In deze bijlage worden voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutaties van de uitgaven en ontvangsten tussen de eerste suppletoire begroting 2024 en de ontwerpbegroting 2025 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen. De eerdere mutaties zijn in de betreffende stukken toegelicht.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.095.313 | 886.238 | 685.137 | 503.210 | 321.257 | |
Mutaties amendementen | 8.000 | |||||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 1.051.909 | ‒ 11.817 | 93.598 | 30.101 | 6.280 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met andere departementen | ‒ 2.804 | ‒ 4.306 | ‒ 2.911 | ‒ 2.565 | ‒ 2.125 | |
2. Kasschuiven | ‒ 3.325 | 220 | ‒ 3.519 | ‒ 2.074 | ‒ 1.160 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 1.444 | 4.935 | 4.131 | 3.790 | 2.850 | |
4. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 3.498 | 5.613 | 4.182 | 2.700 | 2.467 | |
5. HLA Meer uren werkt | 615 | 5.806 | 6.978 | 7.611 | 6.715 | |
6. HLA subsidietaakstelling | 0 | ‒ 67.311 | ‒ 41.135 | ‒ 1.817 | ‒ 11.941 | |
7. Augustusbesluitvorming LKV | ‒ 25.000 | 0 | ‒ 122.132 | ‒ 724 | ‒ 724 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.129.650 | 819.378 | 624.329 | 540.232 | 323.619 | 321.123 |
1. Er zijn 17 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie in 2025 is de overboeking naar het Ministerie van Financiën voor het uitvoeren van de uitvoeringstoets Verduidelijking Dienst hervormen en de balans tussen vast en flex herstellen; - € 3,1 miljoen in 2025 aflopend tot ‒ € 0,4 miljoen in 2029.
2. Om beter aan te sluiten bij het kasritme, zijn er zes kasschuiven. De grootste is voor het amendement de Kort voor inclusiviteitstechnologie. Voor een goede uitwerking is meer tijd nodig. In het voorjaar is al € 2,5 miljoen naar 2025 geschoven. Dit betreft de resterende € 2,5 miljoen die ook pas na 2024 zal worden besteed.
3. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
5. Het subsidiebudget voor het Groeifondsproject Meer Uren Werkt! is enerzijds bestemd voor de projectsubsidie aan Groeifondspartner Universiteit van Utrecht, en anderzijds voor de Tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd.
6. Ten behoeve van de subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord zijn op arbeidsmarktbeleid verschillende bezuinigingen doorgevoerd. De grootste bezuinigingen worden onder het kopje «Leren en ontwikkelen» toegelicht. De grootste onderdelen hiervan betreffen de SLIM-regeling, waar over de begrotingshorizon cumulatief € 113 miljoen en structureel € 17 miljoen (30%) wordt bezuinigd en het Actieprogramma DI&LLO waar cumulatief € 22,3 miljoen onderuitputting wordt ingeleverd.
7. De ingangsdatum van het wetsvoorstel Verbreding Banenafspraak wordt uitgesteld naar 1 januari 2027. Ten tijde van de reservering van het budget op de LKV werd uitgegaan van implementatie per 1 januari 2025. Daardoor schuift de reservering 2 jaar op. Het wetsvoorstel vereenvoudiging banenafspraak wordt uitgesteld, dit levert vrijval op in 2026 op het LKV banenafspraak. Ter dekking van het AWIR-effect van de WKB-maatregel uit de augustusbesluitvorming wordt € 25 miljoen van de SLIM-middelen uit 2024 ingeleverd.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.880 | 14.880 | 14.880 | 14.880 | 14.880 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Terugontvangst STAP | 1.791 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 20.371 | 18.580 | 18.580 | 18.580 | 18.580 | 18.580 |
1. Er is een terugontvangst van de subsidie STAP van € 1,8 miljoen.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 406.160 | 409.211 | 412.410 | 415.509 | 418.631 | |
Mutaties amendementen | 155 | 939 | 947 | 954 | 961 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 56.574 | 52.988 | 52.689 | 52.384 | 52.073 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 155 | ‒ 939 | ‒ 947 | ‒ 954 | ‒ 961 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Transitievergoeding na 2 jaar ziekte | 0 | 0 | ‒ 58.000 | ‒ 351.750 | ‒ 353.750 | |
2. Overheveling indexatie 2024 | 32.225 | 32.188 | 32.390 | 32.585 | 32.781 | |
3. Uitvoering | 84.707 | 83.454 | 73.761 | 24.720 | 24.720 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 579.666 | 577.841 | 513.250 | 173.448 | 174.455 | 176.569 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 27.729 | 49.819 | 71.609 | 91.853 | 111.124 | |
Mutaties amendementen | 11 | 114 | 164 | 211 | 255 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 4.496 | 4.533 | 2.761 | 2.944 | 4.531 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 11 | ‒ 110 | ‒ 151 | ‒ 194 | ‒ 236 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
4. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 32.225 | ‒ 32.188 | ‒ 32.390 | ‒ 32.585 | ‒ 32.781 | |
5. Bijstelling Macromutaties | 0 | 9.223 | 6.434 | ‒ 38.935 | ‒ 52.326 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 31.391 | 48.427 | 23.294 | 30.567 | 38.312 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 579.666 | 609.232 | 561.677 | 196.742 | 205.022 | 214.881 |
1. In het hoofdlijnenakkoord is besloten om de compensatie transitievergoeding te beperken tot kleine werkgevers (per 1 juli 2026). Werkgevers met 25 of meer werknemers worden niet meer gecompenseerd. De reeks loopt nog langzaam op tot ‒ € 378,8 miljoen in 2065.
2. Om de hoogte van de reëele raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. Het aantal uitbetalingen is in de eerste maanden van 2024 hoger dan verwacht. Het aantal werknemers dat twee jaar ziek is, is flink gestegen. De prijs is daarentegen lager dan verwacht. Per saldo resteert een tegenvaller van € 84,7 miljoen.
4. Zie bij mutatie nummer 2.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 8.120.187 | 8.257.826 | 8.458.669 | 8.640.860 | 8.846.952 | |
Mutaties amendementen | 3.433 | 6.806 | 6.755 | 6.735 | 6.764 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 90.413 | ‒ 151.236 | ‒ 164.793 | ‒ 132.919 | ‒ 141.629 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 2.733 | ‒ 5.406 | ‒ 5.355 | ‒ 5.335 | ‒ 5.364 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Bijstand Statushouders | 0 | 0 | 0 | ‒ 100.000 | ‒ 100.000 | |
2. HLA Bijstand bevriezen afbouw AHK | 0 | 9.838 | 21.147 | 31.559 | 31.559 | |
3. HLA Bevriezing afbouw dubbele AHK | 0 | 5.591 | 13.045 | 20.499 | 20.499 | |
4. HLA Alleenverdieners AHK afbouw | 0 | 4.500 | 8.500 | 12.000 | 0 | |
5. HLA Korting SPUK Grensinformatiepunten | 0 | 0 | ‒ 94 | ‒ 94 | ‒ 94 | |
6. HLA Korting SPUK HLA transformatiebudget | 0 | 0 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | |
7. HLA Subsidietaakstelling | 0 | ‒ 6.935 | ‒ 9.806 | ‒ 6.023 | ‒ 7.231 | |
8. TOZO | 2.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9. Overboekingen met andere departementen | ‒ 28.134 | 724 | 9.124 | 9.124 | 9.360 | |
10. Kasschuiven | ‒ 4.020 | ‒ 3.879 | 0 | 7.899 | 0 | |
11. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 23.045 | 1.596 | 1.646 | 1.646 | 1.646 | |
12. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 961 | 875 | 1.780 | 1.254 | 671 | |
13. Bijstelling prijsniveau 2024 | 530.108 | 542.628 | 557.142 | 572.007 | 586.897 | |
14. Uitvoeringsmutaties | 18.728 | 17.240 | 18.368 | 19.979 | 22.551 | |
15. Bijstelling Macromutaties | 2.948 | ‒ 24.193 | ‒ 66.351 | ‒ 68.291 | ‒ 62.986 | |
16. Augustusbesluitvorming | 0 | 36.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 8.530.049 | 8.691.975 | 8.847.277 | 9.008.400 | 9.207.095 | 9.392.204 |
1. Statushouders hebben toegang tot een bijstandsuitkering. Dit kabinet neemt maatregelen om de asielinstroom te beperken. In het hoofdlijnenakkoord is als gevolg van deze maatregelen een besparing van € 100 miljoen opgenomen.
2. De afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon van de bijstand wordt bevroren van 2025 tot en met 2027. Dit leidt tot een hoger bijstandsgebruik.
3. Het bevriezen van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand van 2025 tot en met 2027 zorgt ook voor hogere TW-uitgaven.
4. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand wordt bevroren van 2025 tot en met 2027. Dit leidt tot meerkosten bij de overbruggingsregeling voor de alleenverdienersproblematiek.
5. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen vanaf 2026 worden overgeheveld naar het Gemeentefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor de SPUK grensinformatiepunten leidt dit vanaf 2026 tot een korting van € 0,1 miljoen.
6. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen vanaf 2026 worden overgeheveld naar het Gemeentefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor het transformatiebudget voor sociaal ontwikkelbedrijven leidt dit vanaf 2026 tot een korting van € 3,5 miljoen.
7. Ten behoeve van de subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord zijn op artikel 2 verschillende bezuinigingen doorgevoerd, deze bestaan voornamelijk uit het verlagen van algemene subsidie- en opdrachtenbudgetten voor re-integratie en armoede en schulden.
8. SZW heeft een rechtszaak met 3 gemeenten uit Flevoland verloren over hun Tozo-verantwoording, SZW moet daarom een bedrag van € 2 miljoen nabetalen aan deze gemeenten.
9. Er zijn 13 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van € 22,6 miljoen in 2024 naar het Gemeentefonds voor de decentrale uitkering voor de alleenverdienersproblematiek.
10. De financieringssystematiek voor alleenverdieners is iets aangepast, waardoor er elk jaar een nabetaling over het voorgaande jaar aan gemeenten plaats zal vinden. Daarom vinden uitgaven later plaats en wordt een deel (€ 7,9 miljoen) van de middelen naar 2027 geschoven. Door vertraging tijdens de bouw van het nieuwe systeem voor subsidiebeheer wordt er € 0,4 miljoen van 2024 naar 2025 geschoven.
11. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
12. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
13. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
14. Ramingsbijstelling TW op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV. Deze tegenvaller is voornamelijk het resultaat van een hoger aantal TW-aanvullingen op de WW, en een stijging van het aantal aanvullingen en de gemiddelde uitkeringshoogte voor de WIA. Ook zijn de beleidsreeksen voor 2024 uitgeboekt op de correctiepost.
15. Ramingsbijstelling macrobudget participatiewetuitkeringen en TW op basis van de nieuwe CPB-prognose van de werkloosheid.
16. Er wordt voor 2025 een reservering van € 60 miljoen opgenomen om een energiefonds in te richten dat steun biedt aan huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen. Daarbij is bereidheid van private partijen om aan dit fonds bij te dragen onontbeerlijk. De invoeringsdatum voor het wetsvoorstel Pwet wordt uitgesteld tot 1 juli 2025. Voor de augustusbesluitvorming wordt € 25 miljoen ingezet. Een deel van de besparing vindt plaats op de AIO.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 61.823 | 59.797 | 58.663 | 43.033 | 14.786 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 17.333 | ‒ 2.757 | ‒ 2.247 | ‒ 1.443 | ‒ 291 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2023 | 3.136 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 82.292 | 57.040 | 56.416 | 41.590 | 14.495 | 9.423 |
1. Er is een terugontvangst door de afrekening over het jaar 2023 van de SVB voor de Toeslagenwet (€ 3,1 miljoen).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 9.717 | 7.063 | 3.124 | 936 | 939 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 587 | ‒ 279 | ‒ 176 | ‒ 177 | ‒ 178 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 256 | 179 | 64 | 0 | 0 | |
2. Bijstelling prijsniveau 2024 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
3. Augustusbesluitvorming | 0 | 3.821 | 3.319 | 2.039 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 9.399 | 10.797 | 6.344 | 2.811 | 774 | 778 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
3. Als onderdeel van de enveloppe Groepen in de knel is ervoor gekozen om de tijdelijke IPS-regeling voor gemeentelijke doelgroep met een jaar te verlengen. De reeks loopt tot 2027, omdat de trajecten meerjarig worden betaald.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 13.237.805 | 13.328.358 | 13.401.040 | 13.455.066 | 13.627.110 | |
Mutaties amendementen | 81.000 | 150.000 | 141.000 | 132.000 | 122.000 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 94.326 | ‒ 46.288 | ‒ 44.692 | ‒ 3.799 | 65.390 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 81.000 | ‒ 150.000 | ‒ 141.000 | ‒ 132.000 | ‒ 122.000 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA: Afschaffen AO-tegemoetkoming | 0 | 0 | 0 | ‒ 207.000 | ‒ 211.000 | |
2. Uitvoering | 221.323 | 89.056 | 87.570 | 110.349 | 177.570 | |
3. Overheveling indexatie 2024 | 872.202 | 879.673 | 883.142 | 888.119 | 902.967 | |
4. Kasschuiven | ‒ 43.016 | 43.016 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 14.193.988 | 14.293.815 | 14.327.060 | 14.242.735 | 14.562.037 | 14.772.698 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 867.783 | 1.574.034 | 2.277.375 | 2.919.806 | 3.564.244 | |
Mutaties amendementen | 5.700 | 18.530 | 24.726 | 29.351 | 32.564 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 4.517 | ‒ 47.419 | ‒ 153.698 | ‒ 204.329 | ‒ 207.734 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 5.798 | ‒ 18.125 | ‒ 23.260 | ‒ 27.433 | ‒ 30.665 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
5. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 872.202 | ‒ 879.673 | ‒ 883.142 | ‒ 888.119 | ‒ 902.967 | |
6. Bijstelling Macromutaties | 0 | 120.852 | 132.309 | 359.391 | 391.374 | |
7. Augustusbesluitvorming | 0 | 2.688 | ‒ 64 | ‒ 218.198 | ‒ 227.247 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 770.887 | 1.374.246 | 1.970.469 | 2.619.569 | 3.283.898 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 14.193.988 | 15.064.702 | 15.701.306 | 16.213.204 | 17.181.606 | 18.056.596 |
1. Budgettaire verwerking van de maatregel uit het hoofdlijnenakkoord 2024: afschaffen tegemoetkoming arbeidsongeschikten per 2027 (in samenhang met verlagen eigen risico in de zorg).
2. Op basis van de uitvoeringsinformatie van UWV zijn de geraamde uitgaven aan de arbeidsongeschiktheidsregelingen bijgesteld. In de IVA levert een lager aantal uitkeringen door minder overgangen van de WGA naar de IVA een meevaller op. De gemiddelde uitkeringshoogte ligt echter hoger dan eerder geraamd. Per saldo resteert een tegenvaller. In de WGA ligt het aantal uitkeringen ook lager dan eerder geraamd, door een hogere uitstroom wegens pensionering. De gemiddelde uitkeringshoogte ligt ook in de WGA hoger dan eerder verwacht. Per saldo resteert een tegenvaller. Voor de WAO levert het aansluiten op de realisaties van UWV een kleine tegenvaller op vanwege een hogere gemiddelde uitkering.
3. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
4. Het aanpassen van de daglonen van mensen met een loonloos tijdvak door een WW-uitkering in de referteperiode gaat niet meer in 2024 plaatsvinden maar in 2025. Omdat het gaat om herstel tot aan datum uitspraak (29-11-2023) gaan de uitgaven wel plaatsvinden, maar nu pas in 2025.
5. Zie bij mutatie nummer 3.
6. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
7. Als gevolg van verschillende kasschuiven wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij de IVA, WGA en uitvoeringskosten UWV.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.198.496 | 4.265.439 | 4.289.455 | 4.314.836 | 4.340.733 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 3.350 | ‒ 6.083 | ‒ 4.432 | 1.972 | 15.342 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Afschaffen AO tegemoetkoming Wajong | 0 | 0 | 0 | ‒ 81.000 | ‒ 81.000 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Bijstelling prijsniveau 2024 | 291.403 | 296.045 | 297.927 | 300.244 | 303.079 | |
4. Uitvoeringsmutaties | 706 | 5.107 | 19.016 | 22.745 | 23.596 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.486.855 | 4.560.508 | 4.601.966 | 4.558.797 | 4.601.750 | 4.635.750 |
1. De hoofdlijnenakkoordmaatregel afschaffen AO-tegemoetkoming zorgt voor een besparing op de WIA, WAO en Wajong.
2. Er is een overboeking van ‒ € 0,4 miljoen in 2024 naar EZK voor de pilot Inkomensondersteuning. De pilot voorziet in inkomensondersteuning bij omscholing in het kader van de overstap naar een baan in een maatschappelijke cruciale sector (Techniek en ICT).
3. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
4. Ramingsbijstelling Wajong naar aanleiding van de realisatiecijfers. Deze tegenvaller wordt grotendeels veroorzaakt door een opwaartse bijstelling van de instroom in de Wajong2015 door '10-jaarregel tijdelijke registraties afgewezen Wajongers' en een aanpassing in de leeftijdsverhouding van de Wajong2015. De groep van 21 jaar of ouder is gecorrigeerd door de extra instroom van de 10-jaarregel.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 186.375 | 82.515 | 67.637 | 71.052 | 90.522 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 9.870 | 89.919 | 69.748 | 74.258 | 76.895 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Subsidietaakstelling | 0 | 0 | ‒ 2.700 | ‒ 4.200 | ‒ 4.200 | |
2. Overboekingen met andere departementen | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | |
3. Kasschuiven | ‒ 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 5.258 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 2.988 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6. Bijstelling prijsniveau 2024 | 7.044 | 5.885 | 4.660 | 4.620 | 5.916 | |
7. Uitvoeringsmutaties | 998 | ‒ 1.122 | 1.806 | 2.557 | ‒ 1.390 | |
8. Bijstelling Macromutaties | 0 | 0 | ‒ 214 | ‒ 935 | ‒ 2.253 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 180.777 | 177.697 | 139.937 | 146.352 | 164.490 | 126.048 |
1. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Deze is op artikel 5 voornamelijk ingevuld door verlaging van de subsidies voor praktijkleren in het mbo en regionale van-werk-naar-werk dienstverlening.
2. Er is een overboeking vanaf 2025 van € 1,0 miljoen naar OCW voor de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur. Dit wordt besteed aan praktijkleren in het mbo, de ondersteuning in de regio voor werkenden en werkzoekenden en het vervullen van een rol bij de hervorming van de regionale arbeidsmarktinfrastructuur.
3. Om beter aan te sluiten bij het kasritme is er een kasschuif van € 1,5 miljoen van 2024 naar 2025 voor de tijdelijke regeling crisisdienstverlening. Voor deze regeling declareren de partijen in de regio de kosten achteraf. Naar verwachting zal een bedrag van € 1,5 miljoen niet in 2024 maar pas in 2025 worden uitbetaald.
4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
6. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
7. Ramingsbijstelling IOW op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV. De tegenvaller komt met name door een opwaartse bijstelling van het volume. Deze opwaartse bijstelling is het gevolg van hogere IOW-realisaties in 2024 dan verwacht en een hogere WW-raming van 60-plussers.
8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening UWV 2023 | 954 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Uit het jaarverslag 2023 van UWV bleek dat meer was bevoorschot dan de realisatie over 2023.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 3.372.896 | 3.828.938 | 4.177.021 | 4.474.691 | 4.765.376 | |
Mutaties amendementen | 15.061 | 21.026 | 21.518 | 23.525 | 23.919 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 104.046 | ‒ 182.009 | ‒ 104.966 | ‒ 45.363 | ‒ 33.306 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 15.061 | ‒ 21.026 | ‒ 21.518 | ‒ 23.525 | ‒ 23.919 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA: WW-maatregel | 0 | 0 | 0 | ‒ 200.000 | ‒ 200.000 | |
2. Overheveling indexatie 2024 | 192.028 | 214.998 | 240.192 | 261.379 | 279.304 | |
3. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 405 | 405 | 405 | 405 | 405 | |
4. Uitvoering | 189.215 | 251.037 | 277.060 | 279.840 | 281.960 | |
5. Bijstelling Macromutaties | ‒ 62.773 | ‒ 123.269 | ‒ 200.859 | ‒ 246.132 | ‒ 249.996 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 3.587.725 | 3.990.100 | 4.388.853 | 4.524.820 | 4.843.743 | 5.001.850 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 190.787 | 416.500 | 674.831 | 934.705 | 1.213.129 | |
Mutaties amendementen | 861 | 2.313 | 3.513 | 4.962 | 6.146 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 1.286 | ‒ 45.419 | ‒ 82.880 | ‒ 94.486 | ‒ 103.380 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 906 | ‒ 2.179 | ‒ 3.179 | ‒ 4.528 | ‒ 5.687 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
6. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 192.028 | ‒ 214.998 | ‒ 240.192 | ‒ 261.379 | ‒ 279.304 | |
7. Bijstelling Macromutaties | 0 | 42.666 | 49.444 | 25.426 | 23.312 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 198.883 | 401.537 | 604.700 | 854.216 | 1.103.663 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.587.725 | 4.188.983 | 4.790.390 | 5.129.520 | 5.697.959 | 6.105.513 |
1. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat een bezuiniging gerealiseerd dient te worden op de WW.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
4. De bijstellingen op de WW naar aanleiding van de uitvoeringsinformatie van UWV leiden per saldo tot een opwaartse correctie op de uitgaven SZ van € 189,2 miljoen in 2024 oplopend tot € 282,8 miljoen in 2029 (cumulatief circa € 1,6 miljard). Dit komt voornamelijk door een hoger dan verwachte instroom in de eerste maanden van 2024 die meerjarig doorwerkt.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
6. Zie bij mutatie nummer 2.
7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 203.000 | 219.614 | 236.259 | 252.861 | 261.248 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 14.000 | 690 | 6.810 | 1.162 | 8.413 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 4.634 | |||||
2. Overheveling indexatie 2024 | 11.366 | 13.248 | 14.617 | 15.276 | 16.217 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 205.000 | 233.552 | 257.686 | 269.299 | 285.878 | 285.447 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 11.603 | 24.162 | 38.574 | 53.342 | 67.125 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 237 | ‒ 1.325 | ‒ 2.655 | ‒ 4.442 | ‒ 3.005 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 11.366 | ‒ 13.248 | ‒ 14.617 | ‒ 15.276 | ‒ 16.217 | |
4. Bijstelling Macromutaties | 0 | 2.218 | 2.546 | 2.762 | 3.046 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 11.807 | 23.848 | 36.386 | 50.949 | 63.640 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 205.000 | 245.359 | 281.534 | 305.685 | 336.827 | 349.087 |
1. Op basis van realisatiecijfers van UWV zijn de ontvangsten Ufo voor 2024 met € 4,6 miljoen naar boven bijgesteld.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. Zie bij mutatie nummer 2.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 60.379 | 59.878 | 59.833 | 59.815 | 59.827 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 33.811 | ‒ 26.610 | ‒ 13.941 | ‒ 2.141 | ‒ 550 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling prijsniveau 2024 | 1.110 | 1.512 | 2.156 | 2.758 | 2.840 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 27.678 | 34.780 | 48.048 | 60.432 | 62.117 | 62.136 |
1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 4.750.533 | 4.841.797 | 4.910.265 | 4.935.759 | 4.977.452 | |
Mutaties amendementen | 14.153 | 22.057 | 18.561 | 18.415 | 18.590 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 184.519 | ‒ 241.042 | ‒ 258.682 | ‒ 248.367 | ‒ 231.033 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 14.153 | ‒ 22.057 | ‒ 18.561 | ‒ 18.415 | ‒ 18.590 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 84.254 | 76.531 | 64.445 | 70.217 | 79.226 | |
2. Overheveling indexatie 2024 | 274.961 | 277.047 | 280.108 | 282.276 | 285.838 | |
3. Bijstelling Macromutaties | 0 | ‒ 562 | 3.486 | 4.489 | 5.263 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 4.925.229 | 4.953.771 | 4.999.622 | 5.044.374 | 5.116.746 | 5.206.219 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 271.967 | 533.165 | 802.138 | 1.041.657 | 1.279.296 | |
Mutaties amendementen | 818 | 2.434 | 3.038 | 3.894 | 4.781 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 3.035 | ‒ 55.841 | ‒ 114.562 | ‒ 139.257 | ‒ 150.715 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 859 | ‒ 2.295 | ‒ 2.752 | ‒ 3.552 | ‒ 4.426 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
4. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 274.961 | ‒ 277.047 | ‒ 280.108 | ‒ 282.276 | ‒ 285.838 | |
5. Bijstelling Macromutaties | 0 | 50.169 | 55.012 | 61.071 | 68.668 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 250.585 | 462.766 | 681.537 | 911.766 | 1.160.449 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.925.229 | 5.204.356 | 5.462.388 | 5.725.911 | 6.028.512 | 6.366.668 |
1. Ramingsbijstelling ZW op basis van uitvoeringsinformatie UWV. De uitgaven aan de ZW zijn per saldo opwaarts bijgesteld voor 2024 tot en met 2029. De voornaamste reden is een forse toename in het aantal eindedienstverbanders en het aantal zieke personen met een no-riskpolis.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld naar reëel.
3. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
4. Zie bij mutatie nummer 2.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.631.946 | 5.046.311 | 6.069.521 | 6.753.399 | 7.050.253 | |
Mutaties amendementen | 251.000 | 276.600 | 303.100 | 434.400 | 483.100 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 143.272 | ‒ 87.582 | ‒ 88.244 | ‒ 305.288 | ‒ 427.081 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Niet indexeren KOT | 0 | ‒ 10.000 | 113.746 | 47.971 | 25.974 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 1.160 | ‒ 7.200 | ‒ 5.400 | ‒ 5.400 | ‒ 5.500 | |
3. Kasschuiven | ‒ 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 265 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 896 | 641 | 519 | 519 | 520 | |
6. Bijstelling prijsniveau 2024 | 280.353 | 309.096 | 372.512 | 408.739 | 422.790 | |
7. Uitvoeringsmutaties | 27.499 | 22.220 | 27.530 | 37.599 | 39.155 | |
8. Bijstelling Macromutaties | 808 | 11.102 | 24.412 | 39.911 | 40.026 | |
9. Augustusbesluitvorming | 0 | 792 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 5.045.805 | 5.561.980 | 6.829.196 | 7.421.350 | 7.638.737 | 7.850.086 |
1. Het kabinet is voornemens om de maximum uurprijzen in de kinderopvangtoeslag in 2026 niet te indexeren (maatregel uit het hoofdlijnenakkoord). Op totaalniveau leidt het niet indexeren van de maximum uurprijzen structureel tot € 254 miljoen lagere uitgaven kinderopvangtoeslag. Dit is opgesplitst in twee delen. De middelen voor de loon- en prijsbijstelling worden in 2026 niet uitgekeerd. Dit is verantwoord op de begroting van het Ministerie van Financiën (structureel - € 279 miljoen). De reeks in tabel 155 betreft het indirecte effect op het gemiddeld vergoede tarief en het aantal vergoede uren kinderopvang (gedragseffecten). Enerzijds zijn er meer uitgaven doordat kinderopvanginstellingen hun tarieven naar verwachting wel verhogen, waardoor er vaker het maximale uurtarief vergoed zal worden. Anderzijds neemt het gebruik van kinderopvang naar verwachting af (het wordt immers duurder voor ouders). Per saldo komen de uitgaven vanaf 2026 hoger uit (circa € 25 miljoen structureel).
2. Er zijn vier interdepartementale overboekingen. De twee grootste zijn naar het Gemeentefonds. Voor toezicht en handhaving wordt in 2024 € 1,1 miljoen en in 2025 € 1,8 miljoen overgeboekt. Vanaf 2025 wordt € 5,4 miljoen overgeboekt voor de regeling Sociaal Medische Indicatie. Dit is een gemeentelijke regeling om gezinnen die geen recht hebben op KOT, maar die ook niet in staat zijn de zorg voor kun kinderen volledig te dragen vanwege sociale of medische problematiek, een vergoeding te kunnen bieden voor het gebruik van kinderopvang.
3. De aanbesteding en bouw/ontwikkeling van huisvesting voor kinderopvang op de BES-eilanden is vertraagd. Deze incidentele middelen zijn toegezegd en zullen later tot uitbetaling komen.
4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
6. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
7. De uitgaven kinderopvangtoeslag zijn voor alle jaren binnen de begrotingshorizon opwaarts bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie. Dit komt met name doordat er in 2024 gemiddeld genomen circa 0,7% meer kinderen naar de opvang gaan dan eerder was verwacht. Dit werkt meerjarig door.
8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose. De prognose van de werkloze beroepsbevolking is licht naar beneden bijgesteld ten opzichte van het CEP 2024. De lagere werkloosheid leidt tot meer gebruik van kinderopvang en daarmee ook hogere uitgaven aan kinderopvangtoeslag.
9. Er worden enkele knelpunten in de toeslagen opgelost. Het partnerbegrip in de toeslagen wordt aangepast. Ouders van wie de partner noodgedwongen elders verblijft, worden vanaf 2026 niet meer als toeslagpartner beschouwd. Het gaat om partners die elders verblijven wegens vermissing of in afwachting van een verblijfstitel in het buitenland wonen (nareizende partners). Daarnaast worden toeslagen, waaronder de kinderopvangtoeslag, vanaf 2026 niet meer met terugwerkende kracht teruggevorderd als bij een burger de verblijfstitel wordt ingetrokken.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.826.825 | 1.835.260 | 1.851.026 | 1.821.853 | 1.755.824 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 19.579 | ‒ 5.037 | ‒ 20.118 | ‒ 6.853 | ‒ 614 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 2.419 | 7.822 | 12.922 | 13.310 | 9.393 | |
2. Bijstelling Macromutaties | 109.765 | 120.626 | 127.403 | 123.930 | 120.429 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.919.430 | 1.958.671 | 1.971.233 | 1.952.240 | 1.885.032 | 1.822.843 |
1. De ontvangsten zijn naar boven bijgesteld. Net als in voorgaande jaren is er voor de ontvangsten Kinderopvangtoeslag ten tijde van de LPO-uitkering in mei geen rekening gehouden met de indexatie (6,01% in 2024). Doordat de uitgaven/beschikkingen wel zijn gestegen komen ook de ontvangsten hoger uit.
2. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose. De raming van de ontvangsten Werkgeversbijdrage kinderopvang is bijgesteld op basis van de MEV 2025 (€ 109,8 miljoen tot € 127,0 miljoen per jaar). De hogere ontvangsten worden grotendeels verklaard doordat de raming is geactualiseerd naar prijspeil 2024. Daarnaast zijn de terugontvangsten kinderopvangtoeslag vanaf 2025 licht naar boven bijgesteld (€ 0,1 miljoen tot € 0,7 miljoen per jaar). Als gevolg van de hogere uitgaven (zie mutatie 8 in Tabel 154) zijn er, met vertraging, iets meer terugvorderingen en daardoor ook hogere ontvangsten.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 53.173 | 55.606 | 58.373 | 61.391 | 65.077 | |
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024 | 121.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties amendementen | 2.400 | 4.900 | 5.000 | 5.200 | 5.300 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 84 | ‒ 21 | ‒ 90 | ‒ 283 | ‒ 362 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Kasschuiven | ‒ 1.175 | 1.175 | ||||
2. Bijstelling prijsniveau 2024 | 1.033 | 1.091 | 1.113 | 1.154 | 1.219 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 178.025 | 62.751 | 64.396 | 67.462 | 71.234 | 74.738 |
1. Om beter aan te sluiten bij het kasritme is er een kasschuif van € 1,2 miljoen van 2024 naar 2025 voor de tegemoetkoming voor Surinaamse ouderen. De regeling staat voor twee jaar open vanaf juli 2024. Na een analyse blijkt dat de SVB het overgrote deel ambtshalve kan toekennen in 2024. Een gedeelte van de toekenning zal echter handmatig aangevraagd worden binnen de looptijd van de regeling.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
3. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting waaronder een aanvulling van het budget ten behoeve van het uitvoeren van verschillende onderzoeken op het terrein van oudedagsvoorziening.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 48.503.230 | 49.391.643 | 50.562.927 | 51.762.487 | 52.235.083 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 184.232 | ‒ 293.082 | ‒ 396.866 | ‒ 476.114 | ‒ 533.329 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overheveling indexatie 2024 | 3.600.603 | 3.653.804 | 3.733.363 | 3.816.874 | 3.848.081 | |
2. Uitvoering | 197 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 51.919.798 | 52.752.365 | 53.899.424 | 55.103.247 | 55.549.835 | 56.751.981 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 3.630.980 | 5.715.717 | 8.324.489 | 10.667.823 | 12.952.307 | |
Mutaties amendementen | 202.101 | 429.454 | 462.695 | 494.928 | 520.608 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 2.521 | ‒ 363.252 | ‒ 784.200 | ‒ 944.201 | ‒ 1.147.340 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 234.999 | ‒ 424.321 | ‒ 453.041 | ‒ 482.773 | ‒ 506.970 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 3.600.603 | ‒ 3.653.804 | ‒ 3.733.363 | ‒ 3.816.874 | ‒ 3.848.081 | |
4. Bijstelling Macromutaties | 0 | 720.223 | 733.997 | 883.019 | 1.032.991 | |
5. Augustusbesluitvorming | 0 | 42.238 | 210.396 | 325.683 | 431.486 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 2.466.255 | 4.760.973 | 7.127.605 | 9.435.001 | 11.875.426 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 51.919.798 | 55.218.620 | 58.660.397 | 62.230.852 | 64.984.836 | 68.627.407 |
1. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
2. Betreft de indexatie van de inkomenondersteuning AOW.
3. Zie bij mutatie nummer 1.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
5. Als gevolg van verschillende maatregelen wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij AOW.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.964 | 3.058 | 3.070 | 3.081 | 3.090 | |
Mutaties amendementen | 100 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 114 | 169 | 181 | 173 | 169 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling prijsniveau 2024 | 56 | 60 | 60 | 60 | 61 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.234 | 3.487 | 3.511 | 3.514 | 3.520 | 3.532 |
1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 322.975 | 311.083 | 300.662 | 292.553 | 293.520 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 1.748 | 843 | 1.399 | 1.912 | 2.441 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overheveling indexatie 2024 | 22.707 | 21.813 | 21.123 | 20.593 | 20.697 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 347.430 | 333.739 | 323.184 | 315.058 | 316.658 | 310.667 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 22.740 | 34.628 | 45.411 | 54.185 | 63.660 | |
Mutaties amendementen | 1.668 | 3.349 | 3.415 | 3.485 | 3.653 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 282 | ‒ 1.645 | ‒ 4.143 | ‒ 5.044 | ‒ 5.435 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 1.983 | ‒ 3.344 | ‒ 3.393 | ‒ 3.460 | ‒ 3.634 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
2. HLA bevriezen AHK | 0 | 2.177 | 4.931 | 7.533 | 7.533 | |
3. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 22.707 | ‒ 21.813 | ‒ 21.123 | ‒ 20.593 | ‒ 20.697 | |
4. Bijstelling Macromutaties | 0 | 2.272 | 3.210 | 3.705 | 4.927 | |
5. Augustusbesluitvorming | 0 | 5.768 | 5.741 | 6.000 | 6.789 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 21.392 | 34.049 | 45.811 | 56.796 | 65.700 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 347.430 | 355.131 | 357.233 | 360.869 | 373.454 | 376.367 |
1. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
2. De hoofdlijnenakkoordmaatregel bevriezen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon van de bijstand gedurende 2025-2027 leidt tot hogere uitgaven aan verschillende regelingen.
3. Zie bij mutatie nummer 1.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
5. Als gevolg van verschillende maatregelen wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bijde ANW.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 9.248.817 | 8.957.847 | 8.708.123 | 8.615.065 | 8.497.293 | |
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024 | 247.500 | 247.500 | 247.500 | 247.500 | 247.500 | |
Mutaties amendementen | ‒ 815 | 13.487 | 13.512 | 13.733 | 13.671 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 251.001 | ‒ 101.192 | ‒ 56.354 | ‒ 155.464 | ‒ 226.765 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | 839 | ‒ 13.861 | ‒ 13.700 | ‒ 13.631 | ‒ 13.821 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Terugdringen armoede: hoger kindgebonden budget | 0 | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |
2. Bijstelling prijsniveau 2024 | 690.084 | 730.689 | 763.880 | 789.862 | 814.231 | |
3. Uitvoeringsmutaties | ‒ 141.363 | 31.819 | 57.753 | 24.902 | 17.969 | |
4. BijstellingMacromutaties | ‒ 4.529 | ‒ 71.597 | ‒ 96.686 | ‒ 79.338 | ‒ 56.008 | |
5. Augustusbesluitvorming | 23.514 | ‒ 17.280 | ‒ 10.749 | ‒ 4.438 | 5.717 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 9.813.046 | 10.077.412 | 9.913.279 | 9.738.191 | 9.599.787 | 9.472.785 |
1. Inboeken van de maatregel uit het hoofdlijnenakkoord van het terugdringen van armoede. Deze maatregel behelst een intensivering van € 300 miljoen in het kindgebonden budget.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
3. De uitgaven kindgebonden budget zijn bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie. De uitgaven voor 2024 zijn naar beneden bijgesteld. De voorschotten aan ouders komen in 2024 naar verwachting lager uit en daarnaast zijn er minder nabetalingen over eerdere toeslagjaren. Voor 2025 en verder zijn de uitgaven naar boven bijgesteld. Dit is het gevolg van twee effecten. Het belangrijkste effect is dat er meer nabetalingen zijn. Daarentegen wordt voor 2025 (net als voor 2024) rekening gehouden met lagere voorschotten, wat juist een neerwaarts effect heeft op de uitgaven in dat jaar.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
5. Tijdens de augustusbesluitvorming is besloten om per 1 januari 2026 diverse knelpunten in het toeslagensysteem op te lossen. Waaronder het oplossen van het knelpunt voor de niet-vrijwillig elders verblijvende partner en het niet meer met terugwerkende kracht terugvorderen bij het vervallen van een grondslag (verblijfstitel, recht kinderbijslag). Hierdoor worden meer huishoudens als alleenstaande in plaats van partner aangemerkt en wordt er derhalve voornamelijk meer alo-kop verstrekt. De WKB wordt verhoogd via de kindbedragen met circa € 181 in 2025, oplopend tot circa € 375 in 2028. Dit gebeurt in combinatie met het steiler afbouwen van 6,75%, oplopend tot 8,5% in 2028.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 345.809 | 351.558 | 363.425 | 364.017 | 359.709 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 54.869 | ‒ 22.567 | ‒ 48.214 | ‒ 38.417 | ‒ 33.313 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | ‒ 36.936 | ‒ 2.910 | ‒ 5.976 | ‒ 9.706 | ‒ 3.922 | |
2. Bijstelling prijsniveau 2024 | 26.237 | 31.627 | 30.875 | 32.284 | 32.717 | |
3. Aanpassing indexatie | ‒ 25.921 | ‒ 9.526 | ‒ 3.343 | 500 | 4.076 | |
4. Bijstelling Macromutaties | 0 | 13.977 | 11.478 | 720 | ‒ 5.070 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 254.320 | 362.159 | 348.245 | 349.398 | 354.197 | 351.996 |
1. De ontvangsten zijn naar beneden bijgesteld. Enerzijds zijn er in 2024 minder ontvangsten over eerdere toeslagjaren. In 2025 en 2026 is er een gedeeltelijk inhaaleffect. Daarnaast wordt voor de toeslagjaren 2024 en 2025 rekening gehouden met minder terugvorderingen, waardoor ook de ontvangsten (met vertraging) lager uitkomen.
2. Ramingsbijstelling van de ontvangsten om die op prijspeil 2024 te brengen.
3. Er vindt een technische wijziging plaats in de indexatiesystematiek van de WKB. Bij de oude systematiek was de verdeling van de middelen over het nominaalartikel en het constante prijsartikel niet correct. Dat wordt met deze boeking gecorrigeerd.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 697.239 | 673.503 | 664.915 | 665.530 | 666.240 | |
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024 | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 262 | ‒ 22.058 | ‒ 12.247 | ‒ 21.021 | ‒ 21.101 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. HLA Subsidietaakstelling | 0 | ‒ 384 | ‒ 570 | ‒ 920 | ‒ 720 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 1.674 | ‒ 1.402 | ‒ 1.400 | ‒ 1.400 | ‒ 1.400 | |
3. Kasschuiven | ‒ 5.800 | 4.400 | 1.400 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 447 | ‒ 8.979 | ‒ 8.979 | ‒ 8.979 | ‒ 8.979 | |
5. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 37.468 | 36.324 | 35.988 | 36.002 | 36.050 | |
6. Desaldering | 2.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7. Uitvoeringsmutaties | 0 | 416 | 436 | 653 | 556 | |
8. Afrekening 2023 | 24.164 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9. Bijstelling Macromutaties | 0 | 0 | ‒ 9 | ‒ 27 | ‒ 50 | |
10. Augustusbesluitvorming | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 753.905 | 681.820 | 679.534 | 669.838 | 670.596 | 671.857 |
1. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Deze is op artikel 11 ingevuld door het beleidsondersteunende budget op handhaving en gegevensuitwisseling naar beneden bij te stellen op basis van een onderuitputtingsanalyse.
2. Er zijn vier overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar VWS van € 1,6 miljoen in 2024 en € 1,4 miljoen vanaf 2025 voor de verhoging van het uitvoeringsbudget CIZ. Het CIZ raamt de aanvragenvolumia in het kader van dubbele kinderbijslag intensieve zorg op basis van de ontwikkeling van de afgelopen jaren en rekening houdend met de demografische ontwikkelingen van het CBS. Er is extra budget nodig om het geraamde aantal aanvragen te kunnen verwerken (voor onder andere het aantrekken en opleiden van personeel en bezwaarzaken).
3. Er zijn twee kasschuiven binnen artikel 11. De grootste mutatie betreft een kasschuif voor de implementatiekosten van het wetsvoorstel Vereenvoudiging Banenafspraak. De beoogde invoeringsdatum van het wetsvoorstel Vereenvoudiging Banenafspraak schuift van 1 januari 2025 naar 1 januari 2026. Reden hiervoor is dat Kamerbehandeling nog niet plaats heeft gevonden. De implementatiekosten schuiven door van 2024 naar 2025. Het gaat om een schuif van € 3,3 miljoen.
4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
6. Dit betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV Skills van € 2,3 miljoen. Zie mutatie 1 bij de ontvangsten.
7. Naar aanleiding van volumebijstellingen juninota 2024 wordt het uitvoeringsbudget UWV bijgesteld. Het gaat om volumebijstellingen voor de Wajong en IOW.
8. Er zijn twee nabetalingen op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023. Het gaat om de NOW (€ 21,3 miljoen) en de Wajong (€ 2,8 miljoen).
9. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
10. Betreft de dekking uit artikel 11 SVB uitvoeringskosten voor de uitvoeringstegenvaller.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 32.221 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Desaldering | 2.333 | |||||
2. Afrekening 2023 | 54.181 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 88.735 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Dit betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV Skills van € 2,3 miljoen. Dit gaat om middelen uit het Nationaal Groeifonds (plafond I) waarover is afgesproken dat deze middelen meegenomen mogen worden naar volgende jaren en worden daarom teruggeboekt op artikel 11.
2. Betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023. De grootste zijn NOW (€ 25,1 miljoen), re-integratie Wajong (€ 17,8 miljoen), basisdienstverlening (€ 6,1 miljoen) en landelijke ondersteuning (€ 2,3 miljoen).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 2.153.764 | 2.173.559 | 2.198.181 | 2.224.691 | 2.257.725 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 29.782 | 37.099 | 22.581 | 28.170 | 41.131 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Mutaties HLA | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.250 | ‒ 1.250 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 116 | ‒ 80 | 310 | ‒ 60 | 2.540 | |
3. Kasschuif | ‒ 7.300 | 2.300 | 5.000 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 675 | 8.100 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
5. Overheveling indexatie 2024 | 119.479 | 120.963 | 121.516 | 123.274 | 125.791 | |
6. Uitvoering | 0 | 25.582 | 32.870 | 42.268 | 52.870 | |
7. Bijstelling Macromutaties | 0 | ‒ 1.508 | ‒ 7.600 | ‒ 8.404 | ‒ 7.830 | |
8. Augustusbesluitvorming | ‒ 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 reëel | 2.294.784 | 2.366.015 | 2.380.858 | 2.416.689 | 2.478.977 | 2.518.373 |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 112.167 | 212.925 | 321.306 | 421.113 | 521.843 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 7.312 | ‒ 4.797 | ‒ 21.870 | ‒ 21.136 | ‒ 19.123 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
9. Overheveling indexatie 2024 | ‒ 119.479 | ‒ 120.963 | ‒ 121.516 | ‒ 123.274 | ‒ 125.791 | |
10. Bijstelling Macromutaties | 0 | 13.528 | 13.643 | 14.766 | 20.868 | |
11. Augustusbesluitvorming | 0 | ‒ 72 | 404 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal | 0 | 100.621 | 191.967 | 291.469 | 397.797 | 506.234 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.294.784 | 2.466.636 | 2.572.825 | 2.708.158 | 2.876.774 | 3.024.607 |
1. Budgettaire verwerking hoofdlijnenakkoord: Compensatie transitievergoeding beperken tot kleine werkgevers per 1 juli 2026.
2. Er zijn 3 overboekingen van en naar het Ministerie van Financiën voor in totaal € 0,08 miljoen in 2025. Onder andere voor het uitvoeren van de stapsgewijze afschaffing van het Loonkostenvoordeel (LKV) oudere werknemer, de afschaffing van het LIV, en van Financiën naar SZW voor het uitstel van het Besluit inkomstenverhouding (IKV).
3. Er zijn drie kasschuiven binnen artikel 11. Er is een herschikking van het kasritme vanwege vertraagde/hoger uitgevallen uitvoeringstoetsen. Daarnaast is de uitvoering van het aanpassen van de WIA-daglonen van mensen met een loonloos tijdvak door een WW-uitkering in de referteperiode vertraagd tot 2025. De uitvoeringskosten schuiven daarom door van 2024 naar 2025. Tot slot wordt het wetsvoorstel Verbreding Banenafspraak uitgesteld naar 1 januari 2027. De implementatiekosten voor LKS in de WIA schuiven daarom door van 2025 naar 2026.
4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.
6. Naar aanleiding van volumebijstellingen juninota 2024 wordt het uitvoeringsbudget UWV bijgesteld. Het gaat om volumebijstellingen voor de WW, WAO, WIA, WAZ en ZW.
7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
8. Betreft de dekking uit artikel 11 UWV uitvoeringskosten voor de uitvoeringstegenvaller.
9. Zie mutatie nummer 5.
10. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
11. Als gevolg van verschillende kasschuiven wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij de IVA, WGA en uitvoeringskosten UWV.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 28.094.182 | 28.678.252 | 29.563.656 | 30.471.789 | 30.597.445 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 3.089.500 | 530.800 | 1.930.000 | 2.941.400 | 4.223.900 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling Macromutaties | 2.500 | ‒ 700.200 | 282.700 | 771.600 | 1.318.200 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 31.186.182 | 28.508.852 | 31.776.356 | 34.184.789 | 36.139.545 | 38.273.845 |
1. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 762.123 | 573.856 | 569.175 | 401.385 | 345.844 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 111.470 | ‒ 56.817 | ‒ 14.589 | ‒ 1.089 | 58 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Herverkaveling Inburgering J&V | 0 | ‒ 466.363 | ‒ 501.577 | ‒ 358.677 | ‒ 307.732 | |
2. HLA Subsidietaakstelling | 0 | 0 | ‒ 714 | 0 | ‒ 560 | |
3. Overboekingen met andere departementen | ‒ 1.837 | 101 | 0 | 0 | 0 | |
4. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 5.856 | 47 | 47 | 47 | 47 | |
5. Bijstelling prijsniveau 2024 | 491 | 449 | 410 | 358 | 303 | |
6. Uitvoering | 1.115 | 1.095 | 1.073 | 1.044 | 1.006 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 656.278 | 52.368 | 53.825 | 43.068 | 38.966 | 36.595 |
1. Herverkaveling Inburgering J&V, inburgering valt vanaf Prinsjesdag 2024 onder de begroting van JenV.
2. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Op het onderdeel integratie wordt de taakstelling hoofdzakelijk ingevuld door het verlagen van subsidies aan kennisontwikkeling op het gebied van integratie en aan Vluchtelingenwerk.
3. Er zijn negen overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Gemeentefonds van € 1,4 miljoen in 2024. Vanwege gestegen aantallen is er meer geld nodig voor ondersteuning van de ELIP-doelgroep (einde lening inburgeringsplicht). Het aantal inburgeraars dat de lening vrijwel volledig heeft gebruikt (Wet Inburgering 2013), maar nog steeds inburgeringsplichtig is, is dit jaar licht gestegen.
4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
5. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.
6. Aanvulling Loon- en prijsbijstelling vanwege meer benodigde middelen dan aanvankelijk op nominaal beschikbaar.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Herverkaveling Inburgering J&V | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ||
2. Afrekening 2023 | 136 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.136 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Herverkaveling Inburgering J&V, inburgering valt vanaf Prinsjesdag 2024 onder de begroting van JenV.
2. Uit het SVB jaarverslag over 2023 blijkt dat de realisatie Remigratiewet € 0,1 miljoen lager was dan bevoorschot. Dit bedrag is terug te verwachten van de SVB.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 569.903 | 551.941 | 543.441 | 541.262 | 538.560 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | 23.642 | 14.339 | 15.714 | 13.180 | 7.256 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met andere departementen | ‒ 1.667 | 932 | ‒ 113 | ‒ 54 | ‒ 54 | |
2. Kasschuiven | ‒ 1.177 | 1.177 | 0 | 0 | 0 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 1.288 | 1.686 | ‒ 245 | ‒ 278 | ‒ 278 | |
4. Loon- en prijsbijstelling 2024 | 24.444 | 29.987 | 29.449 | 29.292 | 29.076 | |
5. Nieuwe begroting RSO | 13.084 | 13.084 | 13.084 | 13.084 | 13.084 | |
6. HLA:Terugdraaien groei apparaat | 0 | ‒ 13.557 | ‒ 45.266 | ‒ 67.540 | ‒ 90.016 | |
7. Herstel- en veerkrachtplan | 126 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
8. Augustusbesluitvorming | ‒ 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 627.037 | 599.619 | 556.064 | 528.946 | 497.628 | 485.605 |
1. Er zijn 14 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van VWS voor de bijdrage aan het Leer- en Ontwikkelplein (samenwerkingsverband voor opleidingen) (€ 0,6 miljoen).
2. In verband met vertraging bij de vervanging van het ICT-systeem voor het forensisch domein wordt € 1,2 miljoen van 2024 naar 2025 geschoven.
3. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.
5. RSO heeft een nieuwe begroting opgesteld. Hierin is gerekend met hogere schoonmaakkosten en een uitbreiding van de dienstverlening.
6. Inboeken van de taakstelling op apparaat uit het hoofdlijnenakkoord. Een deel van 2025 is ingevuld met vrijval van gereserveerde middelen op artikel 99.
7. Er zijn extra middelen beschikbaar gekomen ten behoeve van verlenging van de benodigde controlewerkzaamheden voor het Herstel-en Veerkrachtplan.
8. Een deel van de reservering voor het interdepartementale programma Beter Samenwerken is niet meer benodigd in 2024 en wordt ingezet voor de augustusbesluitvorming.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 91.299 | 91.999 | 90.799 | 90.999 | 88.479 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Nieuwe begroting RSO | 13.084 | 13.084 | 13.084 | 13.084 | 13.084 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 104.383 | 105.083 | 103.883 | 104.083 | 101.563 | 101.563 |
1. De extra kosten van de nieuwe begroting van RSO worden doorberekend aan de opdrachtgevers (zie mutatie 5 van de uitgaven).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 291.557 | 291.683 | 316.361 | 307.577 | 287.462 | |
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024 | 1.845 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
Mutaties amendementen | ‒ 18.632 | 82.957 | 82.760 | 82.638 | 82.532 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 183.152 | ‒ 97.100 | ‒ 72.193 | ‒ 66.058 | ‒ 79.554 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met andere departementen | 0 | ‒ 23.824 | ‒ 20.416 | ‒ 22.963 | ‒ 23.350 | |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 1.750 | ‒ 12.440 | ‒ 10.262 | ‒ 11.790 | ‒ 10.590 | |
3. Loon- en prijsbijstelling 2024 | ‒ 76.367 | ‒ 90.878 | ‒ 89.845 | ‒ 81.383 | ‒ 78.727 | |
4. HLA Algemene korting op specifieke uitkeringen | 0 | 0 | ‒ 1.867 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | |
5. Invulling apparaatstaakstelling | 0 | ‒ 9.440 | 0 | 0 | 0 | |
6. Augustusbesluitvorming | ‒ 4.605 | 13.109 | 66.142 | 93.608 | 133.068 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 5.896 | 153.567 | 270.180 | 299.229 | 308.441 | 337.970 |
1. Er zijn 4 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Gemeentefonds voor de compensatie van de afschaffing van het Lage-inkomensvoordeel (LIV) (€ 19,8 miljoen in 2025 aflopend tot € 19,3 miljoen in 2029). Daarnaast is er een overboeking (van € 0,1 miljoen in 2025 oplopend tot € 3,6 miljoen in 2029) naar JenV in verband met de herverkaveling van het beleidsterrein Inburgering met ingang van 2025.
2. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
3. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld naar de desbetreffende artikelen om de uitgavenramingen op prijspeil 2024 te brengen.
4. Op artikel 99 staan middelen gereserveerd voor de mogelijke voortzetting van de specifieke uitkering van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV), deze reservering wordt verlaagd als gevolg van de algemene korting op specifieke uitkeringen richting gemeenten uit het hoofdlijnenakkoord.
5. Het budget op artikel 99 wordt met € 9,4 miljoen verlaagd ter invulling van de apparaatstaakstelling in 2025.
6. Bij de augustusbesluitvorming zijn er diverse reserveringen op artikel 99 geplaatst. Dit betreft onder meer een reservering voor het maatregelenpakket IBO-schulden en om netto-terugvorderen mogelijk te maken. Daarnaast zijn er een aantal reserveringen vrijgevallen.