1. Algemene beleidsdoelstelling
De Raad van State stelt zich ten doel om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat. Daarbinnen wil hij bijdragen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur en aan de rechtsbescherming van de burger.
De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.
2. Speerpunten
De begroting van de Raad bevat geen specifieke speerpunten waarvoor verantwoording nodig is.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 47 794 | 51 070 | 54 533 | 60 683 | 59 773 | 56 349 | 3 424 |
Uitgaven | 46 740 | 49 190 | 53 405 | 57 508 | 58 882 | 56 349 | 2 533 |
1. advisering | 6 580 | 7 379 | 7 475 | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen |
2. bestuursrechtspraak | 40 159 | 41 811 | 45 930 | Vervallen | Vervallen | Vervallen | Vervallen |
3. Raad van State | nvt | nvt | nvt | 57 508 | 58 882 | 56 349 | 2 533 |
Ontvangsten | 1 864 | 1 875 | 2 449 | 2 485 | 3 025 | 1 904 | 1 121 |
Financiële toelichting
Er is op het artikel meer uitgegeven dan begroot. Bij Voorjaarsnota is het budget verhoogd voor de toename in reguliere zaken Hoger Beroep Vreemdelingen. Tevens is het aantal asiel zaken toegenomen. Bij Najaarsnota is het budget verhoogd voor de invoering van de Wet Ruimtelijke Ordening (WRO).
De ontvangsten zijn hoger dan begroot. Dit komt onder meer door een meevaller op de griffierechten en hogere ontvangsten voor de werkzaamheden voor het Gemeenschappelijk Hof die betrekking had op 2009.
4. Operationele doelstellingen
Advisering
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Ontwerpbegroting | Realisatie | |
Instroom | 493 | 593 | 558 | 600 | 588 |
Afhandeling | 508 | 554 | 579 | 600 | 600 |
De instroom en de afhandeling van adviesaanvragen verliep in 2010 overeenkomstig de verwachting uit de ontwerpbegroting.
Bestuursrechtspraak
Kamer | Hoofdzaken | Realisatie 2010 Gemiddelde doorlooptijd | ||
---|---|---|---|---|
1 | Ruimtelijke Ordening | 52 | 48 | |
2 | Milieu | 52 | 38 | |
3 | Hoger Beroep | 40 | 32 | |
4 | Hoger Beroep Vreemdelingen | 23 | 13 |
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ingekomen | Ingekomen | Ingekomen | Ontwerpbegroting | Ingekomen | Afgedaan | |
Ruimtelijke Ordening | 884 | 880 | 867 | – | – | – |
Nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (Wro) | 0 | 0 | 0 | 1 490 | 1 831 | 1 669 |
Milieu | 1 610 | 1 535 | 1 455 | 1 700 | 1 233 | 1 273 |
Hoger beroep | 2 510 | 3 070 | 2 782 | 2 780 | 2 822 | 2 706 |
In 2010 was de instroom van zaken binnen Kamer 1 (Ruimtelijke Ordening) fors hoger dan de verwachting uit de ontwerpbegroting. Het aantal bij Kamer 2 (Milieu) ingekomen zaken is onder de verwachting gebleven. De hogere instroom in Kamer 1 (Ruimtelijke Ordening) valt toe te schrijven aan minder ingrijpend ingeschatte gevolgen voor de praktijk van de uitvoering van nieuwe wetgeving (in het bijzonder de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening). Dat sprake zou zijn van lagere instroom van Kamer 2 (Milieu) werd in verband met de werking van lagere regelgeving op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voorzien; de mate waarin bleek minder nauwkeurig te voorspellen. Om zoveel mogelijk gelijke tred te houden met deze instroom is in 2010 de personele bezetting opgehoogd hetgeen heeft geleid tot een gestegen uitstroom, welke ontwikkeling zich in 2011 moet voortzetten.
2007 Ingekomen | 2008 Ingekomen | 2009 Ingekomen | 2010 Ontwerpbegroting | 2010 Ingekomen | 2010 Afgedaan | |
---|---|---|---|---|---|---|
Asiel | 1 796 | 2 370 | 3 156 | 3 620 | 5 973 | 4 910 |
Regulier | 2 813 | 2 300 | 2 132 | 1 850 | 3 040 | 2 817 |
Totaal HBV | 4 609 | 4 670 | 5 288 | 5 470 | 9 013 | 7 726 |
In 2010 was de instroom van Kamer 4 (Hoger Beroep Vreemdelingenzaken) fors hoger dan de verwachting uit de ontwerpbegroting. De fors gestegen instroom in Kamer 4 (Hoger beroep vreemdelingen) heeft verschillende oorzaken, zoals met name de problematiek rond de toepassing van de Dublin-verordening, enkele wijzigingen van het vreemdelingenbeleid en de inspanningen van de rechtbanken om hun voorraden substantieel af te bouwen. Merkbaar is ook dat de wettelijke mogelijkheden om door te procederen door de rechtspraktijk maximaal worden benut. Hoewel ook in deze Kamer de bezetting substantieel is verhoogd, heeft de hogere uitstroom niet kunnen voorkomen dat de hoeveelheid onderhanden werk fors is gestegen, hetgeen in het bijzonder is beïnvloed door de sterke impuls in de afdoening van zaken door de rechtbanken in de laatste maanden van het jaar.