De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is de onafhankelijke nationale autoriteit voor de uitvoering van en het toezicht op marktinstrumenten die bijdragen aan een klimaatneutrale samenleving. De NEa ondersteunt de uitvoering van het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) en de uitvoeringssystematiek Energie voor Vervoer (EV) in Nederland en houdt daar toezicht op. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.
Daarnaast is de NEa de uitvoerder van de nationale CO2-heffing en ziet NEa toe op de Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie en het Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen. De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat een ZBO is.
In het najaar 2024 wordt bezien hoe bij NEa invulling wordt gegeven aan de efficiencykorting, oplopend van 0,5% in 2025 tot 2,5% in 2029. Zie de toelichting in de paragraaf Belangrijkste beleidsmatige mutaties van de Beleidsagenda van deze begroting. In deze ontwerpbegroting zijn de bijdragen aan de agentschappen die geraamd worden op de beleidsartikelen meerjarig verlaagd met de hiervoor genoemde efficiencykorting.
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 15.157 | 23.252 | 31.595 | 30.790 | 31.452 | 30.925 | 30.618 |
waarvan omzet moederdepartement | 10.279 | 16.104 | 22.035 | 20.756 | 20.566 | 20.082 | 19.775 |
waarvan omzet overige departementen | 4.878 | 7.148 | 9.560 | 10.034 | 10.886 | 10.843 | 10.843 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 115 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 15.430 | 23.252 | 31.595 | 30.790 | 31.452 | 30.925 | 30.618 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 13.146 | 22.036 | 29.828 | 28.618 | 28.888 | 29.088 | 28.838 |
- Personele kosten | 9.820 | 16.433 | 24.237 | 23.237 | 23.787 | 23.987 | 23.737 |
waarvan eigen personeel | 8.651 | 13.808 | 18.889 | 19.889 | 20.939 | 21.139 | 21.139 |
waarvan inhuur externen | 528 | 1.788 | 4.401 | 2.401 | 1.901 | 1.901 | 1.651 |
waarvan overige personele kosten | 641 | 837 | 947 | 947 | 947 | 947 | 947 |
- Materiële kosten | 3.326 | 5.603 | 5.591 | 5.381 | 5.101 | 5.101 | 5.101 |
waarvan apparaat ICT | 1.270 | 1.922 | 2.120 | 2.120 | 2.120 | 2.120 | 2.120 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.566 | 1.739 | 1.869 | 1.869 | 1.869 | 1.869 | 1.869 |
waarvan overige materiële kosten | 490 | 1.942 | 1.602 | 1.392 | 1.112 | 1.112 | 1.112 |
Rentelasten | 28 | 70 | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 |
Afschrijvingskosten | 1.035 | 1.146 | 1.639 | 2.044 | 2.436 | 1.709 | 1.652 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 1.035 | 1.146 | 1.639 | 2.044 | 2.436 | 1.709 | 1.652 |
Overige lasten | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 14.285 | 23.252 | 31.595 | 30.790 | 31.452 | 30.925 | 30.618 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 1.145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ETS1 | 12.680 | 12.560 | 12.280 | 12.280 | 12.280 | ||
ETS2 | 2.394 | 2.304 | 2.304 | 2.304 | 2.304 | ||
Red3 Industrie | 404 | 404 | 404 | 404 | 404 | ||
Jaarverplichting groen gas | 605 | 1.205 | 1.404 | 1.504 | 1.504 | ||
Tweedelijns toezicht certificering duurzaamheidscriteria | 1.210 | 1.210 | 1.210 | 1.210 | 1.210 | ||
Inframarginale Elektriciteitsheffing | 3.513 | 1.513 | 1.013 | 1.013 | 763 | ||
Afschrijvingskosten | 1.229 | 1.560 | 1.951 | 1.367 | 1.310 | ||
Totaal omzet moederdepartement EZK | 22.035 | 20.756 | 20.566 | 20.082 | 19.775 |
De omzet van het moederdepartement Klimaat en Groene Groei (KGG) is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS, werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit en werkzaamheden voor het project Inframarginale Elektriciteitsheffing (IME).
De omzet in 2025 is ten opzichte van de begroting 2024 gestegen. Dit is het gevolg van nieuwe taken zoals ETS Luchtvaart en Zeevaart en de bijmengverplichting groen gas.
De meerjarenreeks vanaf 2026 wordt met name beïnvloed door:
– Extra medewerkers voor groen gas,
– De daling van de inhuur bij het project IME,
– De daling van werkzaamheden voor uitbesteding van werkzaamheden voor ETS2 en ETS Zeevaart.
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van IenW | 4.878 | 5.039 | 5.815 | 6.289 | 7.141 | 7.098 | 7.098 |
Ministerie van Fin | 0 | 2.109 | 3.745 | 3.745 | 3.745 | 3.745 | 3.745 |
Totaal omzet overige departementen | 4.878 | 7.148 | 9.560 | 10.034 | 10.886 | 10.843 | 10.843 |
De omzet overige departementen bestaat uit omzet van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Ministerie van Financiën.
De omzet van IenW (€ 5,8 mln) betreft een vergoeding voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV).
De stijging van de meerjarenreeks vanaf 2026 betreft met name extra medewerkers voor de nieuwe taak Plastic Norm.
De omzet van het Ministerie van Financiën betreft de uitvoering van Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), het mechanisme voor koolstofcorrectie aan de Europese buitengrens.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten stijgen ten opzichte van de begroting 2024. Voor de kosten van eigen personeel heeft dat de volgende oorzaken:
– Voor nieuwe taken zoals ETS Luchtvaart en Zeevaart, de Bijmengverplichting groen gas en CBAM worden extra personeelsleden geworven. Het personeelsbestand stijgt in 2025 met 10%.
– In de CAO Rijk 2024-2025 is een structurele loonsverhoging van 9,7% afgesproken. In de ontwerpbegroting 2024 is rekening gehouden met een vooraf ingeschat lager percentage (5% vanaf 1 juli 2024), omdat de CAO-Rijk 2024-2025 pas in de loop van 2024 is afgesloten.
– De rest van de stijging wordt verklaard doordat medewerkers die in 2024 voor nieuwe taken zijn geworven niet gelijk al in dienst waren per 1 januari en dus niet voor een volle fte meetelden in de begroting. In 2025 zijn ze vanaf het begin van het jaar in dienst.
De stijging van eigen personeel vanaf 2026 betreft uitbreiding van fte’s voor de nieuwe taken Groen gas en de Plastic norm. De daling van de inhuur vanaf 2026 betreft de daling van de inhuur bij IME.
De kosten van inhuur stijgen met name doordat er voor het project IME tijdelijk veel extra inhuur plaatsvindt, in 2025 € 3 mln.
De overige personele kosten stijgen mee door de stijging van het personeelsbestand.
Materiele kosten
De ICT kosten bestaan uit onderhoud en beheer van zelfontwikkelde software, cloud software (hosting) en software voor de uitvoer van eigen werkzaamheden. Deze kosten stijgen met name door de uitbreiding van de systemen voor uitvoering van nieuwe taken zoals ETS2 en ETS Zeevaart, als gevolg waarvan de onderhoudskosten toenemen.
De bijdragen aan SSO’s stijgen door de toename van het aantal medewerkers bij de NEa.
De daling van de overige materiele kosten zijn het gevolg van de daling van incidentele kosten in het kader van nieuwe taken.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het Emissiehandel portaal (EHP), het CO2 Heffingsregister (CHeR) en het Register Energie voor Vervoer (REV). Vanwege ontwikkeling van nieuwe software voor de nieuwe taken nemen de afschrijvingskosten jaarlijks toe.
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 3.225 | 5.132 | 4.116 | 4.546 | 4.814 | 5.530 | 5.657 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 15.270 | 23.252 | 31.595 | 30.790 | 31.452 | 30.925 | 30.618 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 12.279 | ‒ 22.106 | ‒ 29.956 | ‒ 28.746 | ‒ 29.016 | ‒ 29.216 | ‒ 28.966 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.991 | 1.146 | 1.639 | 2.044 | 2.436 | 1.709 | 1.652 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.309 | ‒ 2.530 | ‒ 2.836 | ‒ 2.523 | ‒ 145 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.309 | ‒ 2.530 | ‒ 2.836 | ‒ 2.523 | ‒ 145 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 631 | ‒ 1.067 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 701 | ‒ 1.095 | ‒ 1.209 | ‒ 1.776 | ‒ 1.720 | ‒ 1.582 | ‒ 1.441 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 1.410 | 2.530 | 2.836 | 2.523 | 145 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 225 | 368 | 1.627 | 747 | ‒ 1.575 | ‒ 1.582 | ‒ 1.441 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5.132 | 4.116 | 4.546 | 4.814 | 5.530 | 5.657 | 5.868 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen en vooruit betaalde bedragen.
Investeringskasstroom
De investering betreft de doorontwikkeling van het Register Energie voor Vervoer (REV 5.0) en de ontwikkeling van diverse software ten behoeve nieuwe taken zoals hernieuwbare waterstof in de industrie en de bijmengverplichting groen gas.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor hierboven vermelde investeringen.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
Gemiddeld uurtarief | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | ||
Directe uren/totaal gewerkte uren | 76% | ≥ 70% | ≥ 70% | ≥ 70% | ≥ 70% | ≥ 70% | ≥ 70% |
FTE-totaal (exclusief externe inhuur) | 98 | 123 | 172 | 181 | 192 | 194 | 194 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
Naleving ETS (EZK) | ‒ | 13.272 | 16.284 | 16.074 | 15.794 | 15.794 | 15.794 |
Naleving overig (EZK) | 2.440 | 6.961 | 5.892 | 5.982 | 5.498 | 5.191 | |
Naleving EV (IenW) | 4.878 | 5.112 | 5.815 | 6.289 | 7.141 | 7.098 | 7.098 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%) | 7% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Emissiehandel | |||||||
Geaggregeerd % vergunningsaanvragen en -mutaties afgehandeld binnen wettelijke termijn | 85% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% | ≥80% |
Voortgang toezichtsprogramma Emissiehandel | 70% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Energie voor Vervoer | |||||||
Opleveringsdatum Rapportage Energie voor vervoer In Nederland jaar t-1 | 17-7-2023 | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli |
Voortgang toezichtsprogramma Energie voor Vervoer | 130% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In bovenstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
Gemiddeld uurtarief
Het gemiddeld uurtarief betreft het tarief voor personele kosten. Deze stijgt ten opzichte van 2024 met 6%, omdat de salarisstijging als gevolg van de CAO Rijk 2024-2025 hoger is dan was verwacht bij het indienen van de begroting 2024.
Directe uren/totaal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers. Het aantal gewerkte uren is in de begroting gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.
FTE-totaal (exclusief externe inhuur)
Hier wordt de groei weergegeven van het aantal medewerkers, weergegeven in fte (full time equivalent, dus gecorrigeerd voor deeltijd werken). De groei is toegelicht bij de personele kosten.
Omzet per productgroep (x € 1.000)
De omzetontwikkeling is toegelicht bij de omzet in de begroting en bij de onderverdeling van de omzet KGG.
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%)
De NEa streeft er naar om geen winst of verlies te maken en dus een winst van € 0 te halen.
Geaggregeerd % vergunningsaanvragen en -mutaties afgehandeld binnen wettelijke termijn Emissiehandel
Het gaat hier om het percentage vergunningsaanvragen en -mutaties dat binnen de wettelijke termijn van 4 maanden is afgehandeld.
Voortgang toezichtsprogramma Emissiehandel
Dit betreft de voortgang van het gepland toezicht, dat bestaat uit inspecties en bureautoezicht.
Opleveringsdatum Rapportage Energie voor vervoer in Nederland jaar t-1
De NEa is wettelijk verplicht om jaarlijks de Rapportage Hernieuwbare Energie voor Vervoer in Nederland te publiceren. Deze rapportage bevat informatie over de totale hoeveelheid ingeboekte hernieuwbare energie in het kader van Energie voor Vervoer in een kalenderjaar.
Voortgang toezichtsprogramma Energie voor Vervoer
Dit betreft de voortgang van het gepland toezicht, dat bestaat uit inspecties en bureautoezicht.