Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Stand 1e suppletoire begroting incl. amendement en ISB2 | Mutaties 9eISB | Stand 9e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13.443.665 | 16.067.773 | 1.107.000 | 17.174.773 | 60.000 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 9.184.762 | 11.380.941 | – 1.418.000 | 9.962.941 | 140.000 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | 7.459.235 | 9.487.775 | – 1.418.000 | 8.069.775 | 140.000 | 0 | 0 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 41.217 | 31.986 | 31.986 | |||||
Eurostars | 18.000 | 18.734 | 18.734 | |||||
Bevorderen ondernemerschap | 16.590 | 19.593 | 19.593 | |||||
Cofinanciering EFRO | 25.590 | 25.563 | 25.563 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 7.330 | 7.415 | 7.415 | |||||
Verduurzaming industrie | 36.264 | 12.288 | 12.288 | |||||
Startup beleid | 18.300 | 16.063 | 16.063 | |||||
Urgendamaatregelen Industrie | 59.500 | 86.500 | 86.500 | |||||
Invest-Nl | 10.582 | 10.582 | 10.582 | |||||
Noodloket (TOGS) | 1.600 | 1.600 | 1.600 | |||||
Qredits | 70.000 | 0 | 0 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 6.562.000 | 8.655.000 | – 1.468.000 | 7.187.000 | 80.000 | |||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 19.300 | 29.300 | 29.300 | |||||
Omscholing naar tekortsectoren | 37.500 | 37.500 | 37.500 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 180.000 | 90.000 | – 70.000 | 20.000 | ||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 0 | 11.645 | 11.645 | |||||
Herstructurering winkelgebieden | 0 | 9.000 | 9.000 | |||||
R&D mobiliteitssectoren | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||||
TRSEC | 325.000 | 380.000 | 380.000 | |||||
NGF – project AiNed | 0 | 4.400 | 4.400 | |||||
NGF – project RegMed XB | 0 | 2.300 | 2.300 | |||||
NGF – project kwantumDeltaNL | 0 | 5.400 | 5.400 | |||||
Vaste lasten nachtsluiting | 0 | 0 | 120.000 | 120.000 | 60.000 | |||
Overig | 462 | 2.906 | 2.906 | |||||
Leningen | 560.000 | 655.000 | 0 | 655.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 560.000 | 565.000 | 565.000 | |||||
Qredits | 0 | 90.000 | 90.000 | |||||
Garanties | 307.740 | 332.740 | 0 | 332.740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 37.523 | 37.523 | 37.523 | |||||
Groeifaciliteit | 8.472 | 58.472 | 58.472 | |||||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | |||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 250.000 | 225.000 | 225.000 | |||||
Opdrachten | 10.998 | 10.440 | 0 | 10.440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 3.766 | 3.931 | 3.931 | |||||
Caribisch Nederland | 1.296 | 1.196 | 1.196 | |||||
Regeldruk | 2.271 | 2.271 | 2.271 | |||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 498 | 498 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.000 | 2544 | 2.544 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 112.849 | 161.885 | 0 | 161.885 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 112.318 | 161.354 | 161.354 | |||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 531 | 531 | 531 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 327.190 | 338.614 | 0 | 338.614 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 178.216 | 188.434 | 188.434 | |||||
Kamer van Koophandel | 123.498 | 124.704 | 124.704 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.476 | 25.476 | 25.476 | |||||
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 9.231 | 0 | 9.231 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 0 | 9.231 | 9.231 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 405.600 | 385.256 | 0 | 385.256 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal Innoveren | 51.986 | 42.904 | 42.904 | |||||
PPS toeslag | 169.147 | 170.257 | 170.257 | |||||
TO2 (excl. TNO) | 59.682 | 60.178 | 60.178 | |||||
Topsectoren overig | 15.793 | 15.862 | 15.862 | |||||
Ruimtevaart (ESA) | 72.104 | 72.104 | 72.104 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.239 | 9.239 | 9.239 | |||||
Overige bijdragen aan organisaties | 5.649 | 5.962 | 5.962 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 8.750 | 8.750 | |||||
EU-cofinanciering JTF | 12.000 | 0 | 0 | |||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 1.150 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 157.738 | 268.963 | 0 | 268.963 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | |||||
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 1.882 | 1.882 | |||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona | 0 | 100.000 | 100.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | |||||
Luchtvaartkredietfaciliteit | 5.912 | 5.912 | 5.912 | |||||
Rijksoctrooiwet | 37.887 | 38.583 | 38.583 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.095 | 5.095 | |||||
Joint Strike Fighter | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |||||
Diverse ontvangsten | 2.845 | 6.491 | 6.491 | |||||
Bedrijfssteun | 44.000 | 49.000 | 49.000 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2.
Kamerstuk 35 894, nr. 1 en 2.
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 | Stand 1e suppletoire begroting incl. amendement en ISB2 | Mutaties 9eISB | Stand 9e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13.443.665 | 16.067.773 | 1.107.000 | 17.174.773 | 60.000 | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | 4.335.000 | 4.352.400 | 4.352.400 | |||||
waarvan overige verplichtingen | 9.108.665 | 11.715.373 | 1.107.000 | 12.822.373 | 60.000 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2.
Kamerstuk 35 894, nr. 1 en 2.
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 70%. Van de 30% budgetflexibele ruimte heeft 25 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2021.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor onderstaande regelingen.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten COVID-19 (TVL)
Het kasbudget voor de TVL wordt voor 2021 verlaagd met € 1,5 mld in verband met een lager beroep op de regeling dan geraamd. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen. Het kasbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 80 mln, in verband met verwachte nabetalingen bij subsidievaststellingen. Dit bedrag wordt in een nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 ter autorisatie aan het parlement voorgelegd.
Het verplichtingenbudget voor 2021 wordt verhoogd met € 1,0 mld. Het huidige verplichtingenbudget voor de TVL is gebaseerd op het door de ondernemers in de subsidieaanvraag geraamde omzetverlies. Het administratief vast te leggen verplichtingenbedrag zal naar verwachting circa € 1 mld hoger uitvallen dan het huidige verplichtingenbudget, omdat bij de vast te leggen verplichtingen rekening wordt gehouden met de eventuele maximale subsidieverlening bij 100% omzetverlies.
Daarnaast wordt het budget voor de Tijdelijke subsidieregeling continuiteit bruine vloot, op basis van het beroep op deze regeling, verhoogd van € 8 naar € 10 mln.
Tegemoetkoming Vaste Lasten startende ondernemingen
Het budget van deze regeling is met € 70 mln verlaagd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling, ondanks uitgebreide communicatie om de regeling bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
Subsidieregeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN)
Het budget voor de VLN zoals vermeld in de Kamerbrief Steun aan door nachtsluiting getroffen horecabedrijven van 24 september jl. bedraagt € 180 mln, waarvan € 120 mln wordt geraamd in 2021 en € 60 mln in 2022. Het verplichtingenbudget bedraagt in totaal € 240 mln. Dit hogere bedrag houdt verband met het feit dat verplichtingen op basis van 100% omzetderving worden vastgelegd. De voor 2022 opgenomen budgetten zullen door middel van een nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 ter autorisatie aan het parlement worden voorgelegd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.