In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 77.737 | 82.286 | 87.272 | 92.307 | 96.748 | 101.834 |
Meevallers | ‒ 2 | ‒ 3 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 3 |
Meevallers | ‒ 2 | ‒ 3 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 3 |
Tegenvallers | 419 | 311 | 288 | 273 | 359 | 460 |
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen | 186 | 75 | 72 | 94 | 161 | 252 |
Ziektewet | 110 | 112 | 101 | 103 | 110 | 114 |
Compensatie transitievergoeding langdurige arbeidsongeschiktheid | 85 | 83 | 74 | 25 | 25 | 25 |
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering | 38 | 17 | 17 | 17 | 18 | 24 |
Uitvoeringskosten UWV | 24 | 25 | 34 | 45 | 46 | |
Intensiveringen | 2 | 5 | 8 | 8 | 8 | |
2. Bevriezen afbouw dubbele heffingskorting in de bijstand | 2 | 5 | 8 | 8 | 8 | |
Ombuigingen | ‒ 2 | ‒ 5 | ‒ 53 | ‒ 760 | ‒ 766 | ‒ 788 |
49. WW-maatregel (Poortwachter/Duurverkorting naar 18 maanden) | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | |||
50. Compensatie transitievergoeding beperken tot kleine werkgevers | ‒ 58 | ‒ 353 | ‒ 355 | ‒ 360 | ||
51. Afschaffen tegemoetkoming arbeidsongeschikten | ‒ 207 | ‒ 211 | ‒ 213 | |||
Overige ombuigingen | ‒ 2 | ‒ 5 | 5 | ‒ 15 | ||
Kasschuiven | ‒ 50 | 50 | ||||
Kasschuiven loonloze tijdvakken | ‒ 46 | 46 | ||||
Overige kasschuiven | ‒ 4 | 4 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | 1 | 8 | 8 | 8 | 11 | 11 |
Overboekingen met andere begrotingen | 1 | 8 | 8 | 8 | 11 | 11 |
Technisch | ‒ 254 | 458 | 587 | 731 | 991 | 1.250 |
Werkloosheidswet | 126 | 128 | 76 | 34 | 32 | 37 |
28. Terugdraaien verhoging wettelijk minimumloon (nominaal effect) | ‒ 25 | ‒ 67 | ‒ 91 | ‒ 116 | ‒ 138 | ‒ 163 |
Plafondcorrectie Ziektewet | ‒ 26 | ‒ 36 | ‒ 33 | ‒ 28 | ‒ 25 | ‒ 23 |
28. Terugdraaien verhoging wettelijk minimumloon | ‒ 330 | ‒ 577 | ‒ 576 | ‒ 581 | ‒ 579 | ‒ 585 |
Nominale ontwikkeling | 1.010 | 1.211 | 1.422 | 1.701 | 1.983 | |
Overig technisch | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Miljoenennota | 77.849 | 83.108 | 88.106 | 92.565 | 97.348 | 102.772 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 200 | 243 | 279 | 303 | 334 | 346 |
Technisch | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Nominale ontwikkeling | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Overig technisch | 5 | |||||
Stand Miljoenennota | 205 | 245 | 282 | 306 | 337 | 349 |
Uitgaven
Meevallers
Overige meevallers
Deze post betreft een meevaller van circa 3 miljoen euro in 2029 op de uitgaven aan de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ).
Tegenvallers
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
De doorstroom van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen WGA (gedeeltelijk arbeidsongeschikt) naar de IVA (volledig arbeidsongeschikt) is lager dan verwacht. Dit leidt tot minder uitkeringsjaren in de IVA. De gemiddelde jaaruitkering in zowel de WGA als de IVA is hoger dan verwacht. Per saldo leidt dit tot hogere WIA-uitgaven.
Ziektewet
Op basis van de juninota van UWV en de cMEV-raming van het CPB zijn de uitgaven aan de Ziektewet (ZW) opwaarts bijgesteld voor 2024 tot en met 2029. De voornaamste oorzaak is een forse toename in de instroom van het aantal eindedienstverbanders en personen met een no-riskpolis in de Ziektewet. Dit zorgt voor een toename in de uitgaven aan de Ziektewet oplopend tot 114 miljoen euro in 2029.
Compensatie transitievergoeding langdurige arbeidsongeschiktheid
Op basis van de Juninota van het UWV wordt de raming naar boven bijgesteld (aflopend van een bijstelling van 85 miljoen euro in 2024 tot 25 miljoen euro in 2029). Het aantal werknemers dat twee jaar ziek is valt namelijk hoger uit dan eerder geraamd. De maatregel uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA) om de CRTV-LAO beperken tot kleine werkgevers (tot 25 werknemers) zorgt er verder voor dat de regeling een stuk kleiner wordt, hierdoor neemt de ramingsbijstelling ook af tot de HLA-maatregel volledig is ingegroeid.
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
De WAO-uitgaven worden op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV opwaarts bijgesteld. De gemiddelde uitkeringshoogte is hoger dan verwacht.
Uitvoeringskosten UWV
De uitvoeringkosten van het UWV komen hoger uit dan eerder geraamd (oplopend 46 miljoen euro in 2029). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de raming van het aantal WIA-aanvragen opwaarts is bijgesteld. Dit zorgt voor hogere uitvoeringskosten bij het UWV.
Intensiveringen
2. Bevriezen afbouw dubbele heffingskorting in de bijstand
Met deze maatregel uit het Hoofdlijnenakkoord wordt de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting (AHK) in de berekening van het netto- referentieminimumloon van de bijstand in de jaren 2025 tot en met 2027 bevroren. Hierdoor is de dubbele AHK in deze berekening drie jaar later (in 2039) volledig afgebouwd tot één en treden er tot die tijd meerkosten op. Deze maatregel zorgt tijdelijk voor een verhoging van de bijstand en andere gerelateerde uitkeringen ten opzichte van het basispad.
Ombuigingen
49. WW-maatregel (Poortwachter/Duurverkorting naar 18 maanden)
Het Hoofdlijnenakkoord bevat het voornemen de werkloosheidswet (WW) te hervormen. De hervorming kan bestaan uit het verlengen van de opzegtermijn arbeidscontracten in combinatie met een poortwachterstoets WW bij het UWV en/of een verkorting van de WW-duur tot 18 maanden. De precieze uitwerking van deze maatregel is onderdeel van de uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord.
50. Compensatie transitievergoeding beperken tot kleine werkgevers
Het Rijk compenseert alle werkgevers die een transitievergoeding betalen aan werknemers als een werknemer twee jaar loondoorbetaling bij ziekte heeft ontvangen. In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de compensatie voor werkgevers met deze maatregel wordt beperkt tot alleen kleine werkgevers (minder dan 25 werknemers). Werkgevers met 25 of meer werknemers worden niet meer gecompenseerd. Deze maatregel gaat in per 2027.
51. Afschaffen tegemoetkoming arbeidsongeschikten
Arbeidsongeschikten ontvangen jaarlijks een tegemoetkoming (217 euro netto in 2024) voor extra kosten als gevolg van hun ziekte of handicap. In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat deze tegemoetkoming per 2027 wordt afgeschaft. De maatregel geldt voor zowel huidige ontvangers als nieuwe aanvragers. Deze tegemoetkoming wordt afgeschaft omdat het eigen risico voor zorgkosten uit het basispakket wordt verlaagd.
Kasschuiven
Kasschuiven loonloze tijdvakken
De herstelactie door het UWV naar aanleiding van de maatregel ‘loonloze tijdvakken’ kan niet in 2024 uitgevoerd worden vanwege prioritering bij het UWV. Omdat het een herstelactie betreft zullen de uitgaven wel moeten plaatsvinden, maar pas in 2025. De herstelactie betreft het aanpassen van de WIA-daglonen voor mensen met een loonloos tijdvak vanwege een WW-uitkering in de WIA-referteperiode. De totale som aan kasschuiven betreft een boeking op de Toeslagenwet en boekingen aan de IVA, WGA, en uitvoeringskosten.
Overige kasschuiven
Deze post betreft een kasschuif van 4 miljoen euro in 2024 naar 2025 om het kasritme op artikel 11 Uitvoeringskosten te corrigeren na veranderingen in uitvoeringstoetsen.
Overboekingen met andere begrotingen
Onder deze post vallen diverse overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, waaronder een overboeking van hoofdstuk 15 naar hoofdstuk 40 voor structureel 8 miljoen euro aan middelen voor de Sociale Verzekeringsbank.
Technisch
Nominale ontwikkeling
De raming van de nominale ontwikkeling, oftewel de verwachte indexatie van de uitkeringsregelingen door loon- en prijsbijstelling, is geactualiseerd op basis van de recente economische raming van het CPB. De nominale ontwikkeling is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de Voorjaarsnota 2024.
28. Terugdraaien verhoging wettelijk minimumloon (nominaal effect)
Op 16 april heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor de minimum loonsverhoging van 1,2% per 1 juli 2024 conform amendement Van der Lee (36410-XV-7) verworpen. Hiermee blijft een voorziene stijging van de uitgaven aan regelingen die gekoppeld zijn aan het Wml uit. Door de neerwaartse bijstelling van de uitgaven van de uitkeringsregelingen wordt ook de nominale ontwikkeling neerwaarts bijgesteld. Deze mutaties vinden plaats op de nominaalartikelen van de uitkeringsregelingen gekoppeld aan het Wml, waarvan 163 miljoen euro in 2029 op begrotingshoofdstuk Sociale Verzekeringen.
28. Terugdraaien verhoging wettelijk minimumloon
Op 16 april heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor de minimum loonsverhoging van 1,2% per 1 juli 2024 conform amendement Van der Lee (36410-XV-7) verworpen. Hiermee blijft een voorziene stijging van de uitgaven aan regelingen die gekoppeld zijn aan het Wml uit. Dit zorgt voor een neerwaartse bijstelling van de uitgaven van de uitkeringsregelingen op de begrotingen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met in totaal 745 miljoen euro in 2029, waarvan 585 miljoen euro in 2029 op begrotings hoofdstuk Sociale Verzekeringen.
Plafondcorrectie Ziektewet
Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV zijn de uitgaven aan de Ziektewet eigenrisicodragers naar beneden bijgesteld. Per saldo nemen de uitgaven af omdat het aantal zieke uitzendkrachten afneemt. Het uitgavenplafond wordt hiervoor naar beneden bijgesteld.
Werkloosheidswet
Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV en de recente economische raming van het CPB zijn de uitgaven aan de Werkloosheidswet (WW) opwaarts bijgesteld. Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de WW-uitgaven in 2024 en toekomstige jaren naar boven bijgesteld vanwege een hoger dan verwachte instroom in de WW in 2024. De WW-uitgaven voor de komende jaren zijn daarentegen neerwaarts bijgesteld op basis van de recente economische raming van het CPB. Deze twee effecten samen leiden tot per saldo hogere uitgaven. Voor uitgaven aan de WW wordt het uitgavenplafond aangepast.
Overig technisch
Deze post betreft enkele boekingen om het bedrag op het nominale prijsartikel te corrigeren.
Ontvangsten
Technisch
Nominale ontwikkeling
De raming van de nominale ontwikkeling, oftewel de verwachte indexatie van de uitkeringsregelingen door loon- en prijsbijstelling, is geactualiseerd op basis van de recente economische raming van het CPB. De nominale ontwikkeling is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de Voorjaarsnota 2024.
Overig technisch
Deze post betreft een neerwaartse bijstelling van circa 5 miljoen euro van de ontvangsten van de WW op basis van de uitvoeringsinformatie. Voor ontvangsten van de WW wordt het uitgavenplafond aangepast.