Base description which applies to whole site

5.1 De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Tabel 30 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

Omzet

513.399

574.677

659.161

675.493

687.675

700.432

695.085

- Omzet moederdepartement

258.652

285.641

327.593

340.325

349.207

357.464

352.117

- Omzet overige departementen

134.010

151.342

163.568

167.168

170.468

174.968

174.968

- Omzet derden

120.737

137.695

168.000

168.000

168.000

168.000

168.000

Rentebaten

2.747

360

3.200

3.200

3.200

3.200

3.200

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

31.104

22.604

16.291

16.291

16.291

16.291

16.291

Totaal baten

547.250

597.641

678.652

694.984

707.166

719.923

714.576

Lasten

       

Apparaatskosten

541.064

579.242

667.767

684.099

696.281

709.038

703.691

- Personele kosten

340.153

353.153

442.664

457.528

468.616

480.227

475.360

- waarvan eigen personeel

294.449

312.057

396.458

411.322

422.410

434.021

429.154

- waarvan externe inhuur

32.578

27.668

28.052

28.052

28.052

28.052

28.052

- waarvan overige personele kosten

13.126

13.428

18.154

18.154

18.154

18.154

18.154

- Materiële kosten

200.911

226.089

225.103

226.571

227.665

228.811

228.331

- waarvan apparaat ICT

3.140

3.300

4.870

4.870

4.870

4.870

4.870

- waarvan bijdrage aan SSO's

64.194

74.486

90.000

90.000

90.000

90.000

90.000

- waarvan overige materiële kosten

133.577

148.303

130.233

131.701

132.795

133.941

133.461

Rentelasten

179

200

409

409

409

409

409

Afschrijvingskosten

4.856

7.810

6.440

6.440

6.440

6.440

6.440

- Materieel

1.641

1.810

2.412

2.412

2.412

2.412

2.412

- waarvan apparaat ICT

158

200

256

256

256

256

256

- Immaterieel

3.215

6.000

4.028

4.028

4.028

4.028

4.028

Overige kosten

10.616

10.389

4.036

4.036

4.036

4.036

4.036

- waarvan dotaties voorzieningen

200

500

511

511

511

511

511

- waarvan bijzondere lasten

10.416

9.889

3.525

3.525

3.525

3.525

3.525

Totaal lasten

556.715

597.641

678.652

694.984

707.166

719.923

714.576

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 9.465

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

Saldo van baten en lasten

‒ 9.465

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Omzet

De NVWA streeft naar effectief, doelmatig en efficiënt toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang.

De post omzet moederdepartement (€ 327,6 mln.) is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Bij omzet moederdepartement en omzet overige departementen is rekening gehouden met de beschikbare regeerakkoordmiddelen en de extra middelen in het kader van WAU (Werk aan Uitvoering). Daarvan is 70% toegewezen aan omzet moederdepartement en 30% aan overige departementen (VWS). Daarnaast is in deze ontwerpbegroting de afgesproken taakstelling oplopend tot 2,5% verwerkt (omzet moederdepartement en personele/materiële kosten).

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit opbrengsten uit het bedrijfsleven en overige baten. De omzet derden neemt toe ten opzichte van 2024 door hogere tarieven als gevolg van de CAO-stijging. Die stijging zorgt ook voor extra kosten voor officiële assistenten. Daarnaast is er extra werk te verwachten door Brexit en hogere import. Daar tegenover staat de CBb-uitspraak die een dempend effect heeft op de kostprijs derden.

De totale omzet 2025 zal fors hoger uitkomen dan in 2024, als gevolg van een hogere kostprijs. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere loon- en kostprijsontwikkeling en doorberekende kosten van derden.

Omzet moederdepartement

Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er als gevolg van een nieuw kostprijsmodel bij het moederdepartement nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».

De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research in opdracht van de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.

Tabel 31 Omzet moederdepartement
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Toezicht

243.299

266.220

309.471

322.203

331.085

339.342

333.995

Overig

15.353

19.421

18.122

18.122

18.122

18.122

18.122

Totaal

258.652

285.641

327.593

340.325

349.207

357.464

352.117

Omzet overige departementen

Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er bij de overige departementen nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».

De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.

Tabel 32 Omzet overige departementen
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Toezicht

106.717

121.980

134.986

138.586

141.886

146.386

146.386

Overig

27.293

29.362

28.582

28.582

28.582

28.582

28.582

Totaal

134.010

151.342

163.568

167.168

170.468

174.968

174.968

Rentebaten

Dit betreft de rente op de uitstaande middelen op de rekening-courant bij het ministerie van Financiën. De rentebaten zijn begroot op basis van de realisatie tot en met mei 2024.

Vrijval voorzieningen

Dit betreft voorzieningen voor (schade)claims. Er is geen vrijval van de bestaande voorzieningen begroot.

Bijzondere baten

De bijzondere baten betreffen bijdragen van het moederdepartement voor zover er aanleiding bestaat om specifieke kosten niet door te berekenen in de NVWA-tarieven voor derden. Deze baten dienen ter bekostiging van kosten die de NVWA niet aan het bedrijfsleven mag doorberekenen en dus ten laste komen van de begroting van LNV. Voorbeelden hiervan zijn de initiële opleidingskosten van nieuwe officiële assistenten en officiële dierenartsen die op grond van de Europese Controleverordening (EU) 2017/625 niet mogen worden doorbelast aan het bedrijfsleven en politieke toezeggingen (bijvoorbeeld de kosten voor Reistijd=Werktijd-regeling of compensatie van de kosten voor de kleine slagers).

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De stijging van de kosten voor eigen personeel hangt samen met de salarisstijgingen als gevolg van de nieuwe cao’s. Daarnaast is het aantal fte in 2025 hoger dan in 2024 door de integratie van KDS en het groeiende aantal teamleiders en ondersteuning wat daarmee gepaard gaat. Ten slotte is hier een bedrag van € 14 mln. opgenomen voor de verwachte toename van de verlofvoorziening per einde 2025.

De stijging van de overige personele kosten zit in doelgroeptrainingen, studie en opleiding, coaching en reiskosten woon-werkverkeer.

Materiële kosten

Op totaal niveau dalen de materiële kosten ten opzichte van 2024. Dat komt doordat er in 2024 nog voor € 25 mln. was opgenomen onder overige materiële kosten voor de uitbesteding van werk aan KDS.

Daar tegenover staat een hogere bijdrage aan SSO’s als gevolg van de hoge inflatie. (DICTU, servicekosten huisvesting, beveiliging en schoonmaak). Daarnaast leidt de integratie van KDS tot hogere kosten voor werkplekservices DICTU.

Rentelasten

De rentelasten stijgen licht door hogere rentepercentages op de leningen bij het Ministerie van Financiën.

Afschrijvingskosten materieel

Deze kosten liggen naar verwachting licht hoger dan in 2024, door hogere afschrijvingen op inventaris en laboratoriumapparatuur.

Afschrijvingskosten immaterieel

Deze kosten zullen naar verwachting lager zijn dan in de begroting 2024. Mogelijk zijn die kosten te hoog ingeschat. Het zal wél hoger zijn dan in 2023 doordat er inmiddels meerdere systemen zijn opgeleverd.

Dotaties aan voorzieningen

Voor (schade)claims wordt, net als in 2024, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.

Bijzondere lasten

Er is voor € 3,5 mln. aan bijzondere lasten begroot. Dit zijn kosten die niet voortkomen uit de normale bedrijfsuitoefening van de NVWA. Het betreft de niet-verrekenbare omzetbelasting opgenomen in de kosten die de NVWA maakt voor de inzet van practitioners voor keuringswerkzaamheden, zoals dierenartsen of keuringsassistenten en die ook niet doorberekend kunnen worden aan het bedrijfsleven. De compensatie voor deze kosten wordt verantwoord onder de bijzondere baten.

De daling ten opzichte van 2024 wordt veroorzaakt doordat de BTW voor KDS komt te vervallen.

Tabel 33 Kasstroomoverzicht over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2023

vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1

Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito)

58.928

64.167

66.230

65.348

63.156

60.025

56.392

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

547.801

597.641

678.652

694.984

707.166

719.923

714.576

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 548.145

‒ 589.331

‒ 671.701

‒ 688.033

‒ 700.215

‒ 712.972

707.625

2

Totaal operationele kasstroom

‒ 344

8.310

6.951

6.951

6.951

6.951

6.951

 

-/- totaal investeringen

‒ 8.253

‒ 10.850

‒ 11.750

‒ 10.850

‒ 10.850

‒ 10.850

‒ 10.850

 

+/+totaal boekwaarde desinvesteringen

502

     

3

Totaal investeringskasstroom

‒ 7.751

‒ 10.850

‒ 11.750

‒ 10.850

‒ 10.850

‒ 10.850

‒ 10.850

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

10.809

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 4.502

‒ 6.247

‒ 7.833

‒ 9.143

‒ 10.082

‒ 10.584

‒ 10.718

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

8.600

10.850

11.750

10.850

10.850

10.850

10.850

4

Totaal financieringskasstroom

14.907

4.603

3.917

1.707

768

266

132

5

Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4)

65.740

66.230

65.348

63.156

60.025

56.392

52.625

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is in 2025 lager dan de operationele kasstroom in de begroting van 2024. Het verschil wordt verklaard doordat de afschrijvingen lager zijn. Afschrijvingskosten worden wél doorberekend via de kostprijs, maar maken geen deel uit van de (uitgaande) kasstroom.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom is in 2025 € 0,9 mln. lager dan in 2024, doordat investeringen in immateriële vaste activa (IV/ICT actieplan) als gevolg van inflatie hoger uitvallen.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom is in 2025 € 0,7 mln. lager dan in 2024. Enerzijds zal er € 1,6 mln. meer worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 0,9 mln. hoger zal zijn, doordat er meer geïnvesteerd zal worden.

Rekening courant

De verwachte stand rekening-courant neemt af met € 0,9 mln. tot € 65,3 mln.

Tabel 34 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Tarieven

       

Gemiddelde kostprijs (€/uur)

125,52

135,54

146,78

146,78

146,78

146,78

146,78

Index 2012 = € 94,07 = 100

133,43

144,08

156,03

156,03

156,03

156,03

156,03

Omzet per productgroep ( in € mln.)

       

Toezicht (moeder- en overige departementen)

350

388,2

444,5

460,8

473

485,7

480,4

Overige producten (derden)

104,3

137,7

168

168

168

168

168

Percentage meerwerk t.o.v. Jaarplan

n.v.t.

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

FTE

       

Aantal FTE (excl. Externe inhuur)

3.162

3.310

3.914

4.061

4.170

4.285

4.237

Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)

2.482/680

2.615/695

3.092/822

3.208/853

3.294/876

3.385/900

3.347/890

Salariskosten per fte

93.121

94.266

101.291

101.291

101.291

101.291

101.291

Saldo van baten en lasten

       

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

‒ 1,73%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Kwaliteit

       

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen

87%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)

93%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Licence