Stand Slotwet 2023 | vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 513.399 | 574.677 | 659.161 | 675.493 | 687.675 | 700.432 | 695.085 |
- Omzet moederdepartement | 258.652 | 285.641 | 327.593 | 340.325 | 349.207 | 357.464 | 352.117 |
- Omzet overige departementen | 134.010 | 151.342 | 163.568 | 167.168 | 170.468 | 174.968 | 174.968 |
- Omzet derden | 120.737 | 137.695 | 168.000 | 168.000 | 168.000 | 168.000 | 168.000 |
Rentebaten | 2.747 | 360 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | 31.104 | 22.604 | 16.291 | 16.291 | 16.291 | 16.291 | 16.291 |
Totaal baten | 547.250 | 597.641 | 678.652 | 694.984 | 707.166 | 719.923 | 714.576 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 541.064 | 579.242 | 667.767 | 684.099 | 696.281 | 709.038 | 703.691 |
- Personele kosten | 340.153 | 353.153 | 442.664 | 457.528 | 468.616 | 480.227 | 475.360 |
- waarvan eigen personeel | 294.449 | 312.057 | 396.458 | 411.322 | 422.410 | 434.021 | 429.154 |
- waarvan externe inhuur | 32.578 | 27.668 | 28.052 | 28.052 | 28.052 | 28.052 | 28.052 |
- waarvan overige personele kosten | 13.126 | 13.428 | 18.154 | 18.154 | 18.154 | 18.154 | 18.154 |
- Materiële kosten | 200.911 | 226.089 | 225.103 | 226.571 | 227.665 | 228.811 | 228.331 |
- waarvan apparaat ICT | 3.140 | 3.300 | 4.870 | 4.870 | 4.870 | 4.870 | 4.870 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 64.194 | 74.486 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
- waarvan overige materiële kosten | 133.577 | 148.303 | 130.233 | 131.701 | 132.795 | 133.941 | 133.461 |
Rentelasten | 179 | 200 | 409 | 409 | 409 | 409 | 409 |
Afschrijvingskosten | 4.856 | 7.810 | 6.440 | 6.440 | 6.440 | 6.440 | 6.440 |
- Materieel | 1.641 | 1.810 | 2.412 | 2.412 | 2.412 | 2.412 | 2.412 |
- waarvan apparaat ICT | 158 | 200 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
- Immaterieel | 3.215 | 6.000 | 4.028 | 4.028 | 4.028 | 4.028 | 4.028 |
Overige kosten | 10.616 | 10.389 | 4.036 | 4.036 | 4.036 | 4.036 | 4.036 |
- waarvan dotaties voorzieningen | 200 | 500 | 511 | 511 | 511 | 511 | 511 |
- waarvan bijzondere lasten | 10.416 | 9.889 | 3.525 | 3.525 | 3.525 | 3.525 | 3.525 |
Totaal lasten | 556.715 | 597.641 | 678.652 | 694.984 | 707.166 | 719.923 | 714.576 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 9.465 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | ‒ 9.465 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet
De NVWA streeft naar effectief, doelmatig en efficiënt toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang.
De post omzet moederdepartement (€ 327,6 mln.) is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Bij omzet moederdepartement en omzet overige departementen is rekening gehouden met de beschikbare regeerakkoordmiddelen en de extra middelen in het kader van WAU (Werk aan Uitvoering). Daarvan is 70% toegewezen aan omzet moederdepartement en 30% aan overige departementen (VWS). Daarnaast is in deze ontwerpbegroting de afgesproken taakstelling oplopend tot 2,5% verwerkt (omzet moederdepartement en personele/materiële kosten).
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit opbrengsten uit het bedrijfsleven en overige baten. De omzet derden neemt toe ten opzichte van 2024 door hogere tarieven als gevolg van de CAO-stijging. Die stijging zorgt ook voor extra kosten voor officiële assistenten. Daarnaast is er extra werk te verwachten door Brexit en hogere import. Daar tegenover staat de CBb-uitspraak die een dempend effect heeft op de kostprijs derden.
De totale omzet 2025 zal fors hoger uitkomen dan in 2024, als gevolg van een hogere kostprijs. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere loon- en kostprijsontwikkeling en doorberekende kosten van derden.
Omzet moederdepartement
Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er als gevolg van een nieuw kostprijsmodel bij het moederdepartement nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research in opdracht van de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toezicht | 243.299 | 266.220 | 309.471 | 322.203 | 331.085 | 339.342 | 333.995 |
Overig | 15.353 | 19.421 | 18.122 | 18.122 | 18.122 | 18.122 | 18.122 |
Totaal | 258.652 | 285.641 | 327.593 | 340.325 | 349.207 | 357.464 | 352.117 |
Omzet overige departementen
Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. Vanaf 2023 wordt er bij de overige departementen nog maar met 1 product gewerkt, namelijk «Toezicht».
De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toezicht | 106.717 | 121.980 | 134.986 | 138.586 | 141.886 | 146.386 | 146.386 |
Overig | 27.293 | 29.362 | 28.582 | 28.582 | 28.582 | 28.582 | 28.582 |
Totaal | 134.010 | 151.342 | 163.568 | 167.168 | 170.468 | 174.968 | 174.968 |
Rentebaten
Dit betreft de rente op de uitstaande middelen op de rekening-courant bij het ministerie van Financiën. De rentebaten zijn begroot op basis van de realisatie tot en met mei 2024.
Vrijval voorzieningen
Dit betreft voorzieningen voor (schade)claims. Er is geen vrijval van de bestaande voorzieningen begroot.
Bijzondere baten
De bijzondere baten betreffen bijdragen van het moederdepartement voor zover er aanleiding bestaat om specifieke kosten niet door te berekenen in de NVWA-tarieven voor derden. Deze baten dienen ter bekostiging van kosten die de NVWA niet aan het bedrijfsleven mag doorberekenen en dus ten laste komen van de begroting van LNV. Voorbeelden hiervan zijn de initiële opleidingskosten van nieuwe officiële assistenten en officiële dierenartsen die op grond van de Europese Controleverordening (EU) 2017/625 niet mogen worden doorbelast aan het bedrijfsleven en politieke toezeggingen (bijvoorbeeld de kosten voor Reistijd=Werktijd-regeling of compensatie van de kosten voor de kleine slagers).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De stijging van de kosten voor eigen personeel hangt samen met de salarisstijgingen als gevolg van de nieuwe cao’s. Daarnaast is het aantal fte in 2025 hoger dan in 2024 door de integratie van KDS en het groeiende aantal teamleiders en ondersteuning wat daarmee gepaard gaat. Ten slotte is hier een bedrag van € 14 mln. opgenomen voor de verwachte toename van de verlofvoorziening per einde 2025.
De stijging van de overige personele kosten zit in doelgroeptrainingen, studie en opleiding, coaching en reiskosten woon-werkverkeer.
Materiële kosten
Op totaal niveau dalen de materiële kosten ten opzichte van 2024. Dat komt doordat er in 2024 nog voor € 25 mln. was opgenomen onder overige materiële kosten voor de uitbesteding van werk aan KDS.
Daar tegenover staat een hogere bijdrage aan SSO’s als gevolg van de hoge inflatie. (DICTU, servicekosten huisvesting, beveiliging en schoonmaak). Daarnaast leidt de integratie van KDS tot hogere kosten voor werkplekservices DICTU.
Rentelasten
De rentelasten stijgen licht door hogere rentepercentages op de leningen bij het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten liggen naar verwachting licht hoger dan in 2024, door hogere afschrijvingen op inventaris en laboratoriumapparatuur.
Afschrijvingskosten immaterieel
Deze kosten zullen naar verwachting lager zijn dan in de begroting 2024. Mogelijk zijn die kosten te hoog ingeschat. Het zal wél hoger zijn dan in 2023 doordat er inmiddels meerdere systemen zijn opgeleverd.
Dotaties aan voorzieningen
Voor (schade)claims wordt, net als in 2024, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.
Bijzondere lasten
Er is voor € 3,5 mln. aan bijzondere lasten begroot. Dit zijn kosten die niet voortkomen uit de normale bedrijfsuitoefening van de NVWA. Het betreft de niet-verrekenbare omzetbelasting opgenomen in de kosten die de NVWA maakt voor de inzet van practitioners voor keuringswerkzaamheden, zoals dierenartsen of keuringsassistenten en die ook niet doorberekend kunnen worden aan het bedrijfsleven. De compensatie voor deze kosten wordt verantwoord onder de bijzondere baten.
De daling ten opzichte van 2024 wordt veroorzaakt doordat de BTW voor KDS komt te vervallen.
Stand Slotwet 2023 | vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 58.928 | 64.167 | 66.230 | 65.348 | 63.156 | 60.025 | 56.392 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 547.801 | 597.641 | 678.652 | 694.984 | 707.166 | 719.923 | 714.576 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 548.145 | ‒ 589.331 | ‒ 671.701 | ‒ 688.033 | ‒ 700.215 | ‒ 712.972 | 707.625 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | ‒ 344 | 8.310 | 6.951 | 6.951 | 6.951 | 6.951 | 6.951 |
-/- totaal investeringen | ‒ 8.253 | ‒ 10.850 | ‒ 11.750 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 502 | ‒ | ||||||
3 | Totaal investeringskasstroom | ‒ 7.751 | ‒ 10.850 | ‒ 11.750 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 | ‒ 10.850 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 10.809 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 4.502 | ‒ 6.247 | ‒ 7.833 | ‒ 9.143 | ‒ 10.082 | ‒ 10.584 | ‒ 10.718 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 8.600 | 10.850 | 11.750 | 10.850 | 10.850 | 10.850 | 10.850 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 14.907 | 4.603 | 3.917 | 1.707 | 768 | 266 | 132 |
5 | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 65.740 | 66.230 | 65.348 | 63.156 | 60.025 | 56.392 | 52.625 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is in 2025 lager dan de operationele kasstroom in de begroting van 2024. Het verschil wordt verklaard doordat de afschrijvingen lager zijn. Afschrijvingskosten worden wél doorberekend via de kostprijs, maar maken geen deel uit van de (uitgaande) kasstroom.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is in 2025 € 0,9 mln. lager dan in 2024, doordat investeringen in immateriële vaste activa (IV/ICT actieplan) als gevolg van inflatie hoger uitvallen.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is in 2025 € 0,7 mln. lager dan in 2024. Enerzijds zal er € 1,6 mln. meer worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 0,9 mln. hoger zal zijn, doordat er meer geïnvesteerd zal worden.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt af met € 0,9 mln. tot € 65,3 mln.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||||
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 125,52 | 135,54 | 146,78 | 146,78 | 146,78 | 146,78 | 146,78 |
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 133,43 | 144,08 | 156,03 | 156,03 | 156,03 | 156,03 | 156,03 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) | |||||||
Toezicht (moeder- en overige departementen) | 350 | 388,2 | 444,5 | 460,8 | 473 | 485,7 | 480,4 |
Overige producten (derden) | 104,3 | 137,7 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
Percentage meerwerk t.o.v. Jaarplan | n.v.t. | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 3.162 | 3.310 | 3.914 | 4.061 | 4.170 | 4.285 | 4.237 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 2.482/680 | 2.615/695 | 3.092/822 | 3.208/853 | 3.294/876 | 3.385/900 | 3.347/890 |
Salariskosten per fte | 93.121 | 94.266 | 101.291 | 101.291 | 101.291 | 101.291 | 101.291 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | ‒ 1,73% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 87% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 93% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |