2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 41.923,90 | 41.534,20 | 41.522,10 | 41.727,20 | 42.054,70 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Mutaties studiefinanciering autonoom (r) | ‒ 55,5 | ‒ 69,3 | ‒ 57,2 | ‒ 58,8 | ‒ 66,8 | |
Referentieraming | 84 | 108,5 | 75 | 87,2 | 101,2 | |
Diversen | ‒ 6,8 | ‒ 14,6 | ‒ 27,1 | ‒ 23,3 | ‒ 16,6 | |
21,7 | 24,6 | ‒ 9,3 | 5,1 | 17,8 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Aanvullende middelen mediavisiebrief | 3 | 7,5 | 44,5 | 40 | 40 | |
Beta techniek | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Compensatie tegenvallende reclame-inkomsten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duo problematiek investering onderhoud en vervanging ict-systemen | 16 | 20,7 | 24,7 | 26,7 | 28,5 | |
Herstellen weeffout asiel onderwijs | 45,6 | 45,7 | 41,2 | 37,4 | 35,4 | |
Inzet lpo tranche 2019 | ‒ 145,3 | ‒ 148,3 | ‒ 148,3 | ‒ 148,6 | ‒ 148,8 | |
Kasschuif ov | 50 | 150 | ‒ 200 | 0 | 0 | |
Kasschuif werkdrukmiddelen g33 po | 40,5 | 96,5 | 15,5 | ‒ 96,5 | ‒ 56 | |
Vullen taakstelling | 0 | 114,4 | 140,3 | 156,2 | 160,9 | |
Diversen | 6,5 | 12,5 | ‒ 19,5 | 6,8 | 34,2 | |
97,3 | 340 | ‒ 60,6 | 63 | 135,2 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Continueren fiscale scholingsaftrek | 0 | ‒ 176,5 | 0 | 0 | 0 | |
G33 aanvullende post werkdruk primair onderwijs | 0 | 0 | 81 | 193 | 152,5 | |
Loonbijstelling tranche 2019 | 876,8 | 877 | 875,8 | 868,4 | 874,5 | |
Prijsbijstelling tranche 2019 | 163,6 | 154 | 154 | 162,7 | 164,3 | |
Diversen | ‒ 12 | ‒ 13,2 | ‒ 0,5 | 13,4 | 34,9 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Mutaties studiefinanciering autonoom (nr) | ‒ 179,1 | ‒ 147,4 | ‒ 137 | ‒ 131,7 | ‒ 120,5 | |
Uitdeling prijsbijstelling niet-relevant tranche 2019 | 72,2 | 72,6 | 73,4 | 74,2 | 74,8 | |
Diversen | 33,5 | ‒ 9,3 | ‒ 14,5 | ‒ 10,5 | ‒ 8,7 | |
955 | 757,2 | 1.032,20 | 1.169,50 | 1.171,80 | ||
Extrapolatie | 43.197,30 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | 1.074,00 | 1.121,80 | 962,2 | 1.237,50 | 1.325,10 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 42.997,90 | 42.656,00 | 42.484,30 | 42.964,80 | 43.379,80 | 43.197,30 |
Totaal Internationale samenwerking | 61,7 | 61,8 | 61,9 | 61,9 | 61,9 | 61,7 |
Stand Miljoenennota 2020 | 43.059,50 | 42.717,80 | 42.546,20 | 43.026,70 | 43.441,70 | 43.258,90 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2019 (excl. IS) | 1.329,2 | 1.390,2 | 1.436,7 | 1.515,9 | 1.555,2 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Mutaties studiefinanciering autonoom ontvangsten (r) | ‒ 30,8 | ‒ 40,3 | ‒ 43,4 | ‒ 45,8 | ‒ 43,1 | |
Diversen | ‒ 6,6 | ‒ 14,7 | ‒ 11,8 | ‒ 4,5 | 2,5 | |
‒ 37,4 | ‒ 55,0 | ‒ 55,2 | ‒ 50,3 | ‒ 40,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Diversen | 6,6 | 21,6 | 6,5 | 6,6 | 7,7 | |
6,6 | 21,6 | 6,5 | 6,6 | 7,7 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Diversen | ‒ 7,8 | ‒ 17,5 | ‒ 1,4 | ‒ 3,3 | 18,3 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Diversen | 21,6 | 25,1 | 29,5 | 30,7 | 33,8 | |
13,8 | 7,6 | 28,1 | 27,4 | 52,1 | ||
Extrapolatie | 1.670,8 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2019 | ‒ 17,0 | ‒ 25,8 | ‒ 20,6 | ‒ 16,3 | 19,1 | |
Stand Miljoenennota 2020 (subtotaal) | 1.312,2 | 1.364,3 | 1.416,1 | 1.499,6 | 1.574,3 | 1.670,8 |
Totaal Internationale samenwerking | ||||||
Stand Miljoenennota 2020 | 1.312,2 | 1.364,3 | 1.416,1 | 1.499,6 | 1.574,3 | 1.670,8 |
Mutaties studiefinanciering autonoom (r)
De plafondrelevante uitgaven aan studiefinanciering zijn voor de komende jaren naar beneden bijgesteld met bedragen tussen 56 mln. en 67 mln. Voor 2019 gaat het om een bijstelling van circa 56 mln. Deze bijstelling wordt deels veroorzaakt door lagere uitgaven op de omzettingen van prestatiebeurs in gift in de beroeps opleidende leerweg (bol). Ook is er een neerwaartse bijstelling op de uitgaven aan het OV. De realisatie over 2018 laat zien dat het aandeel ho-studenten dat de reisvoorziening activeert wat lager is dan aanvankelijk geraamd. Dit valt mede te verklaren doordat het aandeel internationale studenten zonder recht op ov stijgt. Daarnaast zijn er nog diverse kleine mutaties.
Referentieraming
Uit de Referentieraming 2019 blijkt dat het totale aantal leerlingen en studenten hoger uitvalt dan de aantallen die in de OCW-begroting 2019 waren geraamd. Dit geldt vooral in het hoger onderwijs en het primair onderwijs.
Diversen (mee- en tegenvallers, uitgaven)
Deze post bestaat uit verschillende mutaties. De Referentieraming 2019 zorgt voor een meevaller op relevante uitgaven op artikel 11 door een verschuiving van studenten aan beroeps opleidende leerwegen (bol) naar beroeps begeleidende leerwegen (bbl). Bbl-studenten hebben geen recht op studiefinanciering. Op artikel 12 zorgt de Referentieraming 2019 ook voor een meevaller door lagere aantallen meerderjarige scholieren in het voortgezet onderwijs.
Aanvullende middelen mediavisiebrief
Het Kabinet maakt structureel 40 mln. vrij om de publieke omroep te compenseren voor minder reclame-inkomsten. Dit is toegelicht in de brief over de visie toekomst publiek omroepbestel die op 14 juni 2019 naar de Kamer is verstuurd (Kamerstuk 32827-157). Daarnaast is er voor de periode 2019 tot en met 2021 15 mln. beschikbaar gesteld voor de versterking van de samenwerking tussen regionale en lokale publieke omroepen.
Bèta techniek
Het Kabinet heeft structureel 41 mln. vrij gemaakt voor bèta-techniek. Deze middelen worden ingezet ter demping van de herverdeeleffecten van de herziening van de bekostiging in het hoger onderwijs, naar aanleiding van het advies van de Commissie Van Rijn (10 mln. in het hbo en 27 mln. in het wo. Daarnaast wordt er 4 mln. beschikbaar gesteld voor de zijinstroom leraren in het mbo voor de sector bèta-techniek.
Compensatie tegenvallende reclame-inkomsten
Op basis van de motie Pechtold (Kamerstuk 35 000, nr. 17) worden de tegenvallende reclame-inkomsten voor 2019 met 40 mln. gecompenseerd.
Duo problematiek investering onderhoud en vervanging ict-systemen
Uit de doorlichting van DUO39 blijkt dat sprake is van onderhoud- en vervangingsproblematiek oplopend tot structureel 49,1 mln. in 2030. Per 2021 wordt de oploop van de middelen t.o.v. 2020 op artikel 91 gereserveerd. Dit wordt doorverdeeld naar de beleidsartikelen als de aanbevelingen uit het implementatieplan van de doorlichting zijn doorgevoerd.
Herstellen weeffout asiel onderwijs
Voortaan worden onderwijsuitgaven ten behoeve van asielzoekerskinderen op de OCW-begroting toegerekend aan ODA. Hiervoor vindt een budgettair neutrale boeking plaats tussen de begrotingen van BHOS en OCW.
Inzet lpo tranche 2019
Een deel van de verplichte loon-en prijsbijstelling tranche 2019 wordt ingezet als dekking voor de openstaande taakstelling op artikel 91 en de onderhoud- en vervangingsproblematiek bij DUO.
Kasschuif ov
In 2019 wordt 50 mln. vooruitbetaald aan OV-bedrijven voor het studentenreisproduct in 2020 en in 2020 wordt 200 mln. vooruitbetaald voor 2021. Contractueel is vastgelegd dat OCW de vergoeding voor de OV-studentenkaart uiterlijk medio januari van het betreffende jaar aan de vervoerbedrijven betaalt. Door de betaling aan de vervoerbedrijven (gedeeltelijk) al aan het eind van het voorafgaande jaar in plaats van aan het begin van het betreffende jaar te doen, kan zonder af te wijken van de afspraken met de vervoerbedrijven een bijdrage worden geleverd aan de optimalisering van de kasritmes van de staat over de jaren heen.
Kasschuif werkdrukmiddelen G33 po
Deze kasschuif vindt plaats om de werkdrukmiddelen vanuit 2022 en 2023 naar voren te schuiven waardoor het budget eerder beschikbaar is, namelijk al in schooljaren 2019/2020 tot en met 2022/2023.
Vullen taakstelling
De taakstelling op de begroting van OCW wordt gevuld.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat uit verschillende kasschuiven, de opboeking van de eindejaarsmarge, het investeringsvoorstel persoonsgericht innen, een bijdrage aan BZK voor rijksbrede IT-ontwikkelingen, overige DUO-problematiek en enkele kleine tegenvallers en meevallers.
G33 aanvullende post werkdruk primair onderwijs
Dit betreft de werkdrukmiddelen die eerder zijn overgeboekt van de aanvullende post naar de begroting van OCW (Kamerstuk 31 293, nr. 435).
Loonbijstelling tranche 2019
De tranche 2019 van de loonbijstelling is overgemaakt naar OCW.
Prijsbijstelling tranche 2019
De tranche 2019 van de prijsbijstelling is overgemaakt naar OCW.
Continueren fiscale scholingsaftrek
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Financiën. De fiscale regeling aftrek van scholingsuitgaven wordt een jaar langer dan oorspronkelijk beoogd gecontinueerd. Daarom wordt het bedrag dat in 2020 gereserveerd staat bij OCW voor een uitgavenregeling ter vervanging van de aftrek van scholingsuitgaven overgeboekt naar de begroting van het Ministerie van Financiën ter compensatie van derving van fiscale inkomsten (budgetneutrale correctie uitgaven- en inkomstenkader).
Diversen (technische mutaties)
Deze post bestaat uit diverse kleine overboekingen en een tweetal desalderingen als gevolg van lagere STER-inkomsten en hogere ontvangsten op MBO-subsidies. Voorbeelden zijn de Regeerakkoord middelen G40 (cultuur), G42 (onderzoeksjournalistiek), G43 (erfgoed en monumenten), bijdrage Publieke Omroep, Praktijkleren en een overboeking voor buurtcoaches.
Mutaties studiefinanciering autonoom (nr)
De niet-plafondrelevante uitgaven aan studiefinanciering zijn voor de komende jaren naar beneden bijgesteld. Voor 2019 gaat het om een bijstelling van circa 179 mln. Ruim de helft van dit bedrag wordt veroorzaakt door lager geraamde uitgaven aan de leningen (rentedragende lening, collegegeldkrediet en levenlanglerenkrediet) als gevolg van de lagere realisatie in 2018. De andere helft wordt veroorzaakt door diverse mutaties.
Uitdeling prijsbijstelling niet-relevant tranche 2019
De tranche 2019 (niet-relevant) van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de begroting van OCW.
Diversen (niet relevant voor het uitgavenplafond)
Deze post bestaat uit diverse mutaties. De Referentieraming 2019 zorgt voor een tegenvaller op artikel 11 op de niet-relevante uitgaven. Vanaf 2020 en verder zorgt de referentieraming 2019 voor een meevaller op artikel 11. De niet-relevante uitgaven op artikel 12 zijn naar boven bijgesteld op grond van de realisatie in 2018.
Mutaties studiefinanciering autonoom ontvangsten (r)
De niet-relevante ontvangsten van terugbetaalde leningen zijn naar boven bijgesteld op grond van de realisatie in 2018.
Diversen (mee- en tegenvallers, niet-belastingontvangsten)
Deze post bestaat uit diverse mutaties. De referentieraming 2019 zorgt voor lagere lesgeldontvangsten op artikel 13, door lagere aantallen in het bol onderwijs. Een hogere consumentenprijsindex zorgt op artikel 13 voor een autonome oplopende meevaller. Een hogere prijsontwikkeling zorgt namelijk voor hogere lesgeldontvangsten dan eerder geraamd.
Diversen (beleidsmatige mutaties, niet-belastingontvangsten)
Deze post bestaat uit een desaldering, dekking voor tegenvallers en hogere ontvangsten, als gevolg van het investeringsvoorstel persoonsgericht innen. Dit voorstel zet in op een actieve en persoonsgerichte manier van het innen van studieschulden om vroegtijdig betaalproblemen op te sporen en te voorkomen.
Diversen (technische mutaties, niet-belastingontvangsten)
Deze post bestaat uit een drietal desalderingen: lagere STER-inkomsten, hogere ontvangsten op MBO-subsidies en aankoop museaal Aankoopfonds.
Diversen (niet relevant voor het uitgavenplafond, niet-belastingontvangsten)
Deze post bestaat uit hogere niet-plafondrelevante ontvangsten als gevolg van het investeringsvoorstel persoonsgericht innen. Daarnaast zijn de niet-plafondrelevante ontvangsten van terugbetaalde leningen op artikel 11 naar boven bijgesteld op grond van de realisatie in 2018.