In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | ||||||
Intensiveringen | 523 | 3.688 | 2.915 | 2.756 | 3.017 | |
Overboeking Aanvullende Post naar Klimaatfondsbegroting | 523 | 3.688 | 2.665 | 2.406 | 2.517 | |
69. Kerncentrales | 250 | 350 | 500 | |||
Kasschuiven | 256 | ‒ 929 | ‒ 581 | ‒ 6 | ‒ 481 | |
Kasschuif perceel kernenergie | ‒ 767 | ‒ 767 | ‒ 390 | ‒ 393 | ||
Kasschuiven waterstof en invulling HLA-ombuiging waterstof | 256 | ‒ 162 | 186 | 384 | ‒ 88 | |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 38 | ‒ 38 | ‒ 33 | ‒ 38 | ‒ 48 | |
Terugboeking uitvoeringskosten emmisielabels | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Toevoeging middelen Noodfonds | 25 | |||||
Overige overboekingen met andere begrotingen | ‒ 39 | ‒ 39 | ‒ 59 | ‒ 39 | ‒ 48 | |
Niet-plafondrelevant | 17 | 61 | 139 | 224 | ||
Uitgavenreeks CO2-heffing | 17 | 61 | 139 | 224 | ||
Stand Miljoenennota | 758 | 2.783 | 2.440 | 2.936 | 2.488 |
Uitgaven
Intensiveringen
Overboeking Aanvullende Post naar Klimaatfondsbegroting
De middelen van het Klimaatfonds stonden op de Aanvullende Post in afwachting van parlementaire goedkeuring van de instellingswet van het Klimaatfonds. De instellingswet is aangenomen door de Eerste Kamer in april 2024. Daarom worden de middelen nu overgeheveld naar de Klimaatfondsbegroting.
69. Kerncentrales
Dit betreft de intensivering uit het Hoofdlijnenakkoord voor de bouw van 2 naar 4 kerncentrales. Dit is toegevoegd aan het perceel kernenergie bij het Klimaatfonds.
Kasschuiven
Kasschuif perceel kernenergie
Op het perceel kernenergie is een kasschuif verwerkt om de beschikbare middelen meer in lijn te brengen met de verwachte uitgaven voor de bouw van de eerste twee extra kerncentrales in Nederland. Hierdoor vindt een grote schuif naar achteren plaats. De middelen worden grotendeels in een gelijkmatig ritme gezet tussen 2028 en 2035.
Kasschuiven waterstof en invulling HLA-ombuiging waterstof
Er zijn diverse kasschuiven verwerkt op het budget voor klimaatbeleid m.b.t. waterstof. Per saldo wordt er budget geschoven naar latere jaren. Dit is op basis van de meest recente ramingen m.b.t. de uitbetalingen van reeds aangegane verplichtingen en op basis van de planning van toekomstige openstellingen. Daarnaast is de HLA-ombuiging waterstof en batterijen verder ingevuld en verwerkt op de begrotingen van Klimaat en Groene Groei, Infrastructuur en Waterstaat en het Klimaatfonds. De totale HLA-besparing is 1,2 miljard euro.
Overboekingen met andere begrotingen
Terugboeking uitvoeringskosten emmisielabels
Uit het Klimaatfonds zijn met het Meerjarenprogramma (MJP) 2024 middelen naar de begroting van IenW overgeheveld voor de handhavings- en uitvoeringskosten van emissielabels. IenW gaat dit project niet meer uitvoeren. Daarom worden de middelen teruggeboekt naar het Klimaatfonds.
Toevoeging middelen Noodfonds
De middelen die bestemd waren voor het Noodfonds Bedrijven zijn toegevoegd aan de Klimaatfondsbegroting ten behoeve van de Maatwerkafspraken onder het perceel Verduurzaming Industrie. Dit is eerst overgeheveld naar de begroting van Klimaat en Groene Groei en daarna overgeheveld naar het Klimaatfonds.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Er is besloten een aantal extra overhevelingen uit het Klimaatfonds naar de begrotingen van KGG en IenW te verwerken. Het gaat om extra middelen voor kernenergie, zodat per 2025 kan worden gestart met de opgave uit het Hoofdlijnenakkoord, middelen voor een intensivering in de Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+), en middelen voor de verduurzaming van de binnenvaart.
Niet-plafondrelevant
Uitgavenreeks CO2-heffing
In het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken dat een eventuele opbrengst van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede komt aan verduurzaming van bedrijven. Omdat er tot nu toe geen opbrengst was verondersteld is dit niet eerder budgettair verwerkt. Er worden nu wel opbrengst uit de CO2-heffing verwacht. Deze (ex ante) verwachte opbrengst wordt eenmalig toegevoegd aan het Klimaatfonds. De uitgavenruimte in het Klimaatfonds wordt hierna niet aangepast naar aanleiding van de daadwerkelijk gerealiseerde opbrengst uit de CO2-heffing. Indien gedurende de kabinetsperiode een beleidsmatige wijziging van de CO2-heffing leidt tot een lastenrelevante derving of opbrengst, dan wordt de uitgavenreeks hierop aangepast.