Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Mutaties 6eISB | Stand 6e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 13.039.299 | 401.000 | 13.440.299 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 4.335.000 | 4.335.000 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 8.704.299 | 401.000 | 9.105.299 | ||||
UITGAVEN | 8.780.396 | 401.000 | 9.181.396 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 34% | 34% | |||||
Subsidies (regelingen) | 7.459.235 | 0 | 7.459.235 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 41.217 | |||||
Eurostars | 18.000 | 18.000 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 16.590 | 16.590 | |||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 25.590 | 25.590 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.330 | |||||
Verduurzaming industrie | 36.264 | 36.264 | |||||
Startup-beleid | 18.300 | 18.300 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 59.500 | 59.500 | |||||
Invest-NL | 10.582 | 10.582 | |||||
Noodloket (TOGS) | 1.600 | 1.600 | |||||
Qredits | 70.000 | 70.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 6.562.000 | 6.562.000 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 19.300 | 19.300 | |||||
Tegemoetkoming Starters | 180.000 | 180.000 | |||||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | |||||
Steunmaatregel mobiliteitscluster | 30.000 | 30.000 | |||||
TRSEC | 325.000 | 325.000 | |||||
Overige subsidies | 462 | 462 | |||||
Leningen | 160.000 | 400.000 | 560.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 160.000 | 400.000 | 560.000 | ||||
Garanties | 307.740 | 0 | 307.740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | |||||
Groeifaciliteit | 8.472 | 8.472 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 11.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 250.000 | 250.000 | |||||
Opdrachten | 10.998 | 0 | 10.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.766 | |||||
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.296 | |||||
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.000 | 3.000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 111.599 | 1.000 | 112.599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 111.068 | 1.000 | 112.068 | ||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWTs | 326.810 | 0 | 326.810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 177.836 | 177.836 | |||||
Kamer van Koophandel | 123.498 | 123.498 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 402.864 | 0 | 402.864 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 51.986 | |||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 166.411 | 166.411 | |||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 59.682 | 59.682 | |||||
Topsectoren overig | 15.793 | 15.793 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | |||||
Bijdragen organisaties | 5.649 | 5.649 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 10.000 | |||||
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 12.000 | |||||
Storting begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 1.150 | |||||
ONTVANGSTEN | 153.738 | 0 | 153.738 | 50.000 | 66.700 | 66.700 | 66.700 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | |||||
Luchtvaartkrediet-regeling | 5.912 | 5.912 | |||||
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 37.887 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | |||||
F-35 | 8.000 | 8.000 | |||||
Bedrijfssteun | 40.000 | 40.000 | 50.000 | 66.700 | 66.700 | 66.700 | |
Diverse ontvangsten | 2.845 | 2.845 |
Kamerstuk 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 747, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 780, nr. 1 en 2.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals vermeld in de Kamerbrief Voucherkredietfaciliteitvan 2april 2021 met betrekking tot een faciliteit van maximaal 400 mln aan het garantiefonds SGR voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties en de Kamerbrief Noodpakket banen en economie van 17maart 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 2) met betrekking tot de uitvoeringskosten van RVO voor de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS).
Verplichtingen en uitgaven
Leningen
Voucherkredietfaciliteit reissector
Het kabinet stelt een faciliteit van maximaal 400 mln aan het garantiefonds SGR beschikbaar voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten. Voorwaarde is dat de reisorganisaties deze middelen alleen kunnen inzetten voor het uitbetalen van verstrekte vouchers voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen. Het betreft vouchers die zijn afgegeven van 12maart t/m 31december 2020, onder de garantieregeling van SGR. Het maximaal te financieren bedrag per onderneming is 80% van de waarde van de aan de consument terug te betalen vouchers. Het krediet dat een reisonderneming kan aangaan is gemaximeerd op 50 mln.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Voor de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) worden in 2021 bezwaar- en beroepschriften afgehandeld en wordt een steekproef onder bedrijven uitgevoerd. De kosten hiervan worden geraamd op 1,0 mln.
Ontvangsten
De aflossing op de voucherkredietfaciliteit zal in tranches plaatsvinden in de periode 2022 tot en met 2028. De raming van de ontvangsten is gebaseerd op de huidige inzichten bij een volledige benutting van de faciliteit. Afhankelijk van de daadwerkelijke benutting van de voucherkredietfaciliteit en de afloscapaciteit van de reisorganisaties zal de raming worden geactualiseerd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.