De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt met ingang van 1 januari 2027 als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdelen a tot en met g komen te luiden:
- a. motorrijtuig:
-
motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerswet 1994;
- b. motorrijwiel:
-
motorrijtuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L3e, L4e, L5e of L7e;
- c. personenauto:
-
motorrijtuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1;
- d. autobus:
-
motorrijtuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie m2 of m3;
- e. bestelauto:
-
motorrijtuig van de voertuigcategorie N met een toegestane maximum massa van maximaal 3.500 kilogram;
- f. vrachtauto:
-
motorrijtuig van de voertuigcategorie N met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kilogram;
- g. aanhangwagen:
-
voertuig van de voertuigcategorie O;.
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel p door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
- q. weg:
-
weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994 in Nederland.
B
Artikel 3 komt te luiden:
Artikel 3
-
1. De voertuigcategorie, voertuigclassificatie of aanduiding voor speciale doeleinden van een motorrijtuig blijkt uit het kentekenregister.
-
2. Indien een motorrijtuig niet is ingeschreven in het kentekenregister wordt de voertuigcategorie, voertuigclassificatie of aanduiding voor speciale doeleinden bepaald op basis van Verordening (EU) nr. 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151) en Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L 60).
C
De artikelen 4 en 5 vervallen.
D
In artikel 23a wordt «personenauto waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid en die voldoet aan bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarden en beperkingen met betrekking tot uiterlijk en inrichting, bedraagt de belasting in afwijking van artikel 23 en onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden,» vervangen door «motorrijtuig met de aanduiding voor speciale doeleinden SA (kampeerwagen) bedraagt de belasting in afwijking van artikel 23».
E
Artikel 24a, tweede lid, vervalt.
F
Artikel 30, eerste lid, aanhef, komt te luiden:
Voor een bestelauto of een vrachtauto die:
Artikel XXV, onderdeel F (artikel 30 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994)
Met de voorgestelde nieuwe aanhef van artikel 30 Wet MRB 1994 vervalt met ingang van 1 januari 2027 de term personenauto, omdat met dit wetsvoorstel voor de motorrijtuigenbelasting wordt voorgesteld de definitie van bestelauto en vrachtauto met ingang van die datum te verruimen naar alle motorrijtuigen met de voertuigcategorie N. Het kwarttarief hoeft daardoor niet langer betrekking te hebben op personenauto’s. Van belang is daarbij dat het betreffende voordeel is bedoeld voor het vervoer van goederen, namelijk kermis- of circusbenodigdheden, dan wel voor een rijdend werktuig of rijdende werkplaats. Een personenauto met de voertuigcategorie M1 is daar niet voor gebouwd, omdat een personenauto is gebouwd voor het vervoer van personen.
G
In artikel 37d, eerste lid, wordt «vrachtwagen» vervangen door «vrachtauto».
H
Artikel 71, eerste lid, onderdelen a en b, komt te luiden:
-
a. motorrijtuigen met de aanduiding voor speciale doeleinden SC (ambulances) of die bij algemene maatregel van bestuur worden gelijkgesteld met een ambulance;
-
b. motorrijtuigen met de aanduiding voor speciale doeleinden SD (lijkwagens);.