Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingshoofdstuk

In deze bijlage worden voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutaties van de uitgaven en ontvangsten tussen de eerste suppletoire begroting 2024 en de ontwerpbegroting 2025 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen. De eerdere mutaties zijn in de betreffende stukken toegelicht.

Tabel 141 Uitgaven beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.095.313

886.238

685.137

503.210

321.257

 

Mutaties amendementen

8.000

     

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

1.051.909

‒ 11.817

93.598

30.101

6.280

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Overboekingen met andere departementen

‒ 2.804

‒ 4.306

‒ 2.911

‒ 2.565

‒ 2.125

 

2. Kasschuiven

‒ 3.325

220

‒ 3.519

‒ 2.074

‒ 1.160

 

3. Budgettair neutrale herschikkingen

1.444

4.935

4.131

3.790

2.850

 

4. Loon- en prijsbijstelling 2024

3.498

5.613

4.182

2.700

2.467

 

5. HLA Meer uren werkt

615

5.806

6.978

7.611

6.715

 

6. HLA subsidietaakstelling

0

‒ 67.311

‒ 41.135

‒ 1.817

‒ 11.941

 

7. Augustusbesluitvorming LKV

‒ 25.000

0

‒ 122.132

‒ 724

‒ 724

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.129.650

819.378

624.329

540.232

323.619

321.123

  • 1. Er zijn 17 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie in 2025 is de overboeking naar het Ministerie van Financiën voor het uitvoeren van de uitvoeringstoets Verduidelijking Dienst hervormen en de balans tussen vast en flex herstellen; - € 3,1 miljoen in 2025 aflopend tot ‒ € 0,4 miljoen in 2029.

  • 2. Om beter aan te sluiten bij het kasritme, zijn er zes kasschuiven. De grootste is voor het amendement de Kort voor inclusiviteitstechnologie. Voor een goede uitwerking is meer tijd nodig. In het voorjaar is al € 2,5 miljoen naar 2025 geschoven. Dit betreft de resterende € 2,5 miljoen die ook pas na 2024 zal worden besteed.

  • 3. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 5. Het subsidiebudget voor het Groeifondsproject Meer Uren Werkt! is enerzijds bestemd voor de projectsubsidie aan Groeifondspartner Universiteit van Utrecht, en anderzijds voor de Tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd.

  • 6. Ten behoeve van de subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord zijn op arbeidsmarktbeleid verschillende bezuinigingen doorgevoerd. De grootste bezuinigingen worden onder het kopje «Leren en ontwikkelen» toegelicht. De grootste onderdelen hiervan betreffen de SLIM-regeling, waar over de begrotingshorizon cumulatief € 113 miljoen en structureel € 17 miljoen (30%) wordt bezuinigd en het Actieprogramma DI&LLO waar cumulatief € 22,3 miljoen onderuitputting wordt ingeleverd.

  • 7. De ingangsdatum van het wetsvoorstel Verbreding Banenafspraak wordt uitgesteld naar 1 januari 2027. Ten tijde van de reservering van het budget op de LKV werd uitgegaan van implementatie per 1 januari 2025. Daardoor schuift de reservering 2 jaar op. Het wetsvoorstel vereenvoudiging banenafspraak wordt uitgesteld, dit levert vrijval op in 2026 op het LKV banenafspraak. Ter dekking van het AWIR-effect van de WKB-maatregel uit de augustusbesluitvorming wordt € 25 miljoen van de SLIM-middelen uit 2024 ingeleverd.

Tabel 142 Ontvangsten beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

14.880

14.880

14.880

14.880

14.880

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

3.700

3.700

3.700

3.700

3.700

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Terugontvangst STAP

1.791

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

20.371

18.580

18.580

18.580

18.580

18.580

  • 1. Er is een terugontvangst van de subsidie STAP van € 1,8 miljoen.

Tabel 143 Uitgaven premiegefinancierd artikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

406.160

409.211

412.410

415.509

418.631

 

Mutaties amendementen

155

939

947

954

961

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

56.574

52.988

52.689

52.384

52.073

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 155

‒ 939

‒ 947

‒ 954

‒ 961

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Transitievergoeding na 2 jaar ziekte

0

0

‒ 58.000

‒ 351.750

‒ 353.750

 

2. Overheveling indexatie 2024

32.225

32.188

32.390

32.585

32.781

 

3. Uitvoering

84.707

83.454

73.761

24.720

24.720

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

579.666

577.841

513.250

173.448

174.455

176.569

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

27.729

49.819

71.609

91.853

111.124

 

Mutaties amendementen

11

114

164

211

255

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

4.496

4.533

2.761

2.944

4.531

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 11

‒ 110

‒ 151

‒ 194

‒ 236

 
       

Nieuwe mutaties:

      

4. Overheveling indexatie 2024

‒ 32.225

‒ 32.188

‒ 32.390

‒ 32.585

‒ 32.781

 

5. Bijstelling Macromutaties

0

9.223

6.434

‒ 38.935

‒ 52.326

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

31.391

48.427

23.294

30.567

38.312

       

Stand ontwerpbegroting 2025

579.666

609.232

561.677

196.742

205.022

214.881

  • 1. In het hoofdlijnenakkoord is besloten om de compensatie transitievergoeding te beperken tot kleine werkgevers (per 1 juli 2026). Werkgevers met 25 of meer werknemers worden niet meer gecompenseerd. De reeks loopt nog langzaam op tot ‒ € 378,8 miljoen in 2065.

  • 2. Om de hoogte van de reëele raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 3. Het aantal uitbetalingen is in de eerste maanden van 2024 hoger dan verwacht. Het aantal werknemers dat twee jaar ziek is, is flink gestegen. De prijs is daarentegen lager dan verwacht. Per saldo resteert een tegenvaller van € 84,7 miljoen.

  • 4. Zie bij mutatie nummer 2.

  • 5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 144 Uitgaven beleidsartikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

8.120.187

8.257.826

8.458.669

8.640.860

8.846.952

 

Mutaties amendementen

3.433

6.806

6.755

6.735

6.764

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 90.413

‒ 151.236

‒ 164.793

‒ 132.919

‒ 141.629

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 2.733

‒ 5.406

‒ 5.355

‒ 5.335

‒ 5.364

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Bijstand Statushouders

0

0

0

‒ 100.000

‒ 100.000

 

2. HLA Bijstand bevriezen afbouw AHK

0

9.838

21.147

31.559

31.559

 

3. HLA Bevriezing afbouw dubbele AHK

0

5.591

13.045

20.499

20.499

 

4. HLA Alleenverdieners AHK afbouw

0

4.500

8.500

12.000

0

 

5. HLA Korting SPUK Grensinformatiepunten

0

0

‒ 94

‒ 94

‒ 94

 

6. HLA Korting SPUK HLA transformatiebudget

0

0

‒ 3.500

‒ 3.500

‒ 3.500

 

7. HLA Subsidietaakstelling

0

‒ 6.935

‒ 9.806

‒ 6.023

‒ 7.231

 

8. TOZO

2.029

0

0

0

0

 

9. Overboekingen met andere departementen

‒ 28.134

724

9.124

9.124

9.360

 

10. Kasschuiven

‒ 4.020

‒ 3.879

0

7.899

0

 

11. Budgettair neutrale herschikkingen

‒ 23.045

1.596

1.646

1.646

1.646

 

12. Loon- en prijsbijstelling 2024

961

875

1.780

1.254

671

 

13. Bijstelling prijsniveau 2024

530.108

542.628

557.142

572.007

586.897

 

14. Uitvoeringsmutaties

18.728

17.240

18.368

19.979

22.551

 

15. Bijstelling Macromutaties

2.948

‒ 24.193

‒ 66.351

‒ 68.291

‒ 62.986

 

16. Augustusbesluitvorming

0

36.000

1.000

1.000

1.000

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

8.530.049

8.691.975

8.847.277

9.008.400

9.207.095

9.392.204

  • 1. Statushouders hebben toegang tot een bijstandsuitkering. Dit kabinet neemt maatregelen om de asielinstroom te beperken. In het hoofdlijnenakkoord is als gevolg van deze maatregelen een besparing van € 100 miljoen opgenomen.

  • 2. De afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon van de bijstand wordt bevroren van 2025 tot en met 2027. Dit leidt tot een hoger bijstandsgebruik.

  • 3. Het bevriezen van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand van 2025 tot en met 2027 zorgt ook voor hogere TW-uitgaven.

  • 4. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand wordt bevroren van 2025 tot en met 2027. Dit leidt tot meerkosten bij de overbruggingsregeling voor de alleenverdienersproblematiek.

  • 5. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen vanaf 2026 worden overgeheveld naar het Gemeentefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor de SPUK grensinformatiepunten leidt dit vanaf 2026 tot een korting van € 0,1 miljoen.

  • 6. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen vanaf 2026 worden overgeheveld naar het Gemeentefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor het transformatiebudget voor sociaal ontwikkelbedrijven leidt dit vanaf 2026 tot een korting van € 3,5 miljoen.

  • 7. Ten behoeve van de subsidietaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord zijn op artikel 2 verschillende bezuinigingen doorgevoerd, deze bestaan voornamelijk uit het verlagen van algemene subsidie- en opdrachtenbudgetten voor re-integratie en armoede en schulden.

  • 8. SZW heeft een rechtszaak met 3 gemeenten uit Flevoland verloren over hun Tozo-verantwoording, SZW moet daarom een bedrag van € 2 miljoen nabetalen aan deze gemeenten.

  • 9. Er zijn 13 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van € 22,6 miljoen in 2024 naar het Gemeentefonds voor de decentrale uitkering voor de alleenverdienersproblematiek.

  • 10. De financieringssystematiek voor alleenverdieners is iets aangepast, waardoor er elk jaar een nabetaling over het voorgaande jaar aan gemeenten plaats zal vinden. Daarom vinden uitgaven later plaats en wordt een deel (€ 7,9 miljoen) van de middelen naar 2027 geschoven. Door vertraging tijdens de bouw van het nieuwe systeem voor subsidiebeheer wordt er € 0,4 miljoen van 2024 naar 2025 geschoven.

  • 11. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 12. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 13. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 14. Ramingsbijstelling TW op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV. Deze tegenvaller is voornamelijk het resultaat van een hoger aantal TW-aanvullingen op de WW, en een stijging van het aantal aanvullingen en de gemiddelde uitkeringshoogte voor de WIA. Ook zijn de beleidsreeksen voor 2024 uitgeboekt op de correctiepost.

  • 15. Ramingsbijstelling macrobudget participatiewetuitkeringen en TW op basis van de nieuwe CPB-prognose van de werkloosheid.

  • 16. Er wordt voor 2025 een reservering van € 60 miljoen opgenomen om een energiefonds in te richten dat steun biedt aan huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen. Daarbij is bereidheid van private partijen om aan dit fonds bij te dragen onontbeerlijk. De invoeringsdatum voor het wetsvoorstel Pwet wordt uitgesteld tot 1 juli 2025. Voor de augustusbesluitvorming wordt € 25 miljoen ingezet. Een deel van de besparing vindt plaats op de AIO.

Tabel 145 Ontvangsten beleidsartikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

61.823

59.797

58.663

43.033

14.786

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

17.333

‒ 2.757

‒ 2.247

‒ 1.443

‒ 291

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Afrekening 2023

3.136

     
       

Stand ontwerpbegroting 2025

82.292

57.040

56.416

41.590

14.495

9.423

  • 1. Er is een terugontvangst door de afrekening over het jaar 2023 van de SVB voor de Toeslagenwet (€ 3,1 miljoen).

Tabel 146 Uitgaven beleidsartikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

9.717

7.063

3.124

936

939

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 587

‒ 279

‒ 176

‒ 177

‒ 178

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Loon- en prijsbijstelling 2024

256

179

64

0

0

 

2. Bijstelling prijsniveau 2024

13

13

13

13

13

 

3. Augustusbesluitvorming

0

3.821

3.319

2.039

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

9.399

10.797

6.344

2.811

774

778

  • 1. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 3. Als onderdeel van de enveloppe Groepen in de knel is ervoor gekozen om de tijdelijke IPS-regeling voor gemeentelijke doelgroep met een jaar te verlengen. De reeks loopt tot 2027, omdat de trajecten meerjarig worden betaald.

Tabel 147 Uitgaven premiegefinancierd artikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

13.237.805

13.328.358

13.401.040

13.455.066

13.627.110

 

Mutaties amendementen

81.000

150.000

141.000

132.000

122.000

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 94.326

‒ 46.288

‒ 44.692

‒ 3.799

65.390

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 81.000

‒ 150.000

‒ 141.000

‒ 132.000

‒ 122.000

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA: Afschaffen AO-tegemoetkoming

0

0

0

‒ 207.000

‒ 211.000

 

2. Uitvoering

221.323

89.056

87.570

110.349

177.570

 

3. Overheveling indexatie 2024

872.202

879.673

883.142

888.119

902.967

 

4. Kasschuiven

‒ 43.016

43.016

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

14.193.988

14.293.815

14.327.060

14.242.735

14.562.037

14.772.698

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

867.783

1.574.034

2.277.375

2.919.806

3.564.244

 

Mutaties amendementen

5.700

18.530

24.726

29.351

32.564

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

4.517

‒ 47.419

‒ 153.698

‒ 204.329

‒ 207.734

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 5.798

‒ 18.125

‒ 23.260

‒ 27.433

‒ 30.665

 
       

Nieuwe mutaties:

      

5. Overheveling indexatie 2024

‒ 872.202

‒ 879.673

‒ 883.142

‒ 888.119

‒ 902.967

 

6. Bijstelling Macromutaties

0

120.852

132.309

359.391

391.374

 

7. Augustusbesluitvorming

0

2.688

‒ 64

‒ 218.198

‒ 227.247

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

770.887

1.374.246

1.970.469

2.619.569

3.283.898

       

Stand ontwerpbegroting 2025

14.193.988

15.064.702

15.701.306

16.213.204

17.181.606

18.056.596

  • 1. Budgettaire verwerking van de maatregel uit het hoofdlijnenakkoord 2024: afschaffen tegemoetkoming arbeidsongeschikten per 2027 (in samenhang met verlagen eigen risico in de zorg).

  • 2. Op basis van de uitvoeringsinformatie van UWV zijn de geraamde uitgaven aan de arbeidsongeschiktheidsregelingen bijgesteld. In de IVA levert een lager aantal uitkeringen door minder overgangen van de WGA naar de IVA een meevaller op. De gemiddelde uitkeringshoogte ligt echter hoger dan eerder geraamd. Per saldo resteert een tegenvaller. In de WGA ligt het aantal uitkeringen ook lager dan eerder geraamd, door een hogere uitstroom wegens pensionering. De gemiddelde uitkeringshoogte ligt ook in de WGA hoger dan eerder verwacht. Per saldo resteert een tegenvaller. Voor de WAO levert het aansluiten op de realisaties van UWV een kleine tegenvaller op vanwege een hogere gemiddelde uitkering.

  • 3. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 4. Het aanpassen van de daglonen van mensen met een loonloos tijdvak door een WW-uitkering in de referteperiode gaat niet meer in 2024 plaatsvinden maar in 2025. Omdat het gaat om herstel tot aan datum uitspraak (29-11-2023) gaan de uitgaven wel plaatsvinden, maar nu pas in 2025.

  • 5. Zie bij mutatie nummer 3.

  • 6. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 7. Als gevolg van verschillende kasschuiven wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij de IVA, WGA en uitvoeringskosten UWV.

Tabel 148 Uitgaven beleidsartikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.198.496

4.265.439

4.289.455

4.314.836

4.340.733

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 3.350

‒ 6.083

‒ 4.432

1.972

15.342

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Afschaffen AO tegemoetkoming Wajong

0

0

0

‒ 81.000

‒ 81.000

 

2. Overboekingen met andere departementen

‒ 400

0

0

0

0

 

3. Bijstelling prijsniveau 2024

291.403

296.045

297.927

300.244

303.079

 

4. Uitvoeringsmutaties

706

5.107

19.016

22.745

23.596

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.486.855

4.560.508

4.601.966

4.558.797

4.601.750

4.635.750

  • 1. De hoofdlijnenakkoordmaatregel afschaffen AO-tegemoetkoming zorgt voor een besparing op de WIA, WAO en Wajong.

  • 2. Er is een overboeking van ‒ € 0,4 miljoen in 2024 naar EZK voor de pilot Inkomensondersteuning. De pilot voorziet in inkomensondersteuning bij omscholing in het kader van de overstap naar een baan in een maatschappelijke cruciale sector (Techniek en ICT).

  • 3. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 4. Ramingsbijstelling Wajong naar aanleiding van de realisatiecijfers. Deze tegenvaller wordt grotendeels veroorzaakt door een opwaartse bijstelling van de instroom in de Wajong2015 door '10-jaarregel tijdelijke registraties afgewezen Wajongers' en een aanpassing in de leeftijdsverhouding van de Wajong2015. De groep van 21 jaar of ouder is gecorrigeerd door de extra instroom van de 10-jaarregel.

Tabel 149 Uitgaven beleidsartikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

186.375

82.515

67.637

71.052

90.522

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 9.870

89.919

69.748

74.258

76.895

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Subsidietaakstelling

0

0

‒ 2.700

‒ 4.200

‒ 4.200

 

2. Overboekingen met andere departementen

0

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

 

3. Kasschuiven

‒ 1.500

1.500

0

0

0

 

4. Budgettair neutrale herschikkingen

‒ 5.258

0

0

0

0

 

5. Loon- en prijsbijstelling 2024

2.988

0

0

0

0

 

6. Bijstelling prijsniveau 2024

7.044

5.885

4.660

4.620

5.916

 

7. Uitvoeringsmutaties

998

‒ 1.122

1.806

2.557

‒ 1.390

 

8. Bijstelling Macromutaties

0

0

‒ 214

‒ 935

‒ 2.253

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

180.777

177.697

139.937

146.352

164.490

126.048

  • 1. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Deze is op artikel 5 voornamelijk ingevuld door verlaging van de subsidies voor praktijkleren in het mbo en regionale van-werk-naar-werk dienstverlening.

  • 2. Er is een overboeking vanaf 2025 van € 1,0 miljoen naar OCW voor de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur. Dit wordt besteed aan praktijk­leren in het mbo, de ondersteuning in de regio voor werkenden en werkzoekenden en het vervullen van een rol bij de hervorming van de regionale arbeidsmarktinfrastructuur.

  • 3. Om beter aan te sluiten bij het kasritme is er een kasschuif van € 1,5 miljoen van 2024 naar 2025 voor de tijdelijke regeling crisisdienstverlening. Voor deze regeling declareren de partijen in de regio de kosten achteraf. Naar verwachting zal een bedrag van € 1,5 miljoen niet in 2024 maar pas in 2025 worden uitbetaald.

  • 4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 6. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 7. Ramingsbijstelling IOW op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV. De tegenvaller komt met name door een opwaartse bijstelling van het volume. Deze opwaartse bijstelling is het gevolg van hogere IOW-realisaties in 2024 dan verwacht en een hogere WW-raming van 60-plussers.

  • 8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 150 Ontvangsten beleidsartikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

65

0

0

0

0

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Afrekening UWV 2023

954

     
       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.019

0

0

0

0

0

  • 1. Uit het jaarverslag 2023 van UWV bleek dat meer was bevoorschot dan de realisatie over 2023.

Tabel 151 Uitgaven premiegefinancierd artikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

3.372.896

3.828.938

4.177.021

4.474.691

4.765.376

 

Mutaties amendementen

15.061

21.026

21.518

23.525

23.919

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 104.046

‒ 182.009

‒ 104.966

‒ 45.363

‒ 33.306

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 15.061

‒ 21.026

‒ 21.518

‒ 23.525

‒ 23.919

 
       
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA: WW-maatregel

0

0

0

‒ 200.000

‒ 200.000

 

2. Overheveling indexatie 2024

192.028

214.998

240.192

261.379

279.304

 

3. Loon- en prijsbijstelling 2024

405

405

405

405

405

 

4. Uitvoering

189.215

251.037

277.060

279.840

281.960

 

5. Bijstelling Macromutaties

‒ 62.773

‒ 123.269

‒ 200.859

‒ 246.132

‒ 249.996

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

3.587.725

3.990.100

4.388.853

4.524.820

4.843.743

5.001.850

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

190.787

416.500

674.831

934.705

1.213.129

 

Mutaties amendementen

861

2.313

3.513

4.962

6.146

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

1.286

‒ 45.419

‒ 82.880

‒ 94.486

‒ 103.380

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 906

‒ 2.179

‒ 3.179

‒ 4.528

‒ 5.687

 
       

Nieuwe mutaties:

      

6. Overheveling indexatie 2024

‒ 192.028

‒ 214.998

‒ 240.192

‒ 261.379

‒ 279.304

 

7. Bijstelling Macromutaties

0

42.666

49.444

25.426

23.312

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

198.883

401.537

604.700

854.216

1.103.663

       

Stand ontwerpbegroting 2025

3.587.725

4.188.983

4.790.390

5.129.520

5.697.959

6.105.513

  • 1. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat een bezuiniging gerealiseerd dient te worden op de WW.

  • 2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 3. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 4. De bijstellingen op de WW naar aanleiding van de uitvoeringsinformatie van UWV leiden per saldo tot een opwaartse correctie op de uitgaven SZ van € 189,2 miljoen in 2024 oplopend tot € 282,8 miljoen in 2029 (cumulatief circa € 1,6 miljard). Dit komt voornamelijk door een hoger dan verwachte instroom in de eerste maanden van 2024 die meerjarig doorwerkt.

  • 5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 6. Zie bij mutatie nummer 2.

  • 7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 152 Ontvangsten premiegefinancierd artikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

203.000

219.614

236.259

252.861

261.248

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 14.000

690

6.810

1.162

8.413

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Uitvoeringsmutaties

4.634

     

2. Overheveling indexatie 2024

11.366

13.248

14.617

15.276

16.217

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

205.000

233.552

257.686

269.299

285.878

285.447

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

11.603

24.162

38.574

53.342

67.125

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 237

‒ 1.325

‒ 2.655

‒ 4.442

‒ 3.005

 
       

Nieuwe mutaties:

      

3. Overheveling indexatie 2024

‒ 11.366

‒ 13.248

‒ 14.617

‒ 15.276

‒ 16.217

 

4. Bijstelling Macromutaties

0

2.218

2.546

2.762

3.046

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

11.807

23.848

36.386

50.949

63.640

       

Stand ontwerpbegroting 2025

205.000

245.359

281.534

305.685

336.827

349.087

  • 1. Op basis van realisatiecijfers van UWV zijn de ontvangsten Ufo voor 2024 met € 4,6 miljoen naar boven bijgesteld.

  • 2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 3. Zie bij mutatie nummer 2.

  • 4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 153 Uitgaven beleidsartikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

60.379

59.878

59.833

59.815

59.827

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 33.811

‒ 26.610

‒ 13.941

‒ 2.141

‒ 550

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Bijstelling prijsniveau 2024

1.110

1.512

2.156

2.758

2.840

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

27.678

34.780

48.048

60.432

62.117

62.136

  • 1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

Tabel 154 Uitgaven premiegefinancierd artikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

4.750.533

4.841.797

4.910.265

4.935.759

4.977.452

 

Mutaties amendementen

14.153

22.057

18.561

18.415

18.590

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 184.519

‒ 241.042

‒ 258.682

‒ 248.367

‒ 231.033

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 14.153

‒ 22.057

‒ 18.561

‒ 18.415

‒ 18.590

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Uitvoeringsmutaties

84.254

76.531

64.445

70.217

79.226

 

2. Overheveling indexatie 2024

274.961

277.047

280.108

282.276

285.838

 

3. Bijstelling Macromutaties

0

‒ 562

3.486

4.489

5.263

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

4.925.229

4.953.771

4.999.622

5.044.374

5.116.746

5.206.219

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

271.967

533.165

802.138

1.041.657

1.279.296

 

Mutaties amendementen

818

2.434

3.038

3.894

4.781

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

3.035

‒ 55.841

‒ 114.562

‒ 139.257

‒ 150.715

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 859

‒ 2.295

‒ 2.752

‒ 3.552

‒ 4.426

 
       

Nieuwe mutaties:

      

4. Overheveling indexatie 2024

‒ 274.961

‒ 277.047

‒ 280.108

‒ 282.276

‒ 285.838

 

5. Bijstelling Macromutaties

0

50.169

55.012

61.071

68.668

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

250.585

462.766

681.537

911.766

1.160.449

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.925.229

5.204.356

5.462.388

5.725.911

6.028.512

6.366.668

  • 1. Ramingsbijstelling ZW op basis van uitvoeringsinformatie UWV. De uitgaven aan de ZW zijn per saldo opwaarts bijgesteld voor 2024 tot en met 2029. De voornaamste reden is een forse toename in het aantal eindedienstverbanders en het aantal zieke personen met een no-riskpolis.

  • 2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld naar reëel.

  • 3. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 4. Zie bij mutatie nummer 2.

  • 5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 155 Uitgaven beleidsartikel 7 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.631.946

5.046.311

6.069.521

6.753.399

7.050.253

 

Mutaties amendementen

251.000

276.600

303.100

434.400

483.100

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 143.272

‒ 87.582

‒ 88.244

‒ 305.288

‒ 427.081

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Niet indexeren KOT

0

‒ 10.000

113.746

47.971

25.974

 

2. Overboekingen met andere departementen

‒ 1.160

‒ 7.200

‒ 5.400

‒ 5.400

‒ 5.500

 

3. Kasschuiven

‒ 2.000

0

2.000

0

0

 

4. Budgettair neutrale herschikkingen

‒ 265

0

0

0

0

 

5. Loon- en prijsbijstelling 2024

896

641

519

519

520

 

6. Bijstelling prijsniveau 2024

280.353

309.096

372.512

408.739

422.790

 

7. Uitvoeringsmutaties

27.499

22.220

27.530

37.599

39.155

 

8. Bijstelling Macromutaties

808

11.102

24.412

39.911

40.026

 

9. Augustusbesluitvorming

0

792

9.500

9.500

9.500

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

5.045.805

5.561.980

6.829.196

7.421.350

7.638.737

7.850.086

  • 1. Het kabinet is voornemens om de maximum uurprijzen in de kinderopvangtoeslag in 2026 niet te indexeren (maatregel uit het hoofdlijnenakkoord). Op totaalniveau leidt het niet indexeren van de maximum uurprijzen structureel tot € 254 miljoen lagere uitgaven kinderopvangtoeslag. Dit is opgesplitst in twee delen. De middelen voor de loon- en prijsbijstelling worden in 2026 niet uitgekeerd. Dit is verantwoord op de begroting van het Ministerie van Financiën (structureel - € 279 miljoen). De reeks in tabel 155 betreft het indirecte effect op het gemiddeld vergoede tarief en het aantal vergoede uren kinderopvang (gedragseffecten). Enerzijds zijn er meer uitgaven doordat kinderopvanginstellingen hun tarieven naar verwachting wel verhogen, waardoor er vaker het maximale uurtarief vergoed zal worden. Anderzijds neemt het gebruik van kinderopvang naar verwachting af (het wordt immers duurder voor ouders). Per saldo komen de uitgaven vanaf 2026 hoger uit (circa € 25 miljoen structureel).

  • 2. Er zijn vier interdepartementale overboekingen. De twee grootste zijn naar het Gemeentefonds. Voor toezicht en handhaving wordt in 2024 € 1,1 miljoen en in 2025 € 1,8 miljoen overgeboekt. Vanaf 2025 wordt € 5,4 miljoen overgeboekt voor de regeling Sociaal Medische Indicatie. Dit is een gemeentelijke regeling om gezinnen die geen recht hebben op KOT, maar die ook niet in staat zijn de zorg voor kun kinderen volledig te dragen vanwege sociale of medische problematiek, een vergoeding te kunnen bieden voor het gebruik van kinderopvang.

  • 3. De aanbesteding en bouw/ontwikkeling van huisvesting voor kinderopvang op de BES-eilanden is vertraagd. Deze incidentele middelen zijn toegezegd en zullen later tot uitbetaling komen.

  • 4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 6. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 7. De uitgaven kinderopvangtoeslag zijn voor alle jaren binnen de begrotingshorizon opwaarts bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie. Dit komt met name doordat er in 2024 gemiddeld genomen circa 0,7% meer kinderen naar de opvang gaan dan eerder was verwacht. Dit werkt meerjarig door.

  • 8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose. De prognose van de werkloze beroepsbevolking is licht naar beneden bijgesteld ten opzichte van het CEP 2024. De lagere werkloosheid leidt tot meer gebruik van kinderopvang en daarmee ook hogere uitgaven aan kinderopvangtoeslag.

  • 9. Er worden enkele knelpunten in de toeslagen opgelost. Het partnerbegrip in de toeslagen wordt aangepast. Ouders van wie de partner noodgedwongen elders verblijft, worden vanaf 2026 niet meer als toeslagpartner beschouwd. Het gaat om partners die elders verblijven wegens vermissing of in afwachting van een verblijfstitel in het buitenland wonen (nareizende partners). Daarnaast worden toeslagen, waaronder de kinderopvangtoeslag, vanaf 2026 niet meer met terugwerkende kracht teruggevorderd als bij een burger de verblijfstitel wordt ingetrokken.

Tabel 156 Ontvangsten beleidsartikel 7 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.826.825

1.835.260

1.851.026

1.821.853

1.755.824

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 19.579

‒ 5.037

‒ 20.118

‒ 6.853

‒ 614

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Uitvoeringsmutaties

2.419

7.822

12.922

13.310

9.393

 

2. Bijstelling Macromutaties

109.765

120.626

127.403

123.930

120.429

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.919.430

1.958.671

1.971.233

1.952.240

1.885.032

1.822.843

  • 1. De ontvangsten zijn naar boven bijgesteld. Net als in voorgaande jaren is er voor de ontvangsten Kinderopvangtoeslag ten tijde van de LPO-uitkering in mei geen rekening gehouden met de indexatie (6,01% in 2024). Doordat de uitgaven/beschikkingen wel zijn gestegen komen ook de ontvangsten hoger uit.

  • 2. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose. De raming van de ontvangsten Werkgeversbijdrage kinderopvang is bijgesteld op basis van de MEV 2025 (€ 109,8 miljoen tot € 127,0 miljoen per jaar). De hogere ontvangsten worden grotendeels verklaard doordat de raming is geactualiseerd naar prijspeil 2024. Daarnaast zijn de terugontvangsten kinderopvangtoeslag vanaf 2025 licht naar boven bijgesteld (€ 0,1 miljoen tot € 0,7 miljoen per jaar). Als gevolg van de hogere uitgaven (zie mutatie 8 in Tabel 154) zijn er, met vertraging, iets meer terugvorderingen en daardoor ook hogere ontvangsten.

Tabel 157 Uitgaven beleidsartikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

53.173

55.606

58.373

61.391

65.077

 

Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024

121.760

0

0

0

0

 

Mutaties amendementen

2.400

4.900

5.000

5.200

5.300

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

84

‒ 21

‒ 90

‒ 283

‒ 362

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Kasschuiven

‒ 1.175

1.175

    

2. Bijstelling prijsniveau 2024

1.033

1.091

1.113

1.154

1.219

 

3. Budgettair neutrale herschikkingen

750

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

178.025

62.751

64.396

67.462

71.234

74.738

  • 1. Om beter aan te sluiten bij het kasritme is er een kasschuif van € 1,2 miljoen van 2024 naar 2025 voor de tegemoetkoming voor Surinaamse ouderen. De regeling staat voor twee jaar open vanaf juli 2024. Na een analyse blijkt dat de SVB het overgrote deel ambtshalve kan toekennen in 2024. Een gedeelte van de toekenning zal echter handmatig aangevraagd worden binnen de looptijd van de regeling.

  • 2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 3. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting waaronder een aanvulling van het budget ten behoeve van het uitvoeren van verschillende onderzoeken op het terrein van oudedagsvoorziening.

Tabel 158 Uitgaven premiegefinancierd artikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

48.503.230

49.391.643

50.562.927

51.762.487

52.235.083

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 184.232

‒ 293.082

‒ 396.866

‒ 476.114

‒ 533.329

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Overheveling indexatie 2024

3.600.603

3.653.804

3.733.363

3.816.874

3.848.081

 

2. Uitvoering

197

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

51.919.798

52.752.365

53.899.424

55.103.247

55.549.835

56.751.981

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

3.630.980

5.715.717

8.324.489

10.667.823

12.952.307

 

Mutaties amendementen

202.101

429.454

462.695

494.928

520.608

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

2.521

‒ 363.252

‒ 784.200

‒ 944.201

‒ 1.147.340

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 234.999

‒ 424.321

‒ 453.041

‒ 482.773

‒ 506.970

 
       

Nieuwe mutaties:

      

3. Overheveling indexatie 2024

‒ 3.600.603

‒ 3.653.804

‒ 3.733.363

‒ 3.816.874

‒ 3.848.081

 

4. Bijstelling Macromutaties

0

720.223

733.997

883.019

1.032.991

 

5. Augustusbesluitvorming

0

42.238

210.396

325.683

431.486

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

2.466.255

4.760.973

7.127.605

9.435.001

11.875.426

       

Stand ontwerpbegroting 2025

51.919.798

55.218.620

58.660.397

62.230.852

64.984.836

68.627.407

  • 1. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 2. Betreft de indexatie van de inkomenondersteuning AOW.

  • 3. Zie bij mutatie nummer 1.

  • 4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 5. Als gevolg van verschillende maatregelen wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij AOW.

Tabel 159 Uitgaven beleidsartikel 9 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

2.964

3.058

3.070

3.081

3.090

 

Mutaties amendementen

100

200

200

200

200

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

114

169

181

173

169

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Bijstelling prijsniveau 2024

56

60

60

60

61

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

3.234

3.487

3.511

3.514

3.520

3.532

  • 1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

Tabel 160 Uitgaven premiegefinancierd artikel 9 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

322.975

311.083

300.662

292.553

293.520

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

1.748

843

1.399

1.912

2.441

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Overheveling indexatie 2024

22.707

21.813

21.123

20.593

20.697

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

347.430

333.739

323.184

315.058

316.658

310.667

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

22.740

34.628

45.411

54.185

63.660

 

Mutaties amendementen

1.668

3.349

3.415

3.485

3.653

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

282

‒ 1.645

‒ 4.143

‒ 5.044

‒ 5.435

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 1.983

‒ 3.344

‒ 3.393

‒ 3.460

‒ 3.634

 
       

Nieuwe mutaties:

      

2. HLA bevriezen AHK

0

2.177

4.931

7.533

7.533

 

3. Overheveling indexatie 2024

‒ 22.707

‒ 21.813

‒ 21.123

‒ 20.593

‒ 20.697

 

4. Bijstelling Macromutaties

0

2.272

3.210

3.705

4.927

 

5. Augustusbesluitvorming

0

5.768

5.741

6.000

6.789

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

21.392

34.049

45.811

56.796

65.700

       

Stand ontwerpbegroting 2025

347.430

355.131

357.233

360.869

373.454

376.367

  • 1. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 2. De hoofdlijnenakkoordmaatregel bevriezen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon van de bijstand gedurende 2025-2027 leidt tot hogere uitgaven aan verschillende regelingen.

  • 3. Zie bij mutatie nummer 1.

  • 4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 5. Als gevolg van verschillende maatregelen wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bijde ANW.

Tabel 161 Uitgaven beleidsartikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

9.248.817

8.957.847

8.708.123

8.615.065

8.497.293

 

Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024

247.500

247.500

247.500

247.500

247.500

 

Mutaties amendementen

‒ 815

13.487

13.512

13.733

13.671

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 251.001

‒ 101.192

‒ 56.354

‒ 155.464

‒ 226.765

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

839

‒ 13.861

‒ 13.700

‒ 13.631

‒ 13.821

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Terugdringen armoede: hoger kindgebonden budget

0

300.000

300.000

300.000

300.000

 

2. Bijstelling prijsniveau 2024

690.084

730.689

763.880

789.862

814.231

 

3. Uitvoeringsmutaties

‒ 141.363

31.819

57.753

24.902

17.969

 

4. BijstellingMacromutaties

‒ 4.529

‒ 71.597

‒ 96.686

‒ 79.338

‒ 56.008

 

5. Augustusbesluitvorming

23.514

‒ 17.280

‒ 10.749

‒ 4.438

5.717

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

9.813.046

10.077.412

9.913.279

9.738.191

9.599.787

9.472.785

  • 1. Inboeken van de maatregel uit het hoofdlijnenakkoord van het terugdringen van armoede. Deze maatregel behelst een intensivering van € 300 miljoen in het kindgebonden budget.

  • 2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 3. De uitgaven kindgebonden budget zijn bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie. De uitgaven voor 2024 zijn naar beneden bijgesteld. De voorschotten aan ouders komen in 2024 naar verwachting lager uit en daarnaast zijn er minder nabetalingen over eerdere toeslagjaren. Voor 2025 en verder zijn de uitgaven naar boven bijgesteld. Dit is het gevolg van twee effecten. Het belangrijkste effect is dat er meer nabetalingen zijn. Daarentegen wordt voor 2025 (net als voor 2024) rekening gehouden met lagere voorschotten, wat juist een neerwaarts effect heeft op de uitgaven in dat jaar.

  • 4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 5. Tijdens de augustusbesluitvorming is besloten om per 1 januari 2026 diverse knelpunten in het toeslagensysteem op te lossen. Waaronder het oplossen van het knelpunt voor de niet-vrijwillig elders verblijvende partner en het niet meer met terugwerkende kracht terugvorderen bij het vervallen van een grondslag (verblijfstitel, recht kinderbijslag). Hierdoor worden meer huishoudens als alleenstaande in plaats van partner aangemerkt en wordt er derhalve voornamelijk meer alo-kop verstrekt. De WKB wordt verhoogd via de kindbedragen met circa € 181 in 2025, oplopend tot circa € 375 in 2028. Dit gebeurt in combinatie met het steiler afbouwen van 6,75%, oplopend tot 8,5% in 2028.

Tabel 162 Ontvangsten beleidsartikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

345.809

351.558

363.425

364.017

359.709

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 54.869

‒ 22.567

‒ 48.214

‒ 38.417

‒ 33.313

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Uitvoeringsmutaties

‒ 36.936

‒ 2.910

‒ 5.976

‒ 9.706

‒ 3.922

 

2. Bijstelling prijsniveau 2024

26.237

31.627

30.875

32.284

32.717

 

3. Aanpassing indexatie

‒ 25.921

‒ 9.526

‒ 3.343

500

4.076

 

4. Bijstelling Macromutaties

0

13.977

11.478

720

‒ 5.070

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

254.320

362.159

348.245

349.398

354.197

351.996

  • 1. De ontvangsten zijn naar beneden bijgesteld. Enerzijds zijn er in 2024 minder ontvangsten over eerdere toeslagjaren. In 2025 en 2026 is er een gedeeltelijk inhaaleffect. Daarnaast wordt voor de toeslagjaren 2024 en 2025 rekening gehouden met minder terugvorderingen, waardoor ook de ontvangsten (met vertraging) lager uitkomen.

  • 2. Ramingsbijstelling van de ontvangsten om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 3. Er vindt een technische wijziging plaats in de indexatiesystematiek van de WKB. Bij de oude systematiek was de verdeling van de middelen over het nominaalartikel en het constante prijsartikel niet correct. Dat wordt met deze boeking gecorrigeerd.

  • 4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 163 Uitgaven beleidsartikel 11 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

697.239

673.503

664.915

665.530

666.240

 

Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024

990

0

0

0

0

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 262

‒ 22.058

‒ 12.247

‒ 21.021

‒ 21.101

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. HLA Subsidietaakstelling

0

‒ 384

‒ 570

‒ 920

‒ 720

 

2. Overboekingen met andere departementen

‒ 1.674

‒ 1.402

‒ 1.400

‒ 1.400

‒ 1.400

 

3. Kasschuiven

‒ 5.800

4.400

1.400

0

0

 

4. Budgettair neutrale herschikkingen

447

‒ 8.979

‒ 8.979

‒ 8.979

‒ 8.979

 

5. Loon- en prijsbijstelling 2024

37.468

36.324

35.988

36.002

36.050

 

6. Desaldering

2.333

0

0

0

0

 

7. Uitvoeringsmutaties

0

416

436

653

556

 

8. Afrekening 2023

24.164

0

0

0

0

 

9. Bijstelling Macromutaties

0

0

‒ 9

‒ 27

‒ 50

 

10. Augustusbesluitvorming

‒ 1.000

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

753.905

681.820

679.534

669.838

670.596

671.857

  • 1. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Deze is op artikel 11 ingevuld door het beleidsondersteunende budget op handhaving en gegevensuitwisseling naar beneden bij te stellen op basis van een onderuitputtingsanalyse.

  • 2. Er zijn vier overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar VWS van € 1,6 miljoen in 2024 en € 1,4 miljoen vanaf 2025 voor de verhoging van het uitvoeringsbudget CIZ. Het CIZ raamt de aanvragenvolumia in het kader van dubbele kinderbijslag intensieve zorg op basis van de ontwikkeling van de afgelopen jaren en rekening houdend met de demografische ontwikkelingen van het CBS. Er is extra budget nodig om het geraamde aantal aanvragen te kunnen verwerken (voor onder andere het aantrekken en opleiden van personeel en bezwaarzaken).

  • 3. Er zijn twee kasschuiven binnen artikel 11. De grootste mutatie betreft een kasschuif voor de implementatiekosten van het wetsvoorstel Vereenvoudiging Banenafspraak. De beoogde invoeringsdatum van het wetsvoorstel Vereenvoudiging Banenafspraak schuift van 1 januari 2025 naar 1 januari 2026. Reden hiervoor is dat Kamerbehandeling nog niet plaats heeft gevonden. De implementatiekosten schuiven door van 2024 naar 2025. Het gaat om een schuif van € 3,3 miljoen.

  • 4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 5. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 6. Dit betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV Skills van € 2,3 miljoen. Zie mutatie 1 bij de ontvangsten.

  • 7. Naar aanleiding van volumebijstellingen juninota 2024 wordt het uitvoeringsbudget UWV bijgesteld. Het gaat om volumebijstellingen voor de Wajong en IOW.

  • 8. Er zijn twee nabetalingen op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023. Het gaat om de NOW (€ 21,3 miljoen) en de Wajong (€ 2,8 miljoen).

  • 9. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 10. Betreft de dekking uit artikel 11 SVB uitvoeringskosten voor de uitvoeringstegenvaller.

Tabel 164 Ontvangsten beleidsartikel 11 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

32.221

0

0

0

0

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Desaldering

2.333

     

2. Afrekening 2023

54.181

     
       

Stand ontwerpbegroting 2025

88.735

0

0

0

0

0

  • 1. Dit betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV Skills van € 2,3 miljoen. Dit gaat om middelen uit het Nationaal Groeifonds (plafond I) waarover is afgesproken dat deze middelen meegenomen mogen worden naar volgende jaren en worden daarom teruggeboekt op artikel 11.

  • 2. Betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023. De grootste zijn NOW (€ 25,1 miljoen), re-integratie Wajong (€ 17,8 miljoen), basisdienstverlening (€ 6,1 miljoen) en landelijke ondersteuning (€ 2,3 miljoen).

Tabel 165 Uitgaven premiegefinancierd artikel 11 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024 reëel

2.153.764

2.173.559

2.198.181

2.224.691

2.257.725

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

29.782

37.099

22.581

28.170

41.131

 
       
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Mutaties HLA

0

0

0

‒ 1.250

‒ 1.250

 

2. Overboekingen met andere departementen

‒ 116

‒ 80

310

‒ 60

2.540

 

3. Kasschuif

‒ 7.300

2.300

5.000

0

0

 

4. Budgettair neutrale herschikkingen

675

8.100

8.000

8.000

8.000

 

5. Overheveling indexatie 2024

119.479

120.963

121.516

123.274

125.791

 

6. Uitvoering

0

25.582

32.870

42.268

52.870

 

7. Bijstelling Macromutaties

0

‒ 1.508

‒ 7.600

‒ 8.404

‒ 7.830

 

8. Augustusbesluitvorming

‒ 1.500

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 reëel

2.294.784

2.366.015

2.380.858

2.416.689

2.478.977

2.518.373

       

Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal

112.167

212.925

321.306

421.113

521.843

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

7.312

‒ 4.797

‒ 21.870

‒ 21.136

‒ 19.123

 
       

Nieuwe mutaties:

      

9. Overheveling indexatie 2024

‒ 119.479

‒ 120.963

‒ 121.516

‒ 123.274

‒ 125.791

 

10. Bijstelling Macromutaties

0

13.528

13.643

14.766

20.868

 

11. Augustusbesluitvorming

0

‒ 72

404

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025 nominaal

0

100.621

191.967

291.469

397.797

506.234

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.294.784

2.466.636

2.572.825

2.708.158

2.876.774

3.024.607

  • 1. Budgettaire verwerking hoofdlijnenakkoord: Compensatie transitievergoeding beperken tot kleine werkgevers per 1 juli 2026.

  • 2. Er zijn 3 overboekingen van en naar het Ministerie van Financiën voor in totaal € 0,08 miljoen in 2025. Onder andere voor het uitvoeren van de stapsgewijze afschaffing van het Loonkostenvoordeel (LKV) oudere werknemer, de afschaffing van het LIV, en van Financiën naar SZW voor het uitstel van het Besluit inkomstenverhouding (IKV).

  • 3. Er zijn drie kasschuiven binnen artikel 11. Er is een herschikking van het kasritme vanwege vertraagde/hoger uitgevallen uitvoeringstoetsen. Daarnaast is de uitvoering van het aanpassen van de WIA-daglonen van mensen met een loonloos tijdvak door een WW-uitkering in de referteperiode vertraagd tot 2025. De uitvoeringskosten schuiven daarom door van 2024 naar 2025. Tot slot wordt het wetsvoorstel Verbreding Banenafspraak uitgesteld naar 1 januari 2027. De implementatiekosten voor LKS in de WIA schuiven daarom door van 2025 naar 2026.

  • 4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 5. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2024 overgeheveld van nominaal naar reëel.

  • 6. Naar aanleiding van volumebijstellingen juninota 2024 wordt het uitvoeringsbudget UWV bijgesteld. Het gaat om volumebijstellingen voor de WW, WAO, WIA, WAZ en ZW.

  • 7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 8. Betreft de dekking uit artikel 11 UWV uitvoeringskosten voor de uitvoeringstegenvaller.

  • 9. Zie mutatie nummer 5.

  • 10. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

  • 11. Als gevolg van verschillende kasschuiven wijzigt de grondslag voor het berekenen van de nominale ontwikkeling van verschillende budgetten. Dit leidt tot bijstellingen van de nominale ontwikkeling bij de IVA, WGA en uitvoeringskosten UWV.

Tabel 166 Uitgaven beleidsartikel 12 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

28.094.182

28.678.252

29.563.656

30.471.789

30.597.445

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

3.089.500

530.800

1.930.000

2.941.400

4.223.900

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Bijstelling Macromutaties

2.500

‒ 700.200

282.700

771.600

1.318.200

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

31.186.182

28.508.852

31.776.356

34.184.789

36.139.545

38.273.845

  • 1. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose.

Tabel 167 Uitgaven beleidsartikel 13 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

762.123

573.856

569.175

401.385

345.844

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 111.470

‒ 56.817

‒ 14.589

‒ 1.089

58

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Herverkaveling Inburgering J&V

0

‒ 466.363

‒ 501.577

‒ 358.677

‒ 307.732

 

2. HLA Subsidietaakstelling

0

0

‒ 714

0

‒ 560

 

3. Overboekingen met andere departementen

‒ 1.837

101

0

0

0

 

4. Loon- en prijsbijstelling 2024

5.856

47

47

47

47

 

5. Bijstelling prijsniveau 2024

491

449

410

358

303

 

6. Uitvoering

1.115

1.095

1.073

1.044

1.006

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

656.278

52.368

53.825

43.068

38.966

36.595

  • 1. Herverkaveling Inburgering J&V, inburgering valt vanaf Prinsjesdag 2024 onder de begroting van JenV.

  • 2. In het hoofdlijnenakkoord is een subsidietaakstelling opgenomen. Op het onderdeel integratie wordt de taakstelling hoofdzakelijk ingevuld door het verlagen van subsidies aan kennisontwikkeling op het gebied van integratie en aan Vluchtelingenwerk.

  • 3. Er zijn negen overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Gemeentefonds van € 1,4 miljoen in 2024. Vanwege gestegen aantallen is er meer geld nodig voor ondersteuning van de ELIP-doelgroep (einde lening inburgeringsplicht). Het aantal inburgeraars dat de lening vrijwel volledig heeft gebruikt (Wet Inburgering 2013), maar nog steeds inburgeringsplichtig is, is dit jaar licht gestegen.

  • 4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 5. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2024 te brengen.

  • 6. Aanvulling Loon- en prijsbijstelling vanwege meer benodigde middelen dan aanvankelijk op nominaal beschikbaar.

Tabel 168 Ontvangsten beleidsartikel 13 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Herverkaveling Inburgering J&V

 

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

 

2. Afrekening 2023

136

     
       

Stand ontwerpbegroting 2025

3.136

0

0

0

0

0

  • 1. Herverkaveling Inburgering J&V, inburgering valt vanaf Prinsjesdag 2024 onder de begroting van JenV.

  • 2. Uit het SVB jaarverslag over 2023 blijkt dat de realisatie Remigratiewet € 0,1 miljoen lager was dan bevoorschot. Dit bedrag is terug te verwachten van de SVB.

Tabel 169 Uitgaven niet-beleidsartikel 96 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

569.903

551.941

543.441

541.262

538.560

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

23.642

14.339

15.714

13.180

7.256

 
       

Nieuwe mutaties:

      
       

1. Overboekingen met andere departementen

‒ 1.667

932

‒ 113

‒ 54

‒ 54

 

2. Kasschuiven

‒ 1.177

1.177

0

0

0

 

3. Budgettair neutrale herschikkingen

‒ 1.288

1.686

‒ 245

‒ 278

‒ 278

 

4. Loon- en prijsbijstelling 2024

24.444

29.987

29.449

29.292

29.076

 

5. Nieuwe begroting RSO

13.084

13.084

13.084

13.084

13.084

 

6. HLA:Terugdraaien groei apparaat

0

‒ 13.557

‒ 45.266

‒ 67.540

‒ 90.016

 

7. Herstel- en veerkrachtplan

126

30

0

0

0

 

8. Augustusbesluitvorming

‒ 30

0

0

0

0

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

627.037

599.619

556.064

528.946

497.628

485.605

  • 1. Er zijn 14 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van VWS voor de bijdrage aan het Leer- en Ontwikkelplein (samenwerkingsverband voor opleidingen) (€ 0,6 miljoen).

  • 2. In verband met vertraging bij de vervanging van het ICT-systeem voor het forensisch domein wordt € 1,2 miljoen van 2024 naar 2025 geschoven.

  • 3. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 4. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld om het uitgavenbudget op prijspeil 2024 te brengen.

  • 5. RSO heeft een nieuwe begroting opgesteld. Hierin is gerekend met hogere schoonmaakkosten en een uitbreiding van de dienstverlening.

  • 6. Inboeken van de taakstelling op apparaat uit het hoofdlijnenakkoord. Een deel van 2025 is ingevuld met vrijval van gereserveerde middelen op artikel 99.

  • 7. Er zijn extra middelen beschikbaar gekomen ten behoeve van verlenging van de benodigde controlewerkzaamheden voor het Herstel-en Veerkrachtplan.

  • 8. Een deel van de reservering voor het interdepartementale programma Beter Samenwerken is niet meer benodigd in 2024 en wordt ingezet voor de augustusbesluitvorming.

Tabel 170 Ontvangsten niet-beleidsartikel 96 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

91.299

91.999

90.799

90.999

88.479

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Nieuwe begroting RSO

13.084

13.084

13.084

13.084

13.084

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

104.383

105.083

103.883

104.083

101.563

101.563

  • 1. De extra kosten van de nieuwe begroting van RSO worden doorberekend aan de opdrachtgevers (zie mutatie 5 van de uitgaven).

Tabel 171 Uitgaven niet-beleidsartikel 99 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

291.557

291.683

316.361

307.577

287.462

 

Mutaties Nota van Wijziging begroting 2024

1.845

2.500

2.500

2.500

2.500

 

Mutaties amendementen

‒ 18.632

82.957

82.760

82.638

82.532

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

‒ 183.152

‒ 97.100

‒ 72.193

‒ 66.058

‒ 79.554

 

Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

 
       

Nieuwe mutaties:

      

1. Overboekingen met andere departementen

0

‒ 23.824

‒ 20.416

‒ 22.963

‒ 23.350

 

2. Budgettair neutrale herschikkingen

‒ 1.750

‒ 12.440

‒ 10.262

‒ 11.790

‒ 10.590

 

3. Loon- en prijsbijstelling 2024

‒ 76.367

‒ 90.878

‒ 89.845

‒ 81.383

‒ 78.727

 

4. HLA Algemene korting op specifieke uitkeringen

0

0

‒ 1.867

‒ 1.900

‒ 1.900

 

5. Invulling apparaatstaakstelling

0

‒ 9.440

0

0

0

 

6. Augustusbesluitvorming

‒ 4.605

13.109

66.142

93.608

133.068

 
       

Stand ontwerpbegroting 2025

5.896

153.567

270.180

299.229

308.441

337.970

  • 1. Er zijn 4 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Gemeentefonds voor de compensatie van de afschaffing van het Lage-inkomensvoordeel (LIV) (€ 19,8 miljoen in 2025 aflopend tot € 19,3 miljoen in 2029). Daarnaast is er een overboeking (van € 0,1 miljoen in 2025 oplopend tot € 3,6 miljoen in 2029) naar JenV in verband met de herverkaveling van het beleidsterrein Inburgering met ingang van 2025.

  • 2. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.

  • 3. De loon- en prijsbijstelling 2024 is overgeheveld naar de desbetreffende artikelen om de uitgavenramingen op prijspeil 2024 te brengen.

  • 4. Op artikel 99 staan middelen gereserveerd voor de mogelijke voortzetting van de specifieke uitkering van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV), deze reservering wordt verlaagd als gevolg van de algemene korting op specifieke uitkeringen richting gemeenten uit het hoofdlijnenakkoord.

  • 5. Het budget op artikel 99 wordt met € 9,4 miljoen verlaagd ter invulling van de apparaatstaakstelling in 2025.

  • 6. Bij de augustusbesluitvorming zijn er diverse reserveringen op artikel 99 geplaatst. Dit betreft onder meer een reservering voor het maatregelenpakket IBO-schulden en om netto-terugvorderen mogelijk te maken. Daarnaast zijn er een aantal reserveringen vrijgevallen.

Licence