2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 | 79.485,7 | 81.602,7 | 83.806,2 | 85.554,0 | 88.005,0 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
Aio | 29,3 | 24,2 | 25,2 | 25,2 | 26,3 | |
Aow | – 95,2 | – 102,6 | – 143,0 | – 129,0 | – 118,0 | |
A2 accreseffect inclusief aanpassing normeringssystematiek gf/pf | 0,0 | 0,0 | – 12,0 | – 29,0 | – 43,0 | |
Brutering | 12,5 | 260,3 | 394,6 | 638,8 | 573,0 | |
Iva | 25,0 | 31,6 | 37,4 | 40,1 | 43,7 | |
Kinderbijslag | – 3,1 | – 13,0 | – 19,3 | – 24,5 | – 28,8 | |
Kinderopvangtoeslag | 43,6 | 151,7 | 150,2 | 141,4 | 135,0 | |
Kindgebonden budget | – 137,4 | – 164,4 | – 153,0 | – 149,2 | – 151,5 | |
Leningen inburgering | 44,8 | 16,6 | 5,8 | 3,0 | 9,1 | |
Loon- en prijsontwikkeling | 57,3 | 703,3 | 1.486,1 | 2.131,2 | 2.813,5 | |
Participatiewet | – 60,5 | – 209,9 | – 287,6 | – 250,5 | – 161,9 | |
Toeslagenwet | – 22,0 | – 25,1 | – 27,4 | – 29,2 | – 30,7 | |
Transitievergoeding | 0,0 | – 208,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Uitvoeringskosten uwv | 0,0 | – 32,1 | – 30,0 | – 27,6 | – 21,9 | |
Wajong | – 50,0 | – 46,0 | – 42,9 | – 40,1 | – 39,5 | |
Wazo | – 27,1 | – 33,9 | – 37,0 | – 30,5 | – 27,0 | |
Wga | – 78,4 | – 50,4 | – 21,8 | 7,9 | 33,6 | |
Ww | – 152,4 | – 394,5 | – 517,3 | – 442,0 | – 277,0 | |
Zw | 21,7 | – 5,6 | – 32,5 | – 39,6 | – 23,4 | |
Diversen | – 24,8 | – 15,0 | – 9,8 | – 18,7 | – 20,8 | |
– 416,7 | – 112,8 | 765,7 | 1.777,7 | 2.690,7 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
Besparingsverlies aanscherpen claimbeoordeling | 0,0 | 12,0 | 28,0 | 24,0 | 21,0 | |
Dekking beleidsbrief | 67,4 | – 57,7 | – 55,1 | – 71,8 | – 53,9 | |
Eindejaarsmarge | 78,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Financieringssystematiek maatschappelijke begeleiding | – 40,5 | 14,2 | 9,1 | 0,0 | 0,0 | |
In=uit taakstelling | – 83,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Invullen in=uit taakstelling | 83,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
I80 meer face-to-face uwv voor werkloosheid | 0,0 | 40,0 | 40,0 | 40,0 | 40,0 | |
I81 meer face-to-face uwv voor arbeidsongeschiktheid | 0,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | |
I83 toerekening wga-lasten werkgever inkorten naar 5 jaar | 1,0 | 8,0 | 18,0 | 30,0 | 40,0 | |
I84 loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers voor nieuwe gevallen | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 217,0 | 299,0 | |
I86 collectiviseren transitievergoeding mkb | 0,0 | 0,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
I87 5 weken kraamverlof en 6 weken adoptieverlof | 0,0 | 1,0 | 89,0 | 171,0 | 171,0 | |
I88 intrekken wetsvoorstel uitbreiding kraamverlof van 2 naar 5 dagen | – 1,0 | – 62,0 | – 63,0 | – 64,0 | – 64,0 | |
I89 extra budget voor inspectie szw | 13,0 | 25,0 | 31,0 | 38,0 | 50,0 | |
I90 loondispensatie ipv loonkostensubsidie | 0,0 | – 10,0 | – 25,0 | – 40,0 | – 55,0 | |
I91 20.000 extra beschutte werkplekken | 0,0 | 9,8 | 28,8 | 49,0 | 63,3 | |
I92 bestrijden van schulden en armoede bij gezinnen met kinderen | 30,0 | 25,0 | 25,0 | 0,0 | 0,0 | |
I93 taalles bij integratie | 0,0 | 50,0 | 60,0 | 70,0 | 70,0 | |
I94 aanscherpen schattingsbesluit wia | 3,0 | – 5,0 | – 22,0 | – 39,0 | – 51,0 | |
Kasschuiven plafond sociale zekerheid | – 324,4 | – 187,8 | 205,9 | 252,9 | 14,7 | |
Loondispensatie | 0,0 | 5,2 | 13,2 | 20,0 | 29,7 | |
M136 kindgebonden budget later afbouwen | 0,0 | 48,0 | 494,0 | 496,0 | 485,0 | |
M136 kindgebonden budget later afbouwen afboeken | 0,0 | – 48,0 | – 494,0 | – 496,0 | – 485,0 | |
M136 kindgebonden budget later afbouwen nadere uitwerking ra | 0,0 | 47,5 | 498,6 | 521,7 | 517,8 | |
M137 kinderopvangtoeslag verhogen | 22,0 | 225,0 | 240,0 | 250,0 | 250,0 | |
M137 kinderopvangtoeslag verhogen nadere uitwerking ra | – 5,9 | – 27,8 | 6,2 | 25,1 | 29,8 | |
M137 kinderopvangtoeslag verhogen verschil nadere uitwerking ra | 5,9 | 31,0 | 7,2 | – 0,9 | 0,0 | |
M138 verhogen kinderbijslag | 0,0 | 250,0 | 250,0 | 250,0 | 250,0 | |
M139 beperken jaarlijkse afbouw ahk bijstand | 0,0 | 14,0 | 37,0 | 60,0 | 69,0 | |
Overheveling sociaal domein participatie | 0,0 | – 513,8 | – 513,8 | – 513,8 | – 513,8 | |
Participatiewet | 115,6 | 70,0 | – 18,7 | – 61,1 | – 87,0 | |
Wet tegemoetkomingen loondomein | 493,0 | 930,0 | 885,0 | 885,0 | 885,0 | |
Diversen | 8,2 | 76,5 | 95,6 | 99,1 | 127,9 | |
466,2 | 1.000,1 | 2.005,0 | 2.342,2 | 2.233,5 | ||
Technische mutaties | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
Brutering | 4,0 | 212,6 | 237,6 | 171,3 | 275,9 | |
I89 extra budget voor inspectie szw | – 13,0 | – 25,0 | – 31,0 | – 38,0 | – 50,0 | |
Loon- en prijsbijstelling tranche 2018 | 60,3 | 58,2 | 56,4 | 55,5 | 54,8 | |
Loonbijstelling tranche 2018 | – 70,6 | – 68,8 | – 68,5 | – 67,6 | – 67,0 | |
Nominale ontwikkeling | – 85,1 | – 432,3 | – 848,3 | – 1.226,0 | – 1.625,2 | |
Participatiewet | 176,1 | 152,4 | 106,2 | 109,4 | 54,9 | |
Ww | – 59,0 | – 97,5 | – 41,6 | – 72,4 | – 157,2 | |
Diversen | 16,9 | – 148,8 | – 164,0 | – 84,4 | – 88,2 | |
29,6 | – 349,2 | – 753,2 | – 1.152,2 | – 1.602,0 | ||
Extrapolatie | 95.059,2 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 79,3 | 538,2 | 2.017,5 | 2.967,7 | 3.322,4 | |
Stand Miljoenennota 2019 | 79.565,0 | 82.140,9 | 85.823,7 | 88.521,7 | 91.327,5 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 | 1.021,9 | 1.034,4 | 1.078,7 | 1.074,3 | 1.095,8 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
Correctie sociale lasten ufo | – 46,0 | – 46,0 | – 46,0 | – 46,0 | – 46,0 | |
Kinderopvangtoeslag | – 37,5 | 8,1 | 10,6 | 20,3 | 19,2 | |
Kindgebonden budget | – 43,0 | – 66,9 | – 81,2 | – 57,2 | – 45,7 | |
Wajong | 25,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Diversen | 28,6 | 1,0 | 4,7 | 9,2 | 14,8 | |
– 72,3 | – 103,8 | – 111,9 | – 73,7 | – 57,7 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
M136 kindgebonden budget later afbouwen nadere uitwerking ra | 0,0 | 0,0 | 5,7 | 31,4 | 50,4 | |
M137 kinderopvangtoeslag verhogen nadere uitwerking ra | 0,0 | 3,2 | 13,4 | 24,3 | 29,8 | |
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
0,0 | 3,2 | 19,1 | 55,7 | 80,2 | ||
Technische mutaties | ||||||
Sociale zekerheid | ||||||
Diversen | – 0,3 | – 24,6 | – 27,6 | – 33,1 | – 42,0 | |
– 0,3 | – 24,6 | – 27,6 | – 33,1 | – 42,0 | ||
Extrapolatie | 1.107,5 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | – 72,5 | – 125,2 | – 120,4 | – 51,0 | – 19,4 | |
Stand Miljoenennota 2019 | 949,4 | 909,2 | 958,3 | 1.023,3 | 1.076,4 |
Mee- en tegenvallers
AIO
De uitkeringslasten voor de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO) worden met de nieuwe raming opwaarts bijgesteld. Dit is met name het gevolg van een opwaartse bijstelling van het aantal AIO-huishoudens in de komende jaren. Daarnaast is de hoogte van de gemiddelde aanvulling opwaarts bijgesteld als gevolg van uitvoeringsinformatie.
AOW
Op de Algemene Ouderdomswet (AOW) treedt een meevaller op. Dit komt doordat de verwachting van het aantal AOW-gerechtigden, de uitgaven aan AOW-partnertoeslag, de gemiddelde AOW-opbouw en het aandeel alleenstaanden (die recht hebben op een hogere AOW-uitkering) naar beneden zijn bijgesteld.
A2 Accreseffect inclusief aanpassing normeringssystematiek gf/pf
Bij Startnota is een aantal onderdelen van de integratie-uitkering sociaal domein (IUSD) naar de algemene uitkering (AU) van het Gemeentefonds overgeheveld. Hierdoor genereren deze onderdelen vanaf 2020 accres en krijgen ze geen loon- en prijsontwikkeling meer uitgekeerd.
Brutering
Bruteringen houden verband met de koppeling van diverse uitkeringen aan het nettominimumloon. Een brutering komt voor als er een verschil ontstaat tussen de bruto en de netto-uitkering. Hierdoor kunnen de uitgaven van SZW stijgen of dalen terwijl de belastinginkomsten een-op-een meebewegen. Een brutering heeft geen effect op het saldo van de overheid. Om deze reden wordt het uitgavenplafond Sociale Zekerheid gecorrigeerd voor bruteringen.
Bij Startnota waren er nog geen uitgavenplafonds. Om die reden is de brutering zichtbaar bij de mee- en tegenvallers. Feitelijk betreft dit dus een technische mutatie waar het uitgavenplafond Sociale Zekerheid voor gecorrigeerd wordt.
IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten)
De Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA)-uitgaven worden opwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een hoger aantal uitkeringen. Uit realisatiecijfers van het UWV blijkt dat het aantal mensen dat uitstroomt uit de IVA lager is dan verwacht. Op basis hiervan wordt ook de komende jaren minder uitstroom verwacht en blijven daarmee meer mensen in de IVA. Dit effect wordt beperkt doordat er minder mensen doorstromen vanuit de WGA.
Kinderbijslag
De raming van de uitkeringslasten kinderbijslag (AKW) is neerwaarts bijgesteld. Dit is vooral het gevolg van de aangepaste volumeprognose van de SVB. Volgens de nieuwe raming worden er minder kinderen geboren dan eerder werd aangenomen.
Kinderopvangtoeslag
De uitgaven aan de kinderopvangtoeslag zijn opwaarts bijgesteld. Het gebruik van kinderopvang is in 2017 sterker gestegen dan ten tijde van de begroting 2018 werd verwacht; dit werkt structureel door. Daarnaast stijgt het gebruik van kinderopvang in 2018 en verder sterker dan eerder geraamd als gevolg van gunstigere verwachtingen over de conjuncturele ontwikkeling.
Kindgebonden budget
Bij het kindgebonden budget (WKB) treedt een meevaller op. De gunstigere economische ontwikkeling leidt tot hogere inkomens en daarmee lagere uitgaven aan het kindgebonden budget. De beschikkingen over 2016 zijn bij definitief vaststellen na afloop van het toeslagjaar meer naar beneden bijgesteld dan eerder was verondersteld. Deze bijstelling werkt naar verwachting grotendeels structureel door. Het niveau van nabetalingen is ook naar beneden bijgesteld.
Leningen inburgering
De instroom van asielmigranten is hoger omdat de ramingen zijn aangepast als gevolg van nieuwe uitvoeringsgegevens, hierdoor wordt er meer uitgegeven aan leningen.
Loon- en prijsontwikkeling
De loon- en prijsbijstelling tranche 2018 is overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Participatiewet
De raming van de Participatiewet heeft betrekking op de bijstand, inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) en bijstand voor zelfstandigen (Bbz). Deze post betreft voornamelijk de doorwerking van het Regeerakkoord op de uitgaven in de bijstand. Daarnaast is de raming neerwaarts bijgesteld door de verwerking van de realisatiecijfers over 2017 in de ramingen voor de regelingen IOAW, IOAZ en Bbz. In de begrotingsregels die door dit kabinet zijn vastgesteld is afgesproken dat de conjuncturele component van de bijstand en WW buiten het uitgavenplafond zijn geplaatst. Hierdoor valt de verwerking van de realisatiecijfers 2017 in de bijstandsraming onder de technische mutaties.
Toeslagenwet
Dit betreft gedeeltelijk de doorwerking van het Regeerakkoord op de Toeslagenwet (TW)-uitgaven. Als gevolg van onder andere de maatregelen in het Regeerakkoord zijn er minder werklozen en daarmee minder mensen met een WW-uitkering. Daardoor zijn er ook minder toeslagen op WW-uitkeringen. Daarnaast is het TW-volume neerwaarts bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie.
Transitievergoeding
Door de latere invoering van de vergoeding en de hogere raming van niet-gebruik, valt er 200 mln. euro vrij op een deel van de compensatieregeling transitievergoeding arbeidsongeschikten.
Uitvoeringskosten UWV
De uitvoeringskosten van het UWV volgen de ontwikkelingen op de «moederwetten». Lagere volumes in deze moederwetten leiden tot lagere uitvoeringskosten van het UWV en hogere volumes tot hogere uitvoeringskosten. Deze reeks betreft zowel het premiegefinancierde als het begrotingsgefinancierde deel van de uitvoeringskosten UWV.
Wajong
Op basis van realisatiegegevens van het UWV zijn de uitkeringslasten Wajong neerwaarts bijgesteld. Zo is de raming van het aantal personen met een Wajong-uitkering licht naar beneden bijgesteld. Daarnaast is ook de gemiddelde uitkering van werkende Wajongers licht gedaald.
WAZO (Wet Arbeid en Zorg)
De raming van de uitkeringslasten voor de Wet arbeid en zorg (WAZO) is neerwaarts bijgesteld. Dit is het gevolg van de aangepaste bevolkingsprognose van het CBS. Naar verwachting worden er de komende jaren minder kinderen geboren.
WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten)
De Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA)-uitgaven zijn voor de jaren 2018 tot en met 2020 naar beneden bijgesteld en voor de jaren 2021 en 2022 naar boven. In de eerste jaren is het aantal WGA-uitkeringen neerwaarts bijgesteld, terwijl in latere jaren het effect van een lagere doorstroom naar de IVA groter is waardoor meer mensen in de WGA blijven.
WW (Werkloosheidswet)
Dit betreft de doorwerking van het Regeerakkoord op de Werkloosheidswet (WW)-uitgaven. Als gevolg van de maatregelen in het Regeerakkoord worden minder werklozen verwacht en daarmee minder mensen met een WW-uitkering. In de begrotingsregels die door dit kabinet zijn vastgesteld is afgesproken dat de conjuncturele component van de bijstand en WW buiten het uitgavenplafond zijn geplaatst, waardoor deze mutaties voortaan als technische mutaties worden beschouwd. Bij Startnota waren er echter nog geen uitgavenplafonds. Om die reden is deze reeks zichtbaar bij de mee- en tegenvallers. Feitelijk betreft dit dus een technische mutatie waar het uitgavenplafond Sociale Zekerheid voor gecorrigeerd wordt.
ZW (Ziektewet)
De Ziektewet (ZW)-uitgaven worden neerwaarts bijgesteld voor 2019 en verder. Dit is het saldo van een hogere gemiddelde uitkering en een lager aantal uitkeringen. De verwachtingen met betrekking tot het aantal WW’ers zijn neerwaarts bijgesteld, waardoor er ook minder zieke WW’ers worden verwacht.
Diversen
Hieronder vallen onder andere kleine meevallers op de LIV en de IOAOW.
Beleidsmatige mutaties
Besparingsverlies aanscherpen claimbeoordeling
De maatregel I94 die in 2019 in zou gaan is met een jaar uitgesteld. Het uitstel zorgt voor een besparingsverlies.
Dekking beleidsbrief
De dekking voor de beleidsmatige reeksen op de SZW-begroting loopt via de post onverdeeld (artikel 99).
Eindejaarsmarge
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2017 die valt onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid aan de begroting van SZW.
Financieringssystematiek maatschappelijke begeleiding
In het vervolg krijgen gemeenten middelen voor maatschappelijke begeleiding via een decentralisatie-uitkering. Dat geschiedt op basis van realisatiecijfers en leidt daardoor tot een verschuiving van uitbetalingen in de tijd.
In=uit taakstelling
Departementen kunnen onbestede middelen in 2017 met behulp van de eindejaarsmarge doorschuiven naar 2018. Als tegenhanger van de uitgekeerde eindejaarsmarges is de in=uit taakstelling op de aanvullende post ingeboekt, onder de veronderstelling dat departementen ieder jaar een soortgelijk bedrag doorschuiven met behulp van de eindejaarsmarge. De in=uit taakstelling zal gedurende de uitvoering van begrotingsjaar 2017 worden ingevuld met onderuitputting.
Invullen in=uit taakstelling
De in=uittaakstelling 2018, de boekhoudkundige tegenhanger van de opgeboekte eindejaarsmarges, wordt volledig ingevuld.
I80 meer face-to-face UWV voor werkloosheid
Op basis van het Regeerakkoord investeert het kabinet in totaal 70 miljoen euro per jaar in extra persoonlijke begeleiding door het UWV. De totale reeks van 70 mln. wordt gedeeltelijk overgeboekt naar het begrotingsgefinancierde hoofdstuk 15 (onderdeel Wajong), en gedeeltelijk naar het premiegefinancierde hoofdstuk 40 van de SZW-begroting (onderdelen WW en WGA).
I81 meer face-to-face UWV voor arbeidsongeschiktheid
Op basis van het Regeerakkoord investeert het kabinet in totaal 70 miljoen euro per jaar in extra persoonlijke begeleiding door het UWV. De totale reeks van 70 mln. wordt gedeeltelijk overgeboekt naar het begrotingsgefinancierde hoofdstuk 15 (onderdeel Wajong), en gedeeltelijk naar het premiegefinancierde hoofdstuk 40 van de SZW-begroting (onderdelen WW en WGA).
I83 toerekening WGA-lasten werkgever inkorten naar 5 jaar
Op basis van het Regeerakkoord wordt de periode waarvoor premiedifferentiatie geldt in de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA) verkort van tien naar vijf jaar.
I84 loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers voor nieuwe gevallen
Op basis van het Regeerakkoord wordt het tweede loondoorbetalingsjaar voor kleine werkgevers (tot 25 werknemers) gecollectiviseerd.
I86 collectiviseren transitievergoeding MKB
Dit betreft een technische ophoging van de aanvullende post als reservering voor de plannen uit het Regeerakkoord. Deze middelen zijn nog niet overgeheveld naar de departementale begroting. Deze technische ophoging is zichtbaar omdat het betrekking heeft op de middelen op de aanvullende post die onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid vallen.
I87 5 weken kraamverlof en 6 weken adoptieverlof
Op basis van het Regeerakkoord is er voor partners per 1 juli 2020 de mogelijkheid om aanvullend kraamverlof van vijf weken op te nemen, welke dient te worden opgenomen in het eerste half jaar na de geboorte. Tevens wordt de huidige regeling voor adoptieverlof verruimd met 2 weken naar 6 weken. Deze uitbreiding geldt ook voor pleegouders. Hiervoor zijn in het Regeerakkoord middelen vrijgemaakt.
I88 intrekken wetsvoorstel uitbreiding kraamverlof van 2 naar 5 dagen
Op basis van het Regeerakkoord wordt het reeds ingediende wetsvoorstel «uitbereiding kraamverlof» dat van 2 naar 5 dagen zou gaan (uitgekeerd door UWV), ingetrokken. In plaats hiervan wordt per 1 januari 2019 het huidige recht op kraamverlof voor partners van twee naar vijf dagen verlengd, waarbij werkgevers het volledige loon doorbetalen.
I89 extra budget voor inspectie SZW
Op basis van het Regeerakkoord ontvangt de inspectie SZW extra budget voor de handhavingsketen. Hiermee kan de inspectie beter toezicht gaan houden op het wettelijke minimumloon en intensiever toezicht gaan houden op schijnconstructies, onveilige en ongezonde arbeidsomstandigheden en uitbuiting tegengaan. Dit betreft een opboeking op de Aanvullende Post. Deze middelen zijn overgeboekt naar uitgavenplafond Rijksbegroting.
I90 loondispensatie i.p.v. loonkostensubsidie
In het Regeerakkoord is opgenomen dat in de Participatiewet het instrument van loonkostensubsidies wordt vervangen door de mogelijkheid tot loondispensatie in de Participatiewet. Inmiddels heeft het kabinet besloten loondispensatie niet door te voeren en een offensief te starten meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Na uitwerking van de maatregelen zal dit budgettair worden verwerkt.
I91 20.000 extra beschutte werkplekken
In het Regeerakkoord is de besparing als gevolg van het invoeren van loondispensatie in de Participatiewet gekoppeld aan de extra middelen voor activering en dienstverlening door gemeenten en de mogelijkheid voor beschut werk. Omdat het kabinet heeft besloten loondispensatie niet door te voeren, zal ook deze maatregel (I91) geen doorgang vinden. Na uitwerking van de maatregelen zal dit budgettair worden verwerkt.
I92 bestrijden van schulden en armoede bij gezinnen met kinderen
Op basis van het Regeerakkoord trekt het kabinet 80 mln. euro uit voor de bestrijding van schulden en armoede bij gezinnen met kinderen. Het grootste deel hiervan zal conform bestuurlijke afspraken via het gemeentefonds aan gemeenten worden overgemaakt middels een decentralisatie-uitkering.
I93 taalles bij integratie
Dit betreft een technische ophoging van de aanvullende post als reservering voor de plannen uit het Regeerakkoord. Deze technische ophoging is zichtbaar omdat het betrekking heeft op de middelen op de aanvullende post die onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid vallen.
I94 aanscherpen schattingsbesluit WIA
Op basis van het Regeerakkoord zal voor personen die in de toekomst instromen in de WIA, scherper gekeken worden naar geschikt werk bij de vaststelling van de mate van arbeidsongeschiktheid (het schattingsbesluit).
Kasschuiven plafond Sociale Zekerheid
Hieronder vallen verschillende kasschuiven onder het uitgavenplafond Sociale Zekerheid. Dit betreft onder andere de voorfinanciering bijstand 2017 (bestuursakkoord verhoogde instroom asiel 2015). Deze kent een grote onderuitputting omdat gemeenten maar beperkt gebruik hebben gemaakt van deze regeling. Om deze voorfinanciering mogelijk te maken zijn eerder middelen van de bijstand middels een kasschuif naar voren gehaald. De niet aangevraagde middelen op de rijksbegroting worden conform afspraak weer in de oorspronkelijke jaren teruggezet door middel van een tegengestelde kasschuif. Andere kasschuiven hebben onder andere betrekking op de uitvoering van het amendement Van Weyenberg t.a.v. scholingstrajecten richting een kansberoep en de juridische verplichting vanuit de vorige kabinetsperiode voor de uitbetaling van de compensatieregeling zwangerschaps- en bevallingsuitkering zelfstandigen (ZEZ).
Loondispensatie
In het Regeerakkoord is de besparing als gevolg van het invoeren van loondispensatie in de Participatiewet gekoppeld aan de extra middelen voor activering en dienstverlening door gemeenten en de mogelijkheid voor beschut werk. In het voorjaar is deze besparing gedeeltelijk weer uitgeboekt op basis van de uitwerking van de loonaanvullingsystematiek in de Participatiewet. Inmiddels heeft het kabinet besloten loondispensatie niet door te voeren en een offensief te starten meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Na uitwerking van de maatregelen zal dit budgettair worden verwerkt.
M136 kindgebonden budget later afbouwen
Op basis van het Regeerakkoord wordt de inkomensgrens waarna de inkomensafhankelijke afbouw van het kindgebonden budget voor paren begint, verhoogd.
M136 kindgebonden budget later afbouwen afboeken
Bij verdere uitwerking zijn de effecten van maatregel M136 uit het Regeerakkoord nader verdeeld over uitgaven en ontvangsten. De nieuwe uitgaven- en ontvangstenreeksen worden verderop in de tekst toegelicht. Daarmee komt de oorspronkelijke reeks te vervallen.
M136 kindgebonden budget later afbouwen nadere uitwerking RA
Oorspronkelijk waren alle effecten van de intensivering uit het Regeerakkoord als uitgaven verwerkt. Verdere uitwerking leidt tot een nadere verdeling tussen uitgaven en ontvangsten. Deze mutatie is derhalve gekoppeld aan de beleidsmatige mutatie bij de niet-belastingontvangsten kindgebonden budget.
M137 verhogen kinderopvangtoeslag
Op basis van het Regeerakkoord wordt de kinderopvangtoeslag verhoogd.
M137 verhogen kinderopvangtoeslag nadere uitwerking RA
Oorspronkelijk waren alle effecten van de intensivering uit het Regeerakkoord als uitgaven verwerkt. Verdere uitwerking leidt tot een nadere verdeling tussen uitgaven en ontvangsten. Deze mutatie is derhalve gekoppeld aan de mutatie bij de niet-belastingontvangsten van de kinderopvangtoeslag.
M137 verhogen kinderopvangtoeslag verschil nadere uitwerking RA
Bij nadere uitwerking verschillen de effecten van de verhoging van de kinderopvangtoeslag in de eerste jaren ten opzichte van het Regeerakkoord.
M138 verhogen kinderbijslag
Op basis van het Regeerakkoord wordt de kinderbijslag verhoogd.
M139 beperken jaarlijkse afbouw AHK bijstand
Op basis van het Regeerakkoord wordt de jaarlijkse afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon voor de bijstand beperkt.
Overheveling sociaal domein participatie
Deze reeks hangt samen met de overheveling van een deel van de integratie-uitkering sociaal domein naar de algemene uitkering.
Participatiewet
De systematiek wordt onder andere aangepast voor de verwerking van statushouders in de bijstandsraming zodat de verhoogde instroom van statushouders al in het uitvoeringsjaar in het macrobudget Participatiewet uitkeringen wordt verwerkt. Hierdoor is er in de eerste jaren een tegenvaller. In latere jaren treden meevallers op. Hierbij is rekening gehouden met de nieuwste cijfers over de instroom van statushouders.
Wet tegemoetkomingen loondomein
Bij Startnota zijn de budgetten voor het lage-inkomensvoordeel (LIV), de tegemoetkoming verhoging minimumjeugdloon (Jeugd-LIV) en het loonkostenvoordeel (LKV) onder het uitgavenplafond Sociale Zekerheid geplaatst. Hiervoor vielen deze budgetten onder het lastenkader. Hiermee heeft het kabinet het advies van de Studiegroep Begrotingsruimte gevolgd.
Diversen
Hieronder vallen onder andere de U-toets regeling, GDI-maatregelen en de informatiebeveiliging SVB.
Technische mutaties
Brutering
Bruteringen houden verband met de koppeling van diverse uitkeringen aan het nettominimumloon. Een brutering komt voor als er een verschil ontstaat tussen de bruto en de netto-uitkering. Hierdoor kunnen de uitgaven van SZW stijgen of dalen terwijl de belastinginkomsten een-op-een meebewegen. Een brutering heeft geen effect op het saldo van de overheid. Om deze reden wordt het uitgavenplafond Sociale Zekerheid gecorrigeerd voor bruteringen.
Bij Startnota waren er nog geen uitgavenplafonds. Om die reden is een deel van de brutering zichtbaar bij de mee- en tegenvallers.
I89 extra budget voor inspectie SZW
Op basis van het Regeerakkoord ontvangt de inspectie SZW extra budget voor de handhavingsketen. Hiermee kan de inspectie beter toezicht gaan houden op het wettelijke minimumloon en intensiever toezicht gaan houden op schijnconstructies, en onveilige en ongezonde arbeidsomstandigheden en uitbuiting tegengaan. Deze mutatie betreft de technische overboeking van de middelen naar uitgavenplafond Rijksbegroting.
Loon- en prijsbijstelling tranche 2018
De loonbijstelling tranche 2018 is overgemaakt naar het gemeentefonds.
Loonbijstelling tranche 2018
De loonbijstelling tranche 2018 is overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Nominale ontwikkeling
Deze mutatie betreft een aanpassing in de geraamde nominale ontwikkeling onder het uitgavenplafond Sociale Zekerheid als gevolg van CEP 2018-ramingen van loon- en prijsontwikkeling en als gevolg van mutaties in uitgavenramingen binnen de sociale zekerheid.
Participatiewet
Het macrobudget Participatiewetuitkeringen is bijgesteld aan de hand van de werkloosheidscijfers van het CPB (neerwaarts) en de verwerking van realisatiegegevens over 2017 (opwaarts). In de begrotingsregels is afgesproken dat het SZ-plafond hiervoor wordt aangepast.
WW
De uitkeringslasten van de Werkloosheidswet (WW) zijn op basis van neerwaarts bijgestelde werkloosheidsramingen van het CPB per saldo meerjarig neerwaarts bijgesteld. Uitvoeringsinformatie van het UWV heeft juist tot een opwaartse bijstelling van zowel het WW-volume als de gemiddelde prijs geleid. In 2018 heeft de opwaartse bijstelling op basis van uitvoeringinformatie de overhand, vanaf 2019 overheerst de neerwaartse bijstelling als gevolg van de CPB-werkloosheidsramingen. In de begrotingsregels is afgesproken dat uitgavenplafond Sociale Zekerheid hiervoor wordt aangepast.
Diversen
Hieronder vallen onder andere overboekingen van Regeerakkoordmiddelen tussen plafond Sociale Zekerheid en plafond Rijksbegroting.
XV SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS)
Mee- en tegenvallers
Correctie sociale lasten UFO
Dit betreft een technische correctie van de ontvangsten op het Uitvoeringsfonds voor de overheid (UFO-ontvangsten). Met deze correctie wordt de methodiek van het Centraal Planbureau overgenomen waarbij de UFO-ontvangsten (de door het UWV op overheidswerkgevers verhaalde bedragen) voortaan exclusief werkgeverslasten worden geboekt. Hierdoor sluiten de UFO-ontvangsten beter aan bij de uitkeringslasten, waarin de werkgeverslasten ook niet zijn meegeteld.
Kinderopvangtoeslag
De lagere ontvangsten voor 2018 hangen samen met een lager dan verwacht tempo waarin terugvorderingen binnenkomen en met een lager niveau van terugvorderingen dan eerder is aangenomen. Meerjarig is er een meevaller op de ontvangsten door hogere beschikkingen waardoor de grondslag voor de ontvangsten groter is.
Kindgebonden budget
Meerjarig zijn de terugvorderingen neerwaarts bijgesteld. De verwachte lagere beschikkingen leiden tot minder terugvorderingen (kleinere grondslag). Daarnaast is het niveau van terugvorderingen neerwaarts bijgesteld. Dit leidt tot minder ontvangsten.
Wajong
De ontvangsten betreffen een terugbetaling van het UWV van te veel ontvangen middelen in 2017. Het voorschot dat in 2017 aan het UWV is overgemaakt met betrekking tot de Wajong en re-integratie Wajong bleek achteraf circa 25,6 mln. hoger te zijn dan de uitgaven van het UWV in dat jaar. Dit bedrag is in 2018 door het UWV terugbetaald.
Diversen
Hieronder vallen verschillende mutaties waaronder de afrekening van het UWV en SVB over 2017.
Beleidsmatige mutaties
M136 kindgebonden budget later afbouwen nadere uitwerking RA
Oorspronkelijk waren alle effecten van de intensivering uit het Regeerakkoord als uitgaven verwerkt. Verdere uitwerking leidt tot een nadere verdeling tussen ontvangsten en uitgaven. Deze mutatie is derhalve gekoppeld aan de beleidsmatige mutatie bij de uitgaven aan het kindgebonden budget.
M137 verhogen kinderopvangtoeslag
Oorspronkelijk waren alle effecten van de intensivering uit het Regeerakkoord als uitgaven verwerkt. Verdere uitwerking leidt tot een nadere verdeling tussen uitgaven en ontvangsten. Deze mutatie is derhalve gekoppeld aan de mutatie bij de uitgaven aan de kinderopvangtoeslag.
Technische mutaties
Diversen
Hieronder vallen onder andere wijzigingen in de UFO-ontvangsten. Hiervoor wordt het uitgavenplafond gecorrigeerd.