Base description which applies to whole site

Mobiliteitsfonds

Mobiliteitsfonds: Uitgaven (2025-2030)

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Basisstand Miljoenennota

9.429

10.634

10.605

10.318

10.686

10.595

       

Intensiveringen

17

150

500

500

500

500

Overboeking AP: WoMo II middelen

 

150

500

500

500

500

Overige intensiveringen

17

     
       

Ombuigingen

‒ 17

     

Ombuigingen

‒ 17

     
       

Kasschuiven investeringsplafond

220

‒ 575

‒ 330

‒ 285

‒ 330

‒ 350

Kasschuif WoMo II middelen

 

‒ 125

‒ 400

‒ 350

‒ 200

‒ 50

Overige kasschuiven investeringsplafond

220

‒ 450

70

65

‒ 130

‒ 300

       

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 30

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 30

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

       

Eindejaarsmarge

86

     

Eindejaarsmarge

86

     
       

Extrapolatie

      

Extrapolatie

      
       

Technisch

63

‒ 17

‒ 19

‒ 10

‒ 94

‒ 21

Technisch

63

‒ 17

‒ 19

‒ 10

‒ 94

‒ 21

       

Stand Voorjaarsnota

9.768

10.186

10.750

10.518

10.757

10.718

Mobiliteitsfonds: Uitgaven (2031-2039)

In miljoenen euro

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

          

Stand Basisstand Miljoenennota

9.080

9.015

8.929

8.780

8.810

8.756

8.690

8.647

0

          

Intensiveringen

350

        

Overboeking AP: WoMo II middelen

350

        

Overige intensiveringen

         
          

Ombuigingen

         

Ombuigingen

         
          

Kasschuiven investeringsplafond

200

625

400

250

175

    

Kasschuif WoMo II middelen

200

475

250

150

50

    

Overige kasschuiven investeringsplafond

 

150

150

100

125

    
          

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 3

        

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 3

        
          

Eindejaarsmarge

         

Eindejaarsmarge

         
          

Extrapolatie

        

8.661

Extrapolatie

        

8.661

          

Technisch

‒ 39

‒ 39

‒ 33

‒ 26

‒ 28

‒ 3

‒ 28

‒ 26

‒ 29

Technisch

‒ 39

‒ 39

‒ 33

‒ 26

‒ 28

‒ 3

‒ 28

‒ 26

‒ 29

          

Stand Voorjaarsnota

9.589

9.601

9.296

9.004

8.957

8.753

8.662

8.621

8.632

Mobiliteitsfonds: Ontvangsten (2025-2030)

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Basisstand Miljoenennota

9.429

10.634

10.605

10.318

10.686

10.595

       

Eindejaarsmarge

239

     

Eindejaarsmarge

239

     
       

Extrapolatie

      

Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat

      
       

Technisch

100

‒ 448

146

200

71

124

Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat

‒ 45

‒ 455

147

192

140

111

Overig technisch

145

7

‒ 1

8

‒ 69

13

       

Stand Voorjaarsnota

9.768

10.186

10.750

10.518

10.757

10.718

Mobiliteitsfonds: Ontvangsten (2031-2039)

In miljoenen euro

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

          

Stand Basisstand Miljoenennota

9.080

9.015

8.929

8.780

8.810

8.756

8.690

8.647

0

          

Eindejaarsmarge

         

Eindejaarsmarge

         
          

Extrapolatie

        

284

Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat

        

284

          

Technisch

508

586

367

224

147

‒ 3

‒ 28

‒ 26

8.348

Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat

509

580

366

221

146

‒ 29

‒ 29

‒ 29

8.348

Overig technisch

0

6

0

3

2

27

2

3

 
          

Stand Voorjaarsnota

9.589

9.601

9.296

9.004

8.957

8.753

8.662

8.621

8.632

Uitgaven

Intensiveringen

Overboeking Aanvullende Post: WoMo (middelen voor ontsluiting nieuwe woningbouwlocaties)

Het kabinet heeft besloten om de middelen van de Aanvullende Post voor de ontsluiting van nieuwe woningen uit het Hoofdlijnenakkoord (2,5 miljard euro) over te hevelen naar de begroting van IenW. Vervolgens wordt het ritme op de begroting van IenW via een kasschuif in een realistisch ritme geplaatst (zie toelichting bij kasschuif).

Overige intensiveringen

Tijdens de begrotingsbehandelingen zijn twee amendementen aangenomen die tot een wijziging van de begroting 2025 hebben geleid. Ten eerste is besloten om 6,5 miljoen euro uit de post Overige reserveringen over te hevelen naar de post Toegangsweg Groningen Airport Eelde, om hiermee investeringen te kunnen doen in de infrastructuur en faciliteiten van de luchthaven Groningen Airport Eelde. Hiernaast is een amendement aangenomen om 10 miljoen euro toe te voegen aan artikel 13 Spoorwegen, om in te zetten voor het veilig maken van de spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk op het traject Harderwijk-Amersfoort. Hiermee wordt het weer mogelijk om op dit traject spitstreinen in te zetten.

Kasschuiven investeringsplafond

Kasschuif middelen voor ontsluiting nieuwe woningbouw (WoMo)

Het huidige ritme op de Aanvullende Post is niet realistisch. Het nieuwe kasritme is gebaseerd op de ervaringen van de eerdere middelen voor de ontsluiting van de woningbouw (7,5 miljard euro van het vorige kabinet) en de adviezen van het IBO Woningbouw en Grond. Daarnaast heeft de expertgroep realistisch ramen dit voorjaar geadviseerd om plannen in een realistisch ritme te plaatsen zodat de begroting realistischer wordt. Met dit nieuwe ritme volgen we het advies van de expertgroep op. Op basis van de definitieve verdeling en gemaakte afspraken met de regio tijdens het BOL en BO MIRT dit jaar, wordt in voorjaar 2026 bezien of het ritme nog realistisch is of verdere aanpassingen behoeft. Alle voorstellen worden onder andere getoetst op maakbaarheid (door RWS en ProRail, dan wel externe deskundigen), degelijke ramingen (inclusief realistisch kasritme), planningen van vergunningen, netcongestie en stikstofruimte. 

Kasschuif Mobiliteitsfonds

Binnen het Mobiliteitsfonds wordt in 2026 circa 450 miljoen euro geschoven naar latere jaren (2031 en verder). In de jaren 2027 ‒ 2030 wordt 295 miljoen euro per saldo weggeschoven naar latere jaren. Er wordt circa 220 miljoen euro naar het jaar 2025 geschoven, om het beschikbare budget aan te laten sluiten bij de programmering. In totaal wordt in de periode 2025 tot en met 2030 per saldo 525 miljoen euro kasbudget geschoven naar de jaren 2031 en verder. De schuiven op de programmering vinden plaats op verschillende projecten binnen het Mobiliteitsfonds, het gaat hierbij onder andere om (geen volledige opsomming – zie daarvoor de eerste suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds): A50 Bankhoef Paalgraven, de OV Verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer en de Oude Lijn. In de eerste suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds wordt dit verder toegelicht. Met de kasschuiven zijn kasbudgetten in deze jaren in een zo’n realistisch mogelijk ritme gezet. Hiermee wordt het advies van de expertgroep realistisch ramen (commissie de Jong) opgevolgd.

Overboekingen met andere begrotingen

Deze post bevat diverse overboekingen van en naar andere departementen in het kader van het Mobiliteitsfonds.

Eindejaarsmarge

Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle niet uitgegeven middelen van 2024 toegevoegd aan de begroting van 2025.

Extrapolatie

Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2039 (t+14 jaar) toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.

Technisch

Doorverdeling saldo 2024

Dit is een technische bijstelling zodat de ontvangsten- en de uitgaven van de eindejaarsmarge binnen het fonds op elkaar aansluiten.

Overig technisch

Dit betreft overige herschikkingen.

Ontvangsten

Eindejaarsmarge

Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle niet uitgegeven middelen van 2024 toegevoegd aan de begroting van 2025.

Extrapolatie

Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2039 (t+14) toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.

Technisch

Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat

Deze mutaties zijn technisch nodig om het fonds in evenwicht te houden. De inhoudelijke mutaties zijn toegelicht bij de uitgaven.

Overig technisch

Dit betreft overige herschikkingen.

Licence