Deze bijlage biedt een overzicht van de verschillende manieren waarop de uitgaven en de niet-belastingontvangsten van de overheid worden weergegeven. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de begroting van 2018 zoals gepresenteerd in de Startnota en de realisatie van dat jaar in het Financieel Jaarverslag van het Rijk. De overheidsuitgaven kunnen op kasbasis, maar ook op transactiebasis worden geregistreerd. In het eerste geval worden transacties geboekt in de periode waarin betaling plaatsvindt, in het tweede geval de periode waarin rechten en verplichtingen zijn ontstaan. Op de departementale begrotingen worden de uitgaven op kasbasis geregistreerd: welke bedragen worden van de bankrekeningen van het Rijk afgeschreven. Bij het saldo van de overheid (EMU-saldo) wordt niet uitgegaan van de uitgaven op kasbasis, maar op transactiebasis: de uitgaven worden geboekt in de periode waarin rechten en verplichtingen zijn ontstaan. Bij de tabellen hieronder worden de gebruikte begrippen verder toegelicht.
Tabel 5.1 bevat alle netto-uitgaven van de Rijksoverheid: de optelsom van de uitgaven minus de niet-belastingontvangsten. Om de uitgaven te beheersen is er een uitgavenplafond. De uitgaven onder het uitgavenplafond mogen het uitgavenplafond niet overschrijden. Het uitgavenplafond is op zijn beurt gesplitst in drie verschillende deelplafonds: het plafond Rijksbegroting, het plafond Sociale Zekerheid en het plafond Zorg. De meeste netto-uitgaven vallen onder een van de drie plafonds. Er zijn echter ook uitgaven en ontvangsten die niet onder een plafond vallen.
In het bovenste deel van de tabel zijn de uitgaven uitgesplitst in de begrotingsgefinancierde en de premiegefinancierde uitgaven. De begrotingsgefinancierde uitgaven worden betaald uit belastingen en zijn de optelling van alle uitgaven en niet-belastingontvangsten op de departementale begrotingen. Dit zijn de uitgaven waarvoor het parlement autorisatie verleent door de begrotingen aan te nemen. Naast de begrotingsgefinancierde uitgaven zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De uitgaven aan zorg en sociale zekerheid worden voornamelijk gefinancierd uit de premies. In het onderste deel van de tabel zijn de begrotings- en premiegefinancierde uitgaven per deelplafond opgeteld.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | bron | |
---|---|---|---|---|
Begrotingsgefinancierde netto-uitgaven | ||||
Plafond Rijksbegroting | 126.574 | 123.797 | ‒ 2.777 | Tabel 5.5 |
Plafond Sociale Zekerheid | 22.062 | 22.049 | ‒ 13 | Tabel 5.6 |
Plafond Zorg | 7.454 | 7.595 | 141 | Tabel 5.7 |
Netto-uitgaven buiten het uitgavenplafond | 10.423 | 9.939 | ‒ 483 | Tabel 5.8 |
Totaal begrotingsgefinancierde netto-uitgaven | 166.513 | 163.380 | ‒ 3.133 | Tabel 5.4 |
Premiegefinancierde netto-uitgaven | ||||
Plafond Sociale Zekerheid | 56.875 | 56.577 | ‒ 298 | Tabel 5.6 |
Plafond Zorg | 65.308 | 63.067 | ‒ 2.242 | Tabel 5.7 |
Totaal premiegefinancierde netto-uitgaven | 122.183 | 119.643 | ‒ 2.540 | |
Totaal netto-uitgaven | 288.696 | 283.024 | ‒ 5.673 | |
Plafond Rijksbegroting | 126.574 | 123.797 | ‒ 2.777 | Tabel 5.5 |
Plafond Sociale Zekerheid | 78.937 | 78.625 | ‒ 312 | Tabel 5.6 |
Plafond Zorg | 72.762 | 70.662 | ‒ 2.100 | Tabel 5.7 |
Totaal netto-uitgaven onder het uitgavenplafond | 278.274 | 273.085 | ‒ 5.189 | |
Netto-uitgaven buiten het uitgavenplafond | 10.423 | 9.939 | ‒ 483 | Tabel 5.8 |
Totaal netto-uitgaven | 288.696 | 283.024 | ‒ 5.673 |
Tabel 5.2 geeft alle uitgaven zoals die vermeld zijn in de individuele begrotingshoofdstukken van de Rijksbegroting. In die hoofdstukken zelf zijn de uitgaven verdeeld over verschillende beleids- en niet-beleidsartikelen, maar in de tabel wordt alleen het totaal per begrotingshoofdstuk weergegeven. Het betreft hier de kasuitgaven van de begrotingshoofdstukken. Alleen voor het begrotingshoofdstuk van Nationale Schuld zijn de bedragen op transactiebasis.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
1 | De Koning | 42 | 43 | 1 |
2A | Staten-Generaal | 144 | 154 | 10 |
2B | Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | 113 | 124 | 11 |
3 | Algemene Zaken | 63 | 64 | 1 |
4 | Koninkrijksrelaties | 294 | 625 | 331 |
5 | Buitenlandse Zaken | 9.538 | 9.174 | ‒ 364 |
6 | Justitie en Veiligheid | 12.081 | 12.814 | 734 |
7 | Binnenlandse Zaken | 5.294 | 5.951 | 657 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 40.236 | 42.327 | 2.091 |
9A | Nationale Schuld (Transactiebasis) | 7.997 | 9.196 | 1.199 |
9B | Financiën | 7.118 | 7.736 | 619 |
10 | Defensie | 9.204 | 9.417 | 213 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | 8.434 | 8.199 | ‒ 235 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | 4.453 | 5.355 | 902 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 31.990 | 34.412 | 2.423 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 15.223 | 15.374 | 151 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | 2.510 | 3.071 | 561 |
50 | Gemeentefonds | 28.283 | 29.083 | 800 |
51 | Provinciefonds | 2.188 | 2.454 | 267 |
55 | Infrastructuurfonds | 6.243 | 5.810 | ‒ 434 |
58 | Diergezondheidsfonds | 35 | 51 | 16 |
64 | BES-fonds | 41 | 39 | ‒ 2 |
65 | Deltafonds | 1.119 | 1.084 | ‒ 36 |
AP | Aanvullende Posten | 7.502 | 0 | ‒ 7.502 |
90 | Consolidatie1 | ‒ 6.595 | ‒ 6.335 | 260 |
HGIS | Internationale Samenwerking2 | (5.120) | (5.322) | (202) |
Totaal | 193.549 | 196.224 | 2.675 |
Dit betreft een correctie voor dubbeltellingen die ontstaan door het «bruto-boeken» van bijdragen. Het bruto-boeken houdt in dat zowel het departement dat bijdraagt, als het departement dat ontvangt de uitgaven op zijn begroting opneemt. Het gaat voornamelijk om bijdragen via de begroting van Infrastructuur en Waterstaat aan het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
Tabel 5.3 bevat alle niet-belastingontvangsten op de verschillende begrotingshoofdstukken van de Rijksbegroting. Dit betreft alle ontvangsten die geen belasting- of premie-ontvangst zijn. Denk bijvoorbeeld aan het dividend dat uitgekeerd wordt door staatsdeelnemingen, het terugbetalen van studieschulden of de opbrengst van boetes en schikkingen. Ook hier geldt dat alle bedragen op kasbasis zijn, behalve de begroting van Nationale Schuld, die deels op transactiebasis is opgesteld. Omdat hier inzicht wordt gegeven in de niet-belastingontvangsten worden de ontvangsten vanuit het uitgeven van nieuwe staatschuld niet meegeteld. Deze ontvangsten komen in bijlage 6 aan bod bij de bepaling van het EMU-saldo.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
1 | De Koning | 0 | 0 | 0 |
2A | Staten-Generaal | 4 | 4 | 0 |
2B | Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | 6 | 6 | 1 |
3 | Algemene Zaken | 7 | 6 | ‒ 1 |
4 | Koninkrijksrelaties | 48 | 54 | 6 |
5 | Buitenlandse Zaken | 752 | 1.201 | 449 |
6 | Justitie en Veiligheid | 1.624 | 2.279 | 655 |
7 | Binnenlandse Zaken | 660 | 1.343 | 683 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.381 | 1.369 | ‒ 12 |
9A | Nationale Schuld (Transactiebasis) | 13.293 | 15.509 | 2.216 |
9B | Financiën | 2.161 | 3.339 | 1.178 |
10 | Defensie | 420 | 664 | 244 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | 248 | 29 | ‒ 218 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | 3.540 | 3.560 | 20 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 1.886 | 1.845 | ‒ 40 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 100 | 838 | 738 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | 79 | 85 | 6 |
50 | Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 |
51 | Provinciefonds | 0 | 0 | 0 |
55 | Infrastructuurfonds | 6.243 | 5.926 | ‒ 317 |
58 | Diergezondheidsfonds | 35 | 35 | 1 |
65 | Deltafonds | 1.119 | 1.085 | ‒ 34 |
AP | Aanvullende Posten | 28 | 0 | ‒ 28 |
90 | Consolidatie | ‒ 6.595 | ‒ 6.335 | 260 |
HGIS | Internationale Samenwerking | (155) | (231) | (76) |
Totaal | 27.036 | 32.844 | 5.808 |
Tabel 5.4 geeft per begrotingshoofdstuk de netto-uitgaven weer, oftewel de uitgaven (tabel 5.2) minus de niet-belastingontvangsten (tabel 5.3). De daaropvolgende tabellen (tabel 5.5 tot en met tabel 5.7) geven per deelplafond aan welke uitgaven er onder vallen, op welk begrotingshoofdstuk deze staan, en of de uitgaven begrotings- of premiegefinancierd zijn.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
1 | De Koning | 42 | 43 | 1 |
2A | Staten-Generaal | 140 | 150 | 10 |
2B | Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | 108 | 118 | 11 |
3 | Algemene Zaken | 56 | 58 | 2 |
4 | Koninkrijksrelaties | 246 | 571 | 325 |
5 | Buitenlandse Zaken | 8.786 | 7.973 | ‒ 813 |
6 | Justitie en Veiligheid | 10.457 | 10.536 | 79 |
7 | Binnenlandse Zaken | 4.634 | 4.608 | ‒ 26 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 38.855 | 40.958 | 2.103 |
9A | Nationale Schuld (Transactiebasis) | ‒ 5.296 | ‒ 6.313 | ‒ 1.017 |
9B | Financiën | 4.956 | 4.397 | ‒ 559 |
10 | Defensie | 8.784 | 8.752 | ‒ 31 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | 8.186 | 8.170 | ‒ 16 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | 913 | 1.795 | 882 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 30.104 | 32.567 | 2.463 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 15.124 | 14.536 | ‒ 588 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | 2.431 | 2.987 | 555 |
50 | Gemeentefonds | 28.283 | 29.083 | 800 |
51 | Provinciefonds | 2.188 | 2.454 | 267 |
55 | Infrastructuurfonds | 0 | ‒ 117 | ‒ 117 |
58 | Diergezondheidsfonds | 0 | 16 | 16 |
64 | BES-fonds | 41 | 39 | ‒ 2 |
65 | Deltafonds | 0 | ‒ 2 | ‒ 2 |
AP | Aanvullende Posten | 7.474 | 0 | ‒ 7.474 |
90 | Consolidatie | 0 | 0 | 0 |
HGIS | Internationale Samenwerking | (4.965) | (5.091) | (-126) |
Totaal | 166.513 | 163.380 | ‒ 3.133 |
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
1 | De Koning | 42 | 43 | 1 |
2A | Staten-Generaal | 140 | 150 | 10 |
2B | Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | 108 | 118 | 11 |
3 | Algemene Zaken | 56 | 58 | 2 |
4 | Koninkrijksrelaties | 87 | 417 | 330 |
5 | Buitenlandse Zaken | 8.786 | 7.973 | ‒ 813 |
6 | Justitie en Veiligheid | 10.457 | 10.536 | 79 |
7 | Binnenlandse Zaken | 4.634 | 4.608 | ‒ 26 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 36.814 | 39.160 | 2.346 |
9A | Nationale Schuld (Transactiebasis) | 6.149 | 5.968 | ‒ 181 |
9B | Financiën | 4.853 | 5.023 | 170 |
10 | Defensie | 8.777 | 8.858 | 81 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | 8.410 | 8.170 | ‒ 240 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | 4.024 | 4.884 | 860 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 518 | 427 | ‒ 91 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 2.607 | 2.589 | ‒ 18 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | 2.447 | 3.002 | 555 |
50 | Gemeentefonds | 18.911 | 19.445 | 534 |
51 | Provinciefonds | 2.188 | 2.454 | 267 |
55 | Infrastructuurfonds | 0 | ‒ 117 | ‒ 117 |
58 | Diergezondheidsfonds | 0 | ‒ 8 | ‒ 8 |
60 | Accres Gemeentefonds | 650 | 0 | ‒ 650 |
61 | Accres Provinciefonds | 93 | 0 | ‒ 93 |
64 | BES-fonds | 41 | 39 | ‒ 2 |
65 | Deltafonds | 0 | ‒ 2 | ‒ 2 |
80 | Prijsbijstelling | 453 | 0 | ‒ 453 |
81 | Arbeidsvoorwaarden | 1.405 | 0 | ‒ 1.405 |
86 | Algemeen | 3.923 | 0 | ‒ 3.923 |
HGIS | Internationale Samenwerking | (4.926) | (5.055) | (128) |
Totaal | 126.574 | 123.797 | ‒ 2.777 |
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 19.185 | 19.493 | 308 |
50 | Gemeentefonds | 2.483 | 2.556 | 72 |
AP | Aanvullende Posten | 394 | 0 | ‒ 394 |
Begrotingsgefinancierde netto-uitgaven | 22.062 | 22.049 | ‒ 13 | |
40 | Sociale Verzekeringen | 56.875 | 56.577 | ‒ 298 |
Premiegefinancierde netto-uitgaven | 56.875 | 56.577 | ‒ 298 | |
Totaal netto-uitgaven plafond Sociale Zekerheid | 78.937 | 78.625 | ‒ 312 |
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 540 | 513 | ‒ 27 |
50 | Gemeentefonds | 6.889 | 7.082 | 194 |
AP | Aanvullende Posten | 25 | 0 | ‒ 25 |
Begrotingsgefinancierde netto-uitgaven | 7.454 | 7.595 | 141 | |
41 | Zorg | 65.308 | 63.067 | ‒ 2.242 |
Premiegefinancierde netto-uitgaven | 65.308 | 63.067 | ‒ 2.242 | |
Totaal netto uitgaven plafond Zorg | 72.762 | 70.662 | ‒ 2.100 |
Tabel 5.8 geeft per begrotingshoofdstuk de uitgaven weer die buiten het uitgavenplafond vallen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om uitgaven die niet meetellen in het begrotingstekort (het EMU-saldo), zoals het verstrekken van (studie)leningen, de bijdrage van het Rijk aan de sociale fondsen of de opbrengst van het verkopen van staatsdeelnemingen. Daarnaast zijn er uitgaven die wel EMU-saldorelevant zijn, maar buiten het uitgavenplafond zijn geplaatst, zoals de uitgaven aan de zorgtoeslag.
Evenals bij voorgaande tabellen geldt dat de genoemde bedragen in tabel 5.8 op kasbasis zijn, behalve het begrotingshoofdstuk van Nationale Schuld dat deels op transactiebasis wordt opgesteld en zijn de uitgaven aan het aflossen van en de ontvangsten uit het uitgeven van de staatsschuld niet in deze tabel opgenomen.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
4 | Koninkrijksrelaties | 159 | 154 | ‒ 5 |
7 | Binnenlandse Zaken | 0 | 0 | 0 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 2.041 | 1.798 | ‒ 243 |
9A | Nationale Schuld (Transactiebasis) | ‒ 11.445 | ‒ 12.281 | ‒ 836 |
9B | Financiën | 103 | ‒ 626 | ‒ 729 |
10 | Defensie | 6 | ‒ 106 | ‒ 112 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | ‒ 224 | 0 | 224 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | ‒ 3.111 | ‒ 3.089 | 22 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 10.401 | 12.647 | 2.246 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 11.977 | 11.434 | ‒ 543 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | ‒ 16 | ‒ 16 | 0 |
58 | Diergezondheidsfonds | 0 | 23 | 23 |
AP | Aanvullende posten | 531 | 0 | ‒ 531 |
HGIS | Internationale Samenwerking | (38) | (36) | 2 |
Totaal netto-uitgaven buiten het plafond | 10.423 | 9.939 | ‒ 483 |
Tabel 5.9 geeft de totale netto-uitgaven HGIS aan per begrotingshoofdstuk. Deze uitgaven aan internationale samenwerking worden gecoördineerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken maar verwantwoord op de individuele begrotingen. In bovenstaande tabellen zijn deze middelen onderdeel van de totalen per begroting. Onderaan deze tabellen staat het totaal aan HGIS-uitgaven over alle begrotingen.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
5 | Buitenlandse Zaken | 1.292 | 1.301 | 9 |
6 | Veiligheid en Justitie | 33 | 22 | ‒ 10 |
7 | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 0 | 0 | 0 |
8 | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 59 | 60 | 1 |
9B | Financiën | 279 | 362 | 83 |
10 | Defensie | 325 | 211 | ‒ 115 |
12 | Infrastructuur en Waterstaat | 21 | 25,04 | 4 |
13 | Economische Zaken en Klimaat | 51 | 52 | 1 |
15 | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 0 | 0 | 0 |
16 | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 9 | 19 | 10 |
17 | Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | 2.447 | 3.002 | 555 |
86 | Algemeen | 410 | 0 | ‒ 410 |
Totaal plafondrelevante netto-uitgaven HGIS | 4.926 | 5.055 | 128 | |
9B | Financiën | 38 | 36 | ‒ 2 |
Totaal niet-plafondrelevante netto-uitgaven HGIS | 38 | 36 | ‒ 2 | |
Totaal netto-uitgaven HGIS | 4.965 | 5.091 | 126 |
Tabel 5.10 geeft een overzicht van de aardgasbaten. De tabel laat zien dat de aardgasbaten niet alleen op kasbasis, maar ook op transactiebasis worden geregistreerd. Dit wordt gedaan omdat het EMU-saldo – volgens Europese methodiek – wordt berekend op transactiebasis, terwijl de rijksbegroting op kasbasis wordt opgesteld.
Startnota | FJR 2018 | Verschil | |
---|---|---|---|
Niet-belastingontvangsten | 1.950 | 1.462 | ‒ 488 |
Vennootschapsbelasting | 150 | 650 | 500 |
Totaal kasbasis | 2.100 | 2.112 | 12 |
Niet-belastingontvangsten | 50 | 102 | 52 |
Vennootschapsbelasting | 50 | 0 | ‒ 50 |
Totaal kas-transverschil (ktv) | 100 | 102 | 2 |
Niet-belastingontvangsten | 1.900 | 1.360 | ‒ 540 |
Vennootschapsbelasting | 100 | 650 | 550 |
Totaal transactiebasis | 2.000 | 2.010 | 10 |
Aansluiting begrotingscijfers en visuele samenvatting
De visuele samenvatting bij het Financieel Jaarverslag Rijk biedt een toegankelijk overzicht van de belangrijkste cijfers. Deze presentatie verschilt op een aantal punten van de begrotingssystematiek zoals die wordt gehanteerde in de rest van het Financieel Jaarverslag Rijk en haar bijlagen. Tabel 5.11 geeft de samenhang tussen de cijfers uit de visuele samenvatting en de rest van het Financieel Jaarverslag Rijk weer.
De visuele samenvatting gaat uit van een netto-uitgavenbegrip; dat wil zeggen, de (bruto)uitgaven verminderd met de zogenaamde niet-belastingontvangsten. Dit zijn ontvangsten die tot de uitgavenkant van de begroting worden gerekend, waaronder boete-opbrengsten, leges en teruggevorderde toeslagen. Ook de aardgasbaten behoren begrotings-technisch tot de niet-belastingontvangsten en komen als zodanig terug op de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). In de visuele samenvatting is er echter voor gekozen om, mede vanwege de omvang, de aardgasbaten op te nemen aan de inkomstenkant van de rijksoverheid. Hierdoor vallen de totale inkomsten en uitgaven in de visuele samenvatting hoger uit ten opzichte van de tabellen in het Financieel Jaarverslag Rijk.
Een ander verschil in presentatie tussen de visuele samenvatting en het Financieel Jaarverslag van het Rijk betreft de individuele begrotingsposten. De visuele samenvatting gaat uit van een thematische indeling die niet exact aansluit bij de afzonderlijke begrotingshoofdstukken. Zo wordt het Btw-compensatiefonds in de visuele samenvatting samengevoegd met het Gemeentefonds en het Provinciefonds, terwijl het begrotingstechnisch wordt verantwoord op de begroting van Financiën. Een meer complex voorbeeld is de verwerking van de middelen bestemd voor internationale samenwerking (HGIS). In de visuele samenvatting worden al deze middelen gegroepeerd onder de uitgavenpost «Buitenlandse Zaken/Internationale Samenwerking», omdat het Ministerie van Buitenlandse Zaken deze middelen coördineert. In de begrotingssystematiek worden deze middelen echter toegewezen aan verschillende begrotingshoofd-stukken, zoals die van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Defensie. Het overzicht van de toewijzing van deze middelen is terug te vinden in tabel 5.9.
2018 | Bron | |
---|---|---|
Uitgaven visuele samenvatting | 274,3 | Visualisatie |
Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt | 79,1 | |
Plafond S totaal begrotings- en premiegefinancierd | 78,6 | Tabel 5.6 |
Plafond R Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid | 0,4 | Tabel 5.5 |
Af: HGIS Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid | 0,0 | Tabel 5.9 |
Zorg | 77,9 | |
Plafond Z totaal begrotings- en premiegefinancierd | 70,7 | Tabel 5.7 |
Plafond R Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 2,6 | Tabel 5.5 |
Zorgtoeslag en TSZ | 4,7 | H16 artikel 8 |
Af: HGIS Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 0,0 | Tabel 5.9 |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 39,1 | |
Plafond R Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 39,2 | Tabel 5.5 |
Af: HGIS Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 0,1 | Tabel 5.9 |
Gemeentefonds, Provinciefonds en Btw-compensatiefonds | 25,2 | |
Plafond R Gemeentefonds en accres Gemeentefonds | 19,4 | Tabel 5.5 |
Plafond R Provinciefonds en accres Provinciefonds | 2,5 | Tabel 5.5 |
Btw-compensatiefonds | 3,3 | H9 artikel 6 |
Buitenlandse Zaken en Internationale Samenwerking | 11,7 | |
Plafond R Buitenlandse Zaken | 8,0 | Tabel 5.5 |
af: HGIS Buitenlandse Zaken | 1,3 | Tabel 5.9 |
bij: totale plafondrelevante uitgaven Internationale Samenwerking (HGIS) | 5,1 | Tabel 5.9 |
Justitie en Veiligheid | 10,5 | |
Plafond R Justitie en Veiligheid | 10,5 | Tabel 5.5 |
af: HGIS Justitie en Veiligheid | 0,0 | Tabel 5.9 |
Defensie | 8,6 | |
Plafond R Defensie | 8,9 | Tabel 5.5 |
af: HGIS Defensie | 0,2 | Tabel 5.9 |
Infrastructuur en Waterstaat | 8,0 | |
Plafond R Infrastructuur en Waterstaat | 8,2 | Tabel 5.5 |
Plafond R Infrastructuurfonds | ‒ 0,1 | Tabel 5.5 |
af: HGIS Infrastructuur en Waterstaat | 0,0 | Tabel 5.9 |
Rentelasten | 6,0 | |
Rentelasten staatsschuld | 6,0 | H9A artikel 11 |
Rentelasten schatkistbankieren | ‒ 0,1 | H9A artikel 12 |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 5,1 | |
Plafond R Binnenlandse Zaken | 4,6 | Tabel 5.5 |
Plafond R Koninkrijksrelaties | 0,4 | Tabel 5.5 |
Plafond R BES-fonds | 0,0 | Tabel 5.5 |
Economische Zaken en Klimaat | 4,8 | |
Plafond R Economische Zaken en Klimaat | 4,9 | Tabel 5.5 |
Af: HGIS Economische Zaken en Klimaat | 0,1 | Tabel 5.9 |
Financiën | 1,3 | |
Plafond R Financiën | 5,0 | Tabel 5.5 |
af: Btw-compensatiefonds | 3,3 | H9B artikel 6 |
af: HGIS Financiën | 0,4 | Tabel 5.9 |
Overig | ‒ 3,0 | |
Totaal uitgaven visuele samenvatting | 274,3 | Visualisatie |
Af: gas | 1,5 | Tabel 6.1 |
Totale netto-uitgaven | 272,8 | Tabel 6.1 |