VI Justitie en Veiligheid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Totaal uitgaven | 27.120 | 18.325 | 18.353 | 18.329 | 18.248 | 18.251 | |
Totaal ontvangsten | 1.584 | 1.650 | 1.751 | 1.781 | 1.806 | 1.837 | |
31 | Politie | ||||||
Uitgaven | 8.367 | 8.209 | 8.231 | 8.227 | 8.197 | 8.197 | |
Ontvangsten | 61 | 7 | 7 | 7 | 1 | 1 | |
32 | Rechtspleging en rechtsbijstand | ||||||
Uitgaven | 2.357 | 2.318 | 2.291 | 2.259 | 2.248 | 2.234 | |
Ontvangsten | 200 | 170 | 173 | 175 | 177 | 178 | |
33 | Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | ||||||
Uitgaven | 1.512 | 1.561 | 1.548 | 1.552 | 1.546 | 1.568 | |
Ontvangsten | 952 | 1.324 | 1.416 | 1.444 | 1.472 | 1.501 | |
34 | Straffen en beschermen | ||||||
Uitgaven | 4.226 | 4.264 | 4.333 | 4.410 | 4.458 | 4.478 | |
Ontvangsten | 233 | 140 | 146 | 147 | 148 | 149 | |
36 | Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid | ||||||
Uitgaven | 483 | 610 | 552 | 556 | 559 | 560 | |
Ontvangsten | 25 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
37 | Migratie | ||||||
Uitgaven | 9.428 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
38 | Inburgering | ||||||
Uitgaven | 483 | 480 | 341 | 293 | 278 | ||
Ontvangsten | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
91 | Apparaat kerndepartement | ||||||
Uitgaven | 705 | 611 | 578 | 542 | 505 | 491 | |
Ontvangsten | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | |
92 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 39 | 267 | 337 | 437 | 438 | 442 | |
Ontvangsten | |||||||
93 | Geheim | ||||||
Uitgaven | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Ontvangsten |
Algemeen
Het verschil in het budget tussen 2024 en 2025 op de begroting van Justitie en Veiligheid (JenV) komt grotendeels door de herverkaveling van het budget voor migratie naar de begroting van Asiel en Migratie. De hoogte van het verschil wordt gedempt door de toevoeging van programmabudget voor Inburgering vanaf de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de begroting van JenV. Tussen 2025 en 2029 blijft de begroting redelijk stabiel.
Toelichting per artikel
Artikel 31. Politie
De begrotingsstand voor politie kent een redelijk stabiel verloop. De fluctuaties bij de uitgaven worden veroorzaakt door personeel en het programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesystemen.
De ontvangsten zijn in 2024 voornamelijk hoger door een desaldering voor de niet bestede bijzondere bijdrage met betrekking tot ondermijning. Daarnaast wordt de fluctuatie in later jaren veroorzaakt door een bijstelling van de raming voor de te ontvangen vergoedingen medegebruik opstelpunten.
Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand
De begrotingsstand voor rechtspleging en rechtsbijstand is in eerdere jaren hoger vanwege een daling in de hoeveelheid verwachte toevoegingen rechtsbijstand. Dit is deels vanwege de door het kabinet voorziene beperking van de asielinstroom.
Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
De begrotingsstand voor veiligheid en criminaliteitsbestijding kent een stabiel verloop. De oploop van 2024 naar 2025 wordt veroorzaakt doordat vanaf 2025 structurele versterkingsmiddelen beschikbaar zijn voor de Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC). Het wordt daarnaast veroorzaakt door een kasschuif met betrekking tot het Beslag Informatie Systeem (BIS) bij het Openbaar Ministerie.
De ontvangsten op het Boete en Transactie-dossier lopen gedurende de meerjarenperiode op. Dit komt vooral door de verhoging van de (gemiddelde) boeteprijs zoals opgenomen in de Voorjaarsnota 2023.
Artikel 34. Straffen en beschermen
De oploop in de begrotingsstand voor straffen en beschermen wordt vooral veroorzaakt doordat het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), dat de capaciteitsbehoefte voor onder andere Dienst Justitele Inrichtingen (DJI) raamt, een stijging laat zien.
De ontvangsten zijn in 2024 hoger door de afrekening met DJI over 2023. Hierbij is 69 miljoen euro teruggestort naar de JenV-begroting.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
De oploop van 2024 naar 2025 wordt veroorzaakt door de oplopende reeks voor Bewaken en Beveiligen in de Voorjaarsnota 2022 en 2023. In totaal is hiervoor 212 miljoen euro structureel beschikbaar gesteld. De afloop van 2025 naar 2026 wordt veroorzaakt door de incidentele kosten voor de NAVO-top in 2025 en de taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord op de SPUK Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) vanaf 2026 van ciraca 28 miljoen euro.
De ontvangstenreeks laat een daling zien van 2024 naar 2025, voornamelijk vanwege een eenmalige terugstorting van COVID middelen vanuit veiligheidsregio's.
Artikel 37. Migratie
De middelen voor migratie zijn vanaf 2025 overgeheveld naar de begroting van Asiel en Migratie.
Artikel 38. Inburgering
Vanaf 2025 is het budget voor inburgering overgeheveld vanaf de begroting van Sociale Zaken en Werkgelenheid naar JenV. Het budget voor inburgering is in de jaren tot en met 2026 incidenteel hoger dan in andere jaren. Dit komt door de verhoogde asielinstroom. Deze asielinstroom werkt door naar latere jaren vanwege de meerjarige kosten van inburgeraars. De uitgaven op dit beleidsartikel nemen daarna af vanwege de verwachte afnemende asielinstroom. Dat is van invloed op de uitgaven voor voorinburgering, het leenstelsel en inburgeringsvoorzieningen bij gemeenten, net als op kleinere posten zoals uitvoeringskosten Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Artikel 91. Apparaatsuitgaven kerndepartement
De afloop van dit artikel wordt veroorzaakt door de taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord op apparaat van de Rijksoverheid. Voor JenV gaat dit om een bedrag dat oploopt naar 110 miljoen euro in 2029 en verder. Op dit artikel staan ook de apparaatsuitgaven voor Asiel en Migratie. De apparaatsuitgaven voor Inburgering staan bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op een later moment worden de gevolgen van de herkaveling voor apparaat verwerkt.
Artikel 92. Nog onverdeeld
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. De oploop van het budget op dit artikel wordt veroorzaakt door de oplopende reeks uit het hoofdlijnenakkoord voor investeringen in nationale veiligheid van 300 miljoen euro structureel in 2027 en JenV-deel voor goed bestuur in de rechtstaat van 50 miljoen euro structureel in 2027.
Artikel 93. Geheim
De uitgaven op artikel 93 zijn tussen 2024 en 2029 stabiel.