Algemeen
In het Regeerakkoord is afgesproken dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis en Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijke de departementale begrotingen. Dit betekent dat per 1 januari 2011 projecten worden verantwoord op de vakbegrotingen, en niet langer op de FES-begroting. Als sprake is van kasvertragingen voor 2010 in het FES, dan heeft dit gevolgen voor vakbegrotingen in de periode 2011 en verder.
Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer & vervoer
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 1 286 571 |
Realisatie 2010 | 1 314 916 |
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd) | 28 345 |
Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die zijn verrekend met het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer en vervoer. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.
(x € 1 000) | Raming | Realisatie | Verschil | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Voorfinanciering Geografische Info. Systemen | – 34 000 | – 34 000 | IF | 36 | |
2. | Impuls 1998: Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket | 829 020 | 829 020 | IF | Divers | |
3. | Impuls 2001: Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling | 343 040 | 343 040 | IF | Divers | |
4. | Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing | 49 239 | 32 870 | – 16 369 | IF | 17 |
5. | Impuls 2005: Zuidas | 15 000 | 6 695 | – 8 305 | IF | 12 |
6. | Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering | 16 117 | 6 228 | – 9 889 | IF | 12 |
7. | Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Dynamisch verkeersmanagement | 305 | – 305 | IF | 12 | |
8. | Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor | 10 000 | 37 | – 9 963 | IF | 13 |
9. | Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel | 4 100 | 112 901 | 108 801 | IF | 12 |
10. | CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten | 14 083 | 3 268 | – 10 815 | IF | 12 |
11. | CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam | 19 667 | 3 349 | – 16 318 | IF | 12 |
12. | CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen | 20 000 | – 20 000 | IF | 15 | |
13. | CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen | 750 | 750 | IF | 12 | |
14. | CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS | 10 758 | 10 758 | IF | 13 | |
| Totaal | 1 286 571 | 1 314 916 | 28 345 |
4. Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing
Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) is in 2010 controversieel verklaard. Hierdoor komen voorziene uitgaven dit jaar niet tot betaling. De uitgaven voor ABvM vallen 16,3 mln. lager uit.
5. Impuls 2005: Zuidas
Bij het project Zuidas is sprake van een lagere realisatie als gevolg van een in januari 2010 genomen beslissing om tot een andere opzet van het projectplan te komen.
6. Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering
De lagere realisatie in 2010 is een direct gevolg van de hogere realisatie in 2009.
8. Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor
Er is vertraging ontstaan doordat het bestemmingsplan in december 2009 is vernietigd door de Raad van State en het op grond daarvan aangepast bestemmingsplan pas in september 2010 is behandeld in de gemeenteraad.
9. Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel
De hogere uitgaven 2010 ad 108 mln. betreffen de aankoop van vastgoed in het kader van het project A1/A6/A9. Deze aankopen waren voorzien in 2011 maar zijn in 2010 geëffectueerd. De hogere uitgaven 2010 hebben geen gevolgen voor de hoogte van de totale projectkosten.
10. CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten
Als gevolg van langere doorlooptijden voor de benodigde vergunningen, vertraging bij de realisatie van het knooppunt Hoogeveen en een complexere aanpassing van het knooppunt Lunetten, is de realisatie in 2010 10,8 mln. lager dan begroot.
11. CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam
Een klein deel van de voor 2010 geplande uitgaven is gerealiseerd ten behoeve van planvoorbereiding. De planning is gericht op uitvoering vanaf 2011.
12. CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen
Subsidieaanvragers hebben middelen opgevraagd voor een later stadium dan eerder werd verwacht. Dit heeft er toe geleid dat de uitgaven in 2010 lager zijn.
14. CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS
Doordat de voorbereiding van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) voorspoediger verloopt dan eerder was aanvankelijk was aangenomen, wordt een bedrag van 10,7 mln vanuit 2011 naar 2010 verschoven.
Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 472 841 |
Realisatie 2010 | 356 852 |
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd) | – 115 989 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.
(x € 1 000) | Raming | Realisatie | Verschil | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Impuls 1998: Programma Milieutechnologie | 4 778 | 1 921 | – 2 857 | VROM | 3 |
2. | Impuls 2005: Bodemsanering | 6 097 | 900 | – 5 197 | VROM | 10 |
3. | Impuls 2005: Luchtkwaliteit | 4 215 | – 4 215 | VROM | 5 | |
4. | Impuls 2005: Luchtkwaliteit | 155 | – 155 | LNV | 21 | |
5. | Impuls 2005: MEP | 165 900 | 165 900 | EZ | 4 | |
6. | Impuls 2005: biobrandstoffen | 3 060 | – 1 040 | – 4 100 | VW | 36 |
7. | Impuls 2005: UKR | 4 897 | 3 894 | – 1 003 | EZ | 4 |
8. | Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag | 6 000 | – 18 | – 6 018 | VROM | 3 |
9. | Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR | 3 252 | 3 412 | 160 | EZ | 4 |
10. | Impuls 2005: Ophogen budget EOS Demo-tender | 684 | 706 | 22 | EZ | 4 |
11. | Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR | 10 000 | – 10 000 | EZ | 4 | |
12. | Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie | 8 000 | 6 781 | – 1 219 | EZ | 4 |
13. | Impuls 2005: Verhoging budget besparingstender UKR | 1 750 | – 1 750 | EZ | 4 | |
14. | Impuls 2005: PIEDWGO | 4 000 | 88 | – 3 912 | WWI | 2 |
15. | Impuls 2005: PIEDWGO | 4 000 | 14 000 | 10 000 | EZ | 4 |
16. | Impuls 2005: Energietender technopartners Seed-faciliteit | 3 625 | 857 | – 2 768 | EZ | 4 |
17. | Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven | 8 250 | – 2 088 | – 10 338 | EZ | 4 |
18. | Impuls 2005: Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer | 2 518 | 2 518 | VW | 36 | |
19. | Impuls 2006: Groninger Pijpleiding | 114 | – 114 | VROM | 10 | |
20. | Impuls 2006: Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen) | 59 789 | 39 507 | – 20 282 | VROM | 3 |
21. | Impuls 2005: Westerschelde | 8 000 | 8 000 | LNV | 23 | |
22. | CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | 57 500 | 23 654 | – 33 846 | VROM | 5 |
23. | CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | 9 000 | – 9 000 | LNV | 21 | |
24. | CA Energie: Gebouwde Omgeving | 11 000 | 5 003 | – 5 997 | WWI | 2 |
25. | CA Energie: Duurzame mobiliteit | 10 000 | 7 680 | – 2 320 | VW | 36 |
26. | CA Energie: Ketenefficiency | 2 100 | 796 | – 1 304 | EZ | 4 |
27. | CA Energie: Ketenefficiency | 1 150 | 314 | – 836 | LNV | 21 |
28. | CA Energie: Kas als energiebron | 4 100 | 91 | – 4 009 | LNV | 21 |
29. | CA Energie: CATO 2 | 1 000 | 5 025 | 4 025 | EZ | 4 |
30. | CA Energie: Duurzame elektriciteitsvoorziening | 2 000 | 971 | – 1 029 | EZ | 4 |
31. | CA Energie: Groene grondstoffen | 3 250 | 2 028 | – 1 222 | EZ | 4 |
32. | CA Energie: Groene grondstoffen | 5 327 | 2 794 | – 2 533 | LNV | 21 |
33. | CA Energie: ADEM | 9 000 | 9 500 | 500 | EZ | 4 |
34. | CA Water en Kust: Innovatie KRW | 29 750 | – 476 | – 30 226 | IF | 11 |
35. | CA Water en Kust: Synergie KRW | 18 580 | 24 901 | 6 321 | IF | 11 |
36. | CA Energie: Wind op zee | 2 343 | 2 343 | EZ | 2 | |
37. | CA Energie: Wind op land | 426 | 426 | EZ | 2 | |
38. | CA Energie: Smart grids | 166 | 166 | EZ | 2 | |
39. | CA Energie: Nieuw gas, EZ | 868 | 868 | EZ | 2 | |
40. | CA Energie: Hisarna | 4 000 | 4 000 | EZ | 2 | |
41. | CA Energie: Elektrisch Rijden | 617 | 617 | VW | 36 | |
42. | CA Energie: CCS Demo | 15 300 | 15 300 | EZ | 2 | |
43. | CA Energie: Klimaatneutrale steden | 5 513 | 5 513 | VROM | 3 | |
| Totaal | 472 841 | 356 852 | – 115 989 |
2. Impuls 2005: Bodemsanering
De deelfase voor sanering en onderzoek die in 2010 zou worden afgerond heeft vertraging opgelopen waardoor niet de volledige 6 mln is uitgegeven. Deze vertraging wordt veroorzaakt doordat de geplande saneringen met betrekking tot het Olasfa-terrein te Olst en EMK-terrein te Krimpen a/d IJssel zijn uitgesteld.
8. Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag
Het kabinet heeft besloten tot afstel van het opslagproject te Barendrecht. Daardoor zijn de FES-middelen niet besteed.
11. Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR
De voortgang van de onderliggende projecten verloopt trager dan eerder geraamd.
15. Impuls 2005: PIEDWGO
Het succes van de subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen heeft geleid tot een hogere realisatie.
17. Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven
Het doel van de impuls is het opstellen van strategische roadmapstudies naar mogelijkheden om de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren per 2030. De voortgang van deze projecten verloopt trager dan verwacht. Daarnaast is er een correctie aangebracht op het in 2009 gedeclareerde bedrag.
20 en 22 Diverse uitgaven luchtkwaliteit
De lagere uitgavenrealisatie wordt veroorzaakt door de sterk tegenvallende verkopen van voertuigen met roetfilter, waardoor er minder subsidie is verstrekt dan verwacht. De tegenvallende verkoop van voertuigen met roetfilter wordt veroorzaakt door de economische crisis.
23. CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit (LNV)
Door Europese staatssteunprocedures heeft het project vertraging opgelopen waardoor er geen budget is uitgegeven in 2010.
24. CA Energie: Gebouwde Omgeving
Het afstemmen en vertalen naar concrete uitvoeringsactiviteiten heeft meer tijd gekost dan verwacht. Daarnaast is er vertraging opgetreden door de juridische toetsing op staatsteun.
34. CA Water en Kust: Innovatie KRW
De committeringen voor een subsidieregeling op het terrein van Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW) zijn in twee tenders uitgeschreven. Tender 1 is in 2009 gedaan en tender 2 in 2010. In 2010 zijn veel verzoeken tot projectverlenging ontvangen, waardoor uitgaven naar achteren schuiven.
35. CA Water en Kust: Synergie KRW
De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme van de circa 83 synergieprojecten die door de regio worden uitgevoerd. De einddatum 2015 wijzigt hierdoor niet.
42. CA Energie: CCS Demo
In december 2010 is een eerste voorschot voor het CCS-project ROAD gedaan. Met dit voorschot was bij het opstellen van de begroting geen rekening gehouden.
43. CA Energie: Klimaatneutrale steden
In 2010 zijn middelen uitgekeerd voor het project Klimaatneutrale steden. Daarvan is in 2010 5,5 mln besteed aan planstudies en het uitvoeren van proefprojecten.
Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 494 374 |
Realisatie 2010 | 478 083 |
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd) | – 16 291 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van kennis en innovatie. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd op hoofdlijnen gepresenteerd.
(x € 1 000) | Raming | Realisatie | Verschil | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bsik-projecten | 78 619 | 55 663 | – 22 956 | divers | divers |
2. | Diverse onderwijs projecten | 157 009 | 142 666 | – 14 343 | divers | divers |
3. | Inn. Programma’s en toponderzoek | 25 072 | 22 012 | – 3 060 | divers | divers |
4. | Vitale infrastructuur | 1 915 | 1 458 | – 457 | divers | divers |
5. | MS&ICT | 3 116 | 6 222 | 3 106 | divers | divers |
6. | Overig | 228 643 | 250 062 | 21 419 | divers | divers |
Eindtotaal | 494 374 | 478 083 | – 16 291 |
In bijlage I bij dit jaarverslag is een uitgebreide specificatie van de projecten op artikel 13 Kennis en innovatie opgenomen. De belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) uit bijlage I zijn:
1.3 Impuls 2004: Kennis Bsik
De door instellingen gedeclareerde bedragen voor Kennis Bsik projecten zijn lager dan vooraf geraamd.
2.2 Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie
Bij projecten die vallen onder Kennis onderzoek en innovatie declareren de projecten de daadwerkelijk gerealiseerde uitgaven. Deze bleken afgelopen jaar te laag ingeschat.
2.8 Impuls 2006: Leren door te experimenteren
Het merendeel van het FES-budget Leren door experimenteren is bestemd voor Onderwijs Bewijs. De eerste ronde Onderwijs Bewijs bestaat uit 18 voorstellen die in 2009 of 2010 zijn begonnen en een looptijd hebben van tussen de 2 en 5 jaar. In 2010 is 5,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot.
6.2 Impuls 2005: Holst Center
In verband met vertraging in de uitgaven in eerdere jaren was in 2010 extra budget benodigd.
6.4 Impuls 2005: Topinstituut Farma
De doorloop van het onderzoeksprogramma is verlengd vanwege het vormgeven van het intellectuele eigendom. Hierdoor is het kasritme vertraagd.
6.8 Impuls 2005: Innovatievouchers/IPC’s
Vanaf 2010 lopen er drie beroepszaken welke mogelijk tot uitgaven leiden. De uitgaven hebben zich in 2010 niet gematerialiseerd maar kunnen zich in 2011 alsnog voordoen. Om deze uitgaven dan te kunnen doen is er in 2010 minder budget uitgegeven om zo middelen beschikbaar te houden in 2011.
6.21 Impuls 2006: CTMM
De in eerdere jaren ontstane vertraging is in 2010 tegen de verwachting in sneller ingehaald dan verwacht. Hierdoor was in 2010 meer kas benodigd dan voorzien.
6.22 Impuls 2006: RSV
Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven naar achteren worden verschoven.
6.23 CA: Kennis voor klimaat, VROM
De afwijking van het beoogde betalingsritme bij het programma Kennis voor Klimaat is veroorzaakt door een vertraging bij de start van het programma. De beschikking Kennis voor Klimaat moest worden getoetst aan de Europese Kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Tot het afgeven van de formele notificatie eind 2008 konden nog geen uitgaven worden gedaan. Het uitgavenritme is dienovereenkomstig aangepast.
6.35 Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en Health
Voor het project Lifesciences en Health zijn in 2010 FES-middelen beschikbaar gesteld vanuit de gereserveerde FES-middelen.
6.37 Impuls kennis en innovatie: VVEsterk
In 2010 is voor 9,6 miljoen aan middelen toegevoegd aan de begroting van OCW voor het project VVEsterk. Het gaat om een landelijk project dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie wil versterken door de professionalisering van VVE-personeel in de periode 2010 tot 2014.
6.41 Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN
Bij voorjaarnota is er voor dit project 7,1 mln uitgekeerd. Bij slotwet is er nogmaals 0,9 mln opgevraagd waardoor de realisatie 8 mln is.
6.42 Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares
Voor dit project zijn in 2010 FES-middelen beschikbaar gekomen met als doel de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstromingen, waterbeheer en meer in het algemeen het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse Delta.
6.43 Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines
Het betreft middelen die voor het project Lifelines beschikbaar zijn gesteld en opgevraagd in 2010.
Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 269 269 |
Realisatie 2010 | 163 986 |
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd) | – 105 283 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.
(x € 1 000) | Raming | Realisatie | Verschil | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Impuls 1998: Vitaliteit steden/Sleutelprojecten | 101 022 | 13 786 | – 87 236 | VROM | 2 |
2. | Impuls 2001: BIRK+Saneringsregeling | 35 380 | 7 234 | – 28 146 | VROM | 2 |
3. | Impuls 2001: BIRK/A2 Maastricht | 5 000 | 5 000 | IF | 12 | |
4. | Impuls 2005: Archeologisch bodemonderzoek (Malta) | 1 750 | – 1 750 | OCW | 14 | |
5. | Nota Ruimte: Greenports | 5 706 | 5 700 | – 6 | LNV | 22 |
6. | Nota Ruimte: Klavertje 4 (Greenport Venlo) | 5 700 | 5 700 | LNV | 22 | |
7. | Nota Ruimte: Mooi Nederland | 8 961 | 15 242 | 6 281 | VROM | 2 |
8. | Nota Ruimte: Klimaatbuffers | 4 000 | 6 353 | 2 353 | VROM | 10 |
9. | Nota Ruimte: Geluidskaarten | 3 000 | 5 007 | 2 007 | VROM | 10 |
10. | Nota Ruimte: Noordelijke IJ-oevers | 22 050 | – 22 050 | VROM | 2 | |
11. | Nota Ruimte: IJsseldelta Kampen | 14 300 | 14 300 | VROM | 2 | |
12. | Nota Ruimte: Waterdunen | 14 400 | 207 | – 14 193 | VROM | 2 |
13. | Nota Ruimte: Zuidplaspolder | 10 000 | – 10 000 | VROM | 2 | |
14. | Nota Ruimte Oude Rijnzone | 17 500 | 1 267 | – 16 233 | VROM | 2 |
15. | Nota Ruimte: Veenweidegebieden | 7 600 | 7 600 | LNV | 27 | |
16. | Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie | 12 000 | 4 000 | – 8 000 | LNV | 24 |
17. | Nota Ruimte: Scheveningen Boulevard | 2 500 | 1 960 | – 540 | VW | 14 |
18. | Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | 2 000 | 2 000 | IF | 12 | |
19. | Nota Ruimte: Brainport Eindhoven | 25 | 25 | EZ | 3 | |
20. | Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone | 12 800 | 12 800 | EZ | 3 | |
21. | Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone | 8 800 | 8 800 | EZ | 3 | |
22. | Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer | 7 500 | 7 500 | LNV | 24 | |
23. | Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland | 17 700 | 17 700 | LNV | 22 | |
24. | Nota Ruimte: Planvormingskosten | 1 600 | 1 905 | 305 | VROM | 2 |
25. | Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo | 9 900 | 9 900 | VROM | 2 | |
26. | Nota Ruimte: Den Bosch | 2 600 | – 2 600 | VROM | 2 | |
27. | Nota Ruimte: Dierenpark Emmen | 8 500 | – 8 500 | VROM | 2 | |
28. | CA REB: High Tech Factory Twente | 3 040 | 3 040 | EZ | 3 | |
29. | CA REB: CAT Agrofood | 4 960 | 4 960 | EZ | 3 | |
30. | CA REB: Institute for Global Justice | 2 000 | 2 000 | EZ | 3 | |
| Totaal | 269 269 | 163 986 | – 105 283 |
Diverse VROM-projecten (1, 2, 7, 10 t/m 14)
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK), Sleutelprojecten en Nota Ruimte budget zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting is van tevoren moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project.
16. Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie
Het betreft een kasritme wijziging in aansluiting op de planning van de werkzaamheden zoals met de projecteigenaren en met provincies is overeengekomen.
20. Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone, EZ
Bij voorjaarsnota is een FES-bijdrage van 12,8 mln beschikbaar gesteld voor het Nota Ruimte project Groningen Centrale Zone.
21. Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone, EZ
Bij voorjaarsnota is een FES-bijdrage van 17,7 mln beschikbaar gesteld voor het Nota Ruimte project Apeldoorn kanaalzone.
22. Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer, LNV
Ter uitvoering van de Nota Ruimte is geïnvesteerd in projecten en gebieden die van belang zijn voor de nationale en ruimtelijke hoofdstructuur (TK 29 435, nr. 192). Voor het project «Westflank Haarlemmermeer» is 7,5 mln. beschikbaar gesteld en gerealiseerd voor 2010.
23. Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland
De hogere realisatie wordt veroorzaakt omdat bij voorjaarsnota 2010 vanuit het FES middelen zijn toegevoegd voor het project «Mooi en vitaal Delfland».
25. Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo
In 2010 is 9,9 mln toegevoegd aan de begroting van VROM en ook gerealiseerd.
27. Nota Ruimte: Dierenpark Emmen
De ontwikkeling van de hoofdstraatlocatie in Emmen, waar de verplaatsing van het dierenpark deel van uitmaakt, heeft vertraging opgelopen omdat het project planologisch en financieel technisch complexer blijkt dan vooraf verwacht.
Artikel 15 Projecten in voorbereiding
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 615 584 |
Realisatie 2010 | 0 |
Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd) | – 615 584 |
Op het artikel «Projecten in voorbereiding» worden bijdragen geraamd aan projecten waarvoor door de FES-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke (definitieve) toezegging heeft plaatsgevonden.
Het kabinet heeft besloten de belegde ruimte over te hevelen naar het Infrastructuurfonds en de departementale begrotingen. Ook is besloten dat er geen additionele voeding plaats vindt van het FES. Met de Nota van wijziging (TK 32 500 D, nr. 4) is dit besluit uitgevoerd.
Het verschil tussen begroting en realisatie bestaat uit:
1. Het overboeken van een bedrag van circa 139 mln (+) bij Voorjaarsnota 2010. Dit bedrag is een saldo van onderuitputting 2009 (209 mln.) en toegekende FES-bijdrage aan projecten (70 mln.).
2. Het overboeken van een bedrag van 755 mln (-) bij Najaarsnota 2010. Deze mutatie betreft de overboeking van de belegde ruimte van artikel 15 op grond van het Regeerakkoord.