Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage is voor het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (begrotingshoofdstuk XXIII) aangegeven welke specifieke uitkeringen uitgekeerd worden en welke voornemens er zijn voor specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven.
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F1 | Naam | Aankoop woningen onder een hoogspanningsverbinding | 1,06 | |||||
Korte duiding | Woningen die loodrecht onder de hoogspanningslijnen staan van 220kV_x0002_en 380kV-verbindingen en 110kV- en 150kV-verbindingen buiten de bevolkingskernen, komen sinds 1 januari 2017 in aanmerking voor uitkoop. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling van de Minister van Economische Zaken van 8 december 2016, Stcrt. 2016, 68302, houdende regels over het verstrekken van een specifieke uitkering aan gemeenten voor aankoop van woningen onder een hoogspanningsverbinding (Regeling specifieke uitkering aankoop woningen onder een hoogspanningsverbinding) | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het kabinet heeft in 2016 erkend dat er een maatschappelijke wens is ontstaan om woningeigenaren in staat te stellen in situaties waar hoogspanningsverbindingen en woningen zich dichtbij elkaar bevinden, te ontlasten. Hierdoor zullen woningeigenaren die dat wensen in staat worden gesteld om tegen een redelijke vergoeding hun woning door de overheid te laten kopen en zal het aantal woningen dat loodrecht onder hoogspanningslijnen ligt aanzienlijk afnemen. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F21 | Naam | Regeling toezicht handhaving energiebesparingsplicht | 13,86 | 9,86 | 9,86 | 14,87 | 14,87 | 14,87 |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om meerjarig additioneel toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht te realiseren | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 3, eerste lid, van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies | |||||||
Maatschappelijke effecten | Door extra inzet op toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht en gekoppelde informatie- en onderzoeksplicht zullen meer bedrijven en instellingen de verplichte energiebesparende treffen | |||||||
Ontvangende partijen | Omgevingsdiensten | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F7 | Naam | Sanering Windpark Zeewolde | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Bijdrage aan sanering van oude windmolens, zodat deze vervangen kunnen worden door grotere en nieuwere windmolens. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid. Regeling specifieke uitkering provincie Flevoland sanering windpark Zeewold | |||||||
Maatschappelijke effecten | In de gemeente Zeewolde is een gebied aangewezen waarin nieuwe grotere windturbines mogen worden gerealiseerd, het windpark Zeewolde. In dit gebied gaan 91 windturbines 221 bestaande windturbines, die gesaneerd moeten worden, vervangen. Door de Rijksbijdrage aan deze sanering kunnen de oude windmolens vervangen worden door een veel kleikner aantal nieuwere, grotere en efficiëntere windmolens. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Flevoland | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F28 | Naam | Regeling Uitvoeringskosten Klimaat medeoverheden (CDOKE) | 514,04 | 755,67 | 794,63 | 794,62 | 849,62 | 851,62 |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om gedurende de uitkeringsperiode de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid in de volgende sectoren:a. gebouwde omgeving;b. elektriciteit;c. mobiliteit;d. industrie; ofe. overig klimaat- en energiebeleid. | |||||||
Juridische grondslag | artikelen 2, eerste lid, en 3, eerste lid, van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies; | |||||||
Maatschappelijke effecten | De middelen mogen worden gebruikt om de uitvoeringskracht van gemeenten en provincies te vergroten zodat zij zijn toegerust om hun klimaat- en energiebeleid uit te voeren. Gemeenten en provincies kunnen hun ambtelijke capaciteit vergroten, zodat expertise en ervaring in de organisatie wordt opgebouwd. Gemeenten en provincies kunnen er, indien het niet lukt interne capaciteit in te huren, ook voor kiezen externe capaciteit in te zetten. Daarnaast kunnen gemeenten en provincies een deel (maximaal 10%) van de beschikbare uitvoeringsmiddelen gebruiken voor overige kosten. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten en provincies | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F29 | Naam | Waterstofwijk-pilot Hoogeveen | 2,15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Compensatie voor eindverbruikers in waterstofwijk-pilot Hoogeveen, bedoeld voor 100 nieuwbouwwoningen in de wijk Nijstad-Oost en 6 bestaande woningen in de wijk Erflanden. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, onderdelen a (energie en duurzaamheid) en h (klimaat), van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies in samenhang met artikel 17, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het behalen van het doel klimaatneutraal in 2050 vergt een extra inspanning op alle sectoren om ze versneld te kunnen verduurzamen. Eén van de grote opgaven is de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Om dewarmtetransitie in de gebouwde omgeving mogelijk te maken is het belangrijk dat diverse warmtebronnen beschikbaar zijn. Waterstof zou hieraan een bijdrage kunnen leveren. Groene waterstof is op dit moment nog te kostbaar en te beperkt beschikbaar voor inzet in de gebouwde omgeving. Met deze SPUK wordt een waterstofnetwerk in de wijk Nijstad-Oost. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Hoogeveen | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F45 | Naam | Pilot MIEK Moerdijk 2023-2024 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0 | |
Korte duiding | Doel is verschillende grote nationale energieprojecten die samenkomen in de regio Moerdijk versnellen en vertraging voorkomen door creëren van inzicht en overzicht van de integrale opgaven en projecten en door kennisopbouw en kennisdeling. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, onderdelen a (energie en duurzaamheid) en h (klimaat), van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies in samenhang met artikel 17, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Versnelde realisatie van verschillende grote nationale energieprojecten in de regio Moerdijk die randvoorwaardelijk zijn voor verduurzaming van elektriciteitsopwekking, industrie, mobiliteit en woningbouw. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Moerdijk | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F41 | Naam | Uitvoering afspraken kerncentrale Borssele | 1,79 | |||||
Korte duiding | Vergoeding voor extra personele capaciteit bij de gemeente Borsele die nodig is voor de uitvoering en voorbereiding van de ambities van het kabinet op het gebied van kernenergie. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, onderdelen a (energie en duurzaamheid) en h (klimaat), van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies in samenhang met artikel 17, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze SPUK draagt bij aan de realisatie van nieuwe kerncentrales in Nederland. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Borssele | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F41 | Naam | Uitvoering afspraken kerncentrale Borssele | 0,95 | |||||
Korte duiding | Vergoeding voor extra personele capaciteit bij de provincie Zeeland die nodig is voor de uitvoering en voorbereiding van de ambities van het kabinet op het gebied van kernenergie. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, onderdelen a (energie en duurzaamheid) en h (klimaat), van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies in samenhang met artikel 17, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze SPUK draagt bij aan de realisatie van nieuwe kerncentrales in Nederland. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Zeeland | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
F16 | Naam | Bijdrage net-op-zeeprojecten in Hollandse Kust West | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om tijdelijk de capaciteit (bemensing) te vergroten bij de gemeente Beverwijk vanwege de ruimtelijke inpassing van drie grote net op zee-projecten die intensieve samenwerking met en coördinatie van de gemeente vergen, die hier niet op is ingericht. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, onderdelen a (energie en duurzaamheid) en h (klimaat), van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies in samenhang met artikel 17, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Door deze financiële bijdrage te leveren wordt de gemeente Beverwijk in staat gesteld de strategische en uitvoeringsgerichte regisseursrol goed uit te voeren, zodat zij op een goede manier kan bijdragen aan de totstandkoming van deze rijkscoördinatieprojecten waarbij zorgvuldige ruimtelijke inpassing en een tijdige realisatie van de projecten in verband met de duurzaamheidsdoelstellingen van belang zijn. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Beverwijk | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
V | Naam | Bijdrage gebiedsinvestering net op zee regio Borssele | 15,00 | 20,00 | 15,00 | |||
Korte duiding | Om een verantwoorde inpassing van het net op zee mogelijk te maken is € 500 mln beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen in de vijf aanlandlocaties voor de huidige routekaart wind op zee (Noord-Nederland / Eemshaven, Borsele, Maasvlakte, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk/Geertruidenberg). | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Verbetering en herstel leefklimaat in de regio ten gevolge van de aanlandingen van netten op zee | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Zeeland | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
V | Naam | Bijdrage gebiedsinvestering net op zee regio Eemshaven | 15,00 | 20,00 | 15,00 | |||
Korte duiding | Om een verantwoorde inpassing van het net op zee mogelijk te maken is € 500 mln beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen in de vijf aanlandlocaties voor de huidige routekaart wind op zee (Noord-Nederland / Eemshaven, Borsele, Maasvlakte, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk/Geertruidenberg). | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Verbetering en herstel leefklimaat in de regio ten gevolge van de aanlandingen van netten op zee | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
V | Naam | Bijdrage gebiedsinvestering net op zee regio Noordzeekanaalgebied | 35,00 | 15,00 | ||||
Korte duiding | Om een verantwoorde inpassing van het net op zee mogelijk te maken is € 500 mln beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen in de vijf aanlandlocaties voor de huidige routekaart wind op zee (Noord-Nederland / Eemshaven, Borsele, Maasvlakte, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk/Geertruidenberg). | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Verbetering en herstel leefklimaat in de regio ten gevolge van de aanlandingen van netten op zee | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Noord Holland | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
V | Naam | Bijdrage gebiedsinvestering net op zee regio Moerdijk/Geertruidenberg | 15,00 | 20,00 | 15,00 | |||
Korte duiding | Om een verantwoorde inpassing van het net op zee mogelijk te maken is € 500 mln beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen in de vijf aanlandlocaties voor de huidige routekaart wind op zee (Noord-Nederland / Eemshaven, Borsele, Maasvlakte, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk/Geertruidenberg). | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Verbetering en herstel leefklimaat in de regio ten gevolge van de aanlandingen van netten op zee | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Noord-Brabant | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
V | Naam | Bijdrage gebiedsinvestering net op zee regio Maasvlakte | 5,00 | 5,00 | ||||
Korte duiding | Om een verantwoorde inpassing van het net op zee mogelijk te maken is € 500 mln beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen in de vijf aanlandlocaties voor de huidige routekaart wind op zee (Noord-Nederland / Eemshaven, Borsele, Maasvlakte, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk/Geertruidenberg). | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 2, eerste lid, en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Verbetering en herstel leefklimaat in de regio ten gevolge van de aanlandingen van netten op zee | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Rotterdam | |||||||
Artikel | Beleidsartikel 31: Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | |||||||
Totaal | 583,84 | 865,53 | 864,48 | 809,49 | 864,49 | 866,48 |