Tabel 1. Budgettair overzicht crisismaatregelen (in miljoenen euro)
Sinds het najaar van 2008 heeft het kabinet interventies gepleegd om het financiële stelsel gezond te houden en de rust te helpen herstellen in de financiële wereld. Onderstaande tabel geeft een actueel overzicht van de budgettaire gevolgen van deze interventies.
NJN 2012 (bedragen in € mln.) | 2008 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |||
1. ABN AMRO Group N.V. – ASR Verzekeringen N.V. – RFS Holdings B.V. (incl. Z-share en residual N-share) | 27 971 | 27 955 | 27 955 |
2. Overbruggingskrediet (voormalig) Fortis | 4 575 | 3 750 | 3 750 |
3. Aflossingen (voormalig) Fortis |
| – 825 | 0 |
4. Renteontvangsten overbruggingskredieten Fortis | – 1 374 | – 169 | – 152 |
5. Dividend ABN Amro Group N.V. | 0 | – 200 | – 50 |
6. Dividend ASR Verzekeringen N.V. | 0 | 0 | – 71 |
7. Dividend RFS Holdings B.V. | – 6 | 0 | 0 |
Capital Relief Instrument ABN-AMRO | |||
8. Garantieverlening (geëffectueerd) | 32 611 |
|
|
9. Afname voorwaardelijke verplichting | – 32 611 |
|
|
10. Premieontvangsten | – 193 | 0 | 0 |
Counter Indemnity ABN-AMRO | |||
11. Garantieverlening (geëffectueerd) | 950 | ||
12. Premieontvangsten | – 26 | – 26 | – 26 |
∆ Staatsschuld | 30 844 | – 1 236 | – 299 |
B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit (€ 20 mld.) | |||
13. Verstrekt kapitaal ING | 10 000 | ||
14. Verstrekt kapitaal Aegon | 3 000 | ||
15. Verstrekt kapitaal SNS Reaal | 750 | ||
16. Aflossing ING | – 5000 | – 2 000 | – 750 |
17. Aflossing Aegon | – 1500 | – 1 500 |
|
18. Aflossing SNS Reaal | – 185 | ||
19. Couponrente ING | – 684 | – 34 | |
20. Couponrente Aegon | – 177 | ||
21. Couponrente SNS Reaal | – 39 | ||
22. Repurchase fee ING | – 347 | – 1 000 | – 341 |
23. Repurchase fee Aegon | – 160 | – 750 |
|
24. Repurchase fee SNS Reaal | 0 | ||
∆ Staatsschuld | 5 659 | – 5 250 | – 1 125 |
C. Back-up faciliteit ING EUR/USD> | 1,34 | 1,29 | 1,27 |
25. Funding fee (rente + aflossing) | 8 248 | 3 242 | 2 590 |
26. Management fee | 106 | 39 | 33 |
27. Portefeuilleontvangsten (rente + aflossing) | – 7 877 | – 3 012 | – 2 377 |
28. Garantiefee | – 232 | – 85 | – 73 |
29. Additionele garantiefee | – 154 | – 128 | – 110 |
30. Additionele fee | – 91 | – 55 | – 48 |
31. Verhandelbaarheidsfee | – | – | – 15 |
32. Saldo Back-up faciliteit ( 25 t/m 31) | 0 | 0 | 0 |
33. Meerjarenverplichting aan ING | 13 084 | 10 264 | 8 063 |
34. Alt-A portefeuille | 16 376 | 13 934 | 11 691 |
∆ Staatsschuld = saldo Back-up faciliteit | 0 | 0 | 0 |
D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||
35. Garantieverlening (geëffectueerd) | 50 275 | ||
36. Afname voorwaardelijke verplichting | – 11 277 | – 5 823 | – 14 925 |
37. Stand openstaande garanties (cumulatief 35–36) | 38 998 | 33 175 | 18 250 |
38. Premieontvangsten (gesaldeerd) | – 523 | – 361 | – 230 |
39. Schade-uitkeringen | 0 | 0 | 0 |
∆ Staatsschuld (excl. nr. 35, 36 en 37) | – 523 | – 361 | – 230 |
E1. IJsland | |||
40. Uitkering DGS Icesave | 1 428 | ||
41. Uitvoeringskosten IJslandse DGS door DNB | 7 | ||
42. Vordering op IJsland | 1 329 | 919 | 736 |
tussenrekening «recovery topping up» | 33 | 21 | |
43. Opbouw rente op vordering | 51 | 42 | 27 |
Totale vordering (42 + reeks 43) | 1 380 | 1 012 | 769 |
44. Ontvangsten aflossing lening | 0 | – 443 | – 291 |
45. Renteontvangsten op lening | 0 | 0 | 0 |
E2. Griekenland | |||
46. Lening Griekenland | 1 248 | 1 946 | 5 |
47. Vordering op Griekenland | 1 248 | 3 194 | 3 199 |
48. Ontvangsten aflossing lening | 0 | 0 | 0 |
49. Premieontvangsten incl. servicefee | – 30 | – 115 | – 35 |
50. DNB (niet-relevante-winst) compensatie Griekenland | 0 | ||
51. Rentevergoeding Griekenland | 13 | ||
∆ Staatsschuld (excl. nr. 42, 43 en 47) | 2 653 | 1 388 | – 308 |
F. Europese instrumenten | |||
52. Garantieverlening NL-aandeel EU-begroting | 2 946 | – 120 | |
53. Garantieverlening NL-aandeel EFSF (hoofdsom en rente) | 25 872 | 71 910 | |
54. Garantieverlening NL-aandeel ESM | 35 445 | ||
55. Garantieverlening aan DNB i.v.m. ophoging middelen IMF | 13 610 | ||
56. Deelneming EFSF | 1 | 1 | |
57. Deelneming ESM | 1 829 | ||
∆ Staatsschuld (56 en 57) | 1 | 1 | 1 829 |
G. Overige gevolgen | |||
58. Uitvoeringskosten en inhuur externen | 62 | 3 | 6 |
59. Terug te vorderen kosten | 0 | 0 | 0 |
60. Ontvangen teruggevorderde kosten | – 19 | – 5 | – 1 |
∆ Staatsschuld (excl. rente) | 38 634 | – 5 458 | – 133 |
Staatsschuld cumulatief (excl. rente) | 38 634 | 33 176 | 33 043 |
+ schuldeffect garantiebenutting EFSF + meerjarenverplichting aan ING (op transactiebasis) = aandeel interventies in EMU schuld | 993 10 055 44 224 | 13 674 8 063 54 780 | |
toerekenbare rentelasten | 3 979 | 1 280 | 1 209 |
Tabel 2: Overzicht uitstaande interventies – prognose 2012
In de onderstaande tabel staan de vorderingen en verplichtingen welke vanwege de crisis zijn aangegaan. Balansonderdelen zijn hierbij opgenomen tegen historische aankoopprijs conform de bepalingen van de Rijksbegrotingsvoorschriften met betrekking tot departementale jaarverslagen.
Activa | 2012 | Passiva | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | I: Financiering staatsschuld (excl. rentelasten) | 33 043 | |
1. ABN AMRO Group N.V. – ASR Verzekeringen N.V. – RFS Holdings B.V.(incl. Z- en residual N-share) | 27 955 | II: Financiering uit resultaat | 659 |
2. Overbruggingskrediet Fortis | 3 750 | III: Financiering overig | 46 |
B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit | toerekenbare rentelasten | 6 468 | |
13. Verstrekt kapitaal ING (+16.) | 2 250 | C. Back-up faciliteit ING | |
15. Verstrekt kapitaal SNS Reaal | 565 | 33. Meerjarenverplichting aan ING | 8 063 |
C. Back-up faciliteit ING | Voorziening & incl. onverdeeld resultaat | 3 628 | |
34. Alt-A portefeuille | 11 691 | Technische correctie | 103 |
E1. IJsland | |||
42. Vordering op IJsland | 769 | ||
E2. Griekenland | |||
47. Vordering op Griekenland | 3 199 | ||
F. Europese instrumenten | |||
56. Deelneming EFSF | 2 | ||
57. Deelneming ESM | 1 829 | ||
Totale activa: | 52 010 | Totale passiva: | 52 010 |
Tabel 3: Overzicht toerekenbare kosten en opbrengsten (in miljoenen euro)
In deze tabel vindt een toerekening plaats van kosten en opbrengsten van interventies. Op basis van een grove toerekening is een resultaat op interventies opgenomen.
Toerekenbare kosten | 2012 | Toerekenbare opbrengsten | 2012 |
---|---|---|---|
Toerekenbare rentelasten | 1 209 | A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |
E1. IJsland | 4. Rente overbruggingskrediet Fortis | 152 | |
Kosten i.v.m. topping up (netto) | – 21 | 5. Dividend ABN Amro Group N.V. | 50 |
E2. Griekenland | 6. Dividend ASR Verzekeringen N.V. | 71 | |
51. Rentevergoeding Griekenland | 13 | 12. Premieontvangsten counter indemnity | 26 |
G. Overige gevolgen | B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit | ||
58. Uitvoeringskosten en inhuur externen | 6 | 22. Repurchase fee ING | 375 |
60. Ontvangen teruggevorderde kosten | – 1 | D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |
38. Premieontvangsten (gesaldeerd) | 230 | ||
E1. IJsland | |||
43. Opbouw rente op vordering | 27 | ||
E2. Griekenland | |||
49. Premieontvangsten incl. servicefee | 35 | ||
Toerekenbare kosten: | 1 206 | Toerekenbare opbrengsten: | 966 |
Resultaat | – 240 |
(bedragen in € mln.) – update MJN 2013 | 2008–2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |||
Counter indemnity | 950 | 950 | 950 |
D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||
Stand openstaande garanties | 38 998 | 33 175 | 18 250 |
F. Europese instrumenten | |||
Stand openstaande garanties EU begroting | 2 946 | 2 826 | 2 826 |
25 872 | 97 782 | 97 782 | |
waarvan benut en verwerkt in EMU-schuld: | |||
– Ierland | 498 | 309 | |
– Portugal | 495 | 655 | |
– Griekenland | 6 893 | ||
Totaal benut en in EMU-schuld: | 993 | 7 858 | |
Stand openstaande garanties ESM | |||
Garantie DNB i.v.m. IMF | 13 610 | 35 445 13 610 | |
Saldo openstaande garanties | 68 766 | 148 343 | 168 863 |
In deze raming is de transitie van het Spaanse programma voor de financiële sector van het EFSF naar het ESM verwerkt. Op 28 november 2012 is door de Raad van gouverneurs van het ESM de transitie van het Spaanse programma voor de financiële sector van het EFSF naar het ESM aangenomen. Door de transitie van het Spaanse programma van het EFSF naar het ESM hoeft Nederland geen garanties meer af te geven aan het EFSF ten behoeve van het Spaanse programma voor de financiële sector. Eurostat heeft bepaald dat garanties van lidstaten aan het ESM in tegenstelling tot garanties aan het EFSF geen effect heeft op de EMU-schuldquote.
Voor de raming van de schuld van de leningen die het EFSF aan Griekenland zal verstrekken is uitgegaan van de huidige beschikbare informatie. Dit wil zeggen dat in de raming ervan uit gegaan wordt dat Griekenland zich houdt aan de afspraken en de tranches worden uitgekeerd conform de Memorandum of Understanding van maart 2012.