Realisatie begrotingsuitgaven Justitie € 6 098,9 miljoen art. 17 Internationale rechtsorde 0,04 %
Algemene doelstelling
Bevorderen van de ontwikkeling van de Europese en internationale rechtsorde.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Veiligheid en Justitie streeft naar een veilige en rechtvaardige samenleving. Dat geldt zowel nationaal als voor de Europese Unie en daarbuiten. Veiligheid en Justitie levert een aandeel daaraan door de bevordering van een Europese en internationale rechtsorde en coherentie met de nationale rechtsorde.
Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
De bijdrage van Nederland aan de totstandkoming van internationale regelgeving in de Europese Unie laat zich in algemene zin niet goed in meetbare prestatie-indicatoren uitdrukken. Dit als gevolg van de doorgaans onvoorspelbare onderhandelingsdynamiek. Wel is onder operationele doelstelling 17.1 aangegeven op welke wijze het Ministerie van Veiligheid en Justitie zo optimaal mogelijk bijdraagt aan internationale regelgeving en samenwerking. Mede vanwege de lastige effectmeting heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie de internationale functie laten evalueren.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | |||
Verplichtingen | 1 873 | 2 073 | 2 123 | 2 464 | 2 359 | 1 854 | 505 | |
Apparaat-uitgaven | 1 873 | 2 030 | 2 113 | 2 444 | 2 415 | 1 854 | 561 | |
17.1 | Internationale regelgeving | 1 873 | 2 030 | 2 113 | 2 444 | 2 415 | 1 854 | 561 |
17.1.1 | Directie Wetgeving | 1 873 | 2 030 | 2 113 | 2 444 | 2 415 | 1 854 | 561 |
Ontvangsten | 68 | 90 | 4 | 4 | 87 | 0 | 87 |
Operationele doelstelling 17.1
Het bijdragen aan de inzet van Nederland aan de totstandkoming van deugdelijke en effectieve EU- en internationale regelgeving evenals de verbetering van samenwerking op het terrein van justitie en politie in EU-verband en op internationaal niveau.
Doelbereiking
Veiligheid en Justitie heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en instandhouding van de instituties die aan de Europese en internationale rechtsorde verbonden zijn, aan Europese en internationale regelgeving en structuren voor justitiële en politiële samenwerking. Daarbij is actief gestuurd op het realiseren van Nederlandse prioriteiten in het Actieprogramma «Stockholm», in Europese wetgeving en in praktische en operationele samenwerking ter vergroting van vrijheid, veiligheid en recht binnen de Unie. Ter bevordering van de rechtsstatelijkheid elders in de wereld in landen waarmee Nederland een (justitiële) samenwerking mee heeft, zijn bijdragen geleverd aan rechtsstaatopbouw. Dit in onder meer nieuwe en kandidaat-lidstaten, de Westelijke Balkan, het mediterrane gebied, Indonesië, Suriname, Irak en Afghanistan.
Slagvaardige instituties voor de mensenrechten
Instrumenten
Het mensenrechtenbeleid in Europees en internationaal verband vraagt om een slagvaardig Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Samen met de Minister van Buitenlandse Zaken heeft de Minister van Justitie in 2010 actief bijgedragen aan het «Interlaken-Actieplan» dat de werklast van het Hof moet verminderen. Dit actieplan bepleit onder meer de drempel tot het Hof te verhogen, repetitieve klachten eenvoudiger af te doen en een nieuw filtermechanisme bij het Hof in te stellen.
Veiligheid, vrijheid en recht binnen de Europese Unie
In 2010 is het Actieprogramma aangenomen dat voortvloeit uit het JBZ-meerjarenbeleidsprogramma 2010–2014 (Stockholm Programma). Veiligheid en Justitie heeft in de Europese Unie in 2010 actief aangestuurd op het concreet vormgeven van de Nederlandse prioriteiten in het «Stockholm Programma» en de Tweede Kamer is daar actief bij betrokken. In juni 2010 heeft de Raad conclusies aangenomen over het door de Commissie gepresenteerde actieplan. De Tweede Kamer is geïnformeerd over de Nederlandse inzet en wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het «Stockholm Programma» (TK 22 112, nr. 1027).
Opbouw van de nationale rechtsorde in andere landen
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie biedt hulp bij de rechtsstaatopbouw in derde landen en draagt bij aan de regeringsbrede inzet bij de opbouw van fragiele staten. Rechtsstaatopbouw is een vorm van non-operationele samenwerking en ondersteunt het beleid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Daarnaast geeft het uitvoering aan artikel 90 van de Grondwet. In 2010 is op dit terrein een groot aantal activiteiten ontplooid. Ter illustratie volgen hier een aantal voorbeelden:
• Zo zijn de Kroatische autoriteiten geadviseerd over de hervorming van hun ministerie van Justitie en over de versterking van hun justitiële organisatie.
• Veiligheid en Justitie en politie zijn actief betrokken geweest bij de oprichting van de Bulgaarse Nationale Commissie ter bestrijding van Mensenhandel en de ontwikkeling van een Bulgaars Nationaal Systeem voor de opvang en doorverwijzing van slachtoffers van Mensenhandel.
• Als onderdeel van het samenwerkingsprogramma met Indonesië is in 2010 een opleidingsprogramma voor wetgevingsjuristen van de ministeries en het Parlement afgerond. Daarmee is een versterking van de wetgevende capaciteiten van de Indonesische ministeries bereikt.
• Verder was de IND actief met het opbouwen van een zusterdienst in Bosnië Herzegovina, de DJI in Macedonië en het NFI in Suriname.
• Samen met BZ heeft een training plaatsgevonden van tientallen magistraten uit de landen van het Euromediterrane Partnerschap, waaronder ook Israëlische magistraten. Het subject van de cursus was internationale strafrechtelijke samenwerking.
• Veiligheid en Justitie heeft in 2010 rond de zeven «Rule of Law»-experts gedetacheerd bij EU-missies in Afghanistan, Irak en Kosovo. Daarnaast worden ook opleidingen verzorgd in Nederland. Zo zijn ten behoeve van de EUJUST LEX missie in Irak, trainingen uitgevoerd voor magistraten in Den Haag.
Volume- en prestatiegegevens
Naar aanleiding van de evaluatie van de internationale functie heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie een aantal verbeterpunten opgesteld, dat in 2011 wordt geïmplementeerd.
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
Indicator / verwijzing | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2010 en verder | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
Bevorderen mensenrechten | – Ontwikkeling in de totstandkoming van de verdragstekst in 2011 – Appèls tot implementatie van uitspraken van het EHRM in bilaterale ministeriële contacten met Raad van Europa-lidstaten | Er is overeenstemming bereikt over een conceptverdragstekst van het CAHVIO verdrag. Dat is ter advisering voorgelegd aan de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. VenJ heeft actief aan de werkgroep deelgenomen. Bij werkbezoeken en bilaterale contacten met relevante RvE lidstaten zijn waar dit gewenst werd geacht spreekteksten in de dossiers van de bewindslieden opgenomen over (naleving van) hofuitspraken. | – Een door lidstaten geïmplementeerd, effectief Verdrag ter bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld in 2014. – Betere opvolging van uitspraken van het EHRM | Het streven om in 2011 een verdragstekst tot stand te laten komen is goed op koers. Nederland meent dat de huidige tekst een effectief verdrag tot gevolg zal hebben en zet zit in tot een spoedige afronding van de onderhandelingen. Nederland is tevreden over de wijze waarop de naleving van hofuitspraken meer aandacht krijgt in dossiervorming voor de bilaterale contacten. Deze inzet kan zich echter niet alleen beperken tot een dergelijk forum, ook institutionele inbedding aan de zijde van de RvE is van belang. | |
Nederlandse prioriteiten in JBZ-meerjarenprogramma | – Voortgang op overname van (aspecten van) Nederlandse prioriteiten en voorstellen in JBZ verband | In april 2010 heeft de Commissie het Actieplan ter uitvoering van het Stockholm Programma vastgesteld. Nederland kan zich vinden in de vijf hoofdlijnen van de Commissie1. In het Actieplan komen veel Nederlandse prioriteiten voor het Stockholm Programma terug: – een geïntegreerde benadering van veiligheid, recht en grondrechten; – verminderen van grensoverschrijdende administratieve lasten voor het vrij verkeer van burgers; – ontwikkeling van een strategie voor interne veiligheid, waarbij wordt gestreefd naar onderling samenhangende inzet van preventieve, bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen; – Nederlandse initiatief voor rechtsstaat-monitoring/aanvullende evaluatie voor justitiële samenwerking in strafzaken is in het Actieplan opgenomen; – Nederland is mede initiatiefnemer geweest van resolutie die verdere ontwikkeling van het systeem van de justitiële opleidingen in de EU-lidstaten bevordert. | Opname van (aspecten van) Nederlandse prioriteiten en voorstellen in het «Actieplan Stockholmprogramma» (vast te stellen door Spaans voorzitterschap) | Nederland is in algemene zin tevreden gezien eerdere inzet van Nederlandse zijde. Waar kanttekeningen zijn te maken, spant Nederland zich waar mogelijk en nodig in voor het bereiken van de eigen prioriteiten. |
Deze hoofdlijnen betreffen:
– betere integratie met andere beleidsgebieden van de Unie;
– Europese wetgeving van betere kwaliteit;
– betere uitvoering op nationaal niveau;
– beter gebruik van evaluatie-instrumenten; en
– voldoende financiële middelen voor politieke prioriteiten, binnen de bestaande financiële kaders.