2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 1.011,1 | 874,0 | 1.284,6 | 1.213,6 | 1.293,0 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
In=uit taakstelling | – 2.508,9 | – 22,9 | – 3,8 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif belastingdienst | 38,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 7,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | – 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– 2.463,9 | – 22,9 | – 3,8 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Energiebesparing eigenaar-bewoners | 5,0 | 35,0 | 20,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Uitkeren middelen cao | – 400,0 | – 400,0 | – 400,0 | – 400,0 | – 400,0 | ||
Uitkeren middelen investeringsagenda belastingdienst | – 166,7 | – 46,1 | – 40,4 | – 37,0 | – 36,3 | ||
Uitkeren middelen vastgoed dji | – 58,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 10,3 | 22,5 | 10,2 | 9,3 | 10,2 | ||
Zorg | |||||||
Diversen | 0,0 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | ||
– 609,4 | – 388,0 | – 409,6 | – 427,1 | – 425,4 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | – 3.073,3 | – 410,9 | – 413,4 | – 427,2 | – 425,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | – 2.062,3 | 463,0 | 871,2 | 786,5 | 867,7 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | – 2.062,3 | 463,0 | 871,2 | 786,5 | 867,7 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
In=uit taakstelling
Departementen kunnen onbestede middelen in 2015 met behulp van de eindejaarsmarge doorschuiven naar 2016. HGIS middelen kunnen worden doorgeschoven naar de drie opvolgende jaren. Als tegenhanger van de uitgekeerde eindejaarsmarges is de in=uit taakstelling op de aanvullende post ingeboekt, onder de veronderstelling dat departementen ieder jaar een soortgelijk bedrag doorschuiven met behulp van de eindejaarsmarge. Op basis van verwachte onderuitputting voor 2016 die hoger is dan de maximale eindejaarsmarges (1% van het gecorrigeerde begrotingstotaal) is de in=uit taakstelling opgehoogd. De in=uit taakstelling zal gedurende de uitvoering van begrotingsjaar 2016 worden ingevuld met onderuitputting.
Kasschuif belastingdienst
Op de Aanvullende Post staan de middelen voor de ICT-projecten die de Belastingdienst zal uitvoeren in kader van de investeringsagenda. De middelen voor de Investeringsagenda Belastingdienst voor 2015 zijn doorgeschoven naar 2016. De investeringen in de eerste noodzakelijke randvoorwaarden voor de uitvoering van de investeringsagenda waren voorzien voor 2015 en 2016. Het merendeel van deze middelen zal in 2016 tot besteding komen. Dit houdt onder meer verband met de verplichting en wens te voldoen aan regels ten behoeve van aanbesteding.
Energiebesparing eigenaar-bewoners
In het kader van het Belastingplan 2016 heeft het kabinet 100 mln. vrijgemaakt om huiseigenaren (eigenaar-bewoners) te stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen. Hiervan wordt in 2016 40 mln. toegevoegd aan de begroting van WenR. Aan de Aanvullende Post wordt in de jaren 2016 tot 2018 de resterende 60 mln. toegevoegd in afwachting van verdere uitwerking.
Uitkeren middelen investeringsagenda belastingdienst
Vanuit de Aanvullende Post zijn na beoordeling door het Investment Committee middelen vrijgegeven voor Switch en het aannemen van nieuw personeel in het kader van de Investeringsagenda (Kamerstuk 31 066, nr. 236).
Uitkeren middelen cao
Overheidswerkgevers en drie centrales van overheidspersoneel hebben een bovensectorale overeenkomst loonruimte publieke sector gesloten. Ter financiering van de afspraak is 400 mln. gereserveerd op de Aanvullende Post. Deze middelen worden overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Uitkeren middelen vastgoed dji
Voor de uitvoering van het Masterplan DJI zijn er middelen (t.b.v. frictiekosten vastgoed) van de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van VenJ.