Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingsbijlage

Uitgaven

Tabel 35 Uitgaven beleidsartikel 1. Woningmarkt (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 20242

6.901.543

6.487.282

6.566.213

6.712.863

6.883.224

Amendementen op ontwerpbegroting 20243

194.000

     

Mutatie eerste suppletoire begroting 20244

246.468

221.989

114.140

104.696

95.157

7.160.100

Mutatie nota van wijziging op eerste suppletoire begroting 20245

10.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

‒ 60.000

       

Nieuwe mutaties

‒ 179.364

584.920

1.360.836

1.514.297

1.344.129

1.305.843

Waarvan:

      

1) Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw

11.078

0

0

0

0

0

2) Desaldering Nationale Hypotheekgarantie

70.072

0

0

0

0

0

3) Verhoging huurtoeslag

0

215.000

500.000

500.000

500.000

500.000

4) Opschalen woningbouw

0

25.000

25.000

25.000

25.000

25.000

5) Uitvoering woningbouw

0

11.800

22.300

23.550

27.350

22.250

6) Grootschalige woningbouwgebieden

0

180.000

340.000

440.000

188.000

100.000

7) Woningbouwimpuls 2.0

0

100.050

100.000

90.000

90.000

90.000

8) Realisatiestimulans

0

0

361.900

441.500

516.100

568.700

9) Uitvoering wet betaalbare huur gemeenten

0

‒ 19.256

‒ 16.406

‒ 9.150

‒ 7.352

‒ 6.500

10) Vertraging wet vereenvoudiging huurtoeslag

0

‒ 113.000

0

0

0

0

11) Vertraging wet versterking regie volkshuisvesting

‒ 37.000

0

0

0

0

0

12) Kasschuif wooncoöperaties

‒ 38.780

38.780

0

0

0

0

13) Kasschuif ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting

‒ 25.000

‒ 1.000

23.700

0

0

2.300

14) Kasschuif wet versterking regie volkshuisvesting

‒ 58.300

58.300

0

0

0

0

15) Kasschuif grootschalige woningbouw

‒ 86.838

86.838

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

7.172.647

7.234.191

7.981.189

8.271.856

8.262.510

8.405.943

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

2

Voor vergelijkbaarheid zijn de gegevens gecorrigeerd voor overheveling van NPLV.

3

amendement van het lid Grinwis, de Hoop, Vedder, Paternotte en Welzijn op de ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36511 VII, nr. 20)

4

Voor vergelijkbaarheid zijn de gegevens gecorrigeerd voor overheveling NPLV

5

nota van wijziging op eerste suppletoire begroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36 550 VII, nr. 4)

Toelichting

1. Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw

De begrotingsreserve Waarborgfonds Sociale Woningbouw wordt, via een desaldering van artikel 11 van het ministerie van BZK, opgehoogd met een terugbetaling van € 11,1 mln. voor niet benodigde saneringsmiddelen.

2. Desaldering Nationale Hypotheekgarantie

Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2023 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2023, ter grootte van afgerond € 70,1 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2023 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 446,4 mln.

3. Verhoging huurtoeslag

In het hoofdlijnenakkoord is in 2025 € 215 mln. beschikbaar en structureel vanaf 2026 € 500 mln. voor de huurtoeslag beschikbaar gemaakt.

4. Opschalen woningbouw

Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor het stimuleren van innovatie en het wegnemen van belemmeringen in het woningbouwdomein. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.

5. Uitvoering woningbouw

Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor het de uitvoering van verschillende maatregelen in het kader van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.

6. Grootschalige woningbouwgebieden

Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor grootschalige woningbouwlocaties en grond. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.

7. Woningbouwimpuls 2.0

Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor de Woningbouwimpuls 2.0. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.

8. Realisatiestimulans

Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor de Realisatiestimulans. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.

9. Uitvoering Wet betaalbare huur gemeenten

Dit betreft een overboeking naar het gemeentefonds voor de uitvoering Wet betaalbare huur. Met de Wet betaalbare huur krijgen gemeenten de bevoegdheid om toezicht te houden en handhavend op te treden met betrekking tot maximale huurprijzen, maximale huurprijsstijgingen en de informatieplicht op verhuurders om huurders op de hoogte te stellen van de maximale huurprijs. De middelen zijn bedoeld voor de implementatie en uitvoering van het wetsvoorstel (het ontvangen en behandelen van meldingen en de handhaving op die meldingen).

10. Vertraging wet vereenvoudiging huurtoeslag

Als gevolg van vertraging van de wet vereenvoudiging huurtoeslag vallen er middelen vrij in 2025.

11. Vertraging wet versterking regie volkshuisvesting

Vanwege de latere ingangsdatum van de wet versterking regie volkshuisvesting vallen er incidenteel middelen vrij in 2024.

12. Kasschuif wooncoöperaties

De Tweede Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling € 40 mln. beschikbaar gesteld voor een fonds voor wooncoöperaties (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 29). Dit fonds wordt momenteel uitgewerkt maar het duurt langer om de knelpunten voor wooncoöperaties te identificeren. De verwachting is dat dit fonds in 2025 wordt opgericht.  De middelen worden daarom doorgeschoven naar 2025.

13. Kasschuiven ontmoetingsruimtes in ouderenhuisvesting

De Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting (SOO) wordt in 2024 opengesteld tot en met september 2025. Uitbetaling en vaststelling vindt plaats vanaf 2026. De regeling wordt daarom via een kasschuif van 2024 en 2025 naar 2026 en 2029 in het juiste betalingsritme gezet.

Verder worden op basis van de kasprognose van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de betalingen voor de eerste en tweede tranche van de Stimuleringsregeling ontmoetingsruimte in Ouderenhuisvesting via een kasschuif van 2024 naar 2025 en 2026 geschoven om zo in het juiste betalingsritme te staan.

14. Kasschuif wet versterking regie volkshuisvesting

De wet versterking regie volkshuisvesting had een verwachte ingangsdatum van 1 juli 2024, maar de Wet is niet voor deze datum door beide Kamers behandeld. De verwachte ingangsdatum is nu 1 januari 2025, hierdoor schuiven de incidentele kosten door naar 2025. Via een kasschuif zijn deze middelen daarom van 2024 naar 2025 doorgeschoven.

15. Kasschuif grootschalige woningbouw

VRO draagt bij aan de voorfinanciering van publieke tekorten in de grondexploitaties van woningbouwprojecten/gebiedsontwikkelingen. Na besluitvorming in het najaar van 2024, onder andere via het BO MIRT, kan in 2025 worden overgegaan op uitkering. Middels deze kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet. 

Ontvangsten

Tabel 36 Ontvangsten beleidsartikel 1. Woningmarkt (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

460.000

352.400

339.700

337.900

331.200

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

87.800

19.600

37.235

29.490

36.875

363.572

       

Nieuwe mutaties

73.072

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Desaldering Nationale Hypotheekgarantie

70.072

0

0

0

0

0

2) Desaldering woningbouwimpuls

3.000

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

620.872

372.000

376.935

367.390

368.075

363.572

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Toelichting

1. Desaldering Nationale Hypotheekgarantie

Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2023 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2023, ter grootte van afgerond € 70,1 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2023 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 446,4 mln.

2. Desaldering woningbouwimpuls

Een van de woningbouwprojecten voldoet na aanpassingen niet langer aan de eisen van de Woningbouwimpuls (WBI), daarom is er € 3 mln. teruggevorderd van de gemeente Leiden. Via een desaldering worden de middelen weer toegevoegd aan het WBI-budget.

Uitgaven

Tabel 37 Uitgaven beleidsartikel 2. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.532.059

1.390.192

786.075

600.957

516.727

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

109.761

224.066

139.678

147.366

138.995

574.717

       

Nieuwe mutaties

‒ 166.979

‒ 127.208

‒ 80.850

128.917

24.999

8.036

Waarvan:

      

1) Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

‒ 10.000

‒ 65.712

0

0

0

0

2) Maatschappelijk vastgoed fonds

0

‒ 25.000

0

0

0

0

3) Taakstelling subsidies

0

‒ 9.997

‒ 28.407

‒ 42.452

‒ 42.749

‒ 27.179

4) Aanpak funderingsschade

0

14.000

14.000

14.000

14.000

0

5) Kasschuif Subsidie Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen

‒ 5.000

‒ 9.800

‒ 30.000

14.800

15.000

15.000

6) Kasschuif Subsidieregeling verduurzaming vereningen van eigenaren

4.500

0

‒ 4.500

0

0

0

7) Kasschuif DUMAVA scholen

‒ 47.000

0

0

47.000

0

0

8) Kasschuif DUMAVA

‒ 101.515

11.147

‒ 13.496

78.439

25.425

0

9) Kasschuif Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen

‒ 5.000

0

0

0

0

5.000

10) Kasschuif Groningen en Noord Drenthe

4.500

32.700

‒ 37.200

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.474.841

1.487.050

844.903

877.240

680.721

582.753

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Toelichting

1. Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

Dit betreft in 2024 een overboeking van € 10,0 mln. naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van het verduurzamen van gebouwen van amateursverenigingen. In 2025 worden middelen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken ten behoeve van de verduurzaming van vastgoed van het Rijk. Er wordt onder meer € 42,4 mln. aan het ministerie van Defensie, € 15,2 mln. aan het COA en € 6,3 mln. aan de Politie beschikbaar gesteld.

2. Maatschappelijk vastgoed fonds

Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) voor monumenten bij het Nationaal Restauratiefonds (NRF) en worden ingezet voor de regeling Duurzame Monumenten Lening (DML) plus.

3. Taakstelling subsidies

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 2.

4. Aanpak funderingsschade

Er is de komende vier jaar € 56 mln. beschikbaar voor de aanpak van funderingsschade. Daar kan een landelijk informatiepunt voor funderingsproblematiek worden ingericht en kan de informatievoorziening worden verbeterd.

5. Kasschuif Subsidie Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen

Bij de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) gaat het om subsidie aan kleine particuliere verhuurders gericht op verduurzaming en onderhoud. Het verduurzamingstempo in deze sector en verduurzamingsurgentie bij deze doelgroep van kleine verhuurders is niet groot. De inzet is dat per 2029 slechte labels EFG uitgefaseerd worden. Vanwege deze beoogde normering worden middelen van 2024 tot en met 2026 doorgeschoven naar 2027 tot en met 2029.

6. Kasschuif Subsidieregeling verduurzaming vereningen van eigenaren

Vanwege het groter aantal aanvragen dan verwacht van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaren is meer budget nodig in 2024. Via een kasschuif van 2026 naar 2024 worden de middelen in het juiste kasritme gezet.

7. Kasschuif DUMAVA scholen

Het kasritme van de middelen DUMAVA scholen wordt aangepast. Het budget wordt naar achteren geschoven. Er wordt € 47,0 mln. van 2024 naar 2027 door geschoven. De scholen hebben meer tijd nodig om de aanvragen voor te bereiden voor deze middelen.

8. Kasschuif DUMAVA

Het kasritme van de middelen DUMAVA wordt aangepast. Regelingen starten later en de aanvragen voor de subsidieregeling lopen minder hard dan verwacht. Verder komen projecten dit jaar niet tot meer tot afronding. Een deel van de aanvragen komen dit jaar niet meer tot betaling doordat vaststellingen worden uitgesteld. Het budget wordt naar achteren geschoven van 2024 naar de jaren 2025, 2027 en 2028.

9. Kasschuif Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen

Op de Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen is er sprake van vertraging in de afronding/ vaststellingen van projecten. Dit wordt veroorzaakt door problematiek met Warmtenetten. Op de reeds verstrekte beschikkingen wordt uitstel gevraagd. Hierdoor worden vaststellingen van verleende aanvragen die dit jaar tot afronding zouden komen naar achteren geschoven. Er worden middelen van 2024 naar het jaar 2029 doorgeschoven omdat de afronding/vaststellingen van de projecten langer doorloopt.

10. Kasschuif Groningen en Noord-Drenthe

Er wordt € 4,5 mln. aan middelen van 2026 naar 2024 geschoven voor de uitvoeringskosten voor het verstrekken van subsidies rondom verduurzaming in de regio. Verder is naast de bijdrage aan de regio voor de uitvoeringskosten ook voor het verstrekken van subsidies met terugwerkende kracht extra budget nodig in 2025. Hiervoor wordt er € 32,7 mln. van 2026 naar 2025 geschoven.

Ontvangsten

Tabel 38 Ontvangsten beleidsartikel 2 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

91

91

91

91

91

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

91

       

Nieuwe mutaties

2.847

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Desaldering SPUK ventilatie scholen

1.282

0

0

0

0

0

2) Desaldering RVO opdrachten

1.326

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.938

91

91

91

91

91

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Toelichting

1. Desaldering SPUK ventilatie scholen

Om aan de verplichtingen te voldoen die voortkwamen uit toegekende bezwaren van aanvragers voor de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen zijn middels een desaldering ontvangsten van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) weer toegevoegd aan het budget.

2. Desaldering RVO opdrachten

De ontvangsten van de vastgestelde jaaropdrachten 2022-2023 van de RVO worden via een desaldering weer toegevoegd aan het budget.

Uitgaven

Tabel 39 Uitgaven beleidsartikel 3. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 20242

469.705

305.835

94.804

89.976

87.622

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 20242

‒ 5.021

133.515

131.398

1.926

2.820

87.829

       

Nieuwe mutaties

14.193

34.764

12.959

36.911

38.358

34.742

Waarvan:

      

1) Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet

0

2.203

1.718

1.452

1.394

1.415

2) Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet

16.155

19.304

22.521

25.772

29.078

32.219

3) Bijdrage Serviceteam Rijk

8.408

2.206

1.883

1.883

1.883

1.883

4) Desaldering bijdrage IPO beheer DSO

2.695

0

0

0

0

0

5) Desaldering bijdrage UvW beheer DSO

2.246

0

0

0

0

0

6) Korting Regiodeals

0

0

‒ 12.749

0

0

0

7) Kasschuif omgevingswet

‒ 14.810

0

0

8.310

6.500

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

478.877

474.114

239.161

128.813

128.800

122.571

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

2

Voor vergelijkbaarheid zijn de gegevens gecorrigeerd voor Regio Deals

Toelichting

1. Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Dit betreft een reallocatie van budget van artikel 13 nog onverdeeld voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

2. Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Dit betreft diverse overboekingen van andere ministeries voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hiervoor wordt een in 2024 bijdrage van € 10,5 mln. gedaan door het gemeentefonds, € 4,4 mln. door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en € 1,2 mln. door diverse andere ministeries. De bijdragen van het gemeentefonds en het ministerie van IenW lopen richting 2029 stapsgewijs op naar een bijdrage van € 25,1 mln. gedaan door het gemeentefonds en € 5,6 mln. door het ministerie van IenW.

3. Bijdrage Serviceteam Rijk

Dit betreft de meerjarige bijdragen van de ministeries van LVVN, EZ, IenW, OCW en Defensie aan het Serviceteam Rijk.

4. Desaldering bijdrage IPO beheer DSO

Dit betreft de ontvangen bijdrage van het Inter Provinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.

5. Desaldering bijdrage UvW beheer DSO

Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen (UvW) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.

6. Korting Regiodeals

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het gemeente- of provinciefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor de Regiodeals wordt deze korting nu verwerkt.

7. Kasschuif omgevingswet

Dit betreft een kasschuif om het investeringsbudget Digitaal Stelsel Omgevingswet onderdeel Landelijke Voorziening (DSO-LV) op basis van de meest recente ramingen in het juiste kasritme te zetten.

Ontvangsten

Tabel 40 Ontvangsten beleidsartikel 3. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

3.824

3.824

3.824

3.824

3.824

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

3.824

       

Nieuwe mutaties

7.107

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Desaldering bijdrage IPO beheer DSO

2.695

0

0

0

0

0

2) Desaldering bijdrage UvW beheer DSO

2.246

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

10.931

3.824

3.824

3.824

3.824

3.824

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Toelichting

1. Desaldering bijdrage IPO beheer DSO

Dit betreft de ontvangen bijdrage van het Inter Provinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.

2. Desaldering bijdrage UvW beheer DSO

Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen (UvW) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.

Uitgaven

Tabel 41 Uitgaven beleidsartikel 4. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

161.920

164.921

189.864

192.042

196.806

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

25.288

17.112

10.394

9.936

15.153

262.532

       

Nieuwe mutaties

‒ 2.500

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Bijdrage museum Huis Doorn

‒ 2.500

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

184.708

182.033

200.258

201.978

211.959

262.532

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Toelichting

1. Bijdrage museum Huis Doorn

Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van € 2,5 mln. voor het Huis Doorn die het dienstengebouw zal verbouwen tot tentoonstellingsruimte, waar het museum in de toekomst tijdelijke tentoonstellingen kan organiseren.

Ontvangsten

Tabel 42 Ontvangsten beleidsartikel 4. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid (bedragen x € 1.000)
 

20241

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

102.984

102.984

92.820

91.172

91.172

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

26.448

5.000

5.000

4.950

4.900

96.072

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

129.432

107.984

97.820

96.122

96.072

96.072

1

De cursief gedrukte bedragen van het jaar 2024 vallen nog onder de verantwoordelijkheid van BZK.

Uitgaven

Tabel 43 Uitgaven niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

Tabel 44 Ontvangsten niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Uitgaven

Tabel 45 Uitgaven niet-beleidsartikel 12. Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

9.7281

9.7281

9.7281

9.7281

9.7281

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

29.3571

0

0

0

0

9.7281

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

39.085

9.728

9.728

9.728

9.728

9.728

1

De uitgaven voor de jaren 2024 tot en met 2028 zijn de overheveling van Vennootschapsbelasting (VPB) van de benzineveilingen en bodemwinning van de begroting van BZK.

Ontvangsten

Tabel 46 Ontvangsten niet-beleidsartikel 12. Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

Tabel 47 Uitgaven niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

goed bestuur

      

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Ontvangsten

Tabel 48 Ontvangsten niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Licence