op het subsidiebudget, bestemd voor de subsidieregelingen voor laadinfrastructuur ten behoeve van de bouw. Dit is nodig om de gang naar emissieloos te realiseren, voor onder andere stikstofreductie en CO2-reductie. Deze middelen van worden ingezet via de nieuwe regeling voor private laadinfrastructuur, publieke laadinfrastructuur en via de bestaande Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).
Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM)
Deze subsidie heeft als doel om ondernemers te stimuleren over te stappen op waterstof in wegvervoer.
Artikel 17
Alcohol-to-jet
Het betreft een innovatiesubsidie voor de productie van Alcohol-to-jet-brandstoffen (ATJ) op basis van laagwaardige reststromen via de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+). Het gaat om een subsidie voor het opzetten van installaties waarin biomassa omgezet wordt in alcoholen en vervolgens opgewerkt tot biokerosine via verschillende technieken. Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van Alcohol-to-jet-brandstoffen (ATJ) op basis van laagwaardige reststromen, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.
Duurzame luchtvaartbrandstoffen (E-fuels)
Het betreft een innovatiesubsidie naar verschillende onderdelen van de e-fuelstechnologie die nog verdere ontwikkeling behoeven. Hieronder vallende omzetting van CO2 naar CO, het afvangen van CO2 en het uitvoeren van het Fischer-Tropschproces op kleine schaal. Daarnaast een investeringssubsidie voor (pre-)commerciële fabrieken voor de productie van e-fuels. Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van e-fuels, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.
Luchtvaartverkeer Energie op Zee
Budget voor diverse onderzoeken met betrekking tot luchtverkeer en energie op zee.
Artikel 18
Laadinfra walstroom
Dit budget is bedoeld om walstroom voor de zeevaart uit te rollen en daarmee gericht bij te dragen aan de klimaatopgave. Deze regeling loopt tot en met 2026. De regeling richt zich vooral op projecten die een bijdrage leveren aan Europese walstroomverplichtingen.
Verduurzaming Zeevaartschepen
Deze middelen worden gebruikt om voor duurzame en energiebesparende aandrijftechnieken bij zeeschepen te stimuleren middels een subsidie. Een deel van deze middelen wordt ingezet voor de bekostiging van de uitvoering.
Tevens staan er middelen op het opdrachtenbudget voor het uitvoeren van eventuele onderzoeken, en het betrekken van ketenpartijen (waaronder mogelijke vorming van een Community of Practice) en kennisdeling gericht op o.a. de ontwikkeling, integratie en gebruik van schepen met waterstof en methanol aandrijfsystemen en energiebesparende technieken.
Waterstof in de binnenvaart en aanvullende steunmaatregelen waterstof binnenvaart
Het kabinet heeft besloten tot invoering van ETS2 voor de binnenvaart. IenW werkt een subsidieregeling uit die door de RVO zal worden uitgevoerd. Streven is om de subsidieregeling eind 2025 open te stellen. Er is budget beschikbaar gesteld om de binnenvaartsector te faciliteren in het aanpassen van schepen, gericht op de toepassing van hernieuwbare energiedragers. Hierbij wordt nauwe aansluiting gezocht met de maatregel Waterstof in de binnenvaart, maar wordt naast waterstof ook ruimte geboden voor andere energiedragers.
Daarnaast zijn er middelen gereserveerd op het opdrachtenbudget. Dit wordt ingezet voor het uitvoeren van eventuele onderzoeken, en het betrekken van ketenpartijen (waaronder mogelijke vorming van een Community of Practice) en kennisdeling gericht op o.a. de ontwikkeling, integratie en gebruik van schepen met waterstof en methanol aandrijfsystemen en energiebesparende technieken.
Artikel 21
Ondersteuning van o.a. ketenvorming en recyclingtechnieken circulaire plastics
Dit betreft de middelen voor ondersteuningsprojecten van de Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK) en de Programmalijn design voor recyclen en gemeenschappelijk onderzoek. Dit is inclusief de handhavings- en uitvoeringskosten (€ 1,1 miljoen) voor de plastics norm.
Daarnaast staat een deel op subsidies voor subsidieregelingen voor de circulaire plastic hub en het kennisprogramma.
Continuering DEI+CE
Dit betreft middelen voor de continuering van de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) Circulaire Economie, als onderdeel van het meerjarenprogramma Klimaat 2024. De regeling DEI+ Circulaire economie draagt bij aan en is bedoeld voor het innovatieproject voor de recycling van afval, hergebruik van producten en pilots voor biobased grondstoffen, die tegelijkertijd bijdragen aan CO2 reductie.
Bevorderen circulair doen en gedrag
Dit betreft middelen voor het bevorderen van circulair doen en gedrag.
Normering en stimulering biobased bouwen
Dit betreft de middelen voor de aanscherping en bredere toepassing van de milieuprestatie-eis aan gebouwen, bedoeld voor onderzoek naar biobased bouwen in de grond, weg, en water (GWW) bouwsector.
Artikel 22
Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming
Dit betreft de middelen voor de nucleaire ambities. De middelen zijn bestemd voor onderzoeken omtrent nucleaire veiligheid en stralingsbescherming.
Mobiliteitsfonds
Overige Opschalen duurzame infra-innovatietechnieken met launching customer programma
Er zijn middelen beschikbaar gesteld uit het Klimaatfonds ten behoeve van het uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur (KCI) voor het opschalen van duurzame infra-innovatietechnieken.
Geleiderail Zonnepark
Vanuit het Klimaatfonds zijn er middelen beschikbaar gesteld aan het Mobiliteitsfonds als voorfinanciering van de kosten die RWS moet maken voor de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark in dat gebied.
Wind op Zee
De uitrol van windenergie op zee veroorzaakt een uitbreiding en intensivering van taken op andere beleidsterreinen. Zo veroorzaken windenergiegebieden een intensivering van Kustwachttaken. De intensivering van Kustwachttaken betekent ook dat aanvullende middelen noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze taken. De middelen voor het Klimaatfonds ten behoeve van Wind op Zee zijn bedoeld om te investeren in Kustwachtvaartuigen die 24/7 op de Noordzee ingezet kunnen worden.
Verduurzaming dieselspoorlijnen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg
Voor het verduurzamen van twee regionale spoorlijnen in Overijssel en Gelderland is het nodig om de spoorse infrastructuur van bovenleidingen en onderstations te voorzien om zo elektrische treinen te kunnen laten rijden, welke de huidige (en toekomstige aanschaf van) dieseltreinen moeten vervangen
Deltafonds
Artikel 3
Wind op Zee (WOZEP)
Dit betreft een bijdrage voor de externe kosten van het programma Noordzee 2022-2027.
Wind op Zee
Dit betreft de meerjarige externe kosten voor Wind op Zee (excl. WOZEP).
Artikel 5
Wind op Zee
Dit betreft de meerjarige interen kosten voor Wind op Zee (excl. WOZEP).