Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 4 727 790 | 560 411 | 1 574 209 | 631 794 | 2 719 802 | 2 896 194 | – 176 392 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 1 653 341 | 1 581 035 | 1 683 666 | 1 493 155 | 1 548 022 | 1 587 119 | – 39 097 | |
5.1 | Alle kinderen, jongeren en volwassenen hebben gelijke kansen om kwalitatief goed onderwijs te doorlopen, dat hen de benodigde vaardigheden en kennis biedt om op een volwaardige wijze deel te kunnen nemen aan de samenleving | 397 461 | 464 919 | 364 368 | 313 506 | 309 653 | 321 171 | – 11 518 |
5.2 | Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek in beleid en praktijk van ontwikkelingssamenwerking en versterking van post-secundair onderwijs- en onderzoekscapaciteit in partnerlanden. Vermindering van kwalitatieve en kwantitatieve tekorten aan geschoold middenkader | 120 379 | 124 889 | 134 635 | 155 858 | 168 272 | 169 829 | – 1 557 |
5.3 | Gender | 2 764 | 3 938 | 31 340 | 38 999 | 40 151 | 48 536 | – 8 385 |
5.4 | HIV/Aids | 277 873 | 282 343 | 313 705 | 303 901 | 271 182 | 286 491 | – 15 309 |
5.5 | Reproductieve gezondheid | 114 087 | 141 698 | 161 873 | 183 316 | 156 639 | 187 480 | – 30 841 |
5.6 | Participatie civil society | 740 777 | 563 248 | 677 745 | 497 575 | 602 125 | 573 612 | 28 513 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
5.3 Gender
De lagere uitgave van EUR 8,4 miljoen op dit sub-artikel wordt voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de nieuwe toezeggingsronde voor de bijdragen aan het Violence-against-Women-Trust Fund (VAW Fund) van UNIFEM van EUR 4 miljoen. Bij de 1e suppletoire wet heeft, als gevolg van een temporisering in de uitvoering van het programma van het MDG-3 fonds, een verlaging van EUR 4,3 miljoen plaatsgevonden. Bij de Decemberbrief is het artikel verhoogd met EUR 2 miljoen in verband met additionele betaalverzoeken van het MDG-3 fonds.
5.5 Reproductieve gezondheidszorg
Bij de 1e suppletoire wet is het budget met ruim EUR 15 miljoen verlaagd. Deze verlaging is grotendeels het gevolg van een neerwaartse mutatie in de uitgaven aan de landenprogramma’s op het gebied van de reproductieve gezondheidszorg en algemene gezondheidszorg. Op de landenprogramma’s is binnen het thema algemene gezondheidszorg, (in Bangladesh door herziening van de activiteitenportefeuille in de gezondheidssector, in Zambia door onvoldoende voortgang in het Governance Action Plan, zoals gemeld in de Decemberbrief en in Suriname doordat er minder middelen nodig waren voor de uitvoering van de bestaande projectenportefeuille, een en ander in lijn met het uitfaseringsplan van de verdragsmiddelen) minder uitgegeven. Ook op de landenprogramma’s voor de reproductieve gezondheidszorg is er onderuitputting ontstaan. Met name in Mali door vertraging in de uitvoering van het programma en in Jemen door achterblijvende prestaties.
Slotwet
Verplichtingen x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 3 481 089 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 761 287 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 2 719 802 |
Verplichtingen
De verplichtingenstand is met EUR 761 miljoen verlaagd. Dit wordt deels verklaard door het niet aangaan van de verplichting voor Education for All/Fast Track Initiative (EFA//FTI) Catalytic Fund. Ook de verplichtingen voor Global Alliance for Vaccins and Immunizations (GAVI) van EUR 72 miljoen en voor het programma personele samenwerking met ontwikkelingslanden (PSO) voor EUR 20 miljoen zijn niet aangegaan in 2010. Voor het Global Fund to fight Aids, Tuberculose and Malaria (GFATM) is de overeenkomst neerwaarts bijgesteld. Op de landenprogramma’s op het gebied van onderwijs is minder verplicht, ondermeer in Mali, Uganda en Burkina Faso. Op de landenprogramma’s op het gebied van gezondheidszorg zijn de verplichtingen lager, voornamelijk door een decommittering op het gezondheidsprogramma in Zambia. Bij het onderzoeksprogramma zijn er minder nieuwe verplichtingen aangegaan in verband met een lager beschikbaar budget in 2011. De verplichting voor International Labour Organisation (ILO) is lager doordat er maar voor twee jaar gecommitteerd is, terwijl aanvankelijk werd uitgegaan van een committering van vier jaar. Naast het plafond van de subsidie is dit jaar voor het eerst de stand van de openstaande verplichtingen ad EUR 105 mln per 31 december 2010 bij de NUFFIC ingevoerd als verplichting. Onderdeel van de EUR 761 miljoen is een correctie van EUR 434 mln ten opzichte van de technische verhoging die eerder bij de 2e suppletoire wet is opgenomen.
Uitgaven x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 1 546 610 |
Mutaties Slotwet 2010 | 1 412 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 1 548 022 |
Uitgaven
Geen toelichting
Beleidsartikel 5
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2010
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding |
---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | ||
– | – | – |
Effectenonderzoek ex post | ||
5.1 | 1. Vervolg evaluatie basisonderwijs Oeganda | 2011 |
5.1 | 2. Impactevaluaties basisonderwijs | 2011 |
5.3 | 3. Nationaal Actieplan 1 325 | 2011 |
5.5 | 4. Effectenonderzoek SRGR (o.a. Nicaragua) | 2012 |
5.4/5.5/5.6 | 5. Landenstudie Nicaragua: gezondheid, SRGR, maatschappelijk middenveld | 2010 |
5.6 | 6. Capaciteitsversterking case studies, zie OD 4.4 | 2011 |
Overig evaluatieonderzoek | ||
5.1 | 7. Fast Track Initiative (multi-donor) | 2010 |
5.1 | 8. Evaluatie onderwijs in fragiele staten | 2011 |
5.1 | 9. Evaluatie Early Childhood Development | 2011 |
5.3 | 10. Operationalisering emancipatiebeleid | – |
5.5 | 11. International Planned Parenthood Federation | 2011 |
5.5 | 12. Population Services International | 2011 |
5.6 | 13. Kwaliteitsoordeel programma-evaluaties MFS | 2011 |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief (waar beschikbaar) de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken:
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Evaluatie
Specifieke toelichting:
Ad 1. Het onderzoek werd afgerond in 2010 maar kon pas in 2011 gepubliceerd worden.
Ad 2. Zie begroting 2011. Als onderdeel van de beleidsdoorlichting die in dat jaar zal worden afgerond, worden evaluaties naar de steun aan Bangladesh en Bolivia afgerond. De studie in Jemen kon geen doorgang vinden i.v.m. de verslechterende veiligheidssituatie. De studie in Benin, die geleid werd door Frankrijk, werd geannuleerd.
Ad 3. Bijstelling van de evaluatieprogrammering in verband met aangepaste prioriteitsstelling.
Ad 4. Het onderzoek in Nicaragua moest opnieuw aanbesteed worden.
Ad 6. Zie toelichting bij beleidsartikel 4.
Ad 8. Evaluatie wordt uitgevoerd door de evaluatiedienst van UNICEF en wordt in het tweede kwartaal afgerond.
Ad 9. Idem.
Ad 10. Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van de mid-term review van het emancipatiebeleid van het kabinet Balkenende IV. Deze review is in verband met de val van het kabinet niet meer aan de Tweede Kamer toegestuurd.
Ad 11. Beide evaluaties worden uitgevoerd in veel verschillende landen hetgeen tot enige vertraging in de uitvoering heeft geleid. De rapporten worden in het tweede of derde kwartaal van 2011 verwacht.
Ad 12. Idem.
Ad 13. De laatste evaluaties komen beschikbaar in 2011, waarna afronding van de beoordeling in de tweede helft van dat jaar kan plaatsvinden.