Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Mutaties 4eISB | Stand 4e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 11.662.999 | 388.800 | 12.051.799 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 4.335.000 | 4.335.000 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 7.327.999 | 388.800 | 7.716.799 | ||||
UITGAVEN | 7.584.096 | 388.800 | 7.972.896 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 21% | 20% | |||||
Subsidies (regelingen) | 6.263.935 | 388.800 | 6.652.735 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 41.217 | |||||
Eurostars | 18.000 | 18.000 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 16.590 | 16.590 | |||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 25.590 | 25.590 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.330 | |||||
Verduurzaming industrie | 36.264 | 36.264 | |||||
Startup-beleid | 18.300 | 18.300 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 59.500 | 59.500 | |||||
Invest-NL | 10.582 | 10.582 | |||||
Noodloket (TOGS) | 1.600 | 1.600 | |||||
Qredits | 70.000 | 70.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 5.727.000 | 385.000 | 6.112.000 | ||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 14.000 | 3.800 | 17.800 | ||||
Tegemoetkoming Starters | 180.000 | 180.000 | |||||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | |||||
Overige subsidies | 462 | 462 | |||||
Leningen | 160.000 | 0 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 160.000 | 160.000 | |||||
Garanties | 307.740 | 0 | 307.740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | |||||
Groeifaciliteit | 8.472 | 8.472 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 11.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 250.000 | 250.000 | |||||
Opdrachten | 10.998 | 0 | 10.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.766 | |||||
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.296 | |||||
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.000 | 3.000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 110.599 | 0 | 110.599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 110.068 | 110.068 | |||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWTs | 326.810 | 0 | 326.810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 177.836 | 177.836 | |||||
Kamer van Koophandel | 123.498 | 123.498 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 402.864 | 0 | 402.864 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 51.986 | |||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 166.411 | 166.411 | |||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 59.682 | 59.682 | |||||
Topsectoren overig | 15.793 | 15.793 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | |||||
Bijdragen organisaties | 5.649 | 5.649 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 10.000 | |||||
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 12.000 | |||||
Storting begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 1.150 | |||||
ONTVANGSTEN | 153.738 | 0 | 153.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | |||||
Luchtvaartkrediet-regeling | 5.912 | 5.912 | |||||
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 37.887 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | |||||
F-35 | 8.000 | 8.000 | |||||
Bedrijfssteun | 40.000 | 40.000 | |||||
Diverse ontvangsten | 2.845 | 2.845 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals vermeld in de Kamerbrief Tegemoetkoming Vaste Lastenvan 24februari 2021 met betrekking tot verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) ten gunste van het grotere MKB en de middenbedrijven en de Kamerbrief Uitbreiding economisch steun- en herstelpakket Caribisch Nederland (noodpakket 4.0) van 12februari 2021 met betrekking tot verruiming van de TVL BES. Daarnaast is de motie met betrekking tot het verder verlagen van de vaste lasten drempel, die door de Tweede Kamer op 9februari 2021 is aangenomen, in deze begroting verwerkt.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het budget van de TVL wordt verhoogd met in totaal 385 mln. Deze verhoging houdt verband met de volgende verruimingen van de regeling:
-
Het maximale subsidiebedrag voor een onderneming per kwartaal wordt verder verhoogd van 330.000 naar 550.000 voor bedrijven met niet meer dan 250 werknemers en naar 600.000 voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Daarnaast wordt de maximumvergoeding van de voorraadsubsidie gesloten detailhandel verhoogd van 200.000 naar 300.000. De verwachte kosten hiervan zijn 375 mln voor het eerste en tweede kwartaal van 2021.
-
Het voor de TVL geldende minimale bedrag aan vaste lasten wordt verder verlaagd van 2.000 naar 1.500 per kwartaal. De kosten hiervan worden geraamd op 10 mln voor het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Tegemoetkoming Vaste Lasten Caribisch Nederland
De regeling TVL Caribisch Nederland is gebaseerd op de TVL voor Europees Nederland en toegesneden op de lokale omstandigheden. Zo kent de regeling een standaard vaste kostenratio voor alle sectoren. Voor intensivering van de regeling in het eerste en tweede kwartaal van 2021 is 3,8 mln meer nodig dan het huidige budget van 17,0 mln. De verhoging houdt verband met de volgende verruimingen in de regeling:
-
Verhoging van het vergoedingspercentage van de vaste lasten van 75% naar 85% bij omzetverlies vanaf 30%. De verwachte kosten hiervan zijn 2,8 mln voor het eerste en tweede kwartaal van 2021.
-
Het maximale subsidiebedrag voor een onderneming per kwartaal wordt verhoogd van 90.000 naar 330.000. In totaal leidt dit tot circa 1 mln aan extra steun voor het eerste en tweede kwartaal van 2021.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.