Base description which applies to whole site

2.1 Toelichting bij de uitgavenartikelen

Algemeen

In het Regeerakkoord is afgesproken dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis en Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijke de departementale begrotingen. Dit betekent dat per 1 januari 2011 projecten worden verantwoord op de vakbegrotingen, en niet langer op de FES-begroting. Als sprake is van kasvertragingen voor 2010 in het FES, dan heeft dit gevolgen voor vakbegrotingen in de periode 2011 en verder.

Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer & vervoer
Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1000)
 

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2010

1 286 571

Realisatie 2010

1 314 916

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

28 345

Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die zijn verrekend met het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer en vervoer. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.

Specificatie

(x € 1 000)

Raming

Realisatie

Verschil

Begr.

Art.

1.

Voorfinanciering Geografische Info. Systemen

– 34 000

– 34 000

 

IF

36

2.

Impuls 1998: Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket

829 020

829 020

 

IF

Divers

3.

Impuls 2001: Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling

343 040

343 040

 

IF

Divers

4.

Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing

49 239

32 870

– 16 369

IF

17

5.

Impuls 2005: Zuidas

15 000

6 695

– 8 305

IF

12

6.

Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering

16 117

6 228

– 9 889

IF

12

7.

Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Dynamisch verkeersmanagement

305

 

– 305

IF

12

8.

Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor

10 000

37

– 9 963

IF

13

9.

Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel

4 100

112 901

108 801

IF

12

10.

CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten

14 083

3 268

– 10 815

IF

12

11.

CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam

19 667

3 349

– 16 318

IF

12

12.

CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen

20 000

 

– 20 000

IF

15

13.

CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen

 

750

750

IF

12

14.

CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS

 

10 758

10 758

IF

13

 

Totaal

1 286 571

1 314 916

28 345

  

4. Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing

Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) is in 2010 controversieel verklaard. Hierdoor komen voorziene uitgaven dit jaar niet tot betaling. De uitgaven voor ABvM vallen 16,3 mln. lager uit.

5. Impuls 2005: Zuidas

Bij het project Zuidas is sprake van een lagere realisatie als gevolg van een in januari 2010 genomen beslissing om tot een andere opzet van het projectplan te komen.

6. Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering

De lagere realisatie in 2010 is een direct gevolg van de hogere realisatie in 2009.

8. Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor

Er is vertraging ontstaan doordat het bestemmingsplan in december 2009 is vernietigd door de Raad van State en het op grond daarvan aangepast bestemmingsplan pas in september 2010 is behandeld in de gemeenteraad.

9. Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel

De hogere uitgaven 2010 ad 108 mln. betreffen de aankoop van vastgoed in het kader van het project A1/A6/A9. Deze aankopen waren voorzien in 2011 maar zijn in 2010 geëffectueerd. De hogere uitgaven 2010 hebben geen gevolgen voor de hoogte van de totale projectkosten.

10. CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten

Als gevolg van langere doorlooptijden voor de benodigde vergunningen, vertraging bij de realisatie van het knooppunt Hoogeveen en een complexere aanpassing van het knooppunt Lunetten, is de realisatie in 2010 10,8 mln. lager dan begroot.

11. CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam

Een klein deel van de voor 2010 geplande uitgaven is gerealiseerd ten behoeve van planvoorbereiding. De planning is gericht op uitvoering vanaf 2011.

12. CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen

Subsidieaanvragers hebben middelen opgevraagd voor een later stadium dan eerder werd verwacht. Dit heeft er toe geleid dat de uitgaven in 2010 lager zijn.

14. CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS

Doordat de voorbereiding van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) voorspoediger verloopt dan eerder was aanvankelijk was aangenomen, wordt een bedrag van 10,7 mln vanuit 2011 naar 2010 verschoven.

Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid
Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1 000)
 

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2010

472 841

Realisatie 2010

356 852

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

– 115 989

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.

Specificatie

(x € 1 000)

Raming

Realisatie

Verschil

Begr.

Art.

1.

Impuls 1998: Programma Milieutechnologie

4 778

1 921

– 2 857

VROM

3

2.

Impuls 2005: Bodemsanering

6 097

900

– 5 197

VROM

10

3.

Impuls 2005: Luchtkwaliteit

4 215

 

– 4 215

VROM

5

4.

Impuls 2005: Luchtkwaliteit

155

 

– 155

LNV

21

5.

Impuls 2005: MEP

165 900

165 900

 

EZ

4

6.

Impuls 2005: biobrandstoffen

3 060

– 1 040

– 4 100

VW

36

7.

Impuls 2005: UKR

4 897

3 894

– 1 003

EZ

4

8.

Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag

6 000

– 18

– 6 018

VROM

3

9.

Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR

3 252

3 412

160

EZ

4

10.

Impuls 2005: Ophogen budget EOS Demo-tender

684

706

22

EZ

4

11.

Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR

10 000

 

– 10 000

EZ

4

12.

Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie

8 000

6 781

– 1 219

EZ

4

13.

Impuls 2005: Verhoging budget besparingstender UKR

1 750

 

– 1 750

EZ

4

14.

Impuls 2005: PIEDWGO

4 000

88

– 3 912

WWI

2

15.

Impuls 2005: PIEDWGO

4 000

14 000

10 000

EZ

4

16.

Impuls 2005: Energietender technopartners Seed-faciliteit

3 625

857

– 2 768

EZ

4

17.

Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven

8 250

– 2 088

– 10 338

EZ

4

18.

Impuls 2005: Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer

2 518

2 518

 

VW

36

19.

Impuls 2006: Groninger Pijpleiding

114

 

– 114

VROM

10

20.

Impuls 2006: Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen)

59 789

39 507

– 20 282

VROM

3

21.

Impuls 2005: Westerschelde

8 000

8 000

 

LNV

23

22.

CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit

57 500

23 654

– 33 846

VROM

5

23.

CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit

9 000

 

– 9 000

LNV

21

24.

CA Energie: Gebouwde Omgeving

11 000

5 003

– 5 997

WWI

2

25.

CA Energie: Duurzame mobiliteit

10 000

7 680

– 2 320

VW

36

26.

CA Energie: Ketenefficiency

2 100

796

– 1 304

EZ

4

27.

CA Energie: Ketenefficiency

1 150

314

– 836

LNV

21

28.

CA Energie: Kas als energiebron

4 100

91

– 4 009

LNV

21

29.

CA Energie: CATO 2

1 000

5 025

4 025

EZ

4

30.

CA Energie: Duurzame elektriciteitsvoorziening

2 000

971

– 1 029

EZ

4

31.

CA Energie: Groene grondstoffen

3 250

2 028

– 1 222

EZ

4

32.

CA Energie: Groene grondstoffen

5 327

2 794

– 2 533

LNV

21

33.

CA Energie: ADEM

9 000

9 500

500

EZ

4

34.

CA Water en Kust: Innovatie KRW

29 750

– 476

– 30 226

IF

11

35.

CA Water en Kust: Synergie KRW

18 580

24 901

6 321

IF

11

36.

CA Energie: Wind op zee

 

2 343

2 343

EZ

2

37.

CA Energie: Wind op land

 

426

426

EZ

2

38.

CA Energie: Smart grids

 

166

166

EZ

2

39.

CA Energie: Nieuw gas, EZ

 

868

868

EZ

2

40.

CA Energie: Hisarna

 

4 000

4 000

EZ

2

41.

CA Energie: Elektrisch Rijden

 

617

617

VW

36

42.

CA Energie: CCS Demo

 

15 300

15 300

EZ

2

43.

CA Energie: Klimaatneutrale steden

 

5 513

5 513

VROM

3

 

Totaal

472 841

356 852

– 115 989

  

2. Impuls 2005: Bodemsanering

De deelfase voor sanering en onderzoek die in 2010 zou worden afgerond heeft vertraging opgelopen waardoor niet de volledige 6 mln is uitgegeven. Deze vertraging wordt veroorzaakt doordat de geplande saneringen met betrekking tot het Olasfa-terrein te Olst en EMK-terrein te Krimpen a/d IJssel zijn uitgesteld.

8. Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag

Het kabinet heeft besloten tot afstel van het opslagproject te Barendrecht. Daardoor zijn de FES-middelen niet besteed.

11. Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR

De voortgang van de onderliggende projecten verloopt trager dan eerder geraamd.

15. Impuls 2005: PIEDWGO

Het succes van de subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen heeft geleid tot een hogere realisatie.

17. Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven

Het doel van de impuls is het opstellen van strategische roadmapstudies naar mogelijkheden om de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren per 2030. De voortgang van deze projecten verloopt trager dan verwacht. Daarnaast is er een correctie aangebracht op het in 2009 gedeclareerde bedrag.

20 en 22 Diverse uitgaven luchtkwaliteit

De lagere uitgavenrealisatie wordt veroorzaakt door de sterk tegenvallende verkopen van voertuigen met roetfilter, waardoor er minder subsidie is verstrekt dan verwacht. De tegenvallende verkoop van voertuigen met roetfilter wordt veroorzaakt door de economische crisis.

23. CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit (LNV)

Door Europese staatssteunprocedures heeft het project vertraging opgelopen waardoor er geen budget is uitgegeven in 2010.

24. CA Energie: Gebouwde Omgeving

Het afstemmen en vertalen naar concrete uitvoeringsactiviteiten heeft meer tijd gekost dan verwacht. Daarnaast is er vertraging opgetreden door de juridische toetsing op staatsteun.

34. CA Water en Kust: Innovatie KRW

De committeringen voor een subsidieregeling op het terrein van Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW) zijn in twee tenders uitgeschreven. Tender 1 is in 2009 gedaan en tender 2 in 2010. In 2010 zijn veel verzoeken tot projectverlenging ontvangen, waardoor uitgaven naar achteren schuiven.

35. CA Water en Kust: Synergie KRW

De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme van de circa 83 synergieprojecten die door de regio worden uitgevoerd. De einddatum 2015 wijzigt hierdoor niet.

42. CA Energie: CCS Demo

In december 2010 is een eerste voorschot voor het CCS-project ROAD gedaan. Met dit voorschot was bij het opstellen van de begroting geen rekening gehouden.

43. CA Energie: Klimaatneutrale steden

In 2010 zijn middelen uitgekeerd voor het project Klimaatneutrale steden. Daarvan is in 2010 5,5 mln besteed aan planstudies en het uitvoeren van proefprojecten.

Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie
Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1 000)
 

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2010

494 374

Realisatie 2010

478 083

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

– 16 291

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van kennis en innovatie. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd op hoofdlijnen gepresenteerd.

Specificatie

(x € 1 000)

Raming

Realisatie

Verschil

Begr.

Art.

1.

Bsik-projecten

78 619

55 663

– 22 956

divers

divers

2.

Diverse onderwijs projecten

157 009

142 666

– 14 343

divers

divers

3.

Inn. Programma’s en toponderzoek

25 072

22 012

– 3 060

divers

divers

4.

Vitale infrastructuur

1 915

1 458

– 457

divers

divers

5.

MS&ICT

3 116

6 222

3 106

divers

divers

6.

Overig

228 643

250 062

21 419

divers

divers

 

Eindtotaal

494 374

478 083

– 16 291

  

In bijlage I bij dit jaarverslag is een uitgebreide specificatie van de projecten op artikel 13 Kennis en innovatie opgenomen. De belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) uit bijlage I zijn:

1.3 Impuls 2004: Kennis Bsik

De door instellingen gedeclareerde bedragen voor Kennis Bsik projecten zijn lager dan vooraf geraamd.

2.2 Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie

Bij projecten die vallen onder Kennis onderzoek en innovatie declareren de projecten de daadwerkelijk gerealiseerde uitgaven. Deze bleken afgelopen jaar te laag ingeschat.

2.8 Impuls 2006: Leren door te experimenteren

Het merendeel van het FES-budget Leren door experimenteren is bestemd voor Onderwijs Bewijs. De eerste ronde Onderwijs Bewijs bestaat uit 18 voorstellen die in 2009 of 2010 zijn begonnen en een looptijd hebben van tussen de 2 en 5 jaar. In 2010 is 5,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot.

6.2 Impuls 2005: Holst Center

In verband met vertraging in de uitgaven in eerdere jaren was in 2010 extra budget benodigd.

6.4 Impuls 2005: Topinstituut Farma

De doorloop van het onderzoeksprogramma is verlengd vanwege het vormgeven van het intellectuele eigendom. Hierdoor is het kasritme vertraagd.

6.8 Impuls 2005: Innovatievouchers/IPC’s

Vanaf 2010 lopen er drie beroepszaken welke mogelijk tot uitgaven leiden. De uitgaven hebben zich in 2010 niet gematerialiseerd maar kunnen zich in 2011 alsnog voordoen. Om deze uitgaven dan te kunnen doen is er in 2010 minder budget uitgegeven om zo middelen beschikbaar te houden in 2011.

6.21 Impuls 2006: CTMM

De in eerdere jaren ontstane vertraging is in 2010 tegen de verwachting in sneller ingehaald dan verwacht. Hierdoor was in 2010 meer kas benodigd dan voorzien.

6.22 Impuls 2006: RSV

Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven naar achteren worden verschoven.

6.23 CA: Kennis voor klimaat, VROM

De afwijking van het beoogde betalingsritme bij het programma Kennis voor Klimaat is veroorzaakt door een vertraging bij de start van het programma. De beschikking Kennis voor Klimaat moest worden getoetst aan de Europese Kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Tot het afgeven van de formele notificatie eind 2008 konden nog geen uitgaven worden gedaan. Het uitgavenritme is dienovereenkomstig aangepast.

6.35 Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en Health

Voor het project Lifesciences en Health zijn in 2010 FES-middelen beschikbaar gesteld vanuit de gereserveerde FES-middelen.

6.37 Impuls kennis en innovatie: VVEsterk

In 2010 is voor 9,6 miljoen aan middelen toegevoegd aan de begroting van OCW voor het project VVEsterk. Het gaat om een landelijk project dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie wil versterken door de professionalisering van VVE-personeel in de periode 2010 tot 2014.

6.41 Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN

Bij voorjaarnota is er voor dit project 7,1 mln uitgekeerd. Bij slotwet is er nogmaals 0,9 mln opgevraagd waardoor de realisatie 8 mln is.

6.42 Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares

Voor dit project zijn in 2010 FES-middelen beschikbaar gekomen met als doel de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstromingen, waterbeheer en meer in het algemeen het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse Delta.

6.43 Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines

Het betreft middelen die voor het project Lifelines beschikbaar zijn gesteld en opgevraagd in 2010.

Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening
Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1 000)
 

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2010

269 269

Realisatie 2010

163 986

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

– 105 283

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor projecten in het kader van milieu en duurzaamheid. De verschillen tussen raming en realisatie in het jaar 2010 worden in onderstaande tabel gepresenteerd, waarna de belangrijkste verschillen (groter dan 5 mln.) nader worden toegelicht.

Specificatie

(x € 1 000)

Raming

Realisatie

Verschil

Begr.

Art.

1.

Impuls 1998: Vitaliteit steden/Sleutelprojecten

101 022

13 786

– 87 236

VROM

2

2.

Impuls 2001: BIRK+Saneringsregeling

35 380

7 234

– 28 146

VROM

2

3.

Impuls 2001: BIRK/A2 Maastricht

5 000

5 000

 

IF

12

4.

Impuls 2005: Archeologisch bodemonderzoek (Malta)

1 750

 

– 1 750

OCW

14

5.

Nota Ruimte: Greenports

5 706

5 700

– 6

LNV

22

6.

Nota Ruimte: Klavertje 4 (Greenport Venlo)

5 700

5 700

 

LNV

22

7.

Nota Ruimte: Mooi Nederland

8 961

15 242

6 281

VROM

2

8.

Nota Ruimte: Klimaatbuffers

4 000

6 353

2 353

VROM

10

9.

Nota Ruimte: Geluidskaarten

3 000

5 007

2 007

VROM

10

10.

Nota Ruimte: Noordelijke IJ-oevers

22 050

 

– 22 050

VROM

2

11.

Nota Ruimte: IJsseldelta Kampen

 

14 300

14 300

VROM

2

12.

Nota Ruimte: Waterdunen

14 400

207

– 14 193

VROM

2

13.

Nota Ruimte: Zuidplaspolder

10 000

 

– 10 000

VROM

2

14.

Nota Ruimte Oude Rijnzone

17 500

1 267

– 16 233

VROM

2

15.

Nota Ruimte: Veenweidegebieden

7 600

7 600

 

LNV

27

16.

Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie

12 000

4 000

– 8 000

LNV

24

17.

Nota Ruimte: Scheveningen Boulevard

2 500

1 960

– 540

VW

14

18.

Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone

 

2 000

2 000

IF

12

19.

Nota Ruimte: Brainport Eindhoven

 

25

25

EZ

3

20.

Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone

 

12 800

12 800

EZ

3

21.

Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone

 

8 800

8 800

EZ

3

22.

Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer

 

7 500

7 500

LNV

24

23.

Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland

 

17 700

17 700

LNV

22

24.

Nota Ruimte: Planvormingskosten

1 600

1 905

305

VROM

2

25.

Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo

 

9 900

9 900

VROM

2

26.

Nota Ruimte: Den Bosch

2 600

 

– 2 600

VROM

2

27.

Nota Ruimte: Dierenpark Emmen

8 500

 

– 8 500

VROM

2

28.

CA REB: High Tech Factory Twente

 

3 040

3 040

EZ

3

29.

CA REB: CAT Agrofood

 

4 960

4 960

EZ

3

30.

CA REB: Institute for Global Justice

 

2 000

2 000

EZ

3

 

Totaal

269 269

163 986

– 105 283

  

Diverse VROM-projecten (1, 2, 7, 10 t/m 14)

De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK), Sleutelprojecten en Nota Ruimte budget zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting is van tevoren moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project.

16. Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie

Het betreft een kasritme wijziging in aansluiting op de planning van de werkzaamheden zoals met de projecteigenaren en met provincies is overeengekomen.

20. Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone, EZ

Bij voorjaarsnota is een FES-bijdrage van 12,8 mln beschikbaar gesteld voor het Nota Ruimte project Groningen Centrale Zone.

21. Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone, EZ

Bij voorjaarsnota is een FES-bijdrage van 17,7 mln beschikbaar gesteld voor het Nota Ruimte project Apeldoorn kanaalzone.

22. Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer, LNV

Ter uitvoering van de Nota Ruimte is geïnvesteerd in projecten en gebieden die van belang zijn voor de nationale en ruimtelijke hoofdstructuur (TK 29 435, nr. 192). Voor het project «Westflank Haarlemmermeer» is 7,5 mln. beschikbaar gesteld en gerealiseerd voor 2010.

23. Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland

De hogere realisatie wordt veroorzaakt omdat bij voorjaarsnota 2010 vanuit het FES middelen zijn toegevoegd voor het project «Mooi en vitaal Delfland».

25. Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo

In 2010 is 9,9 mln toegevoegd aan de begroting van VROM en ook gerealiseerd.

27. Nota Ruimte: Dierenpark Emmen

De ontwikkeling van de hoofdstraatlocatie in Emmen, waar de verplaatsing van het dierenpark deel van uitmaakt, heeft vertraging opgelopen omdat het project planologisch en financieel technisch complexer blijkt dan vooraf verwacht.

Artikel 15 Projecten in voorbereiding
Uitgavenraming vastgestelde begroting versus realisatie (x € 1 000)
 

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2010

615 584

Realisatie 2010

0

Verschil (+ = meer gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd)

– 615 584

Op het artikel «Projecten in voorbereiding» worden bijdragen geraamd aan projecten waarvoor door de FES-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke (definitieve) toezegging heeft plaatsgevonden.

Het kabinet heeft besloten de belegde ruimte over te hevelen naar het Infrastructuurfonds en de departementale begrotingen. Ook is besloten dat er geen additionele voeding plaats vindt van het FES. Met de Nota van wijziging (TK 32 500 D, nr. 4) is dit besluit uitgevoerd.

Het verschil tussen begroting en realisatie bestaat uit:

  • 1. Het overboeken van een bedrag van circa 139 mln (+) bij Voorjaarsnota 2010. Dit bedrag is een saldo van onderuitputting 2009 (209 mln.) en toegekende FES-bijdrage aan projecten (70 mln.).

  • 2. Het overboeken van een bedrag van 755 mln (-) bij Najaarsnota 2010. Deze mutatie betreft de overboeking van de belegde ruimte van artikel 15 op grond van het Regeerakkoord.

Licence