Base description which applies to whole site

10 FISCALE REGELINGEN

10.1 Inleiding

Deze bijlage besteedt aandacht aan fiscale regelingen. Het belastingstelsel kent verschillende soorten fiscale regelingen die de belastinginkomsten verminderen, zoals aftrekposten, vrijstellingen, heffingskortingen en verlaagde tarieven.8 In het belang van transparante Rijksfinanciën worden de budgettaire kosten van fiscale regelingen gemonitord. Ook worden de fiscale regelingen periodiek geëvalueerd op doeltreffendheid en doelmatigheid. De regelingen kosten immers geld in de vorm van lagere belastingontvangsten.

In paragraaf 10.2 wordt bij de definitie van fiscale regelingen stilgestaan. Daarnaast wordt in deze paragraaf ook aangegeven wanneer fiscale regelingen gemonitord worden en welke regelingen dit jaar zijn toegevoegd in bijlage 10 en 11. Paragraaf 10.3 geeft een overzicht van de budgettaire kosten van fiscale regelingen. De (opvallende) budgettaire ontwikkelingen worden vervolgens nader toegelicht in paragraaf 10.4. Een overzicht van recente beleidsmaatregelen met betrekking tot fiscale regelingen kan gevonden worden in paragraaf 10.5. Tot slot gaat paragraaf 10.6 in op evaluatieuitkomsten en de evaluatie- en onderzoeksagenda van fiscale regelingen voor de komende jaren.

10.2 Definitie en monitoring van fiscale regelingen

Hieronder wordt allereerst kort toegelicht wat verstaan wordt onder een fiscale regeling. Verder wordt in deze paragraaf een overzicht gegeven van de regelingen die op grond van deze uitgangspunten met ingang van dit jaar worden opgenomen in bijlage 10 en 11.

Zoals geconcludeerd in het onderzoek fiscale regelingen geeft iedere definitie van fiscale regelingen afbakeningsproblemen. Internationaal bestaat er ook geen consensus over een heldere definitie. Om die reden is ervoor gekozen om een aantal algemene richtlijnen te geven die een leidraad vormen bij het aanwijzen van nieuwe fiscale regelingen:

  • De regeling heeft een beoogd beleidsdoel (bijvoorbeeld stimuleren van een bepaalde activiteit), anders dan de algemene doelstelling van het belastingmiddel waar de regeling betrekking op heeft, en;

  • De regeling leidt per saldo tot een beoogde derving van overheidsinkomsten, al dan niet in samenhang bezien met gerelateerde regelingen op hetzelfde terrein.

Op basis van deze algemene richtlijnen en een doorlichting van wet en regelgeving worden dit jaar 12 extra fiscale regelingen opgenomen in het overzicht in bijlage 11 ten opzichte van vorig jaar. Van deze 12 regelingen worden 4 regelingen vanaf dit jaar ook gemonitord in bijlage 10. Of een regeling gemonitord wordt in bijlage 10 is afhankelijk van een aantal praktische en inhoudelijke criteria:

  • De regeling heeft een budgettair belang groter dan 5 miljoen euro;

  • De regeling volgt niet uit Europese wetgeving;

  • De data voor het ramen van de kosten van de regeling is beschikbaar;

  • De regeling is niet enkel technisch van aard, bijvoorbeeld ter voorkoming van dubbele belastingheffing, en;

  • De regeling is niet enkel ter voorkoming van onevenredige uitvoerings-/ administratieve lasten.

Regelingen die daarom niet actief gemonitord worden zijn bijvoorbeeld een bosbouwvrijstelling vanwege het beperkte budgettaire belang, de 30% regeling voor uitgezonden werknemers vanwege een gebrek aan data, en de vrijstelling in de Vpb voor stichtingen en verenigingen met een lage winst ten behoeve van het verminderen van administratieve lasten. Tabel 10.2.1 geeft een overzicht van de nieuw toegevoegde regelingen, of de regeling gemonitord wordt, en indien niet wat de reden daarvoor is. Hoewel met de toevoeging van de regelingen dit jaar beoogd wordt zo volledig mogelijk te zijn, zal zelfs met de forse uitbreiding van dit en afgelopen jaar het een doorlopend proces blijven.

Tabel 10.2.1 Overzicht nieuw opgenomen fiscale regelingen MN2025

Naam regeling

Gemonitord?

Toelichting indien niet gemonitord

Inkomensvoorzieningen

  

Schenk- en erfbelasting kunstkorting

Nee

Beperkt budgettair belang

Schenk- en erfbelasting jaarlijkse schenkingsvrijstelling kinderen

Nee

Geen data beschikbaar

Verlaging lastendruk op inkomsten uit vermogen

  

Koningshuisregeling in inkomstenbelasting

Nee

Geen data beschikbaar

Verlaging lastendruk in de winstsfeer

  

Dividendbelasting dooruitdelingskorting DB

Ja

 

Dividendbelasting vrijstelling inkoop van eigen aandelen

Nee

Geen data beschikbaar

Dividendbelasting overige

Nee

Geen data beschikbaar

Belastingen op milieugrondslag

  

EB verlaagd tarief waterstof

Ja

 

EB teruggaafregeling voor gebruik aardgas als brandstof voor vaartuigen op communautaire wateren (inclusief visserij, exclusief particuliere pleziervaartuigen)

Nee

Beperkt budgettair belang

EB Raffinaderijvrijstelling

Nee

Regeling op grond van EU recht

EB vrijstelling voor restgassen die op eigen inrichting zijn ontstaan en daar weer worden ingezet

Nee

Regeling op grond van EU recht

Accijns

  

Accijns vrijstelling gebruik van gasolie (voor binnenvaart)

Ja

 

Accijns raffinaderijvrijstelling

Ja

 

10.3 Overzicht van het budgettaire belang van fiscale regelingen

In 2025 bedraagt het totale budgettaire belang van fiscale regelingen naar verwachting circa 167 miljard euro (Tabel 10.3.1). De budgettaire omvang van fiscale regelingen groeit in de periode 2020-2025 gemiddeld met circa 5,1% per jaar. De groei wordt voornamelijk gedreven door een stijging van het budgettaire belang van fiscale regelingen in de btw en de heffingskortingen. Fiscale regelingen in enkele kleinere domeinen laten ook sterke groei zien. Hierbij gaat het met name om fiscale regelingen in de verbruiksbelasting, de overdrachtsbelasting, en de accijns. Uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product bedraagt het budgettaire belang van alle fiscale regelingen gezamelijk ongeveer 15%.

Tabel 10.3.1 Overzicht totaal budgettair belang fiscale regelingen 2020-2025 (x € miljoen)1
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Gemiddelde % groei ‘20-‘25

Persoonsgebonden aftrek

1.066

1.098

876

853

854

838

‒ 4,7%

Inkomensvoorzieningen

16.810

18.230

19.881

18.181

19.642

21.725

5,3%

(Eigen) woning

10.789

11.497

10.788

11.061

13.138

14.410

6,0%

Verlaging lastendruk op inkomsten uit vermogen

2.007

2.500

2.747

3.048

3.057

3.170

9,6%

Verlaging lastendruk in de winstsfeer

12.539

14.720

18.753

15.516

15.290

15.519

4,4%

Loonbelasting

2.462

2.411

2.489

2.834

2.945

3.200

5,4%

Heffingskortingen

51.789

55.408

56.428

63.791

70.535

69.435

6,0%

Belastingen op milieugrondslag

14.601

15.497

12.267

14.736

14.396

14.175

‒ 0,6%

Omzetbelasting

11.413

11.804

13.886

15.769

16.218

16.829

8,1%

Auto

2.585

2.913

2.981

3.255

3.742

2.486

‒ 0,8%

Accijns

261

297

308

326

438

441

11,1%

Assurantiebelasting

4.201

4.430

4.320

4.554

4.620

4.690

2,2%

Overdrachtsbelasting (niet woning gerelateerd)

149

206

214

288

298

309

15,6%

Verbruiksbelasting

98

98

98

98

446

446

35,4%

Totaal fiscale regelingen

130.673

141.013

145.938

154.212

165.173

167.224

5,1%

in % bbp

16,4%

16,2%

15,2%

14,9%

15,2%

14,8%

 
1

Dit overzicht bevat uitsluitend categorieën waarvan ten minste één regeling gemonitord is.

Tabel 10.3.2 geeft inzicht in het budgettaire belang per individuele fiscale regeling van 2020 tot en met 2025. Het budgettaire belang van een regeling is het verschil in belastingkomsten ten opzichte van de situatie waarin de regeling niet zou bestaan en gedrag van burgers en bedrijven niet wijzigt. Deze rekenregel impliceert dat voor elke aftrekpost wordt aangenomen dat die aftrekpost de laatste is. De bedragen van de aftrekposten zijn daarom (vaak) niet direct optelbaar.9 Verder is het van belang op te merken dat bij afschaffing van een regeling voor de budgettaire opbrengst uiteraard wel rekening wordt gehouden met gedragseffecten. Hierdoor kan de opbrengst bij afschaffing afwijken van het budgettaire belang zoals dat vermeld staat in deze bijlage.

De interpretatie van de gepresenteerde cijfers in Tabel 10.3.2 vergt aandacht. Voor de meeste regelingen zijn voor de jaren 2020 en 2021 realisaties beschikbaar op basis van de aangiftegegevens van de Belastingdienst. Deze cijfers geven een vrij zekere inschatting van het budgettaire belang. Voor jaren waarvoor (nog) geen (volledige) informatie beschikbaar is, wordt het budgettaire belang bepaald op basis van trendramingen of aannames. Deze cijfers zijn minder zekere inschattingen van het budgettaire belang. Per regeling wordt in bijlage 11, tabel 11.1 bij het kopje ramingsgrond, aangegeven welke jaren realisaties betreffen en welke niet. Indien het geen realisaties betreffen wordt geduid waarop de raming in dat geval is gebaseerd.

Ter illustratie, voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek zijn bijvoorbeeld tot en met 2021 aangiftegegevens beschikbaar, waarmee het budgettaire belang kan worden bepaald. De groei van het gebruik van de regeling na 2021 wordt verondersteld gelijk te zijn aan de groei van de investeringen in overige vaste activa zoals geraamd in het Centraal Economisch Plan (CEP) 2024 van het Centraal Planbureau. Op basis van deze aanname worden de ramingen voor 2022 tot en met 2025 gemaakt.

De laatste kolom van Tabel 10.3.2 geeft de gemiddelde jaarlijkse procentuele groei weer tussen 2020 en 2025. De groei kan zowel het gevolg zijn van beleidsmaatregelen als van endogene ontwikkelingen. Endogene ontwikkelingen zijn de ontwikkelingen die niet het directe gevolg zijn van beleidsmaatregelen op de regelingen zelf, maar van andere factoren die het gebruik van een regeling beïnvloeden, zoals de economische ontwikkeling. De achtergrond van de ontwikkeling wordt voor de regelingen die een sterke groei of daling in het budgettaire belang hebben, weergegeven in paragraaf 10.4. Bijlage 11 geeft per fiscale regeling een beschrijving ervan. Een visuele weergave van het budgettaire belang kan hier worden gevonden.

Tabel 10.3.2 Overzicht budgettair belang per fiscale regeling 2020-2025 op transactiebasis in lopende prijzen (x € miljoen)1234
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Gemiddeld % groei ‘20-‘25

Persoonsgebonden aftrek

       

Aftrek voor scholingsuitgaven (studiekosten)

206

205

39

29

18

3

‒ 57,1%

Giftenaftrek inkomstenbelasting

510

529

483

480

492

487

‒ 0,9%

Aftrek specifieke zorgkosten

252

277

297

297

303

309

4,2%

Onderhoudsverplichtingen aftrek

282

263

223

208

200

193

‒ 7,3%

Belaste ontvangen alimentatie

‒ 184

‒ 176

‒ 166

‒ 162

‒ 160

‒ 156

‒ 3,3%

Inkomensvoorzieningen

       

Pensioen niet-belaste premie

20.190

21.686

23.310

25.439

27.080

28.692

7,3%

Pensioen belaste uitkering

‒ 12.790

‒ 13.305

‒ 14.107

‒ 15.879

‒ 17.645

‒ 18.842

8,1%

Pensioen vrijstelling box 3

8.546

8.906

9.682

7.841

9.358

10.988

5,2%

Lijfrente premieaftrek

589

639

663

723

898

950

10,0%

Lijfrente belaste uitkering

‒ 380

‒ 396

‒ 402

‒ 453

‒ 507

‒ 630

10,6%

Lijfrente vrijstelling box 3

254

265

276

223

269

367

7,7%

Nettopensioen en nettolijfrente

9

10

12

15

19

25

22,7%

FOR aftrek

195

222

264

34

FOR belaste afneming

‒ 109

‒ 118

‒ 129

‒ 129

‒ 126

‒ 122

2,2%

Arbeidsongeschiktheidsverzekering premieaftrek

499

504

547

590

639

669

6,0%

Arbeidsongeschiktheidsverzekering belaste uitkering

‒ 374

‒ 372

‒ 395

‒ 428

‒ 482

‒ 512

6,5%

Reisaftrek OV

5

4

6

7

7

7

7,0%

Schenk- en erfbelasting Eenmalige vrijstelling kinderen

15

15

18

39

41

43

23,4%

Middelingsregeling

161

170

135

158

90

90

‒ 11,0%

(Eigen) woning

       

Hypotheekrenteaftrek

9.161

8.483

7.348

8.368

9.912

11.191

4,1%

Aftrek financieringskosten eigen woning

765

820

709

662

667

674

‒ 2,5%

Aftrek periodieke betalingen erfpacht, opstal en beklemming

32

32

32

32

33

34

1,5%

Aftrek rente en kosten van geldleningen over restschuld vervreemde eigen woning

13

10

8

6

5

4

‒ 20,7%

Aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld

592

535

466

435

415

418

‒ 6,7%

Schenk- en erfbelasting Eenmalige vrijstelling eigen woning

148

212

212

27

Eigenwoningforfait

‒ 3.120

‒ 2.782

‒ 2.723

‒ 2.704

‒ 2.863

‒ 3.049

‒ 0,5%

OVB Verlaagd tarief woning niet-starters

3.198

3.598

4.335

3.735

4.439

4.595

7,5%

OVB Vrijstelling woning starters

584

365

449

477

491

‒ 4,2%

OVB Vrijstelling terugkoop VoV woningen

6

36

49

52

52

71,8%

Verlaging lastendruk op inkomsten uit vermogen

       

Vermindering verhuurderheffing

172

240

539

Kamerverhuurvrijstelling

10

10

12

15

16

17

11,0%

Heffingvrij vermogen/inkomen box 3

888

1.280

1.288

1.789

1.756

1.982

17,4%

Vrijstelling rechten op bepaalde kapitaalsuitkeringen, waaronder KEW, box 3

780

808

747

1.076

1.080

993

4,9%

Vrijstelling rechten op kapitaalsuitkering bij overlijden box 3

25

27

27

44

49

50

14,8%

Vrijstelling groen beleggen box 3

45

46

44

37

58

42

‒ 1,4%

Heffingskorting groen beleggen box 3

30

31

31

34

41

32

1,3%

Fiscale faciliteiten Natuurschoonwet

37

38

39

33

37

40

1,9%

Keuzeregeling partiële buitenlandse belastingplicht

20

20

20

20

20

14

‒ 6,9%

Verlaging lastendruk in de winstsfeer

       

Zelfstandigenaftrek

1.752

1.692

1.701

1.370

1.056

739

‒ 15,8%

Extra zelfstandigenaftrek starters

109

110

120

121

123

126

2,8%

Meewerkaftrek

7

7

7

7

7

7

0,1%

Stakingsaftrek

17

17

17

17

18

19

2,5%

Aftrek speur- en ontwikkelingswerk

5

4

4

4

4

4

‒ 4,5%

Willekeurige afschrijving starters

7

7

7

8

8

8

2,5%

Tonnageregeling winst uit zeescheepvaart

‒ 71

326

470

470

470

470

Doorschuiving stakingswinst

286

299

311

325

346

361

4,8%

Doorschuifregelingen inkomen uit aanmerkelijk belang box 2

114

119

121

124

114

115

0,2%

Schenk- en erfbelasting Bedrijfsopvolgingsfaciliteit

879

728

728

728

698

709

‒ 4,2%

Schenk- en erfbelasting Faciliteiten ANBI’s

685

690

591

651

684

709

0,7%

Faciliteit geven uit vennootschap

17

19

20

23

38

44

21,0%

Mkb-winstvrijstelling

2.003

2.193

2.415

2.515

2.553

2.609

5,4%

Terbeschikkingstellingsvrijstelling

21

22

21

21

22

23

2,3%

Laag vpb-tarief

2.415

3.672

5.926

2.784

2.958

3.032

4,7%

Innovatiebox

1.583

1.889

2.245

2.219

2.358

2.417

8,8%

Liquidatie- en stakingsverliesregeling

835

311

782

554

494

506

‒ 9,5%

Herinvesteringsreserve

206

346

313

286

137

100

‒ 13,5%

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

415

477

515

622

598

611

8,1%

Energie-investeringsaftrek (EIA)

144

198

309

336

259

431

24,5%

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

75

101

206

306

192

194

20,9%

VAMIL

15

18

23

23

25

25

10,8%

Landbouwvrijstelling in de winstsfeer

922

1.378

1.802

1.902

2.027

2.157

18,5%

Vrijstelling vergoeding bos- en natuurbeheer

8

8

9

10

11

11

6,4%

Dividendbelasting dooruitdelingskorting DB

90

90

90

90

90

90

0,0%

Loonbelasting

       

Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk WBSO

1.226

1.411

1.297

1.437

1.446

1.582

5,2%

Afdrachtvermindering zeevaart

108

106

110

115

116

118

1,8%

30%-regeling

1.100

865

1.051

1.249

1.348

1.465

5,9%

Vrijstelling uitkering wegens 25- of 40-jarig dienstverband

28

29

31

33

35

36

5,2%

Heffingskortingen

       

Algemene heffingskorting

23.131

23.713

23.796

25.208

27.598

25.552

2,0%

Arbeidskorting

21.968

24.692

25.523

31.042

34.621

35.289

9,9%

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

1.810

1.850

1.851

1.957

2.076

2.169

3,7%

Jonggehandicaptenkorting

180

182

186

198

218

221

4,2%

Ouderenkorting

4.168

4.429

4.503

4.759

5.335

5.489

5,7%

Alleenstaande ouderenkorting

532

542

569

626

687

714

6,1%

Belastingen op milieugrondslag

       

EB Verlaagd tarief glastuinbouw

130

157

112

115

144

135

0,8%

EB Salderingsregeling

345

385

548

673

688

684

14,7%

EB Belastingvermindering per aansluiting

3.756

3.990

5.873

4.387

4.667

4.743

4,8%

EB Stadsverwarmingsregeling

65

70

74

83

87

74

2,6%

EB Degressieve tariefsstructuur elektriciteit

6.309

6.509

2.668

6.314

5.360

5.277

‒ 3,5%

EB Degressieve tariefsstructuur gas

2.783

3.042

1.883

1.995

1.976

1.647

‒ 10,0%

EB verlaagd tarief waterstof

0

0

0

0

0

0

EB Teruggaaf kerkgebouwen en non-profit

37

30

24

32

33

31

‒ 3,4%

EB vrijstelling aardgas ander gebruik dan brandstof (incl. teruggaaf)

111

127

79

84

105

116

0,9%

EB Vrijstellingen voor energie-intensieve processen

136

143

141

165

192

222

10,3%

Inputvrijstelling energiebelasting voor elektriciteitsopwekking

659

714

507

552

778

883

6,0%

Inputvrijstelling kolenbelasting voor elektriciteitsopwekking

38

72

74

47

44

36

‒ 1,2%

Inputvrijstelling kolenbelasting voor duaal verbruik

64

65

66

70

77

78

4,0%

Vrijstelling leidingwaterbelasting voor grootgebruikers

101

78

93

98

108

110

1,7%

Vrijstelling asbest afvalstoffenbelasting

8

8

7

7

7

6

‒ 6,6%

Vrijstelling baggerspecie afvalstoffenbelasting

59

107

118

114

130

133

17,5%

Omzetbelasting

       

Btw Verlaagd tarief voedingsmiddelen en water

6.641

7.071

8.269

9.141

9.394

9.784

8,1%

Btw Verlaagd tarief geneesmiddelen en hulpmiddelen

1.493

1.585

1.695

1.544

1.586

1.652

2,0%

Btw Verlaagd tarief culturele en recreatieve goederen en diensten

708

725

966

1.301

1.337

1.393

14,5%

Btw Verlaagd tarief arbeidsintensieve diensten

828

894

982

1.132

1.163

1.211

7,9%

Btw Verlaagd tarief Personenvervoer

394

383

617

658

676

704

12,3%

Btw Verlaagd tarief Sierteelt

247

276

285

299

307

320

5,3%

Btw Verlaagd tarief Logiesverstrekking

853

559

710

1.252

1.286

1.340

9,4%

Btw Verlaagd tarief overig

68

79

87

91

93

50

‒ 5,9%

Btw Nultarief zonnepanelen

41

41

41

0,0%

Btw Kleineondernemersregeling

180

232

275

311

334

334

13,2%

Auto

       

IB/LB Korting op de bijtelling voor nulemissieauto's

413

481

455

352

263

229

‒ 11,1%

MRB Korting voor nulemissievoertuigen

82

133

202

278

415

395

37,0%

MRB Verlaagd tarief bestelauto ondernemers

959

1.005

1.030

1.089

1.196

1.256

5,5%

MRB Verlaagd tarief bestelauto gehandicapten

16

16

17

17

19

20

4,3%

MRB Halftarief plug-in hybride auto’s

35

42

48

56

64

34

‒ 0,8%

MRB Kwarttarief en halftarief

151

196

242

231

305

321

16,4%

MRB Vrijstelling taxi's en openbaar vervoer

51

50

48

51

51

51

0,2%

MRB Vrijstelling motorrijtuigen ouder dan 40 jaar

75

83

91

104

114

126

10,9%

MRB Vrijstelling diverse voertuigen

27

28

28

30

30

31

2,8%

MRB Overgangsregeling motorrijtuigen vanaf bouwjaar 1988

13

12

11

10

9

7

‒ 12,5%

BPM Teruggaaf diverse voertuigen

15

14

13

19

15

15

0,2%

BPM Vrijstelling nulemissievoertuigen

30

29

33

56

76

BPM Vrijstelling bestelauto ondernemers

719

824

763

962

1.185

Accijns

       

Accijns vrijstelling gebruik van gasolie (voor binnenvaart)

121

142

127

144

159

159

5,6%

Accijns raffinaderijvrijstelling

140

155

181

182

279

282

15,0%

Assurantiebelasting

       

ASB Vrijstelling Brede Weersverzekering

5

6

7

7

7

7

4,5%

ASB Vrijstelling levensverzekeringen

2.604

2.772

2.604

2.793

2.793

2.793

1,4%

ASB Vrijstelling ongevallen-, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

660

660

690

708

735

763

2,9%

ASB Vrijstelling ziekte- en ziektekostenverzekering, zorgverzekering ZVW

845

877

911

947

983

1.021

3,9%

ASB Vrijstelling zeeschepen

15

17

18

19

20

21

7,0%

ASB Vrijstelling transportverzekeringen

57

59

61

64

66

69

3,9%

ASB Vrijstelling exportkredietverzekeringen

15

39

29

16

16

16

1,3%

Overdrachtsbelasting (niet woning gerelateerd)

       

OVB Vrijstelling cultuurgrond

133

184

191

258

268

279

16,0%

OVB Vrijstelling bedrijfsoverdracht in familiesfeer

17

22

22

29

30

30

12,4%

Verbruiksbelasting

       

Vrijstellingen mineraalwater

156

156

0,0%

Vrijstellingen melk

98

98

98

98

290

290

24,2%

1

[-] = regeling is in dat jaar niet van toepassing; [0] = budgettair belang van de regeling bedraagt in dat jaar afgerond nihil.

2

Indien een regeling na 2020 is geïntroduceerd, is de gemiddelde jaarlijkse groei gegeven vanaf het jaar dat de regeling bestaat.

3

Budgettair belang middelingsregeling en vermindering verhuurderheffing is op kasbasis.

4

Budgettair belang voor regelingen in box 3 bevatten geen correcties voor de gevolgen van recente jurisprudentie.

10.4 Opvallende ontwikkelingen

Tabel 10.4.1 biedt inzicht in waar de budgettaire ontwikkeling in het budgettaire belang per fiscale regeling over 2020-2025 vandaan komt voor de sterkste dalers en stijgers. De ontwikkeling van het budgettaire belang wordt uitgesplitst naar beleid, endogeen en overige bijstellingen. De achtergrond van de budgettaire ontwikkeling in andere fiscale regelingen kunnen hier worden gevonden.

Beleidsmatige ontwikkelingen houden verband met aanpassingen van de regeling of aanpassing van het algemene tarief van de belastingsoort waar binnen de regeling valt. Neem als voorbeeld het verlaagde tarief van 9% voor sierteelt in de btw. Als beleidsmatig dit verlaagde tarief wordt verhoogd naar 10% in plaats van 9% dan zorgt dit ervoor dat het budgettaire belang van de regeling daalt ten opzichte van de situatie zonder de regeling waarbij het btw percentage 21% zou zijn. Stel de regeling zelf wordt niet aangepast maar het algemene btw tarief wordt verhoogd van 21% naar 22%, dan wordt het budgettaire belang groter hoewel de regeling zelf dus niet is aangepast.

Endogene ontwikkelingen zijn ontwikkelingen die door algemene economische ontwikkelingen gedreven worden. Dat kunnen zowel prijs- als volume ontwikkelingen zijn. Een goed voorbeeld van een volume ontwikkeling is bijvoorbeeld een toename van het aantal nulemissie voertuigen waardoor de korting in de loon- en inkomstenbelasting, de BPM, en de MRB op qua budgettair balang groeit. Voorbeelden van een prijsontwikkeling zijn een toename in het budgettaire belang van de 30%-regeling door loonstijgingen of een toename in het budgettaire belang van regelingen in het winstdomein door algemene prijsinflatie.

Tot slot bestaan er ook nog (technische) bijstellingen. Dat zijn toenames in het budgettaire belang doordat bijvoorbeeld de ramingsgrond is aangepast. Daarbij kan het zowel gaan om een aanpassing van de ramingsmethodiek vanwege voortschrijdend inzicht waardoor een budgettair belang wijzigt, alsook om een aanpassing van de data die gebruikt wordt voor de raming. Dit jaar is sprake van een technische bijstelling in de raming voor de faciliteit ANBI's in de schenk- en erfbelasting en de vrijgestelde uitkering bij het 25- en 40-jarig dienstverband.

Zoals aangegeven in de introductie van deze paragraaf laat de endogene ontwikkeling zien hoe het budgettair belang zich ontwikkelt zonder invloed van beleidsmaatregelen. Opvallend zijn regelingen die grote budgettaire ontwikkelingen doormaken, met name vanwege volume ontwikkelingen, zonder dat daar expliciete afweging in de vorm van beleid ten grondslag aan ligt. Immers wordt er dan meer gebruik gemaakt van een regeling terwijl hierop beleidsmatig niet aangestuurd is. Verder kennen fiscale regelingen doorgaans geen plafond.

Tabel 10.4.1 licht de opvallende ontwikkelingen uit door de 20 regelingen te selecteren met de grootste jaarlijkse endogene groei over 2020-2025. Het totale budgettaire belang van alle fiscale regelingen is vanwege endogene ontwikkelingen in totaal met 31,2 miljard euro toegenomen over 2020-2025. Door beleidsmatige ontwikkelingen is deze daarnaast met ongeveer 2,6 miljard euro toegenomen. Bij de 20 regelingen met de meest opvallende ontwikkeling is het gezamenlijke budgettaire belang vanwege endogene ontwikkelingen met bijna 7,8 miljard euro toegenomen. Hieronder worden de vijf sterkste stijgers hiervan voorzien van nadere duiding.

Tonnageregeling winst uit scheepvaart

Met betrekking tot de tonnageregeling worden per 2020 in de belastingaangifte meer gegevens uitgevraagd over de achterliggende winstberekening. Vanaf dat jaar is mogelijk om op jaarbasis een berekening te maken van het voor- of nadeel dat bedrijven hebben van de regeling. Uit de gegevens blijkt dat bedrijven tijdens het coronajaar 2020 per saldo voor 71 miljoen euro nadeel hadden van de regeling. In 2021 was de zeescheepvaart aanmerkelijk winstgevender waardoor bedrijven per saldo in dat jaar een profijt hadden van 326 miljoen euro. Voor 2022 is het bedrag nog onzeker, maar op basis van voorlopige aangiftegegevens is het de verwachting dat dit profijt in 2022 zal oplopen tot 470 miljoen euro. Aangenomen is dat de zeescheepvaart zich in 2022 hersteld heeft van de coronacrisis, en dat daarom de kosten van de regeling in 2023 t/m 2025 op hetzelfde niveau blijven.

MRB Korting voor nulemissievoertuigen

Voor emissievrije auto’s (EV) geldt een nihil-tarief in de motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024, in 2025 geldt een kwarttarief. Hierdoor is er een beperkte beleidsmatige daling in 2025. Over 2020-2025 is nog steeds sprake van een beleidsmatige stijging in het budgettair belang vanwege het Klimaatakkoord uit 2019. Door de autonome ingroei van EV’s in het wagenpark neemt het budgettaire belang van deze fiscale regeling elk jaar toe. De ingroei van EV’s in het wagenpark, en daarmee het budgettair belang, komt ook deels door beleid uit het klimaatakkoord, zoals de bpm-vrijstelling voor EV’s, een korting in de bijtelling voor EV’s en de aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehands EV’s (SEPP-subsidie). Het aandeel van het extra budgettair belang door beleid is gelijk aan € 74 mln.

Energiebelasting Salderingsregeling

De groei van de omvang van de salderingsregeling wordt veroorzaakt door de groei van het aantal zonnepanelen bij kleinverbruikers. Hierdoor groeit de jaarlijkse hoeveelheid gesaldeerde elektriciteit en neemt de budgettaire derving toe. De stijging wordt beleidsmatig gedempt doordat de energiebelasting in de eerste twee schijven elektriciteit in 2024 en 2025 dalen. Desondanks is er sprake van netto groei van de omvang van de regeling.

Vrijstelling en heffingskorting groen beleggen box 3

Uit het jaarverslag van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat het aantal particuliere groene spaarders en beleggers en het vermogen dat zij inleggen (sterk) is toegenomen de laatste jaren. Hierdoor stijgt het budgettaire belang van zowel de vrijstelling als de heffingskorting voor groen beleggen in box 3 sterk over de periode 2020 tot en met 2025.

Tabel 10.4.1 Overzicht opvallende fiscale regelingen met sterke endogene groei (of krimp) t.o.v. 2020 (x € miljoen)1234
 

2025 MN2025

Mutatie '20 -'25

w.v. Beleid

w.v. Technische bijstellingen

w.v. Endogeen

Gemiddelde % endogene groei

Tonnageregeling winst uit zeescheepvaart

470

541

26

0

515

> 100%

MRB Korting voor nulemissievoertuigen

395

313

74

0

239

31,4%

Heffingskorting groen beleggen box 3

32

2

‒ 75

0

77

29,0%

EB Salderingsregeling

684

339

‒ 467

0

806

27,3%

Vrijstelling groen beleggen box 3

42

‒ 3

‒ 92

0

89

24,4%

Schenk- en erfbelasting Eenmalige vrijstelling kinderen

43

28

0

0

28

23,4%

Nettopensioen en nettolijfrente

25

16

3

0

13

19,6%

Landbouwvrijstelling in de winstsfeer

2.157

1.235

0

0

1.235

18,5%

MRB Kwarttarief en halftarief

321

171

0

0

171

16,4%

Heffingvrij vermogen/inkomen box 3

1.982

1.094

229

0

865

14,6%

Vrijstelling rechten op kapitaalsuitkering bij overlijden box 3

50

25

3

0

22

13,4%

Btw Kleineondernemersregeling

334

154

0

0

154

13,2%

Vrijstelling baggerspecie afvalstoffenbelasting

133

73

25

0

49

12,8%

Btw Verlaagd tarief Personenvervoer

704

311

0

0

311

12,3%

Kamerverhuurvrijstelling

17

7

‒ 1

0

8

11,9%

Laag vpb-tarief

3.032

617

‒ 1.208

0

1.825

11,9%

30%-regeling

1.465

365

‒ 442

0

807

11,6%

MRB Vrijstelling motorrijtuigen ouder dan 40 jaar

126

51

‒ 2

0

53

11,3%

Middelingsregeling

90

‒ 71

‒ 175

0

104

10,5%

Btw Verlaagd tarief culturele en recreatieve goederen en diensten

1.393

685

0

278

408

9,5%

Overige regelingen

154.175

30.725

4.662

2.560

23.504

3,5%

Alle regelingen

167.670

36.678

2.559

2.837

31.282

4,4%

1

[-] = regeling is in dat jaar niet van toepassing; [0] = budgettair belang van de regeling bedraagt in dat jaar afgerond nihil.

2

Bevat mogelijk afrondingsverschillen.

3

Indien 2020 geen raming heeft, is uitgegaan van startjaar bij berekening mutatie en endogeen.

4

Alleen regelingen zijn meegenomen die in 2025 een groter budgettair belang hebben dan 5 miljoen. Verder zijn alleen regelingenmeegenomen die tussen 2020-2025 een endogene groei hebben van 5 miljoen en hoger. De regelingen die gebudgeteerd zijn (WBSO, EIA, MIA, VAMIL) zijn geomitteerd.

10.5 Beleidsmaatregelen

Tabel 10.5.1 bevat een overzicht van nieuwe beleidsmaatregelen die specifiek betrekking hebben op fiscale regelingen. Voor een inhoudelijke uitleg van de maatregelen wordt verwezen naar de memorie van toelichting van het relevante wetsvoorstel. Het totale effect van beleidsmaatregelen, inclusief het effect van algemene tariefsaanpassingen, op het budgettaire belang van fiscale regelingen over 2020-2025 is terug te vinden in Tabel 10.4.1 en kan per regeling hier gevonden worden.

Tabel 10.5.1 Overzicht beleidsmaatregelen t.a.v. fiscale regelingen, lastenontwikkeling op transactiebasis in prijzen 2024 (x € miljoen)1
 

2024

2025

2026

2027

2028

structureel

Pakket Belastingplan 2025

      

Fiscale bedrijfsovergangsfaciliteiten 2025

‒ 1

‒ 3

‒ 22

‒ 21

‒ 21

‒ 14

Salderingsregeling

0

0

0

‒ 574

‒ 576

‒ 665

Fiscale regeling giftenaftrek beperken

0

‒ 43

‒ 49

‒ 55

‒ 61

‒ 61

Gerichte vrijstelling voor OV-abonnementen

0

0

0

0

0

0

Invoeren vrijstelling in box 3 voor bepaalde vermogensrechten in verband met het herstel van aardbevingsschade in Groningen en Noord-Drenthe

0

0

0

0

0

0

Bezwaar- en beroepsprocedure MIA & VAMIL verleggen

0

0

0

0

0

0

Vervoerskosten aftrek specifieke zorgkosten aanpassen

0

1

1

1

1

1

Aanpassen liquidatieverliesregeling

0

0

0

0

0

0

Aanpassen kavelruilvrijstelling overdrachtsbelasting

0

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

Btw tarief logies verhogen, exclusief kamperen

0

0

‒ 1110

‒ 1110

‒ 1110

‒ 1110

Btw tarief cultuur verhogen, exclusief bioscopen en dagrecreatie

0

0

‒ 1221

‒ 1221

‒ 1221

‒ 1221

Tarieftabel bpm voor plug-in hybride auto’s beëindigen

0

‒ 9

‒ 2

29

71

103

Tijdelijke mrb tariefkorting emissievrije auto’s invoeren

0

42

241

304

325

11

Tarieven energiebelasting 1e en 2e schijf aardgas verlagen

0

271

260

275

296

385

Belastingvermindering energiebelasting verhogen

0

0

0

0

0

0

Tarief energiebelasting waterstof verlagen

0

0

2

3

3

5

Tarief energiebelasting 4e en 5e schijf aardgas verhogen

0

0

‒ 2

‒ 3

‒ 3

‒ 5

Vrijstellingen duaal en non-energetisch verbruik kolen afschaffen

0

0

0

‒ 77

‒ 77

‒ 5

Definitie energiebedrijf & tarief aanpassen en aardgas vrijstelling invoeren CO2 heffing glastuinbouw

0

15

12

8

5

0

Verlengen verlaagde accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG

0

1474

0

0

0

0

Afschaffing inkoopfaciliteit dividendbelasting terugdraaien

0

800

800

800

800

800

Oplossing eenverdienders problematiek

0

0

0

0

98

0

Verlagen AHK met 335 euro per 2025

0

‒ 2796

‒ 2857

‒ 2909

‒ 2933

‒ 2933

Afbouwpunt AHK koppelen aan WML

0

1700

1758

1868

2036

2036

1

[+] = derving, het budgettaire belang van de regeling neemt toe; [–] = opbrengst, het budgettaire belang van de regeling neemt af. In tegenstelling tot het Belastingplan waarin een budgettair derving als een extra last opgenomen wordt hetgeen genoteerd wordt met een [-], worden hier extra budgettaire dervingen met een [+] weergegeven. Dit is gedaan voor de consistentie met Tabel 10.3.2 waarin budgettair belang positief genoteerd wordt.

Om een overzicht te hebben van de hoeveelheid regelingen die zijn afgeschaft en zijn geïntroduceerd is hieronder figuur 10.1 opgenomen die dit over de jaren heen uitzet. De rode staafjes zijn nieuwe fiscale regelingen die dat jaar zijn aangekondigd en kunnen dus ook na dat jaar pas in werkinggetreden zijn. De groene staafjes laten het aantal afgeschafte fiscale regelingen zien. De zwarte lijn laat zien hoeveel regelingen netto zijn toegevoegd of afgeschaft tot en met dat jaar sinds 2000.

Figuur 10.1 Overzicht nieuwe en afgeschafte fiscale regelingen sinds 2000

10.6 Evaluaties

Beleidsevaluaties vormen een belangrijk onderdeel bij de verantwoording van fiscale regelingen. Deze paragraaf besteedt aandacht aan (recent) uitgevoerde evaluaties en de evaluatie- en onderzoeksagenda voor de komende jaren. In paragraaf 10.6.1 staan we stil bij evaluaties die sinds de vorige Miljoenennota zijn uitgevoerd. Paragraaf 10.6.2 geeft een integraal overzicht van de evaluatieuitkomsten van fiscale regelingen. In paragraaf 10.6.3 wordt de evaluatieagenda voor de komende jaren gepresenteerd.

10.6.1 Recent uitgevoerde evaluaties en uitkomsten

In totaal zijn 7 evaluaties van fiscale regelingen afgerond sinds de Miljoenennota 2024. Sommige evaluaties beslaan meerdere fiscale regelingen. Hieronder worden de uitkomsten van de evaluaties of onderzoeken verder uiteengezet per onderwerp. Vanwege de demissionaire status van het vorige kabinet zijn kabinetsreacties beleidsarm verstuurd. Het huidige kabinet zal deze evaluatieuitkomsten bestuderen en met een inhoudelijke beleidsreactie komen.

Fiscale ondernemerschapsregelingen

Afgelopen half jaar is er een evaluatie geweest van de fiscale ondernemerschapsregelingen. Het gaat hierbij om: de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek, de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid, de willekeurige afschrijving starters, de MKB-winstvrijstelling, de tbs-vrijstelling, de stakingsaftrek en de meewerkaftrek. De evaluatie is uitgevoerd door onderzoeksbureaus Stichting Economisch Onderzoek (SEO) en Dialogic in opdracht van het ministerie van Financiën en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Uit de evaluatie blijkt dat de fiscale ondernemerschapsregelingen (zeer) beperkt doeltreffend zijn in relatie tot het overkoepelende doel van de regelingen: het realiseren van maatschappelijke spill-overs via het stimuleren van ondernemerschap

Het is lastig gebleken om harde conclusies te trekken over de doelmatigheid van de regelingen. Wel wordt geconcludeerd dat het budgettair beslag van de meeste regelingen relatief groot is in relatie tot de beperkte doeltreffendheid. Daarnaast zorgt een deel van de regelingen voor negatieve neveneffecten, zoals verstoren van arbeidsmarktkeuzes en hogere socialezekerheidskosten.

Reisaftrek OV

Afgelopen jaar is er een evaluatie geweest van de reisaftrek OV. Er is gekeken naar het gebruik van de regeling en de uitvoering en handhaving bij de Belastingdienst. De evaluatie is uitgevoerd door DGFZ en de Belastingdienst in afstemming met het ministerie van IenW.

Uit de evaluatie blijkt dat de regeling beperkt is in gebruik en omvang en daarnaast voor gebruikers een klein financieel voordeel biedt. De regeling is derhalve beoordeeld als waarschijnlijk niet doeltreffend en waarschijnlijk niet doelmatig. Ook een aantal vragen uit het toetsingskader zijn negatief beantwoord.

Landbouwvrijstelling

Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau SEO. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van interviews en data analyse. Voor de data analyse is gebruik gemaakt van microdata van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over landbouwstructuurgegevens en aangifte inkomstenbelastinggegevens voor de periode 2010-2021.

Het onderzoeksbureau schrijft op basis van dit rapport dat de regeling doeltreffend noch doelmatig is en dat de regeling ook niet gerechtvaardigd kan worden uit het realiseren van (eventuele wenselijke) neveneffecten. Het bureau concludeert dat afschaffing met overgangsrecht de logische en uitvoerbare beleidsoptie is.

Heffingskortingen en tariefstructuur box 1

De onderzoekers hebben de heffingskortingen geëvalueerd op basis van literatuuronderzoek en econometrische data-analyse. Daarnaast hebben zij ook twee uitgebreide vragenlijsten laten invullen door een representatief panel van ruim 2.000 personen (het LISS-panel). In de enquêtes zijn onder andere de kennis en het begrip van de heffingskortingen getoetst en is gevraagd naar de motivaties en mogelijkheden van mensen om (meer of minder) te gaan werken.

De doeltreffendheid van het doel (gerichte) inkomensondersteuning wordt verminderd doordat veel mensen al geen belasting betalen. Het recht op heffingskortingen is dan hoger dan het bedrag dat diegene (zonder de kortingen) aan belasting zou moeten betalen. Voor zover mensen zich wel door financiële prikkels laten leiden, concluderen de onderzoekers dat de arbeidskorting en de IACK minder bijdragen aan het arbeidsaanbod dan dat het geval zou zijn wanneer belastingplichtigen de kortingen zouden kennen en begrijpen. Volgens de onderzoekers heeft dit een negatieve impact op de doelmatigheid van deze regelingen. Ook is de grens van doelmatig beleid bereikt voor de heffingskortingen omdat verdere verhogingen niet meer bij de lage inkomens terecht komen.

Innovatiebox

De innovatiebox is door SEO en Dialogic geëvalueerd over de periode 2010- 2019. De onderzoekers concluderen dat de regeling grotendeels doeltreffend is in het bijdragen aan een goed vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven. Met betrekking tot de doelstelling om innovatieve activiteiten te stimuleren concluderen de onderzoekers dat de innovatiebox beperkt doeltreffend is, gemeten aan de hand van S&O-uitgaven. De berekende ‘bang-for-the-buck’- maatstaf (BFTB) komt overeen met de bevindingen van de vorige evaluatie. Eén euro extra belastingvoordeel uit hoofde van de innovatiebox verhoogt S&O-uitgaven met circa 28 eurocent.

De onderzoekers concluderen dat de regeling, ten aanzien van de doelstelling om gericht innovatieve activiteiten te stimuleren, niet doelmatig is. Dit houdt verband met het feit dat de BFTB lager is dan 1, het niveau waarbij een euro net zoveel additionele investeringen oplevert als het kost aan budgettair beslag. Wat deze conclusie versterkt is dat er effectievere manieren zijn om innovatie te stimuleren, zoals de WBSO, die een hogere BFTB kent.

30%-regeling en ETK-regeling

In opdracht van het ministerie van Financiën evalueerde onderzoeksbureau SEO de extraterritoriale kostenregeling (ETK-regeling), de 30%-regeling en de regeling partiële buitenlandse belastingplicht. Daarbij concluderen de onderzoekers dat de 30%-regeling doeltreffend en deels doelmatig is. Verder levert de 30%-regeling een bijdrage aan het vestigingsklimaat en leidt de voorgenomen versobering naar verwachting 10-15% lagere instroom aan kennismigranten en verslechterd dit het vestigingsklimaat.

Verder concluderen de onderzoekers dat de ETK-regeling deels doeltreffend en beperkt doelmatig is. Een concstant forfait sluit volgens hen beter aan bij de kostenontwikkeling van extraterritoriale kosten en heeft bovendien lagere uitvoerignskosten. De partiële buitenlandse belastingplicht is daarnaast niet doeltreffend en niet doelmatig.

Giftenaftrek

In opdracht van het ministerie van Financiën evalueerde onderzoeksbureau Stichting Economisch Onderzoek (SEO) in 2023 de giftenaftrek voor de periode 2016-2021. SEO concludeert dat de giftenaftrek doeltreffend maar niet doelmatig is.

Uit een gedragsexperiment blijkt dat de giftenaftrek van 37 procent (huidige vormgeving) tot 9,6 procent hogere giften dan in de situatie zonder stimulans. Het gedragseffect is het sterkst bij grote gevers. Hierdoor is de giftenaftrek doeltreffend te noemen. Echter, een deel van de budgettaire kosten komt ten gunste van de gever in plaats van de begiftigde. Ook is de giftenaftrek slecht uitvoerbaar voor de Belastingdienst en verder is het niet-gebruik van de giftenaftrek hoog doordat onder andere gevers niet bekend zijn met de regeling. Hierdoor is de giftenaftrek niet doelmatig te noemen. 

10.6.2 Overzicht uitgevoerde evaluaties en uitkomsten

Bij evaluaties van fiscale regelingen dient het Toetsingskader Fiscale Regelingen te worden doorlopen en is de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek 2022 (RPE 2022) van toepassing. Dit betekent onder meer dat de instrumentkeuze voor een fiscale regeling opnieuw tegen het licht moet worden gehouden, en dat de doeltreffendheid en doelmatigheid ervan moeten worden onderzocht. In figuur 10.2 wordt een totaalbeeld geschetst van de evaluatieuitkomsten met betrekking tot de doeltreffend- en doelmatigheid van geëvalueerde fiscale regelingen.

Figuur 10.2 Overzicht evaluatieuitkomsten fiscale regelingen

Overzicht evaluatieuitkomsten fiscale regelingen

In tabel 10.6.1 worden verder de uitkomsten van evaluaties uitgevoerd in de periode 2020-2025 gepresenteerd. Voor uitkomsten van evaluaties die zijn uitgevoerd voor 2020 wordt verwezen naar het rapport Evaluatiedoorlichting fiscale regelingen. Per evaluatie wordt gerapporteerd over de doeltreffendheid, de doelmatigheid, en de noodzaak voor overheidsingrijpen (TFR). U kunt een verwijzing naar de integrale evaluatie in bijlage 11 vinden. Daarnaast kunt u deze ook hier vinden. In het Ambtelijk rapport Aanpak fiscale regelingen is daarnaast ook voor een groot deel van de regelingen gekeken naar de doenlijkheid en de complexiteit voor de uitvoering ervan.

Zoals opgenomen in het de budgettaire bijlage van het Hoofdlijnenakkoord blijft het uitgangspunt dat negatief geëvalueerde regelingen worden aangepast of afgeschaft. Daarom wordt in onderstaande tabel eveneens aangegeven of de evaluatie heeft geleid tot een aanpassing, afschaffing (al dan niet op termijn), of ongewijzigde voortzetting.

Tabel 10.6.1 Overzicht uitkomsten uitgevoerde evaluaties van fiscale regelingen 2020-20251

Jaar

Evaluatie

Onderbouwing overheidsingrijpen

Doeltreffend

Doelmatig

Beleidsopvolging

2020

ASB Vrijstelling zeeschepen

Ja

Ja

Ja

Ongewijzigd

 

ASB Vrijstelling transportverzekeringen

Ja

Onzeker

Onzeker

Ongewijzigd

 

ASB Vrijstelling exportkredietverzekeringen

Ja

Ja

Ja

Ongewijzigd

 

Vrijstelling groen beleggen box 3

Ja

Ja

Ja

Aangepast

 

Heffingskorting groen beleggen box 3

Ja

Ja

Ja

Aangepast

 

Vermindering verhuurderheffing

Niet onderzocht

Ja

Grotendeels

Afgeschaft

 

Nettopensioen en nettolijfrente

Niet onderzocht

Ja

Onzeker

Ongewijzigd

2021

Energiebelasting teruggaaf kerken & nonprofit

Discutabel

Onzeker

Onzeker

Ongewijzigd

 

Energiebelasting teruggaaf intensieve industrie

Niet onderzocht

Beperkt

Ja

Afgeschaft

 

Energiebelasting vrijstellingen intensieve industrie

Discutabel

Onzeker

Nee

Ongewijzigd

 

Energiebelasting stadsverwarmingsregeling

Ja

Ja

Ja

Ongewijzigd

 

Energiebelasting inputvrijstelling energiebelasting voor elektriciteitsopwekking

Ja

Ja

Nee

Aangepast

 

Energiebelasting verlaagd tarief glastuinbouw

Discutabel

Ja

Onzeker

Afbouw

 

Energiebelasting belastingvermindering

Discutabel

Ja

Nee

Ongewijzigd

 

Schenkingsvrijstelling eigenwoning

Nee

Niet of beperkt

Nee

Afgeschaft

2022

Schenk- en erfbelasting Bedrijfsopvolgingsfaciliteit

Discutabel

Ja

Nee

Aangepast

 

Doorschuifregelingen inkomen uit aanmerkelijk belang box 2

Discutabel

Ja

Geen uitspraak

Aangepast

 

Doorschuiving stakingswinst

Discutabel

Ja

Geen uitspraak

Ongewijzigd

 

MRB Vrijstelling taxi's en openbaar vervoer

Discutabel

Waarschijnlijk beperkt

Nee

Afgeschaft

 

BPM Teruggaaf en MRB Vrijstelling diverse voertuigen

Discutabel

Beperkt

Geen uitspraak

Afschaffing teruggave geldtransport, ongewijzigd voor overige

 

BPM Vrijstelling bestelauto ondernemers

Nee

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Afgeschaft

 

MRB Verlaagd tarief bestelauto ondernemers

Nee

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Ongewijzigd

 

MRB Verlaagd tarief bestelauto gehandicapten

Ja

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Ongewijzigd

 

MRB Vrijstelling motorrijtuigen ouder dan 40 jaar

Discutabel

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Aanpassing

 

MRB Overgangsregeling motorrijtuigen vanaf bouwjaar 1988

Nee

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Aanpassing

 

MRB Kwarttarieven

Nee

Onzeker

Nee

Afschaffing / aanpassing

 

Tonnageregeling winst uit zeescheepvaart

Ja

Ja

Onzeker

Ongewijzigd

 

Afdrachtvermindering zeevaart

Ja

Ja

Onzeker

Ongewijzigd

 

Willekeurige afschrijving zeeschepen

Ja

Nee

Nee

Ongewijzigd

 

Verlaagd gebruikelijk loon dga's startups

Nee

Nee

Nee

Afgeschaft

 

Aftrek specifieke zorgkosten

Ja

Deels

Beperkt

Vervolgonderzoek

2023

Verlaagde btw-tarief voedingsmiddelen en water

Discutabel

Ja

Nee

Reactie volgt

 

Verlaagde btw-tarief geneesmiddelen en hulpmiddelen

Ja

Onzeker

Nee

Reactie volgt

 

Verlaagde btw-tarief culturele goederen en diensten

Ja

Onzeker

Onzeker

Afgeschaft m.u.v. toegang tot dagrecreatie

 

Verlaagde btw-tarief arbeidsintensieve diensten

Discutabel

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Verlaagde btw-tarief personenvervoer

Ja

Onzeker

Nee

Reactie volgt

 

Verlaagde btw-tarief Sierteelt

Nee

Ja

Nee

Reactie volgt

 

Verlaagde btw-tarief Logiesverstrekking

Nee

Ja

Nee

Afgeschaft m.u.v. kampeerterreinen

 

Verlaagde btw-tarief agrarische goederen

Nee

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Afgeschaft

 

Energie-investeringsaftrek (EIA)

Ja

Onzeker

Onzeker

Aanpassing en vervolgonderzoek

 

Millieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil

Ja

Ja

Ja

Vervolgonderzoek

 

Onbelaste reiskostenvergoeding

Niet onderzocht

Ja

Grotendeels

Ongewijzigd

 

Tusseneveluatie fiscale regelingen voor emissieloze voertuigen

Ja

Geen uitspraak

Geen uitspraak

Ongewijzigd

 

Innovatiebox

Ja

Ja (vest.klimaat)Beperkt (R&D)

Deels (vest.klimaat)Nee (R&D)

Reactie volgt

2024

Landbouwvrijstelling

Nee

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Reisaftrek OV

Ja

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Algemene heffingskorting

Ja

Ja

Onzeker

Reactie volgt

 

Arbeidskorting

Ja

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK)

Ja

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Ouderenkorting

Ja

Onzeker

Ja

Reactie volgt

 

Alleenstaande ouderenkorting

Ja

Onzeker

Ja

Reactie volgt

 

Jonggehandicaptenkorting

Ja

Ja

Ja

Reactie volgt

 

30%-regeling

Ja

Ja

Onzeker

Reactie volgt

 

ETK-regeling

Ja

Onzeker

Onzeker

Reactie volgt

 

Keuzeregeling partiële buitenlandse belastingplicht

Ja

Nee

Nee

Afgeschaft

 

Meewerkaftrek

Nee

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Stakingsaftrek

Nee

Nee

Nee

Reactie volgt

 

Zelfstandigenaftrek

Discutabel

Nee

Onzeker

Reactie volgt

 

Startersaftrek en startersaftrek voor arbeidsongeschikten

Discutabel

Nee

Onzeker

Reactie volgt

 

Willekeurige afschrijving starters

Discutabel

Nee

Onzeker

Reactie volgt

1

'Reactie volgt' in de kolom beleidsopvolging geeft aan dat voor de evaluatie van deze regeling nog geen inhoudelijke kabinetsreactie aan de Staten-Generaal is verstuurd.

10.6.3 Geplande evaluaties 2024-2028

In tabel 10.6.2 wordt een overzicht gegeven van de evaluaties en andere onderzoeken van fiscale regelingen die gepland staan voor de periode 2024-2028. Deze programmering is erop gericht om met een gerichte inzet van de beschikbare capaciteit relevante evaluaties af te leveren die voorzien in de informatiebehoefte van de Staten-Generaal.

De evaluaties van fiscale regelingen zijn ook onderdeel van de Strategische Evaluatieagenda (SEA). De evaluatie van een fiscale regeling is daarom in de begroting van een beleidsverantwoordelijke ministerie terug te vinden. Voor evaluaties van fiscale regelingen zijn altijd het Ministerie van Financiën, vanuit haar verantwoordelijkheid voor het belastingstelsel, en het betreffende vakdepartement, vanuit haar verantwoordelijkheid voor de beleidsdoelen, samen betrokken.

Tabel 10.6.2 Overzicht geplande evaluaties en onderzoeken m.b.t. fiscale regelingen 2024-2028

Jaar

Evaluatie

Ministerie

2024

Evaluatie differentiatie overdrachtsbelasting

FIN, BZK

 

Quickscan natuurschoonwet

FIN, LNV

 

Quickscan onderhoudsverplichtingen aftrek en belaste alimentatie

FIN

 

Quickscan vrijstelling uitkering wegens 25- of 40-jarig dienstverband

FIN

 

Evaluatie schenkingsvrijstelling voor kinderen en dure studies

FIN

 

Evaluatie laag vpb-tarief

FIN, EZ

2025

Evaluatie WBSO

FIN, EZ

 

Evaluatie btw-vrijstellingen

FIN, OCW

 

Onderzoek verbeteringen energie-investeringsaftrek (EIA) en millieu-investeringsaftrek (MIA)

FIN, EZ, KGG, I&W

 

Onderzoek jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting kinderen

FIN

 

Onderzoek toekomstbestendigheid eigenwoningregeling

FIN, BZK

 

Evaluatie werkkostenregeling

FIN, EZ, I&W

 

Evaluatie vrijstelling kunstvoorwerpen box 3

FIN, OCW

 

Evaluatie fiscale vrijstellingen bos en natuur

FIN, LNV

 

Monitoring wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteit 2024

FIN, EZ

 

Monitoring fiscale regeling aandelenoptierechten

FIN

 

Evaluatie accijns verlaagd tarief kleine brouwerijen

FIN

2026

Evaluatie kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

FIN, EZ

 

Evaluatie fiscale behandeling ANBI's

FIN

 

Evaluatie herinvesteringsreserve (HIR)

FIN, OCW

 

Evaluatie kleineondernemersregeling (KOR)

FIN, EZ

 

Evaluatie verbruiksbelasting

FIN, VWS

 

Monitoring opbrengsten afschaffen inputvrijstelling EB voor elektriciteitsopwekking

FIN, EZ

 

Monitoring verhoging btw-tarief cultuur en logies

FIN, OCW

 

Evaluatie kansspelbelasting

FIN, J&V

2027

Evaluatie eigenwoningregeling

FIN, BZK

 

Evaluatie regeling groenprojecten

FIN, I&W, BZK

 

Evaluatie fiscale behandeling stichtingen en verenigingen

FIN, EZ

 

Tussentijdse evaluatie fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouwsector

FIN

 

Evaluatie energiebelasting

FIN, EZ, LNV, BZK

 

Evaluatie vrijstellingen OVB in de ondernemingssfeer en vrijstellingen van technische aard

FIN, EZ

 

Monitoring verhoging btw-tarief cultuur en logies

FIN, OCW

 

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding

FIN, I&W

2028

Evaluatie zeevaartregelingen

FIN, I&W

 

Monitoring maatregelen giftenaftrek en geven uit vennootschap

FIN

 

Evaluatie fiscale regelingen autobelastingen

FIN, I&W, EZ, VWS

 

Evaluatie assurantiebelasting

FIN, I&W

 

Evaluatie verhoging btw-tarief cultuur en logies

FIN, OCW

 

Evaluatie milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil

FIN, I&W, BZK

 

Evaluatie energie-investeringsaftrek (EIA)

FIN, EZ, BZK

 

Tussenevaluatie fiscale stimuleringsmaatregelen EV's

FIN, I&W

8

Er zijn ook enkele regelingen opgenomen die de belastingopbrengst verhogen, als deze de keerzijde zijn van een belastingverminderende regeling. Bijvoorbeeld op het gebied van pensioenen wordt zowel de niet-belaste premie als de belaste uitkering gekwantificeerd, om een compleet beeld van de fiscale regelingen op dit gebied te geven.

9

Dit komt doordat het budgettaire belang van meerdere regelingen dus de situatie met en zonder die meerdere regelingen zou zijn. Als de belastingsoort progressief (degressief) is dan zal in de situatie zonder de meerdere regelingen een groter deel in hogere schijven valt ten opzichte van de situatie waar we per regeling de situatie met en zonder vergelijken (in dat geval valt de budgettaire derving in lagere schijven). Het optellen van bijvoorbeeld het budgettaire belang van alle regelingen in de inkomstenbelasting zoals gedaan wordt in tabel 10.3.1 geeft daarom een ondergrens van het budgettaire belang van deze regelingen.

Licence