(in miljoenen euro, min = onderschrijding) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uitgavenplafond bij Miljoenennota 2023 | 162.909 | 171.643 | 179.877 | |||
Aanpassingen van het uitgavenplafond naar aanleiding van: | |||||||
2 | Overboekingen met Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen | 458 | 590 | 734 | 708 | 575 | 522 |
3 | Loon- en prijsontwikkeling (incl GF/PF en HGIS) | 1.406 | 3.289 | 4.956 | 5.954 | 6.469 | 7.135 |
4 | Prijsbijstelling 2022 | 325 | 365 | 350 | 339 | 332 | 335 |
5 | Oekraïne plafondcorrecties | 849 | 237 | 1 | 35 | 35 | 0 |
6 | Rente | 0 | 0 | 747 | 1.921 | 3.390 | 4.850 |
7 | Extrapolatie | 194.230 | |||||
8 | Plafondcorrecties Groningen | ‒ 2.659 | 344 | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 |
9 | Plafondcorrectie Pega | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
10 | Overige plafondcorrecties | 20 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2023 (=1 t/m 10) | 163.308 | 177.289 | 187.455 | |||
12 | Reguliere uitgaven bij Miljoenennota 2023 | 161.484 | 169.895 | 181.008 | 180.134 | 184.650 | |
Uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond: | |||||||
13 | Overboekingen met Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen | 458 | 590 | 734 | 708 | 575 | 522 |
14 | Loon- en prijsontwikkeling (incl GF/PF en HGIS) | 1.406 | 3.289 | 4.956 | 5.954 | 6.469 | 7.135 |
15 | Prijsbijstelling 2022 | 325 | 365 | 350 | 339 | 332 | 335 |
16 | Oekraïne plafondcorrecties | 849 | 237 | 1 | 35 | 35 | 0 |
17 | Rente | 0 | 0 | 747 | 1.921 | 3.390 | 4.850 |
18 | Extrapolatie | 194.230 | |||||
19 | Plafondcorrecties Groningen | ‒ 2.659 | 344 | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 |
20 | Plafondcorrectie Pega | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
21 | Overige plafondcorrecties | 20 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgavenmutaties met beslag op budgettaire ruimte: | |||||||
Generale dossiers | |||||||
22 | Rente | 1.446 | 2.885 | 2.538 | 2.538 | 2.538 | 2.538 |
23 | Rente studiefinanciering | ‒ 8 | ‒ 142 | ‒ 256 | ‒ 248 | ‒ 247 | ‒ 246 |
24 | Vrijval reservering TenneT | 0 | ‒ 2.422 | ‒ 1.458 | 0 | 0 | ‒ 1.270 |
25 | Dividenden | ‒ 50 | 243 | 107 | 156 | 190 | 185 |
26 | Boeten en transacties en afpakken | 151 | 199 | 202 | 80 | 32 | 10 |
27 | EU-afdrachten | ‒ 398 | ‒ 721 | ‒ 86 | ‒ 35 | ‒ 108 | ‒ 50 |
28 | Herstel en Veerkrachtplan | 23 | 126 | ‒ 362 | ‒ 529 | 0 | 0 |
29 | HGIS a.g.v. CEP | ‒ 35 | ‒ 67 | ‒ 103 | ‒ 103 | ‒ 103 | ‒ 103 |
30 | Accres en GF PF (excl. Loon- en prijsontwikkeling) | 43 | 32 | ‒ 3 | 0 | 0 | 0 |
Dekkingsopgave energie | |||||||
31 | Dekkingsopgave energie (excl lasten) | 10.070 | ‒ 1.550 | ‒ 1.961 | ‒ 772 | ‒ 387 | ‒ 115 |
Besluitvorming per begroting | |||||||
32 | AZ en De Koning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33 | BZK (incl. KR, BES) | 32 | ‒ 415 | ‒ 394 | ‒ 319 | ‒ 164 | ‒ 135 |
34 | Aanvullende post BZK | ‒ 1 | 154 | 151 | 125 | 31 | 18 |
35 | Defensie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36 | EZK (incl. NGF en KF) | 410 | 300 | 106 | ‒ 177 | ‒ 152 | ‒ 137 |
37 | Aanvullende post - Pega | 0 | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 |
38 | Financiën | 99 | 215 | 18 | ‒ 117 | ‒ 128 | ‒ 125 |
39 | Aanvullende post - Toeslagen | 0 | 77 | 263 | 138 | 0 | 0 |
40 | GF en PF | 0 | 0 | 95 | ‒ 130 | 1.135 | 1.300 |
41 | HGIS (incl. BuZa en BHOS) | ‒ 30 | ‒ 23 | ‒ 21 | ‒ 10 | ‒ 11 | ‒ 11 |
42 | IenW (incl. MF en DF) | ‒ 18 | ‒ 23 | ‒ 21 | ‒ 19 | ‒ 19 | ‒ 18 |
43 | JenV | 984 | 1.366 | 1.412 | 1.379 | ‒ 10 | ‒ 115 |
44 | Aanvullende post - Asiel | 235 | 26 | 318 | 26 | 216 | 26 |
45 | LNV (incl. DGF en TF) | ‒ 57 | ‒ 12 | 32 | ‒ 55 | ‒ 71 | ‒ 75 |
46 | OCW | ‒ 105 | ‒ 234 | ‒ 494 | ‒ 610 | ‒ 664 | ‒ 593 |
47 | Staten-Generaal en Hoge Colleges van Staat | 18 | 19 | 12 | 21 | 16 | 13 |
48 | SZW | 14 | ‒ 27 | ‒ 167 | ‒ 183 | ‒ 204 | ‒ 99 |
49 | VWS | ‒ 36 | 137 | 148 | ‒ 72 | ‒ 98 | ‒ 110 |
Overig generaal beeld | |||||||
50 | Kasschuiven | ‒ 2.440 | 673 | 581 | 380 | 546 | 338 |
51 | Eindejaarsmarge | 2.915 | 77 | 65 | 0 | 0 | 0 |
52 | In=uittaakstelling | ‒ 2.897 | ‒ 77 | ‒ 65 | 0 | 0 | 0 |
53 | Aanvullende onderuitputting | 0 | ‒ 1.500 | ‒ 1.250 | 0 | 0 | 0 |
54 | Reguliere uitgaven bij Voorjaarsnota 2023 (= 12 t/m 53) | 172.248 | 174.859 | 188.244 | 191.604 | 198.841 | 209.350 |
55 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Miljoenennota 2023 (=12-1) | ‒ 1.425 | ‒ 1.748 | 1.131 | |||
56 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2023 (=11-54) | 8.940 | ‒ 2.430 | 790 | |||
57 | Uitgavenniveau corona bij VJN 2023 | 3.676 | 464 | 118 | ‒ 10 | ‒ 5 | 18 |
Aanpassingen van het uitgavenplafond
Het plafond Rijksbegroting wordt aangepast voor een aantal soorten mutaties. Op plafond Rijksbegroting zijn dit, conform de begrotingsregels, onder andere de overboekingen met de plafonds Sociale Zekerheid en Zorg, en de loon- en prijsbijstelling. Deze uitgavenmutaties waarvoor het plafond wordt aangepast worden verder uitgesplitst in de tabel onder ‘uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond’ en worden onder dat kopje verder toegelicht.
Uitgavenmutaties met plafondaanpassing
2. Overboekingen
Overboekingen van de deelplafonds Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen leiden tot een opwaartse bijstelling van de uitgaven onder het deelplafond Rijksbegroting. Deze bijstelling van het plafond is gelijk aan de grootte van de overboekingen. Het betreft hier onder andere de overboekingen van 75 miljoen euro van het Mobiliteitsfonds onder plafond Investeringen voor de transitievergoeding OV. Daarnaast wordt 8 miljoen euro overgeheveld van plafond Investeringen naar plafond Rijksbegroting voor de tijdelijke subsidieregeling opstellen en rangeren spoorgoederenvervoer. Voor de zorg gaat het om onder meer 150 miljoen euro structureel voor de gemeenten voor de Integraal Zorgakkoord (IZA) doelstellingen, 97,3 miljoen euro structureel voor passende zorg als norm en 27,7 miljoen euro structureel voor de 20-weken echo. De overboekingen tussen plafond Rijksbegroting en plafond Sociale Zekerheid betreffen voornamelijk herschikkingen.
3. Loon- en Prijsontwikkeling
De uitgavenraming voor loon- en prijsontwikkeling is geactualiseerd op basis van de macro-economische ramingen van het CPB. Door een positieve bijstelling van de prijsindices van het CPB ten opzichte van de Miljoenennota, is deze raming opwaarts bijgesteld.
4. Prijsbijstelling 2022
De eenmalige extra prijsbijstelling komt voort uit de toezegging uit de Najaarsnota 2022 om extra prijsbijstelling uit te keren om de (semi-)collectieve sector structureel extra te compenseren voor de hoge inflatie in 2022.
5. Oekraïne-plafondcorrecties
Budgettair worden de geraamde uitgaven en ontvangsten voor Oekraïne buiten het uitgavenplafond verwerkt. Voor mutaties op bestaande regelingen die ook direct gerelateerd zijn aan Oekraïne wordt het uitgavenplafond gecorrigeerd. Dit gaat bijvoorbeeld om middelen voor wederopbouw (totaal 912 miljoen euro), nieuwkomersonderwijs (totaal 171 miljoen euro) en zorg (totaal 64 miljoen euro). Voor een volledig overzicht van de OEK-uitgaven verwijzen we naar paragraaf 4.3 Oekraïne en Bijlage 5 – Oekraïne.
6. Rente
In de CEP-raming van het CPB zijn de rentestanden meerjarig opwaarts bijgesteld ten opzichte van de standen die in de Miljoenennota verwerkt zijn. In combinatie met de wijzigingen in het kassaldo leidt dit tot een meerjarige tegenvaller die oploopt tot 7,4 miljard euro in 2028. Volgens de begrotingsregels worden macro-economische uitgavenmutaties na de kabinetsperiode niet betrokken in de besluitvorming. Daarmee is de oploop in de rente na de kabinetsperiode geen onderdeel van de besluitvorming. De structurele dekkingsopgave als gevolg van de opgelopen rente-uitgaven is 2,5 miljard euro. De mutaties op de rente van de vlottende schuld zijn sterk afhankelijk van de rente en het kassaldo op de korte termijn. Deze mutaties worden vanaf 2025 niet betrokken bij de dekkingsopgave.
7. Extrapolatie
Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.
8. Plafondcorrecties Groningen
Onder deze post vallen de bijstellingen van de kosten voor het Norg-akkoord, de bijstelling van de ontvangsten van Energie Beheer Nederland (EBN) als gevolg van het Norg-akkoord en de betaalde solidariteitsbijdrage door EBN. Ook bevat deze post vertraagde ontvangsten Mijnbouwwet die in 2022 gerealiseerd hadden moeten worden, maar net over de jaargrens in 2023 zijn ontvangen.
9. Plafondcorrectie PEGA
Het plafond wordt gecorrigeerd voor de incidentele uitgaven gerelateerd aan parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA).
10. Overige plafondcorrecties
Hieronder vallen enkele kleine plafondcorrecties, onder andere de terugsluis van de MIA. Bij augustusbesluitvorming is besloten om de terugsluis MKB met 500 miljoen euro per jaar te verhogen. Hiervan wordt 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verhogen van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Na afstemming tussen Financiën en IenW worden de extra uitvoeringskosten gedekt vanuit de verhoogde reeks aan de inkomstenkant. Hieronder valt ook de vooralsnog eenmalige plafondcorrectie voor de wisselkoersproblematiek op de begroting van Koninkrijksrelaties.