Base description which applies to whole site

5.1 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is de toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of personen die Nederlander willen worden.

Tabel 15 Meerjarige begroting van baten en lasten (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

Omzet

796.433

850.388

926.372

869.634

513.013

377.406

377.406

waarvan omzet moederdepartement

721.066

783.888

866.372

809.634

453.013

317.406

317.406

waarvan omzet overige departementen

      

waarvan omzet derden

75.367

70.000

60.000

60.000

60.000

60.000

60.000

Rentebaten

3.497

      

Vrijval voorzieningen

229

      

Bijzondere baten

       

Totaal baten

800.160

850.388

926.372

869.634

513.013

377.406

377.406

Lasten

       

Apparaatskosten

620.247

743.034

816.222

759.484

402.863

267.256

267.256

Personele kosten

500.359

585.731

628.919

602.181

245.560

109.953

109.953

waarvan eigen personeel

402.380

502.386

573.118

541.963

221.004

98.958

98.958

waarvan inhuur externen

93.587

73.267

50.801

55.218

19.556

5.995

5.995

waarvan overige personele kosten

4.391

10.078

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Materiële kosten

119.889

157.303

187.303

157.303

157.303

157.303

157.303

waarvan apparaat ICT

826

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

waarvan bijdrage aan SSO's

72.115

70.000

70.000

70.000

70.000

70.000

70.000

waarvan overige materiële kosten

46.948

86.303

116.303

86.303

86.303

86.303

86.303

Materiële programmakosten

85.965

104.150

104.150

104.150

104.150

104.150

104.150

Afschrijvingskosten

3.634

3.204

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

- Materieel

1.163

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

waarvan apparaat ICT

1.000

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

waarvan overige materiele kosten

163

200

200

200

200

200

200

- Immaterieel

2.471

4.000

4.000

4.000

4.000

4.000

4.000

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

29.677

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

29.664

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

13

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

739.524

850.388

926.372

869.634

513.013

377.406

377.406

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitvoering

60.636

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

60.636

0

0

0

0

0

0

Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten

Baten

De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de verwachte instroom- en productieaantallen (Q), de lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In de tabel doelmatigheidsindicatoren is de omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND bestaat uit een bijdrage van het moederdepartement en de leges van derden.

Omzet moederdepartement

Voor 2025 is de bijdrage vanuit het moederdepartement gebaseerd op het behandelen van in totaal 76.050 asielaanvragen zoals opgenomen in de meerjaren productieplanning (MPP). Het gaat hierbij om eerste aanvragen (48.020), hervestiging (1.500), herhaalde aanvragen (3.230) en nareizigers (23.300).

De financiering van de IND is gekoppeld aan de MPP. De ramingen leiden tot een jaarlijkse bijdrage die oploopt tot € 869 mln in 2026. Vanwege de onzekerheid in de asielprognoses is de bijstelling van de financiering verwerkt t/m 2026. Voor de jaren 2027 tot en met 2029 wordt daarom teruggevallen op de uitgangspunten uit de Rijksbegroting 2024. Voorts is in de begroting verwerkt dat in samenhang met het maatregelenpakket op het terrein van asiel de asielbegroting wordt verlaagd. Dat komt voor de IND neer op € 135 mln. in 2027 en € 271 mln. vanaf 2028. Met dit budgettaire kader kan de IND aanzienlijk minder aanvragen behandelen dan in de periode tot en met 2026 (na 2027 nog circa 35% van het huidige aantal).

Naast de financiering van de MPP zijn aanvullend specifieke middelen toegekend en opgenomen om alle Oekrainers die in Nederland verblijven van de juiste toelatingspapieren behorend bij hun status te voorzien. De extra incidenteel gefinancierde activiteiten zorgen ervoor dat de IND begroting in deze jaren incidenteel hoger is dan vanaf 2025.

Tabel 16 Omzet moederdepartement (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omzet Asiel (pxq)

291.923

351.796

469.076

440.346

259.768

191.103

191.103

Omzet Regulier (pxq)

262.534

325.596

423.369

397.439

234.457

172.482

172.482

Omzet Naturalisatie (pxq)

26.366

29.856

33.926

31.848

18.788

13.822

13.822

Omzet Specifiek incidenteel

211.136

146.641

0

0

0

0

0

-/- Legesopbrengsten

‒ 70.893

‒ 70.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

Omzet moederdepartement

721.066

783.888

866.372

809.634

453.013

317.406

317.406

Omzet derdenDe opbrengsten derden bestaan voor het grootste deel uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. De verwachte legesopbrengsten bedragen vanaf 2025 € 60 mln.

Lasten

Personele kosten

De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom en de uitvoering van tijdelijke activiteiten. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT-deskundigen opgenomen onder externe inhuur.

Tabel 17 Personele kosten (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Eigen personeel kosten

402.380

502.386

573.118

541.963

221.004

98.958

98.958

Aantal fte

6.039

5.656

6.250

5.910

2.410

1.079

1.079

        

Externe inhuur kosten

93.587

73.267

50.801

55.218

19.556

5.995

5.995

Overige personeelskosten

4.391

10.078

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Totale kosten

500.359

585.731

628.919

602.181

245.560

109.953

109.953

Materiële kosten

De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen o.a. huisvesting en in- en uitbesteding. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en dwangsommen). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten. De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.

Door de uitvoering van het project BAA (Bespoediging Afdoening Asiel) en het voorzien van Oekraïners van een geldig verblijfsdocument zijn zowel de personele als de materiële lasten hoger in 2023 en 2024.

Tabel 18 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

1

Rekening courant RHB 1 januari

73.374

98.295

92.549

90.889

92.019

94.019

96.019

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

800.160

850.388

926.372

869.634

648.605

648.593

648.593

 

– /– totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 796.526

‒ 847.184

‒ 920.372

‒ 863.634

‒ 642.605

‒ 642.593

‒ 642.593

2

Totaal operationele kasstroom

3.634

3.204

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

 

– /– totaal investeringen

‒ 10.970

‒ 3.950

‒ 3.660

‒ 870

0

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3

Totaal investeringsstroom

‒ 10.970

‒ 3.950

‒ 3.660

‒ 870

0

0

0

 

– /– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

26.287

0

0

0

0

0

0

 

– /– aflossingen op leningen

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

10.970

0

0

0

0

0

0

4

Totaal financieringskasstroom

32.257

‒ 5.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

5

Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

98.295

92.549

90.889

92.019

94.019

96.019

98.019

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De investeringen hebben betrekking op inventarissen en installaties (o.a. aanpassingen voor het hybride werken) en hard- en software (vervanging, uitbreiding en opwaardering van bestaande paketten).

In 2023 is eenmalige storting door moederdepartement ontvangen ter aanvulling van het negatieve eigen vermogen zoals is ontstaan per eind 2022.

Doelmatigheid

Tabel 19 Doelmatigheidsindicatoren
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving generiek deel

       

IND totaal:

       

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

5.067

5.656

6.250

5.910

2.410

1.079

1.079

Saldo van baten en lasten (% van de baten)

8.2%

0

0

0

0

0

0

        

Asiel

       

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

78

90

90

90

90

90

90

Standhouden van beslissingen in %

85

85

85

85

85

85

85

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

4.418

4.418

4.418

4.418

4.418

4.418

4.418

Omzet (x € 1 mln.)

398

351.796

469.076

440.346

259.768

191.103

191.103

        

Regulier

       

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

83

95

95

95

95

95

95

Standhouden van beslissingen in %

79

80

80

80

80

80

80

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

912

912

912

912

912

912

912

Omzet (x € 1 mln.)

358

325.596

423.369

397.439

234.457

172.482

172.482

        

Naturalisatie

       

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

94

95

95

95

95

95

95

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

663

663

663

663

663

663

663

Omzet (x € 1 mln.)

36

29.856

33.926

31.848

18.788

13.822

13.822

Doorlooptijd

De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.

Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de algemene asiel-procedure. Voor de overige asielaanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% ten opzichte van de wettelijke normtijd. Voor regulier verblijf en naturalisatie geldt 95%. De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom, de omvang van de voorraad en de zwaarte van de af te handelen asielverzoeken.

Standhouden beslissing

Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van de beslissingen die de IND neemt in vreemdelingen­ zaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.

Kostprijs per productgroep

De kostprijs geeft weer wat de gemiddelde kostprijs is van de producten binnen een productgroep. Deze indicatoren vertonen een stabiel beeld.

Omzet per prijsgroep

De IND wordt bekostigd op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de aantallen te behandelen aanvragen.

Licence