In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2023 | 13.841,70 | 10.485,70 | 10.493,00 | 8.838,50 | 8.394,30 | 0 |
Besluitvorming | 337,5 | 37,9 | ‒ 1.112,10 | 197,6 | 186,2 | ‒ 1.089,90 |
Apparaat kerndepartement | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 | |||
Compensatie FSV/MSNP (AP) | 50 | |||||
Dienstverlening POK - Belastingdienst | 85,6 | 84,6 | 84 | 83,7 | 83,7 | |
Dienstverlening POK - Toeslagen | 19,5 | 18,8 | 18,8 | 18,8 | 18,8 | |
Uitvoeringskosten fiscale wet- en regelgeving (AP) | 22,5 | 12,6 | 37,9 | 40,3 | 36,2 | |
Verhoging IV-dagen | 26,5 | 33,4 | 33,4 | 33,4 | 33,4 | |
Vrijval kapitaalinjectie TenneT | ‒ 600 | ‒ 1.458,00 | ‒ 1.270,00 | |||
Hersteloperatie Toeslagen | 298,6 | 341,4 | 143,1 | 8,5 | ||
Onderuitputting 2022 Hersteloperatie Toeslagen | 45,8 | |||||
Hersteloperatie Toeslagen (AP) | 11,5 | 60,8 | 27,7 | |||
Bijdrage rijksbrede dekkingsopgave: niet-belastingontvangsten | 7 | 23 | 22 | 22 | 20 | 18 |
Diversen | 4,4 | 8,6 | 3,7 | 3,1 | ||
Artikel 10. nog onverdeeld | ‒ 29,9 | |||||
Technisch | 808,3 | 416,9 | 322,6 | 277,5 | 276,2 | 9.905,90 |
Kasschuif Hersteloperatie Toeslagen | ‒ 70,6 | 19,9 | 46,5 | 4,2 | ||
Overige kasschuiven | ‒ 76,5 | 27 | 13,2 | 18,1 | 18,2 | |
Eindejaarsmarge | 65,3 | |||||
Extrapolatie | 9.645,20 | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 296,4 | 279,6 | 249,4 | 241,5 | 239,9 | 239,7 |
Extra tranche loon-en prijsbijstelling | 18,6 | 16,9 | 11,8 | 11 | 10,9 | 10,9 |
Overboekingen met andere begrotingen | 495,8 | 7,8 | 12,1 | 13 | 16,8 | 15,7 |
Desalderingen | 5,9 | 2,1 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
EBRD kapitaalinjectie n.a.v. Oekraïne | 75 | |||||
Actualisering raming niet-belastingontvangsten | 40,3 | 0,1 | 0,3 | 0,6 | 1,2 | 1,2 |
Bijdrage EBRD | 25 | |||||
Diversen | 8,1 | ‒ 11,5 | ‒ 12,4 | ‒ 12,4 | ‒ 12,4 | ‒ 8,4 |
Niet-plafondrelevant | ‒ 71,9 | 54 | 180 | 21 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest NL | 155 | |||||
Kapitaalinjectie Invest International | 113 | 54 | 4 | ‒ 134 | ||
Diversen | ‒ 8,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM correctie kapitaalsleutel | ‒ 176 | 176 | ||||
Stand Voorjaarsnota 2023 | 14.915,50 | 10.994,50 | 9.883,50 | 9.334,70 | 8.856,70 | 8.816,00 |
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2023 | 2.213,2 | 2.756,9 | 2.787,1 | 3.494,8 | 2.783,6 | ‒ |
Besluitvorming | 85,0 | 1.707,0 | 18,0 | ‒ 33,0 | ‒ 70,0 | ‒ 67,0 |
Terugontvangsten kapitaalinjectie 2023 TenneT | 1.822,0 | |||||
Dividenden staatsdeelnemingen | 50,0 | ‒ 243,0 | ‒ 107,0 | ‒ 156,0 | ‒ 190,0 | ‒ 185,0 |
Bijdrage rijksbrede dekkingsopgave: niet-belastingontvangsten | 35,0 | 128,0 | 125,0 | 123,0 | 120,0 | 118,0 |
Mee- en tegenvallers | 130,0 | 25,0 | 25,0 | 18,0 | 18,0 | 15,0 |
Niet-belastingontvangsten | 100,0 | |||||
Recuperaties Argentinië | 30,0 | 25,0 | 25,0 | 18,0 | 18,0 | 15,0 |
Technisch | 44,7 | ‒ 17,5 | ‒ 11,8 | 5,7 | 23,8 | 2.703,8 |
Extrapolatie | 2.676,0 | |||||
Desalderingen | 5,9 | 2,1 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Actualisering raming niet-belastingontvangsten | 40,3 | 19,1 | 25,3 | 25,6 | 26,2 | 26,2 |
Diversen | 4,1 | ‒ 4,0 | ‒ 4,0 | ‒ 4,0 | ‒ 4,0 | ‒ |
Beëindiging steunmaatregelen KLM | ‒ 5,5 | ‒ 34,7 | ‒ 34,7 | ‒ 17,5 | ||
Niet-plafondrelevant | 266,8 | 142,1 | 148,7 | ‒ 560,1 | 164,7 | 168,8 |
Beëindiging steunmaatregelen KLM | ‒ 722,9 | |||||
Extrapolatie | 4,0 | |||||
Dividenden staatsdeelnemingen | 197,0 | 76,0 | 102,0 | 121,0 | 121,0 | 121,0 |
Ramingsbijstelling renteontvangsten Griekenland | 80,6 | 70,1 | 50,7 | 45,9 | 44,2 | 41,0 |
Diversen | ‒ 10,8 | ‒ 4,0 | ‒ 4,0 | ‒ 4,0 | ‒ 0,5 | 2,8 |
Stand Voorjaarsnota 2023 | 2.739,7 | 4.613,5 | 2.967,1 | 2.925,5 | 2.920,1 | 2.820,6 |
Uitgaven
Besluitvorming
Apparaat kerndepartement
Vanuit de apparaatsbudgetten van het beleidsdepartement vindt vanaf 2026 een additionele bijdrage van 10 miljoen euro structureel plaats aan het rijksbrede beeld.
Compensatie FSV/MSNP (AP)
In de Kamerbrief van 4 november jl. is de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitwerking van het tegemoetkomingsbeleid Fraude Signalering Voorziening (FSV) en Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (MSNP). Met de huidige inzichten zal het zwaartepunt van de compensatie plaatsvinden in 2024. Hiervoor waren in een eerder stadium 50 miljoen euro aan middelen gereserveerd en overgeheveld van de Aanvullende Post (AP) naar artikel 1 Belastingen. Verder worden er enkele kasschuiven gedaan om budget naar 2024 te schuiven.
Dienstverlening POK - Belastingdienst
Naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn middelen beschikbaar gesteld. Vanuit de reservering voor ‘Dienstverlening’ zijn eerder in 2021 middelen overgeheveld naar de Belastingdienst voor de jaren 2021-2023. Om de plannen door te zetten worden vanaf 2024 middelen overgeheveld naar artikel 1 Belastingen.
Dienstverlening POK – Toeslagen
Naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn middelen beschikbaar gesteld. Vanuit de reservering voor ‘Dienstverlening’ zijn eerder in 2021 middelen overgeheveld naar Toeslagen voor de jaren 2021-2023. Om de plannen door te zetten worden vanaf 2024 middelen overgeheveld naar artikel 13, Toeslagen.
Uitvoeringskosten fiscale wet- en regelgeving (AP)
Vanuit de reservering voor ‘Uitvoeringskosten fiscale wet- en regelgeving’ op de Aanvullende Post (AP) 36 miljoen euro structureel overgeheveld naar artikel 1 Belastingen. Deze middelen komen ten gunste aan de uitvoering van het coalitieakkoord, Europese wetgeving en nieuwe lastenmaatregelen en overige wijzigingen in de fiscale wet- en regelgeving.
Verhoging IV-dagen
Het budget voor externe inhuur van de Belastingdienst wordt vanaf 2025 met 33 miljoen euro verhoogd om de groei naar 640.000 IV-dagen te kunnen realiseren. Aanvullend wordt 15 miljoen euro beschikbaar gemaakt binnen de Belastingdienst voor de benodigde groei van IV-dagen. Het totale additionele IV-budget bedraagt daarmee 48 miljoen euro. Deze IV-ambitie is noodzakelijk om politieke wensen en fiscale maatregelen sneller te kunnen invoeren.
Vrijval kapitaalinjectie TenneT
Uw Kamer is eerder geïnformeerd dat het kabinet inzet op de volledige verkoop van TenneT Duitsland (Kamerstuk 28165 nr. 386). Mocht een transactie onder acceptabele voorwaarden tot stand komen, dan zou de opbrengst van een dergelijke verkoop ten goede komen aan TenneT Holding, de verkopende partij en aandeelhouder van TenneT Duitsland. Met deze opbrengst zou dan vervolgens de Nederlandse kapitaalbehoefte in de komende jaren gefinancierd kunnen worden en zijn de gemaakte reserveringen in de begroting overbodig. Het kabinet acht het belangrijk dat Tennet voldoende gefinancierd is, conform de minimale kredietrating in de nota deelnemingenbeleid, om haar publieke taken te kunnen uitvoeren.
Hersteloperatie Toeslagen
Op basis van de actuele inzichten over de realisatie en voortgang van de Hersteloperatie Toeslagen wordt het totaal meerjarig beschikbare budget op de FIN-begroting IX naar boven bijgesteld met 792 miljoen euro cumulatief. Tevens wordt 478 miljoen euro aanvullend op de Aanvullende Post gereserveerd, waarmee het totaal aan beschikbaar gestelde middelen voor toeslagenherstel toeneemt met circa 1,3 miljard. Deze verhoging komt voort uit een aantal ontwikkelingen. Op basis van de gegevens die begin maart beschikbaar waren, wordt uitgegaan van een totaal van circa 42.000 gedupeerden. Dit is een stijging van circa 7.000 gedupeerden. Ook zijn er meer aanmeldingen bij, en uitkeringen door, de Commissie Werkelijke Schade en is er een autonome tegenvaller bij de kindregeling. Daarnaast blijkt dat het afhandelen van integrale beoordelingen en bezwaren langer duurt dan eerder geraamd. Dit vereist uitvoeringswijzigingen om de productiviteit bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) te verhogen en het aantal toekomstige bezwaren te verkleinen, maar ook additionele capaciteit. De middelen die op de Algemene Post worden in de toekomst naar behoeve beschikbaar gesteld. Een uitgebreide toelichting op de ontwikkelingen van de hersteloperatie wordt gegeven in de Voortgangsrapportages Hersteloperatie Toeslagen.
Onderuitputting 2022 Hersteloperatie Toeslagen
De onderuitputting op de programmamiddelen voor de Hersteloperatie Toeslagen in 2022 wordt toegevoegd aan het budget in 2023 om gedupeerde ouders te kunnen compenseren.
Hersteloperatie Toeslagen (AP)
Ten behoeve van verschillende Onderdelen van de hersteloperatie wordt er een beroep gedaan op de reservering op de AP. Het gaat om onderdelen waarvoor eerder al een reservering is gemaakt in afwachting van definitieve besluitvorming, zoals de ex-partners schaderegeling.
Bijdrage rijksbrede dekkingsopgave: niet-belastingontvangsten
Zie ontvangsten.
Diversen
Deze post betreft diverse mutaties waaronder enkele overhevelingen van de Aanvullende Post voor MRB+ en Laagdrempelige Fiscale Rechtshulp. Daarnaast worden tijdelijke middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van activiteiten in het kader van het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP).
Artikel 10. nog onverdeeld
Vanuit artikel 10 ‘nog onverdeeld’ wordt in 2023 in totaal een bijdrage van 30 milljoen euro geleverd aan de rijksbrede opgave onder het uitgavenplafond.
Technische mutaties
Kasschuif Hersteloperatie Toeslagen
Om de budgetten voor het herstel van toeslagen aan te laten sluiten op het ritme van uitbetaling, is een kasschuif nodig. Dit betreft het saldo van meerdere kasschuiven.
Overige kasschuiven
Dit betreft een aantal kasschuiven, waaronder voor de Belastingdienst op materiele uitgaven ICT en middelen voor het herstel in het kader van de Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (MSNP).
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2022 van 65 miljoen euro wordt toegevoegd aan de Financiën begroting.
Extrapolatie
Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.
Loon- en prijsbijstelling
De tranche 2023 van de loon- en prijsbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van het ministerie van Financiën.
Extra tranche loon-en prijsbijstelling
De tranche 2023 van de loon- en prijsbijstelling en de extra tranche over 2022 wordt overgemaakt naar de begroting van Financiën. De eenmalige extra prijsbijstelling komt voort uit de toezegging uit de Najaarsnota 2022 om extra prijsbijstelling uit te keren om de (semi-)collectieve sector structureel extra te compenseren voor de hoge inflatie.
Overboekingen met andere begrotingen
Er worden middelen overgeheveld vanuit en naar diverse andere begrotingen, waaronder een bijdrage van 3,4 miljoen euro vanuit BZK ten behoeve van werkzaamheden van de Douane in de Cariben en een afdracht van JenV van structureel 3,7 miljoen euro aan Financiën voor de internationale aanpak van ondermijning. Er worden ook middelen overgeheveld van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor een mogelijke kapitaalinjectie van 500 miljoen euro in 2023 aan Stedin. Daarnaast heeft het kabinet heeft besloten om incidenteel 200 miljoen euro en structureel 8 miljoen euro. beschikbaar te stellen in het kader van de Kabinetsreactie op het rapport van bevindingen van het Adviescollege dialooggroep slavernijverleden ‘Ketenen van het verleden’. Dit budget wordt specifiek gedekt door alle departementen op basis van een verdeelsleutel. Dit betreft de verwerking van de departementale bijdrage van Financiën naar de begroting van BZK.
Desalderingen
Deze post betreft neutrale herschikkingen binnen artikel 8. (apparaat kerndepartement).
EBRD kapitaalinjectie n.a.v. Oekraïne
Er volgt mogelijk een kapitaalinjectie aan de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). Met behulp van deze injectie kan EBRD blijven bijdragen aan het steunen van Oekraïne en programma's opstarten in sub-Sahara Afrika. Hoewel nog veel onzeker is, wordt hierover mogelijk later dit jaar besloten. In dat geval zal de verplichting nog in 2023 worden aangegaan. Daarom wordt een reservering opgenomen van 75 miljoen euro. (met bijbehorende uitgave in 2024).
Actualisering raming niet-belastingontvangsten
De niet-belastingontvangsten worden neutraal herijkt.
De te vergoeden invorderingsrente wordt circa 40 miljoen euro hoger geraamd in verband met de herstelactie invorderingsrente. Over de stand van zaken van de herstelactie is de Tweede Kamer 16 maart jl. geïnformeerd.21
Bijdrage EBRD
Nederland draagt 25 miljoen euro bij aan de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) via het de EBRD Crisis Response Special Fund. Deze bijdrage gebruikt de EBRD voor 24,51 miljoen euro voor het garanderen van operaties van de EBRD op het gebied van voedselzekerheid in Oekraïne. De overige 0,49 miljoen euro wordt ingezet voor het beheer van de middelen De Nederlandse bijdrage heeft een minimale looptijd van 7 jaar en zal door de EBRD worden ingezet voor operaties op het gebied van voedselzekerheid. Hierbij kan worden gedacht aan investeringen in of leningen aan bedrijven die actief zijn in de productie, opslag, transport en export van voedsel en landbouwproducten. Hiermee draagt Nederland via de EBRD bij aan de bedrijvigheid in de voedselsector van Oekraïne en aan mondiale voedselzekerheid.
Diversen
Onder deze post vallen diverse neutrale herschikkingen en overhevelingen tussen de verschillende artikelen op de Financiën begroting.
Niet-plafondrelevant
Kapitaalinjectie Invest NL
In 2022 is 175 miljoen euro kapitaal gestort in Invest-NL, afgestemd op de kasbehoefte van Invest-NL voor investeringen destijds. Het resterende begrote kapitaal van 155 miljoen euro voor 2022 wordt vanwege nieuwe ramingen doorgeschoven naar 2026. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, verspreid over de jaren ontvangt Invest-NL een kapitaalinjectie ter grootte van 1,7 miljard euro.
Kapitaalinjectie Invest International
De raming voor de kapitaalinjectie Invest International wordt in 2023 met 113 miljoen euro bijgesteld. Dit betreft enerzijds het doorgeschoven resterende begrote kapitaal van 37 miljoen euro uit 2022. Anderzijds wordt een kasschuif toegepast om het ritme van de raming van de kapitaalinjectie af te stemmen op de kasbehoefte van Invest International voor investeringen. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, verspreid over de jaren ontvangt Invest International een kapitaalinjectie ter waarde van 833 miljoen euro.
Diversen
Onder deze post valt onder andere het vervallen van de compensatie van de negatieve rente op de deposito van het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) bij DNB.
ESM correctie kapitaalsleutel
De betalingsverplichting Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) wordt met 176 miljoen euro uitgesteld naar 2025. In de Ontwerpbegroting 2023 was een reservering opgenomen voor het actualiseren van de kapitaalsleutel van het ESM vanwege de toetreding van Kroatië. Deze actualisatie is uitgesteld en wordt in 2025 opgenomen. Dit omdat de nieuwe kapitaalsleutel uiterlijk op 1 januari 2026 wordt geactualiseerd. Het bedrag zal worden geactualiseerd zodra meer duidelijkheid is over de gekozen kapitaalsleutel.
Niet-belastingontvangsten
Besluitvorming
Terugontvangsten kapitaalinjectie 2023 TenneT
De Staat ontvangt de kapitaalinjectie 2023 terug in 2024 als de volledige verkoop van TenneT Duitsland gerealiseerd wordt en de overeengekomen prijs is betaald.
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividendraming wordt aangepast aan de meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen, als gevolg van de huidige marktomstandigheden.
Bijdrage rijksbrede dekkingsopgave: herijking belasting- en invorderingsrente
De raming van de belasting- en invorderingsrente (bir) is meerjarig herijkt, mede als gevolg van de doorwerking van renteverhogingen door de ECB op de belasting- en invorderingsrente. De bir-rentepercentages worden daarnaast aangepast. Het nettoresultaat van hogere uitgaven en hogere ontvangsten draagt het ministerie van Financiën bij aan het generale beeld. Samen met de structurele meevaller als gevolg van een hogere grondslag van de vennootschapsbelasting in de renteraming levert dit per saldo een structurele bijdrage van 100 miljoen euro aan de rijksbrede dekkingsopgave op.
Mee- en tegenvallers
Niet-belastingontvangsten
Financiën ziet mogelijkheid om in 2023 een meevaller van 100 miljoen euro aan niet-belastingontvangsten in te leveren aan het generale beeld. Dit wordt veroorzaakt door een hogere vpb-grondslag en meer inkomsten uit boetes en kosten vervolging dan eerder geanticipeerd.
Recuperaties Argentinië
Het ministerie van Financiën verwacht de komende 6 jaar een incidentele ontvangst van circa 131 miljoen euro cumulatief op de exportkredietverzekering (ekv) uit hoofde van een terugbetaling van een schuld door Argentinië daterend van vóór 1999. Dit vloeit voort uit het op 28 oktober 2022 bereikte akkoord tussen de Club van Parijs en Argentinië. De betalingen worden gefaseerd gedaan tot en met het jaar 2028. De extra ontvangsten worden ingezet ten behoeve van de rijksbrede Opgave.
Technische mutaties
Extrapolatie
Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028
Desalderingen
Deze post betreft neutrale herschikkingen binnen artikel 8. (apparaat kerndepartement).
Actualisering raming niet-belastingontvangsten
De niet-belastingontvangsten worden herijkt.
Diversen
Onder deze post valt onder andere het vervallen van premieontvangsten en dotatie aan begrotingsreserve als gevolg van het beëindigen van garanties aan Gasunie.
Beëindiging steunmaatregelen KLM
Bij de publicatie van de jaarcijfers 2022 heeft KLM aangegeven te verwachten het steunpakket in april te kunnen beëindigen. KLM is nu een nieuwe private kredietfaciliteit overeengekomen en beëindigt het steunpakket per 17 april 2023. De financiële voorwaarden die zijn gesteld aan het verlenen van het steunpakket en de luchtvaartinhoudelijke voorwaarden die niet ook elders zijn vastgelegd komen te vervallen. De budgettaire gevolgen van het opzeggen van de steunmaatregelen zijn het vervallen van de staatsgarantie op de (opgezegde) kredietfaciliteit, het recht op trekken van de directe lening en alle bijbehorende geraamde (premie)ontvangsten.
Niet plafond-relevant
Beëindiging steunmaatregelen KLM
Bij de publicatie van de jaarcijfers 2022 heeft KLM aangegeven te verwachten het steunpakket in april te kunnen beëindigen. KLM is nu een nieuwe private kredietfaciliteit overeengekomen en beëindigt het steunpakket per 17 april 2023. De financiële voorwaarden die zijn gesteld aan het verlenen van het steunpakket en de luchtvaartinhoudelijke voorwaarden die niet ook elders zijn vastgelegd komen te vervallen. De budgettaire gevolgen van het opzeggen van de steunmaatregelen zijn het vervallen van de staatsgarantie op de (opgezegde) kredietfaciliteit, het recht op trekken van de directe lening en alle bijbehorende geraamde (premie)ontvangsten.
Dividenden Staatsdeelnemingen
De dividendraming wordt aangepast aan de meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen, als gevolg van de huidige marktomstandigheden.
Ramingsbijstelling renteontvangsten Griekenland
Op basis van de meest recente renteramingen worden de verwachte ontvangsten van de lening aan Griekenland in 2023 met circa 80,6 miljoen euro naar boven bijgesteld. De rente die Griekenland moet betalen is gebaseerd op de 3-maands Euribor rente, met een opslag van 0,5%. Doordat de Euribor rente is gestegen, krijgt Nederland meer renteontvangsten.
Diversen
Onder deze post valt onder andere de negatieve rente op de deposito van het ESM bij DNB die niet meer wordt gecompenseerd vanaf 2023.