Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 37. Asiel en Migratie

Een op maatschappelijk verantwoorde wijze en in overeenstemming met internationale verplichtingen gereglementeerde en beheerste toelating tot, verblijf in en vertrek uit Nederland van vreemdelingen, alsmede verkrijging van het Nederlanderschap of de intrekking daarvan.

De Minister ontwikkelt en geeft uitvoering aan het vreemdelingenbeleid. Zij heeft daarbij:

  • een uitvoerende rol ten aanzien van de opvang van asielzoekers, de afwikkeling van toelatingsprocedures in Nederland en de terugkeer van vreemdelingen uit Nederland;

  • verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Vreemdelingenwet door het geheel aan overheidsorganisaties dat zich (primair) met het vreemdelingen- en nationaliteitsbeleid bezighoudt;

  • verantwoordelijkheid voor de uitvoeringsorganisaties Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV), het zelfstandig bestuursorgaan Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en voor de centra van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) waar de vreemdelingenbewaring en de grensdetentie ten uitvoer wordt gelegd;

  • een gezagsrelatie met de Koninklijke Marechaussee en de politie voor wat betreft het vreemdelingentoezicht.

De beleidswijzingen zijn opgenomen bij hoofdstuk 2.1 (    Beleidsprioriteiten).

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

0

0

9.490.898

9.769.219

2.854.239

1.218.804

1.218.804

         
 

Uitgaven

0

0

9.480.898

9.769.219

2.854.239

1.218.804

1.218.804

         

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

0

0

9.452.543

9.740.097

2.832.388

1.204.218

1.204.218

 

Bijdrage aan agentschappen

0

0

951.214

894.507

537.886

402.279

402.279

 

IND

0

0

866.372

809.634

453.013

317.406

317.406

 

DJI - Vreemdelingsbewaring en uitzetcentra

0

0

84.842

84.873

84.873

84.873

84.873

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

0

4.502.164

4.890.105

1.016.100

691.390

691.390

 

COA

0

0

4.062.600

4.422.334

906.455

616.857

616.857

 

NIDOS - opvang

0

0

439.564

467.771

109.645

74.533

74.533

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

0

3.602.515

3.716.988

1.152.348

0

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

0

0

3.602.515

3.716.988

1.152.348

0

0

 

Subsidies (regelingen)

0

0

49.191

49.191

33.145

17.801

17.801

 

Vluchtingenwerk Nederland

0

0

13.052

13.052

13.050

13.049

13.049

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

0

0

31.385

31.385

15.342

0

0

 

Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)

0

0

2.776

2.776

2.776

2.775

2.775

 

Overige Subsidies

0

0

1.978

1.978

1.977

1.977

1.977

 

Opdrachten

0

0

347.459

189.306

92.909

92.748

92.748

 

Programma Keteninformatisering

0

0

9.178

10.093

9.978

9.978

9.978

 

Versterking vreemdelingenketen

0

0

125.429

87.284

82.621

82.770

82.770

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

0

0

212.852

91.929

310

0

0

37.3

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

0

0

28.355

29.122

21.851

14.586

14.586

 

Bijdrage aan agentschappen

0

0

9.024

7.556

5.669

3.784

3.784

 

DJI - Dienst vervoer en ondersteuning

0

0

9.024

7.556

5.669

3.784

3.784

 

Subsidies (regelingen)

0

0

10.103

10.667

8.005

5.342

5.342

 

REAN-regeling

0

0

6.557

6.965

5.227

3.488

3.488

 

Overige Subsidies

0

0

3.546

3.702

2.778

1.854

1.854

 

Opdrachten

0

0

9.228

10.899

8.177

5.460

5.460

 

Vreemdelingen vertrek

0

0

9.228

10.899

8.177

5.460

5.460

         
 

Ontvangsten

0

0

12.826

13.826

13.826

13.826

13.826

         

Budgetflexibiliteit

Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 37
 

2025

Juridisch verplicht

100%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2025 is 100% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Deze begroting kent een forse toename in de benodigde middelen voor de migratieketen welke met name wordt veroorzaakt door een toenemende bezetting bij met name het COA en Nidos gebaseerd op het ramingsinstrument van de migratieketen, de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de situatie in de Oekraïne.

De nieuwe instroom in combinatie met de bestaande werkvoorraad bij de IND vraagt om een hogere inzet van de IND waarvoor meer capaciteit benodigd is. In deze begroting zijn de financiële effecten hiervan verwerkt. Tevens zorgt de huidige instroom er voor dat, in combinatie met de beperkte uitstroom van vergunninghouders naar gemeenten, de bezetting bij zowel COA als het Nidos zal toenemen in de komende jaren. De begroting is bijgesteld op deze verwachting. De benodigde middelen zijn in deze begroting t/m 2026 verwerkt. De uitwerking van de maatregelen uit het hoofdlijnenakkooord moet op termijn invulling gaan geven aan het beperken van de instroom.

Kengetallen vreemdelingenketen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de belangrijkste kengetallen voor de vreemdelingenketen. De hoogte van de instroom (asiel, regulier en naturalisatie) is een belangrijke bepalende factor voor de werkhoeveelheid en daarmee voor de bijdragen aan de organisaties in de vreemdelingenketen.

Tabel 6 Kengetallen aantallen in de vreemdelingenketen
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Asiel

      

Asielinstroom

50.670

69.820

76.400

78.780

24.730

24.730

Overige instroom

8.690

5.000

5.000

5.000

2.500

2.500

Opvang COA

      

Instroom in de opvang

55.980

77.500

84.360

86.790

25.000

25.000

Uitstroom uit de opvang

43.690

51.590

51.310

52.040

42.210

25.000

Gemiddelde bezetting in de opvang

55.690

81.600

114.650

149.400

132.190

132.190

Toegang en toelating IND)

      

Instroom Machtiging tot voorlopig verblijf nareis

22.500

21.830

24.390

27.780

30.280

25.370

Instroom Verblijfsvergunning regulier

65.880

68.460

71.000

72.000

73.000

74.000

Instroom Toelating en Verblijf

76.070

86.400

78.320

80.330

82.080

81.610

Instroom Visa

1.770

1.800

2.000

2.000

2.000

2.000

Instroom

43.930

37.000

37.000

50.000

50.000

50.000

Naturalisatie verzoeken

      

Streefwaarden Terugkeer (%)

      

Zelfstandig

44%

30%

30%

30%

30%

30%

Gedwongen

23%

20%

20%

20%

20%

20%

Zelfstandig zonder toezicht

33%

50%

50%

50%

50%

50%

Bronnen: INDIS/INDIGO, Maandrapportage COA, KMI en Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingen

Begrotingsreserve Asiel en ODA-toerekening

De begrotingsreserve Asiel is in 2010 gecreëerd toen het asieldossier in plaats van generaal specifiek werd en is aan de Tweede Kamer gemeld via de begroting 20111. De asielreserve is bedoeld om fluctuaties in de lastig voorspelbare uitgaven voor (de instroom van) asielzoekers op te vangen. Omdat Asiel opnieuw een generaal dossier wordt, zal de asielreserve vanaf 2025 worden opgeheven. De resterende middelen in de reserve (€ 9,13 mln.) worden in 2024 ingezet ter dekking van asieltegenvallers.

In de onderstaande tabel zijn de bedragen opgenomen die vanuit de verschillende JenV en AenM onderdelen worden toegerekend aan de ODA in het kader van de eerstejaarsopvang asielzoekers uit DAC-landen (Het Development Assistance Committee (DAC) van de OESO stelt deze lijst van landen samen). Onderstaande tabel is opgenomen naar aanleiding van een toezegging van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp2.

Tabel 7 ODA-aandeel Begroting JenV en AenM in kader van opvangkosten voor asielzoekers (x € 1.000)
 

bedrag

Bijdrage COA

1.718.754

Bijdrage Nidos

44.851

IND (tolken)

5.600

Rechtsbijstand

51.680

Vluchtelingenwerk Nederland

12.366

Totaal

1.833.252

Bijdragen aan agentschappen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De IND is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid en het beleid ten aanzien van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Dat houdt in dat de IND alle aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of die Nederlander willen worden.

De IND wordt voornamelijk bekostigd door de bijdrage van AenM en verder uit opbrengsten van leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor een reguliere verblijfsvergunning of verzoeken tot naturalisatie.

De bijdrage aan de IND is significant verhoogd tot en met 2026, omdat zij aanzienlijk meer werk heeft te verrichten. Zo zijn er hogere aantallen asielzoekers op wiens aanvraag de IND een beslissing dient te nemen, neemt het aantal aanvragen op het gebied van reguliere migratie toe en voert de IND extra werkzaamheden uit aan de (documentatie van) Oekraïense ontheemden.

De IND moet voor alle Oekraïners die in Nederland verblijven zorgen voor de juiste toelatingspapieren behorend bij hun status. Om deze extra kosten te dekken wordt het budget in 2024 en 2025 verhoogd met € 8,8 mln.

In onderstaande tabel wordt zichtbaar hoe het budget voor 2025 is verdeeld over de verschillende productgroepen van de IND.

Tabel 8 Bekostiging IND (bedragen x € 1.000)

Productgroep

bedrag

%

Asiel

384.180

41,5%

Regulier

301.048

32,5%

Naturalisatie

20.043

2,2%

Ketenondersteuning

7.991

0,9%

productie (pxq)

713.262

 

Lumpsum

169.717

18,3%

Specifiek (G&V, KV, WOO)

4.551

0,5%

Werkzaamheden OEK

8.842

1,0%

Dwangsommen

30.000

3,2%

Totale bekostiging

926.372

100,0%

Leges

‒ 60.000

 

Bijdrage AenM

866.372

 
Tabel 9 Kengetallen IND doorlooptijden: percentage vreemdelingenzaken waarop binnen de wettelijke termijn is besloten
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Asiel

78%

90%

90%

90%

90%

90%

Regulier

83%

95%

95%

95%

95%

95%

Naturalisatie

94%

95%

95%

95%

95%

95%

In de agentschapsparagraaf van de IND vindt u verdere informatie.

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Samen met de ketenpartners in de migratieketen werkt DJI aan het (gedwongen) vertrek van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf in Nederland.

DJI is onder meer verantwoordelijk voor aan de grens geweigerde vreemdelingen en illegale vreemdelingen aan wie een vrijheidsontnemende maatregel is opgelegd. De vreemdelingen verblijven op grond van een bestuursrechtelijke maatregel in een detentiecentrum. Ook is DJI verantwoordelijk voor vreemdelingen die in het kader van strafrecht zijn ingesloten.

DJI draagt zorg voor de vreemdeling vanaf het moment dat hij of zij bij hen verblijft. DJI werkt daarin nauw samen met onder meer DTenV, Politie, KMar, IND en COA. Het is de taak van DJI om vreemdelingen in de detentiecentra zo goed mogelijk te verzorgen, te ondersteunen bij voorbereiding van de terugkeer en hen beschikbaar te houden voor vertrek uit Nederland.

Ten behoeve van gezinnen met minderjarige kinderen en alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) is de Gesloten Gezinsvoorziening (GGV) te Zeist beschikbaar. Daarnaast werkt DJI samen met het COA, bijvoorbeeld als het gaat om de opvang van asielzoekers in de handhaving- en toezichtlocatie (HTL).

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) draagt zorg voor de opvang van vreemdelingen in Nederland. Het COA biedt vreemdelingen huisvesting, verstrekt middelen van bestaan en geeft begeleiding. Het opvangbeleid is gericht op de opvang van asielzoekers gedurende de asielprocedure. Daarnaast biedt het COA onderdak aan vreemdelingen die meewerken aan hun terugkeer en aan gezinnen met minderjarige kinderen die zijn uitgeprocedeerd.

De verwachte uitgaven voor het COA zijn vanaf 2024 jaarlijks fors verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door de verwachte hogere instroom van asielzoekers en daarmee een toename van de bezetting bij het COA en omdat er nog te weinig reguliere opvangplekken zijn waardoor duurdere noodopvang noodzakelijk is.

Tabel 10 Bekostiging COA

kostencategorie

Aandeel

Personeel

21%

Materieel en Regelingen

68%

Rente en afschrijving

2%

Gezondheidszorg

9%

Totaal

100%

Tabel 11 Prestatie-indicator Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (in maanden)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Gemiddelde opvangduur vergunninghouders na vergunningverlening

5,9

5,9

5,9

5,9

5,9

5,9

Gemiddelde verblijfsduur opvang op basis van uitstroom

10,6

10,6

10,6

10,6

10,6

10,6

Stichting Nidos

Stichting Nidos is op grond van het Burgerlijk Wetboek aangewezen als instantie die belast is met de (tijdelijke) voogdij over alleenstaande minder­jarige vreemdelingen (AMV). In het algemeen begeleidt de voogd een AMV tot deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, is herenigd met zijn/haar ouders, of tot het moment dat een jongere terugkeert naar het land van herkomst. Voorts is Nidos ook belast met de opvang van AMV's. AMV’s die bij aankomst in Nederland 15 jaar en ouder zijn worden tijdens de asielprocedure en na een afwijzing opgevangen door het COA. Zodra een AMV een verblijfsstatus krijgt, wordt hij of zij opgevangen door Nidos. In het verlengde hiervan verzorgt Nidos ook de opvang en begeleiding voor (ex-)AMV’s tussen 18 en 21 jaar oud die nog niet voldoende in staat zijn zelfstandig in Nederland te wonen, werken en leven. Verder verzorgt Nidos ook de opvang voor een deel van de AMV’s in opvanggezinnen (OWG). Deze ziet in beginsel op kinderen die bij aankomst jonger dan 15 jaar zijn. Een andere kerntaak voor Nidos is om door middel van de maatregel van ondertoezichtstelling (OTS) de opvoedsituatie te verbeteren van minderjarige vreemdelingen die met hun ouders in Nederland zijn. 

De bijdrage aan Nidos bestaat uit begeleidingskosten (voogdij, jeugdbescherming en begeleiding) en verzorgingskosten (met name opvang). Deze bijdrage wordt op basis van jaarplannen verstrekt en is voor voogdij gerelateerd aan het aantal AMV’s onder begeleiding van Nidos en voor verzorging aan het aantal opgevangen AMV’s. Het aantal AMV’s onder begeleiding en in de opvang is afhankelijk van de in- en uitstroom van AMV’s (uitstroom bijvoorbeeld als gevolg van gezinshereniging) en het bereiken van de leeftijd van 18 jaar van de AMV’s.

Nidos begeleidt, net als AMV's in het asielproces, ook alleenstaande minderjarigen uit Oekraïne.

Het hieronder gehanteerde normbedrag voor verzorgingskosten is afhankelijk van de verdeling over de verschillende opvang vormen (pleeggezin, woongroep of wooneenheid). Deze is geraamd op basis van de verwachte opbouw van de AMV-populatie. Afrekening vindt jaarlijks plaats op basis van de werkelijk gemaakte kosten voor opvang.

Tabel 12 Kengetal instroom en bezetting AMV’s
 

2023

2024

2025

Instroom AMV’s

6.488

7.140

6.770

Aantal pupillen onder Nidos begeleiding

8.501

14.150

12.950

Tabel 13 Kosten AMV's (bedragen * € 1)
 

2023

2024

2025

Begeleidingskosten per AMV

9.059

9.496

9.496

Verzorgingskosten per AMV

26.971

33.546

33.546

Instroomteam (organiseren initiële begeleiding en opvang)

7.260

7.623

7.623

Bijdragen medeoverheden

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

Door de Russische invasie van Oekraïne zijn miljoenen Oekraïners ontheemd geraakt. Sinds de invasie is een groot aantal ontheemden naar Nederland gekomen. Inmiddels verblijven meer dan 118.000 (juli 2024) ontheemden in Nederland, waarvan 91.000 in gemeentelijke opvang. Het realiseren van voldoende opvanglocaties van voldoende kwaliteit is een taak van de gemeenten.

  • Gemeenten krijgen conform de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne een vergoeding voor het realiseren en exploiteren van plekken in de gemeentelijke en de particuliere opvang voor ontheemden uit Oekraïne

  • Tot eind 2023 waren de 25 veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor het spreidingsvraagstuk binnen de regio. Vanaf begin 2024 is deze taak verschoven naar de Provinciale Regie Tafels (PRTs). Daarnaast spelen veiligheidsregio’s en diverse gemeenten een rol bij de eerste opvang bij aankomst in Nederland. Provincies, veiligheidsregio’s, GGD-en en gemeenten met een rol in de coördinatie en eerste opvang van ontheemden worden bekostigd via de Bekostigingsregeling eerste opvang ontheemden Oekraine door Regionale Openbare Lichamen.

  • In 2024 wordt het budget geraamd op € 3,4 en in 2025 op € 3,6 mld.

Subsidies

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

Bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt gebruik gemaakt van de diensten van NGO's (non-gouvernementele organisatie) die daarvoor een subsidie ontvangen. Het betreft met name VWN (Vluchtelingenwerk Nederland) en het Rode Kruis. Het budget wordt in 2025 geraamd op € 31 mln.

Opdrachten

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

  • De belangrijkste opdrachten onder deze post zijn Knooppunt Coördinatie en Informatie Oekraïne (KCIO) en de Regeling Medische Zorg Ontheemden (RMO).

  • Het KCIO is verantwoordelijk voor het plaatsen van nieuwe instroom aan beschikbare capaciteit, en verzamelt daartoe informatie over capaciteit en bezetting van alle gemeenten in Nederland. De kosten worden in 2025 geraamd op € 6 mln.

  • Ontheemden uit Oekraïne hebben recht op medische zorg. Dit is geregeld in de Regeling Medische Zorg Oekraine (RMO). De geschatte kosten voor 2025 bedragen € 204 mln.

37.3 Terugkeer

Bijdragen aan agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen

De Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) schakelt de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DVenO) van DJI in voor het vervoer van vreemdelingen die geen recht op verblijf meer hebben in Nederland, bijvoorbeeld voor het vervoer naar ambassades in het kader van een terugkeertraject, evenals vervoer naar luchthavens.

Subsidies

REAN-regeling

REAN staat voor Return and Emigration Assistance from the Netherlands en betreft een programma waarmee vrijwillige terugkeer en herintegratie wordt ondersteund.

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) in Nederland voert op verzoek van het ministerie van AenM het REAN-programma uit. Op basis van dit programma biedt IOM praktische terugkeerondersteuning aan vreemdelingen die naar Nederland zijn gekomen met het oog op langdurig verblijf en zelfstandig uit Nederland willen vertrekken, maar niet over voldoende middelen beschikken om hun eigen vertrek te organiseren. Daarnaast wordt via het REAN-programma aan een specifieke groep vreemdelingen herintegratieondersteuning aangeboden in het land van herkomst. De IOM levert daarmee een bijdrage aan de uitvoering van het Nederlandse terugkeerbeleid.

Overige subsidies

Niet-gouvernementele organisaties in Nederland voeren op grond van de «Subsidieregeling ondersteuning zelfstandig vertrek 2019» projecten uit met als doel om onrechtmatig verblijf van vreemdelingen in Nederland te voorkomen of te beëindigen door hun zelfstandig vertrek uit Nederland te ondersteunen. De nadruk ligt op activiteiten die erop gericht zijn vertrekplichtige vreemdelingen te bewegen tot zelfstandig vertrek uit Nederland. Daarnaast beoogt de subsidieregeling gemeenschapsonderdanen die de intentie hadden om zich voor langere duur in Nederland te vestigen, die het niet gelukt is om in Nederland voldoende inkomsten te genereren om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, die voor overlast (kunnen) zorgen en die sociaal maatschappelijke begeleiding nodig hebben bij hun terugkeer of herintegratie, te ondersteunen bij terugkeer. Daarnaast worden incidentele pilot projecten gericht op het vertrek van vreemdelingen gesubsidieerd.

Opdrachten

Vertrek Vreemdelingen

Als professionele terugkeerorganisatie voert de Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) het terugkeerbeleid uit. De DTenV regisseert met behulp van casemanagement het vertrek van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. Uitgangspunt is dat de eigen verantwoordelijkheid van de vreemdeling voorop staat. Bij vertrek kan de vreemdeling ondersteuning krijgen van de Nederlandse overheid. Pas wanneer de vreemdeling niet zelfstandig vertrekt en geen hulp aanvaardt van de DTenV of een andere organisatie, gaat de DTenV over tot gedwongen vertrek. Waar dat kan worden vreemdelingen Nederland uitgezet vanuit vreemdelingenbewaring of (strafrechtelijke) detentie. Zo levert de DTenV een bijdrage aan de veiligheid, het maatschappelijk evenwicht en aan het draagvlak voor het Nederlandse toelatingsbeleid.

Ontvangsten

De geraamde ontvangsten bestaan uit diverse kleinere ontvangsten.

2

Kamerstukken II, 2015-2016, 34 300, nr. 58

Licence