Realisatie begrotingsuitgaven Justitie € 6 098,9 miljoen art. 15 Vreemdelingen 17,3 %
Algemene doelstelling
Een gereglementeerde en beheerste toelating tot verblijf in en vertrek uit Nederland of terugkeer, op een wijze die in nationaal en internationaal opzicht maatschappelijk verantwoord is.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
In 2010 is gewerkt aan verdere verbeteringen van het vreemdelingentoezicht, grenstoezicht, asielbeleid, het reguliere beleid en het terugkeerbeleid. Dit alles met als doel dat een vreemdeling die niet of niet meer rechtmatig in Nederland verblijft, Nederland zelfstandig of gedwongen verlaat. Hiermee wordt illegale migratie en grensoverschrijdende criminaliteit voorkomen. Hierbij is de nadruk gelegd op zelfstandig en vrijwillig vertrek en vermindering van herhaalde aanvragen. Met voorrang is in 2010 gewerkt aan het vertrek van vreemdelingen die een veiligheidsrisico vormen, zoals criminele vreemdelingen, al dan niet illegaal.
Externe factoren
Het vreemdelingenbeleid wordt mede beïnvloed door internationale factoren zoals de medewerking van derde landen bij de terugname van terug te keren personen, of de toestand in de landen van herkomst van de vreemdelingen. Ook is het succes van het vreemdelingenbeleid grotendeels afhankelijk van de mate waarin het Europese migratiebeleid wordt vertaald naar de Nederlandse praktijk. In dit verband heeft Nederland in 2010 gewerkt aan een integrale visie op het Europese immigratiebeleid en wordt er intensief samengewerkt met andere lidstaten.
Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
Het is niet mogelijk om aan de hand van enkele indicatoren uitspraken te doen over de maatschappelijke effecten van het vreemdelingenbeleid. Dit omdat kwalificaties als beheerste en gereglementeerde toelating en maatschappelijk verantwoord moeilijk cijfermatig zijn uit te drukken. Wel wordt onder de operationele doelstellingen daar waar mogelijk inzicht gegeven in de gerealiseerde input, throughput en output van het beleid.
Omschrijving | Doelstelling | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | ||||
Zorgvuldige en tijdige afdoening aanvragen verblijfsvergunning/naturalisatieverzoek | 15.2 | 2010 | – | |
Effectiviteit van het vreemdelingentoezicht | 15.3 | 2010 | – |
De operationele doelstellingen 15.2 en 15.3 waren onderdeel van de Meerjarige programmering beleidsdoorlichting 2006–2012. Voor deze operationele doelstellingen is besloten dat deze in 2010 zouden worden doorgelicht. Echter, tussentijds is het beleid zodanig gewijzigd, dat daardoor het onderzoek naar het nut en de noodzaak van beide operationele doelstellingen niet zinvol leek. Het is de bedoeling dat in 2013, wanneer het beleid is vorm gegeven, beide operationele doelstellingen (waarover met ingang van het verslagjaar 2011 wordt verantwoord op de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) alsnog worden doorgelicht.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | |||
Verplichtingen | 932 691 | 1 082 070 | 1 107 045 | 663 906 | 1 052 589 | 939 838 | 112 751 | |
waarvan garanties | 108 100 | 108 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 973 400 | 1 059 944 | 1 064 761 | 1 099 984 | 1 055 196 | 939 838 | 115 358 | |
15.1 | Verblijfsrechten vreemdelingen1 | 190 159 | 234 089 | 282 036 | 302 212 | 0 | 0 | 0 |
15.1.1 | IND | 190 159 | 234 089 | 281 940 | 302 205 | 0 | 0 | 0 |
15.1.2 | Overig | 0 | 0 | 96 | 7 | 0 | 0 | 0 |
15.2 | Opvang gedurende beoordeling verblijf | 495 244 | 489 987 | 494 189 | 521 702 | 798 959 | 684 902 | 114 057 |
15.2.1 | COA en overige opvanginstellingen | 478 496 | 473 379 | 458 311 | 494 772 | 463 780 | 394 460 | 69 320 |
15.2.2 | Overige instellingen | 16 748 | 16 608 | 35 878 | 26 930 | 38 742 | 9 046 | 29 696 |
15.2.3 | IND | 0 | 0 | 0 | 0 | 296 437 | 281 396 | 15 041 |
15.3 | Terugkeer vreemdelingen | 287 997 | 335 868 | 288 536 | 276 070 | 256 237 | 254 936 | 1 301 |
15.3.1 | DJI – vreemdelingenbewaring | 133 331 | 205 606 | 160 693 | 142 443 | 127 648 | 134 886 | – 7 238 |
15.3.2 | DJI – uitzetcentra | 53 812 | 49 908 | 42 595 | 43 339 | 39 480 | 40 488 | – 1 008 |
15.3.3 | IND | 88 235 | 24 524 | 23 893 | 24 111 | 23 754 | 23 754 | 0 |
15.3.4 | Overig | 12 619 | 7 127 | 7 646 | 7 161 | 7 400 | 7 485 | – 85 |
15.3.5 | Dienst terugkeer en vertrek | 0 | 48 703 | 53 709 | 59 016 | 57 955 | 48 323 | 9 632 |
Ontvangsten | 136 400 | 95 842 | 190 226 | 252 697 | 6 920 | 253 893 | – 246 973 |
Verplichtingen
Financiële toelichting
De verschillen tussen de vastgestelde begroting 2010 en de realisatie 2010 zijn in overeenstemming met hetgeen onder uitgaven wordt toegelicht.
Uitgaven
Het verschil tussen de vastgestelde begroting 2010 en de realisatie over 2010 wordt voornamelijk verklaard door het volgende:
Operationele doelstelling 15.2
• In 2010 is de gemiddelde bezetting van de opvang 21 641 gebleken. In de begroting was uitgegaan van een gemiddelde bezetting van 18 802. De uitstroom bleek lager dan de verwachting. De invoer van nieuwe beleidsmaatregelen zorgde ook voor een prijsmutatie. Hierdoor is het budgettaire kader verhoogd met € 27 miljoen.
• Er zijn meer alleenstaande minderjarige vreemdelingen (Amv’s) naar Nederland gekomen dan geraamd en er bleken derhalve meer Amv-plaatsen nodig te zijn, zowel in campussen als in de kleinschalige opvangvoorzieningen. Daardoor is € 18,4 miljoen meer uitgegeven. Daarnaast bedroegen de extra kosten voor de opvang van bijzondere groepen € 3,7 miljoen.
• De hoge bezetting van de Tijdelijke Noodvoorziening Vreemdelingen (TNV) in 2009 heeft ertoe geleid dat tijdelijk gebruik is gemaakt van paviljoenen om te voldoen aan de benodigde capaciteit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 3,2 miljoen.
• Bij de eerste en tweede suppletoire wet zijn verschuivingen in het budgettaire kader geweest. Het gaat hier onder andere om extra middelen voor de vernieuwde asielprocedure waardoor meer plekken in een vrijheidsbeperkende locatie (VBL) nodig waren (€ 9,3 miljoen), aanpassing kostprijzen COA (€ 6,8 miljoen), middelen voor de Taskforce Thuisgeven (€ 12 miljoen), tegenvaller Regeling Afhandeling Nalatenschap Oude Vreemdelingenwet (RANOV) (€ 15,1 miljoen), middelen voor Biometrie en keteninformatisering (€ 9,3 miljoen) en aanpassing kostprijzen IND (€ 9 miljoen) en lagere uitgaven dan geraamd voor de opvang van zieke uitgeprocedeerde asielzoekers (€ 15 miljoen). Deze posten zijn in de eerste en tweede suppletoire wet nader toegelicht.
Ontvangsten
Het verschil tussen de vastgestelde begroting 2010 en de realisatie over 2010 wordt verklaard doordat volgens de huidige methodiek een deel van de asieluitgaven op de Justitie-begroting ook verantwoord wordt op de begroting van Buitenlandse Zaken (een zogenaamde bijdrageconstructie). Besloten is de huidige methodiek te wijzigen. Dit betreft een begrotingstechnische aanpassing, zonder beleidsmatige gevolgen.
Operationele doelstelling 15.2
Zorgvuldige en tijdige afdoening van aanvragen om verlening en verlening van een verblijfsvergunning of van een naturalisatieverzoek.
Doelbereiking
Per 1 juli 2010 is de verbeterde asielprocedure inwerking getreden, waarmee de toelatingsprocedure voor asielzoekers sneller en zorgvuldiger is geworden. Ten behoeve van de huisvesting van statushouders is de Taskforce Thuisgeven opgericht, die dit proces faciliteert en stimuleert.
Tevens is er in 2010, op de gebruikelijke wijze, op toegezien dat de optieverklaringen voor de verkrijging van het Nederlanderschap door de Nederlandse gemeenten op de voor hun gebruikelijke tijdige en zorgvuldige wijze werden afgedaan. Bij zowel optieverklaring als naturalisatie is met de staatkundige hervormingen van de Nederlandse Antillen het moment benut om op de betreffende eilanden te komen tot regels voor het indienen van een optieverklaring dan wel naturalisatieverzoek.
De asielprocedure
Sneller en beter besluiten
Het wetsvoorstel betreffende een wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met het aanpassen van de asielprocedure, is op 1 juli in werking getreden (zie ook TK 31 944). De ex nunc toetsing in beroep is uitgebreid.
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen
De asielprocedure voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) is in 2010 aangepast in lijn met de verbeterde asielprocedure. Nederland bevordert de duurzame terugkeer van alleenstaande minderjarige vreemdelingen, door onder andere adequate opvangplekken te creëren en door te zorgen voor begeleiding in het land van herkomst.
De Tweede Kamer heeft de aangekondigde herijking van het beleid ten aanzien van alleenstaande minderjarige vreemdelingen na de val van het Kabinet Balkenende IV controversieel verklaard, evenals de brief met interim-maatregelen voor amv’s (TK 27 062, nr. 64 en 65).
Het experiment «Steunpunt Perspectief» loopt nog en de evaluatie hiervan is vertraagd en zal in 2011 gereed zijn.
Opvang van asielzoekers en andere opvanggerechtigden
In 2010 is de opvangbehoefte stabiel gebleven ten opzichte van 2009. Het aantal personen dat een beroep deed op de opvangvoorziening van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) bedroeg gemiddeld 21 641. In 2009 was dat 21 749. De stabiele bezetting is voor een belangrijk deel een gevolg van de diverse uitspraken van de rechter waardoor de doorstoom en uitstroom aanzienlijk is beperkt en hierdoor de verwachte dalende bezetting als gevolg van de effectieve asielprocedure, daar waar het in centrale opvang betreft, niet geëffectueerd kon worden.
Opvang zieke uitgeprocedeerde asielzoekers
De motie Spekman (TK 30 846, nr.4) verzocht de regering opvang te verlenen aan uitgeprocedeerde asielzoekers die een aanvraag om medische redenen hebben ingediend. De uitvoering van de motie is in de reguliere werkprocessen van de uitvoeringsorganisaties opgenomen.
De reguliere procedure
Uitnodigend waar het kan
In 2010 is het wetsvoorstel Modern Migratiebeleid (MoMi) zowel door de Tweede Kamer als door de Eerste Kamer aanvaard. Vanwege problemen met INDiGO is de inwerkingtreding van MoMi, die voorzien was op 1 januari 2011, echter uitgesteld (TK 5675077/10)
Proeftuinen en versnelde procedures voor bepaalde categorieën migranten blijven echter in tact, zoals die voor au pairs, studenten en kennismigranten. Voor de opzet van een proeftuin toelating kort verblijvende kennismigranten heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een onderzoek uitgevoerd.
Op EU-niveau verlopen de onderhandelingen over het voorstel voor een single permit moeizaam; op 14 december 2010 heeft het Europese Parlement het voorstel verworpen. Het is nog niet duidelijk of de Commissie het voorstel zal aanpassen.
Op 13 juli heeft 2010 de Europese Commissie twee nieuwe voorstellen voor richtlijnen gepubliceerd: een met betrekking tot de toelating van seizoenswerkers, de ander met betrekking tot de toelating van intra corporate transferees. De onderhandelingen over beide voorstellen zijn in de Raadswerkgroep gestart.
Restrictief waar het moet
Om het toezichts- en handhavingsstelsel voor de reguliere procedure te versterken is de informatie-uitwisseling en ketensamenwerking ten behoeve van de handhaving in 2010 geïntensiveerd. Zo maakt de Immigratie- en naturalisatie Dienst (IND) gebruik van SUWI-net om loongegevens te checken van kennismigranten. Om misbruik en oneigenlijk gebruik van de kennismigrantenregeling tegen te gaan, is een wijziging van het Vreemdelingenbesluit voorbereid, op basis waarvan de IND een aanvraag kan weigeren wanneer het salaris onevenredig hoog is, gelet op de functie.
Tevens is in 2010 in het wetsvoorstel MoMi een uitgewerkt handhavingssyteem opgenomen, dat gelijktijdig met MoMi in werking zal treden. In de MoMi-proeftuinen wordt ook ingezet op handhaving; zo heeft de IND het convenant met een onderwijsinstelling en een au pairbureau opgezegd vanwege het niet nakomen van de voorwaarden.
In 2010 zijn de legestarieven bij verlies, vermissing of diefstal van het verblijfsdocument verhoogd (TK 30 573, nr. 48).
Naturalisatie
De wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN) is per 1 oktober 2010 van kracht gegaan. Hiermee is de plicht om afstand te doen van de vreemde nationaliteit uitgebreid naar onder meer optanten die al sinds hun vierde jaar hun hoofdverblijf hebben in Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten, of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Ook is daarmee het Nederlands verplicht als onderdeel van de taaltoets bij naturalisatie. Het is nu tevens mogelijk om het Nederlanderschap in te trekken na een onherroepelijke veroordeling wegens misdrijven die de essentiële belangen van de staat ernstig schenden. Verder krijgen vreemdelingen die vóór 1985 zijn geboren uit een Nederlandse moeder (de zogenaamde «latente Nederlanders») de gelegenheid het Nederlanderschap te verkrijgen.
Daarnaast zijn de naturalisatieleges per 1 januari 2010 verhoogd .
Volume- en prestatiegegevens
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
a. Prognose Instroom
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | ||
1. Asielinstroom | |||||||
Asielinstroom | 14 465 | 9 700 | 15 300 | 16 163 | 15 148 | 19 000 | – 3 852 |
Overige instroom | 10 127 | 7 000 | 3 800 | 6 475 | 8 566 | 5 339 | 3 227 |
Regulier (asielgerelateerd) | 9 245 | 5 500 | 1 600 | 1 659 | 1 154 | 1 505 | – 351 |
Totale instroom | 33 837 | 22 200 | 20 700 | 24 297 | 24 868 | 25 844 | – 976 |
2. Regulier | |||||||
Machtiging tot Voorlopig Verblijf | |||||||
– Gezinsvorming en –hereniging | 22 884 | 20 800 | 26 900 | 29 000 | 33 200 | 16 452 | 16 748 |
– Overig | 17 548 | 19 400 | 22 500 | 21 700 | 20 400 | 33 658 | – 13 258 |
Vergunning tot Verblijf Regulier | |||||||
– Eerste aanleg gezinsvorming en -hereniging | 25 770 | 19 600 | 22 000 | 22 000 | 20 900 | 10 549 | 10 351 |
– Eerste aanleg overig | 84 632 | 35 400 | 38 500 | 36 100 | 35 100 | 49 951 | – 14 851 |
VVR – Verlenging | 125 501 | 129 300 | 95 800 | 95 700 | 74 600 | 96 200 | – 21 600 |
Overig | 48 500 | 19 200 | 17 400 | 22 800 | 22 000 | 800 | |
Visa | 15 814 | 14 600 | 8 000 | 5 000 | 3 400 | 9 000 | – 5 600 |
Totaal instroom | 292 149 | 287 600 | 232 900 | 226 900 | 210 400 | 237 810 | – 27 410 |
3. Naturalisatie | |||||||
– Verzoeken | 28 221 | 27 100 | 24 500 | 25 150 | 26 276 | 26 500 | – 224 |
– Fraudeonderzoeken | 150 | 200 | 125 | 200 | – 75 | ||
Totale instroom | 28 221 | 27 100 | 24 650 | 25 350 | 26 401 | 26 700 | – 299 |
Toelichting kengetallen
Asielinstroom
De asielinstroom is circa 3 900 lager uitgevallen dan begroot. De lagere asielinstroom wordt gedeeltelijk verklaard door het afschaffen van het categoriaal beschermingsbeleid voor vreemdelingen uit Irak (november 2008) en Somalië (mei 2009). In 2010 zijn vergeleken met 2009 ongeveer 2 300 asielaanvragen minder ingediend door vreemdelingen uit Somalië.
De overige instroom heeft betrekking op de zij-instroom, de uitgenodigde vluchtelingen en de herbeoordelingen van vergunningen voor verlenging of intrekking. Deze overige instroom was in 2010 3 200 hoger dan begroot. Van de 3 200 hebben 1 250 zaken betrekking op de herbeoordelingen van vergunningen van asielzoekers uit Irak. Deze zijn in 2010 in behandeling genomen. In de begroting zijn deze 1 250 in de beginvoorraad opgenomen. Tezamen zijn de voorraad en de instroom vrijwel conform de begrote beginvoorraad.
In de begroting is geen rekening gehouden met ongeveer 450 intrekkingen van vergunningen van asielzoekers uit overige landen.
Regulier
De realisatie van de instroom Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) voor de categorie gezinsvorming en hereniging is aanzienlijk hoger dan de begroting, wat voornamelijk veroorzaakt is door een stijging van het aantal aanvragen voor verblijf van nareizende familieleden en pleegkinderen bij vreemdelingen met de Somalische nationaliteit.
De instroom Vergunning tot Verblijf Regulier (VVR) is lager dan begroot. Dit heeft voornamelijk te maken met een daling van het aanbod «Eerste aanleg overig» en «VVR-Verlenging».
De realisatie van visum blijft achter bij de begroting. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de buitenlandse posten visumaanvragen in toenemende mate zelfstandig afdoen. Daarnaast geldt dat het aantal visumaanvragen wereldwijd afneemt. Dit heeft te maken met het feit dat het aantal niet-visumplichtige nationaliteiten toeneemt.
Naturalisatie
De instroom Naturalisatie is nagenoeg gelijk aan de begroting.
b. Streefwaarden doorlooptijden
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Asiel | 91 | 51 | 65 | 73 | 82 | 65 | 17 |
Regulier | 89 | 81 | 88 | 93 | 95 | 88 | 7 |
Naturalisatie | 99 | 85 | 84 | 95 | 96 | 84 | 12 |
Toelichting kengetallen
In de loop der jaren zijn de percentages op verschillende manieren bepaald, waardoor de jaren onderling niet geheel vergelijkbaar zijn. Zo zijn in 2008 de verschoonbare beslisbelemmeringen die de wettelijke termijn opschorten niet meegenomen. Vanaf 2009 is dat wel het geval, waardoor het percentage hoger uitkomt.
Van de zaken binnen het proces Regulier is 95% afgesloten binnen de wettelijke termijn. In 2009 was dit percentage nog 93 procent.
Gemiddeld genomen is voor de afgehandelde aanvragen van Nederland een doorlooptijd van 29 weken gerealiseerd. De tijdigheid van beslissen binnen de wettelijke termijn van 52 weken is in 2010 gelijk gebleven.
De tijdigheid van beslissen van aanvragen uit het buitenland en de Caribische delen van het Koninkrijk binnen de wettelijke termijn is ten opzichte van 2009 met bijna 10 procent verbeterd.
c. Streefwaarden kwaliteit procedures
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Asiel | 79 | 81 | 82 | 78 | 77 | 85 | – 8 |
Regulier | 77 | 78 | 81 | 82 | 82 | 80 | 2 |
Toelichting kengetallen
Bij Asiel is er vanaf 2008 een daling van standhouding beslissingen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de Dublin-Griekenland-problematiek.
Doelstelling | Indicator | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2010 en verder | Verschil |
---|---|---|---|---|
Kwaliteit asielprocedure | Klachten | 1,2 | < 2 | – 0,8 |
Kwaliteit reguliere procedure | Klachten | 0,8 | < 2 | – 1,2 |
Kwaliteit procedure naturalisatie | Klachten | 0,2 | < 0,5 | – 0,3 |
Toelichting kengetallen
Het aantal ingediende klachten met betrekking tot de kwaliteit vreemdelingenprocedures van de IND is binnen de gestelde streefwaarden gebleven.
d. Voortgang modern migratiebeleid
Mijlpaal | Realisatie 2010 | Planning |
---|---|---|
Behandeling in de Tweede Kamer | Gerealiseerd | Eind 2009/begin 2010 |
Akkoord Eerste Kamer | Gerealiseerd | Juni 2010 |
Gefaseerde implementatie | Onbekend | Oktober 2010 – januari 2011 |
Toelichting kengetallen
Het wetsvoorstel Modern Migratiebeleid is zowel door de Tweede Kamer als door de Eerste Kamer aanvaard (EK 32 052, B).
e. Voortgang implementatie asielbrief
Mijlpaal | Realisatie 2010 | Planning |
---|---|---|
Akkoord Tweede Kamer | December 2009 | Eind 2009 |
Akkoord Eerste Kamer | Mei 2010 | April 2010 |
Implementatie | Mei 2010 | 1 juli 2011 |
Toelichting kengetallen
De behandeling van de asielbrief in de Eerste Kamer heeft enkele maanden vertraging opgelopen in 2010. Uiteindelijk is de brief in mei van 2010 behandeld en geïmplementeerd.
f. Opvang
Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
20061 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Instroom | 7 772 | 8 977 | 14 623 | 15 343 | 15 624 | 17 100 | – 1 476 |
Uitstroom | 13 190 | 10 308 | 16 148 | 13 726 | 16 640 | 17 800 | – 1 160 |
TNV-capaciteit | 700 | 707 | 2 064 | 2 231 | 656 | 800 | – 144 |
Gemiddelde bezetting | 25 780 | 23 114 | 19 704 | 20 914 | 21 641 | 18 802 | 2 839 |
Gemiddelde kosten per opvanggerechtigde (x € 1) | 17 960 | 20 760 | 23 980 | 24 280 | 22 425 | 20 550 | 1 875 |
Toelichting kengetallen
Instroom
In begroting 2010 is rekening gehouden met een instroom 17 100 vreemdelingen. De totale instroom is met 15 632 lager dan begroot.
Uitstroom
De uitstroom van 16 640 is lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door een stagnatie van de uitstroom en doorstroom van specifieke groepen. Een aantal voorbeelden zijn:
• Er is een tijdelijk opschorting van uitzettingen van personen afkomstig uit Zuid- en Centraal Somalië.
• Uitzetting naar Afghanistan en delen van Irak en Ivoorkust zijn niet mogelijk.
• Er zijn geen uitzettingen van uitgeprocedeerde gezinnen met minderjarige kinderen.
• Dublin-claimanten kunnen niet teruggeleid worden naar Griekenland.
• Er is een achterstand in het uitplaatsen van de groep statushouders die recht heeft op vestiging.
TNV/POL-capaciteit
In 2010 zijn gemiddeld 800 TNV-plaatsen besteld. Deze plaatsen zijn na 1 juli door de invoering van de vernieuwde asielprocedure ingezet als POL-capaciteit (Procesopvanglocatie). In 2010 is er sprake geweest van een constante TNV/POL bezetting.
Bezetting opvang
Het aantal asielzoekers dat door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers in 2010 wordt opgevangen, schommelt tussen de 21 000 en 22 000. Er is sprake van forse tegenvaller op het aantal mensen dat moet worden opgevangen ten opzichte van het in de begroting opgenomen aantal. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een stagnatie in de uitstroom. Zie ook toelichting bij uitstroom.
Gemiddelde kosten per bezette opvangplaats
De gemiddelde kosten zijn als volgt berekend: De gerealiseerde kosten voor 2010 gedeeld door de gerealiseerde gemiddelde bezetting. De werkelijke kostprijs wordt pas nadat afrekening met het COA heeft plaatsgevonden vastgesteld. De kosten zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar als gevolg van loon- en prijsbijstellingen, kwaliteitsverbetering van de voorzieningen voor de Vrijheidsbeperkende locatie en TNV-POL.
g. Kwaliteit opvang
Het project «Herijking producten en kostprijzen van het COA», dat in eind 2009 van start is gegaan, is in oktober 2010 afgerond. Over het jaar 2010 waren nog geen indicatoren voorhanden.
Operationele doelstelling 15.3
Een effectieve en zorgvuldige uitvoering van het vreemdelingentoezicht, grenstoezicht en terugkeerbeleid, opdat een vreemdeling die niet of niet meer rechtmatig in Nederland verblijft, Nederland zelfstandig of gedwongen verlaat.
Motivering
Vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven zijn maatschappelijke en sociaal-economisch bijzonder kwetsbaar. Bovendien vormen zij een belasting voor (gemeentelijke) overheden.
Het terugkeerbeleid is gericht op het vertrek van vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven. Zij dienen terug te keren naar het land van herkomst of te vertrekken naar een ander geschikt land. Illegaal verblijf van vreemdelingen in Nederland moet zo veel mogelijk voorkomen worden, onder meer door een effectief en goed georganiseerd grenstoezicht.
Ketensamenwerking en gegevensverstrekking
Door de verruiming van de bevoegdheden van de Vreemdelingenpolitie (VP) en de Koninklijke Marechaussee (KMar) wordt beoogd de ketensamenwerking te verbeteren en de gegevensuitwisseling te vereenvoudigen. Daarvoor is het voorstel van wet tot wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met verruiming van de bevoegdheden in het kader van het vreemdelingentoezicht bij de Tweede Kamer ingediend (TK 32 528).
Betere afspraken met landen van herkomst
In 2010 is onverminderd ingezet op het opbouwen van de relatie en het verbeteren van de samenwerking met landen van herkomst, door middel van gesprekken met vertegenwoordigingen, missies naar herkomstlanden en het opzetten van verschillende samenwerkingsprojecten.
In 2010 is de inzet op het maken van terug- en overnameafspraken met herkomstlanden geïntensiveerd. De EU-overnameovereenkomst met Pakistan is op 1 december inwerkinggetreden. De EU-overnameovereenkomst met Georgië is op 22 november 2010 ondertekend. De Benelux heeft onderhandelingen afgerond met Servië en Montenegro over een uitvoeringsprotocol.
In bilaterale relaties met landen waarbij de bereidheid tot samenwerking op het gebied van terugkeer onvoldoende is, wordt het onderwerp terugkeer in toenemende mate opgebracht, dat ten aanzien van een enkel land al heeft geleid tot concrete afspraken over terugkeer.
Beter grenstoezicht
Naar aanleiding van de resultaten van de Schengenevaluatie van de lucht- en zeegrenzen in 2009, zijn door Nederland in 2010 operationele maatregelen getroffen. Het gaat hier om het verhelderen van de instructies voor de KMar en Zeehavenpolitie (ZHP) op basis van de Schengengrenscode, alsmede training en opleiding van grensbewakingspersoneel.
Met betrekking tot het programma «Vernieuwing Grens Management» (VGM) is de pilot waarbij de overheid API gegevens van de KLM ontvangt, succesvol gebleken bij de bestrijding van illegale migratie. In 2010 zijn binnen deze pilot de voorbereidingen getroffen om de pilot te verlengen zodat het op kan gaan in het in te richten nationaal informatie en analysecentrum grens.
De proef met de automatische grenspassage op de luchthaven heeft voldoende input opgeleverd om te starten met een Europese aanbesteding.
De derde pilot «FLUX» is succesvol geëvalueerd waarna vervolgens gewerkt is aan het uitbreiden van regitered travellers voor derde-landers.
Effectieve bestrijding illegaliteit
Op 31 juli 2010 zijn de maatregelen met betrekking tot het aangescherpte openbare-ordebeleid, zoals aangekondigd bij brief van 30 oktober 2009, in werking getreden. Deze maatregelen zijn in het bijzonder gericht op de aanpak van daders van ernstige delicten en veelplegers.
Het programma «Uitzetten/Vastzetten» van criminele vreemdelingen heeft onder meer uitvoering gegeven aan de verbeterpunten van het protocol ten aanzien van de Vreemdelingen in de Strafrechtsketen (VRIS). Om de VRIS-uitvoeringspraktijk te optimaliseren is onder voorzitterschap van het Openbaar Ministerie op 26 januari 2010 een Taskforce VRIS opgericht. De Taskforce heeft als focus het realiseren van de noodzakelijke verbinding tussen de strafrechtketen en de vreemdelingenketen om zodoende een optimaal ketenproces te waarborgen.
Het wetsvoorstel uitbreiding van de toezichtsbevoegdheden draagt bij aan de bestrijding van illegaal verblijf.
Volume- en prestatiegegevens
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Zelfstandig vertrek | 7 | 12 | 14 | 16 | 10 | 6 |
Gedwongen vertrek | 38 | 34 | 33 | 35 | 40 | – 5 |
Zelfstandig vertrek zonder toezicht | 55 | 54 | 53 | 48 | 50 | – 2 |
Totaal | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 |
Toelichting kengetallen
In 2010 is een hoger percentage vertrek gerealiseerd (namelijk 16%) dan verwacht (10%) en het gerealiseerde percentage zelfstandig vertrek is bovendien hoger dan de voorgaande jaren. Dit is mede het gevolg van het gestegen aantal personen die met behulp van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) is vertrokken. De gerealiseerde percentages gedwongen vertrek en vertrek zonder toezicht zijn lager dan verwacht. Aangezien het zelfstandig vertrek de voorkeur heeft boven gedwongen vertrek, kan dit gezien worden als een positieve ontwikkeling.