Algemeen
RVOB heeft in het boekjaar 2 010 een netto-resultaat van € 1 114 852 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 234 046), en het aanwezige Eigen Vermogen incl. winst (€ 2 234 323) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 1 000 277.
Door de fusie van het voormalige Domeinen Onroerende Zaken met het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) en de vorming van de tijdelijke batenlastendienst Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) is bij VJN 2010 de batenlastenparagraaf gewijzigd.
In de kolom «Oorspronkelijk vastgestelde begroting» zijn de cijfers opgenomen die bij VJN 2010 zijn vastgesteld.
1. Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2009 1 |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 22 904 | 22 595 | – 309 | 20 766 |
Opbrengst overige departementen | 750 | 142 | – 608 | 420 |
Opbrengsten derden | 750 | 629 | – 121 | 632 |
Rentebaten | 20 | 19 | – 1 | 11 |
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 24 424 | 23 385 | – 1 039 | 21 829 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 16 682 | 15 597 | – 1 085 | 13 875 |
– Materiele kosten | 6 893 | 5 280 | – 1 613 | 5 786 |
Rentelasten | 64 | 16 | – 48 | 27 |
Afschrijvingskosten | 672 | 375 | – 297 | – |
– Materieel | 665 | 351 | – 314 | 386 |
– Immaterieel | 7 | 24 | +17 | 12 |
Overige lasten | ||||
– Dotaties voorzieningen | 1 002 | +1 002 | ||
– Bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 24 311 | 22 270 | – 2 041 | 19 698 |
Saldo van baten en lasten | 113 | 1 115 | +1 002 | 2 131 |
Toelichting saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting 2010
Toelichting baten (– € 1 039)
Producten | Omzetbedrag (* € 1 000) |
---|---|
Erfpacht | 1 021 |
Huur | 3 591 |
Pacht | 2 174 |
Medegebruik | 1 658 |
Behandelen zakelijke lasten | 1 540 |
Onbeheerde nalatenschappen | 893 |
Bodemmaterialen | 395 |
Beheerstaken in eigen beheer | 924 |
Verkopen | 6 382 |
Aankopen | 102 |
Advies en taxatie | 606 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1 881 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 22 134 |
Naast de opbrengst van de bovenvermelde producten is er vanwege omzet tijdelijk beheeropdrachten € 461 gerealiseerd.
Opbrengst overige departementen (– € 608)
In de begroting was rekening gehouden met opbrengsten vanuit het voormalige GOB (ongeveer € 500). Door de overgang naar het RVOB zijn de gerealiseerde opbrengsten verantwoord bij het moederdepartement terwijl deze in de begroting onder «opbrengst overige departementen» zijn opgenomen. Daarnaast zijn er door andere departementen minder taxatieopdrachten verstrekt.
Toelichting lasten (– € 2 041)
Personele kosten (– € 1 085)
De lagere personele kosten worden voornamelijk veroorzaakt door twee oorzaken:
• Het voeren van een behoudend personeelsbeleid, zodat in 2010 voldaan werd aan de taakstelling bedrijfsvoering Rijk (ca. € 0,6 mln.);
• Minder gebruik gemaakt van de zgn. flexibele schil bij de directie Ontwikkeling.
Materiële kosten – categorieën | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 1 | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Automatisering | 1 895 | 915 | – 980 |
Huren RGD | 1 300 | 1 571 | + 271 |
Huisvesting | 895 | 474 | – 421 |
Opleiding en wervingskosten | 628 | 287 | – 341 |
Reis- en verblijfkosten | 601 | 679 | + 78 |
Communicatie | 404 | 252 | – 153 |
Overig | 1 170 | 1 103 | – 67 |
Totaal | 6 893 | 5 280 | 1 613 |
Automatisering (– € 980)
Veel projecten zijn doorgeschoven naar 2011, mede als gevolg van rijksbrede ontwikkelingen, zoals de projecten digitalisering, digitale factuurregistratie, programma basisregistraties en programma optimalisatie ict-architectuur. Daarnaast is het kader structureel te hoog (ongeveer € 500). Met ingang van 2011 is het (interne) kader bijgesteld.
Huren Rgd/Huisvesting (– € 150)
Voor een goede vergelijking moeten deze twee kostensoorten bij elkaar worden genomen. Door de samenvoeging van 2 regionale eenheden zijn de huisvestingskosten lager uitgevallen dan begroot.
Opleiding en wervingskosten (– € 341)
De daadwerkelijke opleidingsbehoefte is structureel lager dan het (meerjarige) kader. Met ingang van 2011 is het (interne) kader bijgesteld.
Dotaties voorzieningen (€ 1 002)
De personele voorzieningen zijn geactualiseerd aan de te verwachten toekomstige uitkeringen voor postactieven.
Saldo van baten en lasten
RVOB heeft in het boekjaar 2010 een netto-resultaat van € 1 114 852 geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1 234 046), en het aanwezige Eigen Vermogen incl. winst 2010, (€ 2 234 323) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 1 000 277.
2. Balans per 31 december 2010
Omschrijving | Balans per 31-12-2010 | Balans per 01-01-20101 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 42 | 47 |
Materiële activa | ||
– grond en gebouwen | 87 | 107 |
– installaties en inventaris | 570 | 795 |
– overige materiële vaste activa | 58 | 40 |
Onderhanden werk grondexploitaties | 161 908 | 156 267 |
Debiteuren | 296 | 797 |
Nog te ontvangen en vooruitbetaalde posten | 2 120 | 596 |
Te vorderen van moederdepartement | 0 | 756 |
Liquide middelen | 5 119 | 4 234 |
Totaal activa | 170 200 | 163 639 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatie reserve | 1 119 | 952 |
– verplichte reserve | ||
– risicoreserve | 1 964 | |
– onverdeeld resultaat | 1 115 | 2 131 |
Leningen bij MinFin | 155 482 | 155 873 |
Voorzieningen | 2 161 | 1 825 |
Crediteuren | 327 | |
Nog te betalen en vooruitontvangen posten | 8 359 | 2 531 |
Totaal Passiva | 170 200 | 163 639 |
Toelichting op de Balans
Op 1 januari 2010 is het RVOB tijdelijke batenlastendienst geworden. Hiertoe is een openingsbalans per die datum opgesteld. Als vergelijkende cijfers zijn de standen van de openingsbalans opgenomen.
Stand 1 januari 2010 | Onttrekkingen | Toevoegingen | Stand 31 december 2010 | |
---|---|---|---|---|
Personeel | 1 307 | 606 | 1 002 | 1 703 |
Overige voorzieningen | 518 | 60 | 0 | 458 |
1 825 | 666 | 1 002 | 2 161 |
Ontwikkeling eigen vermogen
Zie de toelichting bij Algemeen en Saldo van baten en lasten.
3. Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2010 | 1 979 | 4 234 | 2 255 |
2. | Totaal kasstroom uit operationele activiteiten | – 962 | – 4 915 | – 3 953 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | – 188 378 | – 150 148 | 38 230 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 6 | 6 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 188 378 | – 150 142 | 38 236 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 88 | – 1 963 | – 1 875 |
4b | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 756 | 2 719 | 1 963 |
4c | Aflossingen op leningen (-/-) | – 624 | – 156 | 468 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 188 378 | 155 342 | – 33 036 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 188 422 | 155 942 | – 32 480 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2010 (1+2+3+4) | 1 061 | 5 119 | 4 058 |
Toelichting op het Kasstroomoverzicht
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2010 (+ € 2 255)
Ten tijde van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 was het uiteindelijk resultaat 2009 nog niet bekend. De afwijking is veroorzaakt door het positief resultaat 2009.
2. Totaal operationele kasstroom (– € 3 953)
Het totaalbedrag is berekend op basis van het netto resultaat, gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties debiteuren, crediteuren en lang- en kortlopende schulden, dotatie en onttrekking van voorzieningen. Het verschil t.o.v. de ontwerpbegroting wordt grotendeels veroorzaakt door een mutatie op de langlopende schulden en een onderuitputting van personele en materiële kosten. (zie ook de gespecificeerde Staat van baten en lasten).
3. Totaal investeringen (– € 38 236)
De gerealiseerde investeringen zijn € 38 236 lager dan begroot doordat van twee projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden.
4a. Eenmalig uitkering aan het moederdepartement (+ € 1 875)
Doordat de winst 2 009 hoger was dan begroot, is de afdracht aan het moederdepartement navenant hoger.
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+ € 1 963)
De uitkeerbare winst is door het moederdepartement weer uitgekeerd ter vorming van een risicoreserve.
4c. Aflossingen op leningen (+ € 468)
Er is minder afgelost doordat er in het verleden minder leningen zijn opgenomen dan gepland.
4d. Beroep op leenfaciliteit (– € 33 036)
Doordat van twee projecten de grondverwerving nog niet heeft plaatsgevonden, behoefde hiervoor in 2010 geen beroep op de leenfaciliteit gedaan te worden.
4. Doelmatigheidsindicatoren
Overzicht doelmatigheidskengetallen per 31 december 2010
indicatoren | 2008 | 2009 | 2010 | Streefwaarde 2010 |
---|---|---|---|---|
Mate van kostendekkendheid | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Kostprijzen per product | ||||
• Pacht | € 888 | € 813 | € 717 | € 696 |
• Huur | € 762 | € 739 | € 674 | € 696 |
• Erfpacht | € 794 | € 662 | € 556 | € 642 |
• Medegebruik/overig | € 345 | € 383 | € 396 | € 375 |
• Zakelijke lasten | € 362 | € 317 | € 364 | € 375 |
Omzet per productgroep (* € 1000) | ||||
• Homogene producten | € 11 742 | € 12 628 | € 11 272 | € 11 924 |
• Heterogene producten | € 11 207 | € 9 201 | € 12 113 | € 12 500 |
• Totaal | € 22 949 | € 21 829 | € 23 385 | € 24 424 |
Aandeel directe uren | 52% | 56% | 61% | 54% |
Aandeel directe uren voor medewerker in primair proces | 1 148 | 1 246 | 1 289 | 1 170 |
Uurtarief homogenen producten | 100% | 97% | 93% | 93% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 227 | 238 | 232 | 266,9 |
Saldo van baten en lasten (%) | 4% | 10% | 5% | 1% |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 7 | |||
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 92% | 85% | 95% | 70% |
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 92% | 100% | 83% | 100% |
Toelichting doelmatigheidskengetallen
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen streefwaarde 2010 zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het, met de eigenaar van de baten-lastendienst, afgesproken uurtarief van € 107. De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 107. De relatief geringe afwijkingen worden veroorzaakt doordat de gerealiseerde gemiddelde doorlooptijden enigszins afwijken van de gehanteerde normtijden.
Omzet naar productgroep
Het RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik/overig en zakelijke lasten. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Het aandeel directe uren scoort hoger dan de norm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door (sturing op ) een hoger aandeel directe uren van medewerkers in het primair proces.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2010 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.
FTE-totaal
Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek is tegen het jaareinde opgestart en zal in 2011 worden afgerond.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2010 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften, 95% toegewezen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De uitkomst over 2010 bedraagt 83%. Dit is te wijten aan één klacht die niet binnen de gestelde termijn inhoudelijk werd beantwoord. De afhandeling was enigszins vertraagd doordat deze klacht door omstandigheden overgedragen moest worden naar een andere regionale directie.