Uitgaven
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 20242 | 6.901.543 | 6.487.282 | 6.566.213 | 6.712.863 | 6.883.224 | ‒ |
Amendementen op ontwerpbegroting 20243 | 194.000 | |||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 20244 | 246.468 | 221.989 | 114.140 | 104.696 | 95.157 | 7.160.100 |
Mutatie nota van wijziging op eerste suppletoire begroting 20245 | 10.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 |
Nieuwe mutaties | ‒ 179.364 | 584.920 | 1.360.836 | 1.514.297 | 1.344.129 | 1.305.843 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 11.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering Nationale Hypotheekgarantie | 70.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Verhoging huurtoeslag | 0 | 215.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
4) Opschalen woningbouw | 0 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
5) Uitvoering woningbouw | 0 | 11.800 | 22.300 | 23.550 | 27.350 | 22.250 |
6) Grootschalige woningbouwgebieden | 0 | 180.000 | 340.000 | 440.000 | 188.000 | 100.000 |
7) Woningbouwimpuls 2.0 | 0 | 100.050 | 100.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
8) Realisatiestimulans | 0 | 0 | 361.900 | 441.500 | 516.100 | 568.700 |
9) Uitvoering wet betaalbare huur gemeenten | 0 | ‒ 19.256 | ‒ 16.406 | ‒ 9.150 | ‒ 7.352 | ‒ 6.500 |
10) Vertraging wet vereenvoudiging huurtoeslag | 0 | ‒ 113.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11) Vertraging wet versterking regie volkshuisvesting | ‒ 37.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12) Kasschuif wooncoöperaties | ‒ 38.780 | 38.780 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13) Kasschuif ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting | ‒ 25.000 | ‒ 1.000 | 23.700 | 0 | 0 | 2.300 |
14) Kasschuif wet versterking regie volkshuisvesting | ‒ 58.300 | 58.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15) Kasschuif grootschalige woningbouw | ‒ 86.838 | 86.838 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 7.172.647 | 7.234.191 | 7.981.189 | 8.271.856 | 8.262.510 | 8.405.943 |
Toelichting
1. Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw
De begrotingsreserve Waarborgfonds Sociale Woningbouw wordt, via een desaldering van artikel 11 van het ministerie van BZK, opgehoogd met een terugbetaling van € 11,1 mln. voor niet benodigde saneringsmiddelen.
2. Desaldering Nationale Hypotheekgarantie
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2023 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2023, ter grootte van afgerond € 70,1 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2023 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 446,4 mln.
3. Verhoging huurtoeslag
In het hoofdlijnenakkoord is in 2025 € 215 mln. beschikbaar en structureel vanaf 2026 € 500 mln. voor de huurtoeslag beschikbaar gemaakt.
4. Opschalen woningbouw
Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor het stimuleren van innovatie en het wegnemen van belemmeringen in het woningbouwdomein. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
5. Uitvoering woningbouw
Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor het de uitvoering van verschillende maatregelen in het kader van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
6. Grootschalige woningbouwgebieden
Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor grootschalige woningbouwlocaties en grond. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
7. Woningbouwimpuls 2.0
Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor de Woningbouwimpuls 2.0. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
8. Realisatiestimulans
Vanuit de woningbouwmiddelen uit het hoofdlijnenakkoord worden middelen beschikbaar gesteld voor de Realisatiestimulans. Dit betreft een overboeking vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
9. Uitvoering Wet betaalbare huur gemeenten
Dit betreft een overboeking naar het gemeentefonds voor de uitvoering Wet betaalbare huur. Met de Wet betaalbare huur krijgen gemeenten de bevoegdheid om toezicht te houden en handhavend op te treden met betrekking tot maximale huurprijzen, maximale huurprijsstijgingen en de informatieplicht op verhuurders om huurders op de hoogte te stellen van de maximale huurprijs. De middelen zijn bedoeld voor de implementatie en uitvoering van het wetsvoorstel (het ontvangen en behandelen van meldingen en de handhaving op die meldingen).
10. Vertraging wet vereenvoudiging huurtoeslag
Als gevolg van vertraging van de wet vereenvoudiging huurtoeslag vallen er middelen vrij in 2025.
11. Vertraging wet versterking regie volkshuisvesting
Vanwege de latere ingangsdatum van de wet versterking regie volkshuisvesting vallen er incidenteel middelen vrij in 2024.
12. Kasschuif wooncoöperaties
De Tweede Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling € 40 mln. beschikbaar gesteld voor een fonds voor wooncoöperaties (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 29). Dit fonds wordt momenteel uitgewerkt maar het duurt langer om de knelpunten voor wooncoöperaties te identificeren. De verwachting is dat dit fonds in 2025 wordt opgericht. De middelen worden daarom doorgeschoven naar 2025.
13. Kasschuiven ontmoetingsruimtes in ouderenhuisvesting
De Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting (SOO) wordt in 2024 opengesteld tot en met september 2025. Uitbetaling en vaststelling vindt plaats vanaf 2026. De regeling wordt daarom via een kasschuif van 2024 en 2025 naar 2026 en 2029 in het juiste betalingsritme gezet.
Verder worden op basis van de kasprognose van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de betalingen voor de eerste en tweede tranche van de Stimuleringsregeling ontmoetingsruimte in Ouderenhuisvesting via een kasschuif van 2024 naar 2025 en 2026 geschoven om zo in het juiste betalingsritme te staan.
14. Kasschuif wet versterking regie volkshuisvesting
De wet versterking regie volkshuisvesting had een verwachte ingangsdatum van 1 juli 2024, maar de Wet is niet voor deze datum door beide Kamers behandeld. De verwachte ingangsdatum is nu 1 januari 2025, hierdoor schuiven de incidentele kosten door naar 2025. Via een kasschuif zijn deze middelen daarom van 2024 naar 2025 doorgeschoven.
15. Kasschuif grootschalige woningbouw
VRO draagt bij aan de voorfinanciering van publieke tekorten in de grondexploitaties van woningbouwprojecten/gebiedsontwikkelingen. Na besluitvorming in het najaar van 2024, onder andere via het BO MIRT, kan in 2025 worden overgegaan op uitkering. Middels deze kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet.
Ontvangsten
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 460.000 | 352.400 | 339.700 | 337.900 | 331.200 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 87.800 | 19.600 | 37.235 | 29.490 | 36.875 | 363.572 |
Nieuwe mutaties | 73.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering Nationale Hypotheekgarantie | 70.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering woningbouwimpuls | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 620.872 | 372.000 | 376.935 | 367.390 | 368.075 | 363.572 |
Toelichting
1. Desaldering Nationale Hypotheekgarantie
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2023 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2023, ter grootte van afgerond € 70,1 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2023 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 446,4 mln.
2. Desaldering woningbouwimpuls
Een van de woningbouwprojecten voldoet na aanpassingen niet langer aan de eisen van de Woningbouwimpuls (WBI), daarom is er € 3 mln. teruggevorderd van de gemeente Leiden. Via een desaldering worden de middelen weer toegevoegd aan het WBI-budget.
Uitgaven
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.532.059 | 1.390.192 | 786.075 | 600.957 | 516.727 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 109.761 | 224.066 | 139.678 | 147.366 | 138.995 | 574.717 |
Nieuwe mutaties | ‒ 166.979 | ‒ 127.208 | ‒ 80.850 | 128.917 | 24.999 | 8.036 |
Waarvan: | ||||||
1) Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed | ‒ 10.000 | ‒ 65.712 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Maatschappelijk vastgoed fonds | 0 | ‒ 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Taakstelling subsidies | 0 | ‒ 9.997 | ‒ 28.407 | ‒ 42.452 | ‒ 42.749 | ‒ 27.179 |
4) Aanpak funderingsschade | 0 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 0 |
5) Kasschuif Subsidie Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen | ‒ 5.000 | ‒ 9.800 | ‒ 30.000 | 14.800 | 15.000 | 15.000 |
6) Kasschuif Subsidieregeling verduurzaming vereningen van eigenaren | 4.500 | 0 | ‒ 4.500 | 0 | 0 | 0 |
7) Kasschuif DUMAVA scholen | ‒ 47.000 | 0 | 0 | 47.000 | 0 | 0 |
8) Kasschuif DUMAVA | ‒ 101.515 | 11.147 | ‒ 13.496 | 78.439 | 25.425 | 0 |
9) Kasschuif Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 |
10) Kasschuif Groningen en Noord Drenthe | 4.500 | 32.700 | ‒ 37.200 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.474.841 | 1.487.050 | 844.903 | 877.240 | 680.721 | 582.753 |
Toelichting
1. Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
Dit betreft in 2024 een overboeking van € 10,0 mln. naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van het verduurzamen van gebouwen van amateursverenigingen. In 2025 worden middelen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken ten behoeve van de verduurzaming van vastgoed van het Rijk. Er wordt onder meer € 42,4 mln. aan het ministerie van Defensie, € 15,2 mln. aan het COA en € 6,3 mln. aan de Politie beschikbaar gesteld.
2. Maatschappelijk vastgoed fonds
Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) voor monumenten bij het Nationaal Restauratiefonds (NRF) en worden ingezet voor de regeling Duurzame Monumenten Lening (DML) plus.
3. Taakstelling subsidies
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 2.
4. Aanpak funderingsschade
Er is de komende vier jaar € 56 mln. beschikbaar voor de aanpak van funderingsschade. Daar kan een landelijk informatiepunt voor funderingsproblematiek worden ingericht en kan de informatievoorziening worden verbeterd.
5. Kasschuif Subsidie Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen
Bij de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) gaat het om subsidie aan kleine particuliere verhuurders gericht op verduurzaming en onderhoud. Het verduurzamingstempo in deze sector en verduurzamingsurgentie bij deze doelgroep van kleine verhuurders is niet groot. De inzet is dat per 2029 slechte labels EFG uitgefaseerd worden. Vanwege deze beoogde normering worden middelen van 2024 tot en met 2026 doorgeschoven naar 2027 tot en met 2029.
6. Kasschuif Subsidieregeling verduurzaming vereningen van eigenaren
Vanwege het groter aantal aanvragen dan verwacht van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaren is meer budget nodig in 2024. Via een kasschuif van 2026 naar 2024 worden de middelen in het juiste kasritme gezet.
7. Kasschuif DUMAVA scholen
Het kasritme van de middelen DUMAVA scholen wordt aangepast. Het budget wordt naar achteren geschoven. Er wordt € 47,0 mln. van 2024 naar 2027 door geschoven. De scholen hebben meer tijd nodig om de aanvragen voor te bereiden voor deze middelen.
8. Kasschuif DUMAVA
Het kasritme van de middelen DUMAVA wordt aangepast. Regelingen starten later en de aanvragen voor de subsidieregeling lopen minder hard dan verwacht. Verder komen projecten dit jaar niet tot meer tot afronding. Een deel van de aanvragen komen dit jaar niet meer tot betaling doordat vaststellingen worden uitgesteld. Het budget wordt naar achteren geschoven van 2024 naar de jaren 2025, 2027 en 2028.
9. Kasschuif Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen
Op de Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen is er sprake van vertraging in de afronding/ vaststellingen van projecten. Dit wordt veroorzaakt door problematiek met Warmtenetten. Op de reeds verstrekte beschikkingen wordt uitstel gevraagd. Hierdoor worden vaststellingen van verleende aanvragen die dit jaar tot afronding zouden komen naar achteren geschoven. Er worden middelen van 2024 naar het jaar 2029 doorgeschoven omdat de afronding/vaststellingen van de projecten langer doorloopt.
10. Kasschuif Groningen en Noord-Drenthe
Er wordt € 4,5 mln. aan middelen van 2026 naar 2024 geschoven voor de uitvoeringskosten voor het verstrekken van subsidies rondom verduurzaming in de regio. Verder is naast de bijdrage aan de regio voor de uitvoeringskosten ook voor het verstrekken van subsidies met terugwerkende kracht extra budget nodig in 2025. Hiervoor wordt er € 32,7 mln. van 2026 naar 2025 geschoven.
Ontvangsten
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 91 |
Nieuwe mutaties | 2.847 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering SPUK ventilatie scholen | 1.282 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering RVO opdrachten | 1.326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 2.938 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Toelichting
1. Desaldering SPUK ventilatie scholen
Om aan de verplichtingen te voldoen die voortkwamen uit toegekende bezwaren van aanvragers voor de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen zijn middels een desaldering ontvangsten van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) weer toegevoegd aan het budget.
2. Desaldering RVO opdrachten
De ontvangsten van de vastgestelde jaaropdrachten 2022-2023 van de RVO worden via een desaldering weer toegevoegd aan het budget.
Uitgaven
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 20242 | 469.705 | 305.835 | 94.804 | 89.976 | 87.622 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20242 | ‒ 5.021 | 133.515 | 131.398 | 1.926 | 2.820 | 87.829 |
Nieuwe mutaties | 14.193 | 34.764 | 12.959 | 36.911 | 38.358 | 34.742 |
Waarvan: | ||||||
1) Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet | 0 | 2.203 | 1.718 | 1.452 | 1.394 | 1.415 |
2) Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet | 16.155 | 19.304 | 22.521 | 25.772 | 29.078 | 32.219 |
3) Bijdrage Serviceteam Rijk | 8.408 | 2.206 | 1.883 | 1.883 | 1.883 | 1.883 |
4) Desaldering bijdrage IPO beheer DSO | 2.695 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Desaldering bijdrage UvW beheer DSO | 2.246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Korting Regiodeals | 0 | 0 | ‒ 12.749 | 0 | 0 | 0 |
7) Kasschuif omgevingswet | ‒ 14.810 | 0 | 0 | 8.310 | 6.500 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 478.877 | 474.114 | 239.161 | 128.813 | 128.800 | 122.571 |
Toelichting
1. Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Dit betreft een reallocatie van budget van artikel 13 nog onverdeeld voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
2. Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Dit betreft diverse overboekingen van andere ministeries voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hiervoor wordt een in 2024 bijdrage van € 10,5 mln. gedaan door het gemeentefonds, € 4,4 mln. door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en € 1,2 mln. door diverse andere ministeries. De bijdragen van het gemeentefonds en het ministerie van IenW lopen richting 2029 stapsgewijs op naar een bijdrage van € 25,1 mln. gedaan door het gemeentefonds en € 5,6 mln. door het ministerie van IenW.
3. Bijdrage Serviceteam Rijk
Dit betreft de meerjarige bijdragen van de ministeries van LVVN, EZ, IenW, OCW en Defensie aan het Serviceteam Rijk.
4. Desaldering bijdrage IPO beheer DSO
Dit betreft de ontvangen bijdrage van het Inter Provinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.
5. Desaldering bijdrage UvW beheer DSO
Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen (UvW) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.
6. Korting Regiodeals
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het gemeente- of provinciefonds met een budgetkorting van 10 procent. Voor de Regiodeals wordt deze korting nu verwerkt.
7. Kasschuif omgevingswet
Dit betreft een kasschuif om het investeringsbudget Digitaal Stelsel Omgevingswet onderdeel Landelijke Voorziening (DSO-LV) op basis van de meest recente ramingen in het juiste kasritme te zetten.
Ontvangsten
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.824 |
Nieuwe mutaties | 7.107 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering bijdrage IPO beheer DSO | 2.695 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Desaldering bijdrage UvW beheer DSO | 2.246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 10.931 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Toelichting
1. Desaldering bijdrage IPO beheer DSO
Dit betreft de ontvangen bijdrage van het Inter Provinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.
2. Desaldering bijdrage UvW beheer DSO
Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen (UvW) voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) landelijke voorzieningen. Via een desaldering worden deze ontvangsten toegevoegd aan het DSO-budget.
Uitgaven
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 161.920 | 164.921 | 189.864 | 192.042 | 196.806 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 25.288 | 17.112 | 10.394 | 9.936 | 15.153 | 262.532 |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Bijdrage museum Huis Doorn | ‒ 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 184.708 | 182.033 | 200.258 | 201.978 | 211.959 | 262.532 |
Toelichting
1. Bijdrage museum Huis Doorn
Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van € 2,5 mln. voor het Huis Doorn die het dienstengebouw zal verbouwen tot tentoonstellingsruimte, waar het museum in de toekomst tijdelijke tentoonstellingen kan organiseren.
Ontvangsten
20241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 102.984 | 102.984 | 92.820 | 91.172 | 91.172 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 26.448 | 5.000 | 5.000 | 4.950 | 4.900 | 96.072 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 129.432 | 107.984 | 97.820 | 96.122 | 96.072 | 96.072 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 9.7281 | 9.7281 | 9.7281 | 9.7281 | 9.7281 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | 29.3571 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.7281 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 39.085 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
goed bestuur | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |