Al het beleid wordt periodiek geëvalueerd in een beleidsdoorlichting. De beleidsdoorlichting oordeelt over het behalen van de beleidsdoelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het beleidsartikel van de departementale begrotingen. De vakministers zijn verantwoordelijk voor het periodiek evalueren van de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het beleid.
Drie kenmerkende eigenschappen van een beleidsdoorlichting zijn:
-
a) beleidsdoorlichtingen zijn evaluaties op het niveau van beleidsterreinen en niet op instrumentniveau. Een beleidsdoorlichting heeft hierdoor het karakter van een synthese;
-
b) in een beleidsdoorlichting staan fundamentele vragen centraal die gericht zijn nut, noodzaak en effectiviteit van beleid;
-
c) bij de uitvoering worden onafhankelijken betrokken. De onafhankelijke expert geeft een oordeel over de kwaliteit van het onderzoek, en licht daarbij zijn of haar betrokkenheid bij de totstandkoming van de beleidsdoorlichting toe. Dit oordeel wordt samen met de beleidsdoorlichting aan de Tweede Kamer aangeboden.
De meerjarige programmering van beleidsdoorlichtingen is terug te vinden in de beleidsagenda van elke begroting. De verantwoordelijke vakminister stuurt per beleidsdoorlichting de opzet en vraagstelling uiterlijk op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer conform de in de motie Harbers afgesproken werkwijze13.
Departement | Onderwerp | Artikel |
---|---|---|
I De Koning | ||
IIA Staten Generaal | ||
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | ||
III Algemene zaken | ||
IV Koninkrijksrelaties | ||
Aruba, Curaçao en Sint Maarten | 4.1 | |
Caribisch Nederland | 4.2 | |
Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen | 5 | |
V Buitenlandse Zaken | ||
Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 2.3 | |
Een effectief, efficiënt en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden | 3.2 | |
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 4.5 | |
VI Veiligheid en Justitie | ||
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring | 34.3 | |
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 36.2 | |
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | ||
IX Financiën en Nationale Schuld | ||
Belastingen – toeslagen | 1 | |
Financieringsactiviteiten publieke-private sector: publiek private investeringen | 3 | |
Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen | 5 | |
Btw-compensatiefonds | 6 | |
Begrotingsbeleid | Overig | |
X Defensie | ||
Inzet: Budget Internationale Veiligheid | 1 | |
Ondersteuning krijgsmacht door DMO: Basisimplementatie ERP (SPEER) | 7 | |
Ondersteuning krijgsmacht door CDC: Veteranenzorg | 8 | |
XII Infrastructuur en Milieu | ||
Scheepvaart en havens | 18 | |
XIII Economische Zaken | ||
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ||
Werkloosheid | 5 | |
Integratie en maatschappelijke samenhang | 13 | |
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport | ||
Volksgezondheid: gezondheidsbevordering1 | 1 | |
Curatieve zorg: kwaliteit en veiligheid | 2 | |
Zorgbreed beleid: Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 4 | |
Zorgbreed beleid: Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 4 | |
XVII Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | ||
Toename van voedselzekerheid | 2.1 | |
Versterkt maatschappelijk middenveld | 3.3 | |
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vredesopbouw, versterkte legitimiteit van democratische structuren en tegengaan van corruptie | 4.3 | |
Versterkte multilaterale betrokkenheid | 5.1 | |
XVIII Wonen en Rijksdienst | ||
Woningbouwproductie | 2.2 | |
A Infrastructuurfonds | ||
B Gemeentefonds | ||
C Provinciefonds | ||
F Diergezondheidsfonds | ||
H BES-fonds | ||
J Deltafonds |
Alle afgeronde beleidsdoorlichtingen zijn in te zien op
http://www.rijksbegroting.nl/beleidsevaluaties/evaluaties-en-beleidsdoorlichtingen/archief.