Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 738 726 | 347 629 | 380 057 | 328 973 | 182 605 | 195 632 | – 13 027 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 336 253 | 356 008 | 359 447 | 386 616 | 347 430 | 334 973 | 12 457 | |
6.1 | Milieu en water | 242 243 | 244 682 | 233 565 | 255 987 | 234 539 | 221 052 | 13 487 |
6.2 | Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen | 94 010 | 111 326 | 125 882 | 130 629 | 112 891 | 113 921 | – 1 030 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
Artikel 6.1 Milieu en water
De hogere uitgave op dit artikel van EUR 13,5 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door een verhoogde liquiditeitsbehoefte bij de medefinancieringsorganisaties op het gebied van milieu. Daarnaast kenden ook de internationale milieubeleidsprogramma’s een grotere liquiditeitsbehoefte.
Slotwet
Verplichtingen x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 322 170 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 139 565 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 182 605 |
Verplichtingen
De belangrijkste reden dat het verplichtingenniveau lager is uitgevallen, is dat de afronding van het contract voor het Global Environment Facility (GEF) rond de jaarafsluiting plaatsvond. Daardoor zal deze verplichting pas in 2011 worden aangegaan. Daarnaast zijn er op het gebied van klimaat, energie en milieutechnologie twee projecten vertraagd. Op het gebied van integraal waterbeheer zijn de verplichtingen ook lager uitgevallen. In Mozambique is er geld vrijgevallen omdat een project minder goed presteerde dan verwacht, waardoor de verplichting niet is aangegaan. In Dhaka is het programma voor integraal waterbeheer vertraagd. Op het gebied van milieu (Guatemala, China) zijn er verplichtingen vrijgevallen vanwege het afsluiten van enkele projecten. Ook het landenprogramma op het gebied van water kent een lagere verplichtingenstand dan geraamd, vanwege het afsluiten van projecten waardoor verplichtingenbedragen zijn vrijgevallen (Jakarta, Caïro) en vanwege vertraging bij het FIPAG-waterproject in Mozambique.
Uitgaven x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 347 385 |
Mutaties Slotwet 2010 | 45 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 347 430 |
Uitgaven
Geen toelichting
Beleidsartikel 6
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2010
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding |
---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | ||
– | – | |
Effectenonderzoek ex post | ||
6.1 | 1. Effectenonderzoek energieprogramma’s | 2012/13 |
6.2 | 2. Impactevaluatie water en sanitaire voorziening Egypte | 2010 |
Overig evaluatieonderzoek |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief (waar beschikbaar) de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken:
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Evaluatie
Specifieke toelichting:
Ad 1. Als voorbereiding op de beleidsdoorlichting hernieuwbare energie worden in 2012 studies afgerond naar programma’s in Burkina Faso, Rwanda en Indonesië.
Ad 2. Het onderzoek en de beleidsreactie werden op 2 december 2010 aan de Tweede Kamer aangeboden (TK 32 500 V, 57).
Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer
Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 108 139 | 104 763 | 190 608 | 284 018 | 29 976 | 276 220 | – 246 244 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 104 127 | 111 681 | 189 450 | 272 335 | 25 845 | 276 330 | – 250 485 | |
7.1 | Consulaire dienstverlening | 12 880 | 15 276 | 13 977 | 23 435 | 19 522 | 12 899 | 6 623 |
7.2 | Vreemdelingenbeleid | 91 247 | 96 405 | 175 473 | 248 900 | 6 323 | 263 431 | – 257 108 |
Ontvangsten | 28 191 | 41 127 | 38 955 | 38 763 | 41 789 | 37 690 | 4 099 | |
7.10 | Consulaire dienstverlening | 28 191 | 41 127 | 38 955 | 38 763 | 41 789 | 37 690 | 4 099 |
Verplichtingen
De belangrijkste mutatie is een verlaging van het verplichtingenbudget met EUR 253,32 miljoen voor opvang van eerstejaarsasielzoekers. Met ingang van begrotingsjaar 2010 worden deze uitgaven niet langer verantwoord worden op de begroting van Buitenlandse Zaken. De bijdrageconstructie komt hiermee te vervallen. De uitgaven zijn zichtbaar op de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken (specifiek Immigratie & Asiel). In plaats daarvan wordt het ODA deel van de asieluitgaven toegerekend aan het ODA budget en verantwoord in de HGIS-nota en HGIS-jaarverslag. Daarnaast is ook de verplichting voor migratie en ontwikkeling lager uitgevallen doordat een aantal programma’s vertraagd zijn. Ten slotte zijn voor 2010 meerjarige verplichtingen aangegaan voor het NVIS systeem en het Kompas beheer waardoor de verplichting op dit thema hoger uitvalt.
Uitgaven
Artikel 7.1 Consulaire dienstverlening
De toename van de uitgaven op dit artikel van EUR 6,6 miljoen wordt veroorzaakt door een aantal mutaties. De uitgaven voor consulaire informatiesystemen zijn met EUR 8,2 miljoen gestegen. Het onderhoud, beheer en ontwikkeling is uitbesteed aan een externe partner. Initieel leidt dit voor 2010 tot een stijging van de kosten. In latere jaren wordt hierop juist bespaard. Ook zijn de uitgaven voor consulaire dienstverlening hoger uitgevallen vanwege de inzet in Haïti, Chili en Libië. De uitgaven voor gedetineerdenbegeleiding vallen lager uit omdat een deel van de voor 2010 voorziene betaling voor de stichting Epafras en Reclassering Nederland al in 2009 had plaatsgevonden.
Artikel 7.2 Vreemdelingenbeleid
De mutatie van EUR 257,1 miljoen op dit thema wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat met ingang van het begrotingsjaar 2010 de ODA-uitgaven aan eerstejaarsopvang asiel niet langer verantwoord worden op de begroting van Buitenlandse Zaken. Zie hiervoor ook de toelichting op verplichtingen. Daarnaast zijn ook de uitgaven voor migratie en ontwikkeling lager uitgevallen doordat een aantal programma’s, waaronder de AVRR (Assisted Voluntary Return and Reintegration in their Countries of Origin of Irregular Migrants via IOM) in Irak, vertraagd zijn.
Ontvangsten
De hogere ontvangst van EUR 4,1 miljoen op dit artikel wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat de IND de visa-vergoeding voor afgegeven MVV’s uit 2008 en 2009 heeft betaald.
Slotwet
Verplichtingen x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 31 103 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 1 127 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 29 976 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 31 103 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 5 258 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 25 845 |
Uitgaven
De mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door een verlaging van de uitgaven met EUR 2,3 miljoen op consulaire dienstverlening. Dit wordt met name veroorzaakt door vertraging bij de uitbesteding en daardoor lagere kosten voor consulaire informatiesystemen. Binnen het thema vreemdelingenbeleid is een verlaging van EUR 2,9 miljoen ontstaan voornamelijk doordat een aantal programma’s voor migratie en ontwikkeling, waaronder de AVRR (Assisted Voluntary Return and Reintegration in their Countries of Origin of Irregular Migrants via IOM) in Irak, vertraagd zijn.
Ontvangsten x EUR 1 000 | |
---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 36 190 |
Mutaties Slotwet 2010 | 5 599 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 41 789 |
Ontvangsten
De hogere ontvangst op dit artikel wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat de IND de visa-vergoeding voor afgegeven MVV’s uit 2008 en 2009 heeft betaald en meer visa verstrekt zijn.
Beleidsartikel 7
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2010
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding |
---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | ||
7.1/7.2 | 1. Consulaire dienstverlening | 2011 |
Effectenonderzoek ex post | ||
7.2 | 2. Versterken relatie remittances en ontwikkeling | 2010 |
7.2 | 3. Bevorderen duurzame terugkeer en herintegratie | 2011 |
Overig evaluatieonderzoek | ||
– | – |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief (waar beschikbaar) de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf van onderzoeken die vóór 2009 zijn afgerond, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken
http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Evaluatie
Specifieke toelichting
Ad 1. De beleidsdoorlichting werd afgerond in januari 2011.
Ad 2. De beleidsdoorlichting werd afgerond in november 2010 en zal worden afgestemd met het ministerie van Binnenlandse Zaken. De evaluatie zal medio 2011 worden aangeboden aan de Tweede Kamer.
Ad 3. Dit onderzoek is afgerond in januari 2011.