In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 9.429 | 10.634 | 10.605 | 10.318 | 10.686 | 10.595 |
Intensiveringen | 17 | 150 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Overboeking AP: WoMo II middelen | 150 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Overige intensiveringen | 17 | |||||
Ombuigingen | ‒ 17 | |||||
Ombuigingen | ‒ 17 | |||||
Kasschuiven investeringsplafond | 220 | ‒ 575 | ‒ 330 | ‒ 285 | ‒ 330 | ‒ 350 |
Kasschuif WoMo II middelen | ‒ 125 | ‒ 400 | ‒ 350 | ‒ 200 | ‒ 50 | |
Overige kasschuiven investeringsplafond | 220 | ‒ 450 | 70 | 65 | ‒ 130 | ‒ 300 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 30 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 30 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 |
Eindejaarsmarge | 86 | |||||
Eindejaarsmarge | 86 | |||||
Extrapolatie | ||||||
Extrapolatie | ||||||
Technisch | 63 | ‒ 17 | ‒ 19 | ‒ 10 | ‒ 94 | ‒ 21 |
Technisch | 63 | ‒ 17 | ‒ 19 | ‒ 10 | ‒ 94 | ‒ 21 |
Stand Voorjaarsnota | 9.768 | 10.186 | 10.750 | 10.518 | 10.757 | 10.718 |
In miljoenen euro | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 9.080 | 9.015 | 8.929 | 8.780 | 8.810 | 8.756 | 8.690 | 8.647 | 0 |
Intensiveringen | 350 | ||||||||
Overboeking AP: WoMo II middelen | 350 | ||||||||
Overige intensiveringen | |||||||||
Ombuigingen | |||||||||
Ombuigingen | |||||||||
Kasschuiven investeringsplafond | 200 | 625 | 400 | 250 | 175 | ||||
Kasschuif WoMo II middelen | 200 | 475 | 250 | 150 | 50 | ||||
Overige kasschuiven investeringsplafond | 150 | 150 | 100 | 125 | |||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 3 | ||||||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 3 | ||||||||
Eindejaarsmarge | |||||||||
Eindejaarsmarge | |||||||||
Extrapolatie | 8.661 | ||||||||
Extrapolatie | 8.661 | ||||||||
Technisch | ‒ 39 | ‒ 39 | ‒ 33 | ‒ 26 | ‒ 28 | ‒ 3 | ‒ 28 | ‒ 26 | ‒ 29 |
Technisch | ‒ 39 | ‒ 39 | ‒ 33 | ‒ 26 | ‒ 28 | ‒ 3 | ‒ 28 | ‒ 26 | ‒ 29 |
Stand Voorjaarsnota | 9.589 | 9.601 | 9.296 | 9.004 | 8.957 | 8.753 | 8.662 | 8.621 | 8.632 |
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 9.429 | 10.634 | 10.605 | 10.318 | 10.686 | 10.595 |
Eindejaarsmarge | 239 | |||||
Eindejaarsmarge | 239 | |||||
Extrapolatie | ||||||
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | ||||||
Technisch | 100 | ‒ 448 | 146 | 200 | 71 | 124 |
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | ‒ 45 | ‒ 455 | 147 | 192 | 140 | 111 |
Overig technisch | 145 | 7 | ‒ 1 | 8 | ‒ 69 | 13 |
Stand Voorjaarsnota | 9.768 | 10.186 | 10.750 | 10.518 | 10.757 | 10.718 |
In miljoenen euro | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 9.080 | 9.015 | 8.929 | 8.780 | 8.810 | 8.756 | 8.690 | 8.647 | 0 |
Eindejaarsmarge | |||||||||
Eindejaarsmarge | |||||||||
Extrapolatie | 284 | ||||||||
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | 284 | ||||||||
Technisch | 508 | 586 | 367 | 224 | 147 | ‒ 3 | ‒ 28 | ‒ 26 | 8.348 |
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | 509 | 580 | 366 | 221 | 146 | ‒ 29 | ‒ 29 | ‒ 29 | 8.348 |
Overig technisch | 0 | 6 | 0 | 3 | 2 | 27 | 2 | 3 | |
Stand Voorjaarsnota | 9.589 | 9.601 | 9.296 | 9.004 | 8.957 | 8.753 | 8.662 | 8.621 | 8.632 |
Uitgaven
Intensiveringen
Overboeking Aanvullende Post: WoMo (middelen voor ontsluiting nieuwe woningbouwlocaties)
Het kabinet heeft besloten om de middelen van de Aanvullende Post voor de ontsluiting van nieuwe woningen uit het Hoofdlijnenakkoord (2,5 miljard euro) over te hevelen naar de begroting van IenW. Vervolgens wordt het ritme op de begroting van IenW via een kasschuif in een realistisch ritme geplaatst (zie toelichting bij kasschuif).
Overige intensiveringen
Tijdens de begrotingsbehandelingen zijn twee amendementen aangenomen die tot een wijziging van de begroting 2025 hebben geleid. Ten eerste is besloten om 6,5 miljoen euro uit de post Overige reserveringen over te hevelen naar de post Toegangsweg Groningen Airport Eelde, om hiermee investeringen te kunnen doen in de infrastructuur en faciliteiten van de luchthaven Groningen Airport Eelde. Hiernaast is een amendement aangenomen om 10 miljoen euro toe te voegen aan artikel 13 Spoorwegen, om in te zetten voor het veilig maken van de spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk op het traject Harderwijk-Amersfoort. Hiermee wordt het weer mogelijk om op dit traject spitstreinen in te zetten.
Kasschuiven investeringsplafond
Kasschuif middelen voor ontsluiting nieuwe woningbouw (WoMo)
Het huidige ritme op de Aanvullende Post is niet realistisch. Het nieuwe kasritme is gebaseerd op de ervaringen van de eerdere middelen voor de ontsluiting van de woningbouw (7,5 miljard euro van het vorige kabinet) en de adviezen van het IBO Woningbouw en Grond. Daarnaast heeft de expertgroep realistisch ramen dit voorjaar geadviseerd om plannen in een realistisch ritme te plaatsen zodat de begroting realistischer wordt. Met dit nieuwe ritme volgen we het advies van de expertgroep op. Op basis van de definitieve verdeling en gemaakte afspraken met de regio tijdens het BOL en BO MIRT dit jaar, wordt in voorjaar 2026 bezien of het ritme nog realistisch is of verdere aanpassingen behoeft. Alle voorstellen worden onder andere getoetst op maakbaarheid (door RWS en ProRail, dan wel externe deskundigen), degelijke ramingen (inclusief realistisch kasritme), planningen van vergunningen, netcongestie en stikstofruimte.
Kasschuif Mobiliteitsfonds
Binnen het Mobiliteitsfonds wordt in 2026 circa 450 miljoen euro geschoven naar latere jaren (2031 en verder). In de jaren 2027 ‒ 2030 wordt 295 miljoen euro per saldo weggeschoven naar latere jaren. Er wordt circa 220 miljoen euro naar het jaar 2025 geschoven, om het beschikbare budget aan te laten sluiten bij de programmering. In totaal wordt in de periode 2025 tot en met 2030 per saldo 525 miljoen euro kasbudget geschoven naar de jaren 2031 en verder. De schuiven op de programmering vinden plaats op verschillende projecten binnen het Mobiliteitsfonds, het gaat hierbij onder andere om (geen volledige opsomming – zie daarvoor de eerste suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds): A50 Bankhoef Paalgraven, de OV Verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer en de Oude Lijn. In de eerste suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds wordt dit verder toegelicht. Met de kasschuiven zijn kasbudgetten in deze jaren in een zo’n realistisch mogelijk ritme gezet. Hiermee wordt het advies van de expertgroep realistisch ramen (commissie de Jong) opgevolgd.
Overboekingen met andere begrotingen
Deze post bevat diverse overboekingen van en naar andere departementen in het kader van het Mobiliteitsfonds.
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle niet uitgegeven middelen van 2024 toegevoegd aan de begroting van 2025.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2039 (t+14 jaar) toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
Technisch
Doorverdeling saldo 2024
Dit is een technische bijstelling zodat de ontvangsten- en de uitgaven van de eindejaarsmarge binnen het fonds op elkaar aansluiten.
Overig technisch
Dit betreft overige herschikkingen.
Ontvangsten
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle niet uitgegeven middelen van 2024 toegevoegd aan de begroting van 2025.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2039 (t+14) toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
Technisch
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat
Deze mutaties zijn technisch nodig om het fonds in evenwicht te houden. De inhoudelijke mutaties zijn toegelicht bij de uitgaven.
Overig technisch
Dit betreft overige herschikkingen.