2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 14.366,2 | 14.421 | 14.601,9 | 15.063,4 | 15.334,3 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Arbeidsmarktagenda | 25 | 25 | 15 | 7 | 0 | |||
Schuif middelen compensatieregeling pgb 2016 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Subsidie transitie jeugd | 19 | 16 | 0 | 0 | 0 | |||
Uitvoeringskosten wanbetalersregeling | – 21 | – 14,5 | – 12 | – 9,5 | – 7 | |||
Diversen | – 5,6 | 34,4 | 21,2 | 20,5 | 14,2 | |||
Zorg | ||||||||
Informatieuitwisselingsprogramma ggz | 0 | – 25 | 25 | 0 | 0 | |||
Diversen | – 19,1 | 11,6 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | |||
18,3 | 47,5 | 48,4 | 17,2 | 6,4 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Amendement harbers en nijboer | – 33 | – 8 | – 8 | – 8 | – 8 | |||
Buurtsportcoaches | – 46,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Loonbijstelling | 37,7 | 36,3 | 36,3 | 35,7 | 35,1 | |||
Uitvoeringskosten pgb sociaal domein | 6,4 | 35,6 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | 86,4 | 110,6 | 102,1 | 85 | 81,9 | |||
Zorg | ||||||||
Informatieuitwisselingsprogramma ggz | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | |||
Transitiekosten kwaliteitskader: arbeidsmarktbeleid | 5 | 67,5 | 67,5 | 67,5 | 67,5 | |||
Diversen | – 0,8 | 24,5 | 24,4 | – 4,7 | – 4 | |||
Niet tot een ijklijn behorend | ||||||||
Bikk wlz | 53,4 | 88,5 | 107,3 | 126,7 | 129,6 | |||
Rijksbijdrage 18- | 0 | 75,4 | 96,3 | 118,7 | 193,3 | |||
Verhoging zorgtoeslag | 0 | 310 | 310 | 310 | 310 | |||
Zorgtoeslag | 219,5 | – 36,3 | – 10,6 | – 81,8 | 178,7 | |||
Diversen | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | |||
326,8 | 753,2 | 724,4 | 648,2 | 983,2 | ||||
Extrapolatie | 16.762,4 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 345,3 | 800,8 | 772,9 | 665,4 | 989,6 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 14.711,5 | 15.221,9 | 15.374,7 | 15.728,7 | 16.323,9 | 16.762,4 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 8,4 | 8,8 | 8 | 5 | 5 | 5 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 14.719,9 | 15.230,7 | 15.382,8 | 15.733,8 | 16.329 | 16.767,4 | ||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2017 (excl. IS) | 89,5 | 94,5 | 92,9 | 92,8 | 92,8 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Ontvangsten wanbetalersregeling | 15 | 2 | 0 | 0 | 0 | |||
Diversen | 25,8 | 3,1 | 1 | 1 | 1 | |||
40,8 | 5,1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Diversen | 28,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
28,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Extrapolatie | 93,8 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 69,6 | 5,1 | 1 | 1 | 1 | |||
Stand Miljoenennota 2018 (subtotaal) | 159,1 | 99,6 | 93,9 | 93,8 | 93,8 | 93,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand Miljoenennota 2018 | 159,1 | 99,6 | 93,9 | 93,8 | 93,8 | 93,8 |
Arbeidsmarktagenda
De arbeidsmarktagenda speelt in op de veranderingen in de zorg en de (dreigende) tekorten aan verzorgend en verpleegkundig personeel. Deze middelen worden onder andere ingezet voor strategisch personeels- en opleidingsbeleid en investeringen in duurzame inzetbaarheid van personeel.
Schuif middelen compensatieregeling pgb 2016
In 2016 heeft de aanloopfase van de compensatieregeling trekkingsrechten meer tijd gekost dan beoogd. De aanloopfase bestond uit het realiseren van de uitvoeringstoets en het doorlopen van een aanbestedingsproces. De voor de regeling gereserveerde middelen zijn daarom doorgeschoven van 2016 naar 2017. In 2017 is 12,5 mln. beschikbaar ten behoeve van de uitvoering en uitkering van de compensatieregeling. Tevens is in de periode 2017–2020 in totaal 7,5 mln. beschikbaar voor het verder verbeteren van het trekkingsrecht door middel van subsidies aan Per Saldo (vereniging van mensen met een pgb) en de Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ).
Subsidie transitie jeugd
Omdat het transitieproces in de jeugdhulp meer tijd nodig heeft is de instellingsduur van de Transitie Autoriteit Jeugd met 1 jaar verlengd (conform de mogelijkheid in het Instellingsbesluit). Tegen de achtergrond van de verlenging is de onderuitputting in 2016 (– 35 mln.) doorgeschoven naar 2017 (19 mln.) en 2018 (16 mln.).
Uitvoeringskosten wanbetalersregeling
De raming van de uitvoeringskosten van de wanbetalersregeling wordt in lijn gebracht met de wijze waarop het CAK de uitvoeringskosten per burgerregeling doorrekent en met de verwachte daling van het aantal wanbetalers. De daling van het aantal wanbetalers is onder andere het gevolg van de invoering van de Wet verbetering wanbetalersmaatregelen per 1 juli 2016.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post betreft onder meer middelen voor de systeemverantwoordelijkheid van VWS voor de Wmo en implementatie van het VN-verdrag handicap (9,7 mln. in 2017) en hogere uitgaven aan de uitkeringen voor oorlogsgetroffenen en verzetsdeelnemers (aflopend van 7,8 mln. in 2017 tot 5,4 mln. in 2021).
Informatieuitwisselingsprogramma ggz
In het actieplan GGZ is afgesproken dat er wordt geïnvesteerd in de informatievoorziening in de GGZ. VWS stelt hiervoor samen met aanbieders en patiënten een integraal actieplan op vergelijkbaar met het informatieuitwisselingsprogramma in de medisch-specialistische zorg (VIPP). Voor dit actieplan wordt in 2018 50 mln. overgeboekt van het GGZ-kader binnen het BKZ naar begrotingsgefinancierd BKZ (mutatie in de tabel zichtbaar onder technische mutaties). Tegelijkertijd wordt 25 mln. geschoven van 2018 naar 2019 (mutatie in de tabel zichtbaar onder beleidsmatige mutaties). Voor dit programma is hierdoor 25 mln. beschikbaar in zowel 2018 als 2019.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Zorg
Deze post betreft voornamelijk een kasschuif van 12,4 mln. van 2017 naar 2018 bij het informatieuitwisselingsprogramma in de medisch-specialistische zorg (VIPP).
Amendement harbers en nijboer
Dit betreft de verwerking van het amendement Harbers en Nijboer dat bij de begrotingsbehandeling van de VWS-begroting 2017 is aangenomen. Het amendement ziet erop toe dat er middelen van de VWS-begroting worden overgeheveld naar de begroting van Defensie (ter dekking van het toekomstige AOW-gat bij Defensie) en de begroting van OCW (ter dekking van het aanhouden van het wetsvoorstel afschaffing monumentenaftrek).
Buurtsportcoaches
De brede impuls combinatiefunctie (buurtsportcoach) is een onderdeel van het programma «Sport en bewegen in de buurt». In 2017 hebben 373 gemeenten een aanvraag ingediend voor de brede impuls combinatiefuncties. Het Rijk draagt hieraan bij. De middelen worden toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering buurtsportcoaches in het Gemeentefonds.
Loonbijstelling
Dit betreft de overboeking van de loonbijstelling tranche 2017. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor sociale werkgeverslasten en de contractloonontwikkeling.
Uitvoeringskosten pgb sociaal domein
Dit betreft de bijdrage van gemeenten aan de uitvoeringskosten van de SVB voor de uitvoering van de pgb trekkingsrechten in het sociaal domein.
Diversen – Technische mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post betreft onder meer een overboeking van extra middelen van voor sport (10 mln.), een overboeking naar het Gemeentefonds voor de verlenging van de regeling Gezond in de stad (-14 mln.) en een reservering voor generieke digitale infrastructuur (GDI) van het Rijk (8,6 mln.).
Transitiekosten kwaliteitskader: arbeidsmarktbeleid
Implementatie van het kwaliteitskader levert een forse ontwikkelopgave op voor de verpleeghuissector. Om de bedrijfsvoering van de instellingen aan te passen aan de normen die worden opgelegd, wordt rekening gehouden met een transitie van 4 jaar en bijbehorende transitiekosten van 125 mln. per jaar. Een deel van de transitiekosten (67,5 mln. in 2018–2021) wordt ingezet voor arbeidsmarktbeleid. Dit wordt bekostigd vanaf begrotingsgefinancierd BKZ.
Diversen – Technische mutaties – Zorg
Deze post bevat onder meer vrijval van middelen voor zorgopleidingen (12 mln. structureel), een overboeking naar begrotingsgefinancierd BKZ voor bekostiging van de Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) (26 mln. in 2018 en 2019) en de overboeking van de loon- en prijsbijstelling voor het begrotingsgefinancierde deel van het BKZ (tussen de 5,9 en 6,9 mln. per jaar).
Bikk wlz
Dit is de bijstelling Bijdrage in Kosten van Kortingen (BIKK) naar aanleiding van de MEV-raming van het Centraal Planbureau. De BIKK is een rijksbijdrage die is ingesteld bij de invoering van het nieuwe belastingstelsel in 2001 en wordt ingezet om de lagere premieopbrengst als gevolg van de grondslagverkleining van de Wlz te compenseren. De BIKK volgt de ontwikkeling van de heffingskortingen. De bijstelling ontstaat doordat de heffingskortingen hoger uitvallen.
Rijksbijdrage 18-
Dit betreft de bijstelling van de Rijksbijdrage 18- naar aanleiding van de MEV-raming van het Centraal Planbureau.
Verhoging zorgtoeslag
In het kader van de koopkrachtbesluitvorming over 2018 is de zorgtoeslag vanaf 2018 structureel verhoogd.
Zorgtoeslag
Dit is de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van de MEV- raming van het Centraal Planbureau. In 2017 valt de zorgtoeslag hoger uit doordat de standaardpremie hoger is vastgesteld.
Diversen – Technische mutaties – Niet tot een ijklijn behorend
Het betreft een bijdrage in de uitvoeringskosten van de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten.
Ontvangsten wanbetalersregeling
Ondanks de daling van het aantal wanbetalers vallen de ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie hoger uit. Dit is het onder andere het gevolg van een succesvollere incasso van oude vorderingen en relatief meer mensen waarbij de bestuursrechtelijke premie door middel van broninhouding wordt geïnd.
Diversen – Niet-belastingontvangsten – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post bevat een verhoging van de ontvangsten (en uitgaven) in verband met de tijdelijke Projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (PD ALT) (8,7 mln. in 2017) en een terugontvangst van de over 2015 uitgekeerde mantelzorgcomplimenten (6,8 mln. in 2017).
Diversen – Niet-belastingontvangsten – Technische mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post betreft onder meer een terugontvangst door de eindafrekening van verschillende bevolkingsonderzoeken en screenigsprogramma's (8,3 mln.). Daarnaast is 5,8 mln. afgeroomd van het eigen vermogen van het agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG) dat hoger was dan toegestaan conform de regeling agentschappen. Ook leidt de eindafrekening van enkele ZonMw-programma's tot een terugbetaling van 5,0 mln.