13.1 Algemene doelstelling: het genereren van inkomsten voor de financiering van het onderwijs
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie. Maar burgers hebben ook persoonlijk profijt van scholing. Daarom vraagt de overheid een bijdrage in de kosten van het onderwijs. De doelstelling wordt bereikt door het vragen van lesgeld aan de deelnemers in de bol en het vavo die op 1 augustus van het schooljaar 18 jaar of ouder zijn. Deze groepen worden geacht zelf de kosten van het onderwijs te kunnen betalen, al dan niet met behulp van een tegemoetkoming in de bijdrage of door compensatie via de studiefinanciering.
Externe factoren
Het behalen van de doelstelling hangt af van de deelname aan het onderwijs. In tabel 13.2 wordt het aantal lesgeldplichtigen gepresenteerd. De deelname is afhankelijk van demografische ontwikkelingen.
13.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Verplichtingen | 5 527 | 5 848 | 6 200 | 6 297 | 7 204 | 5 951 | 1 253 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||
Totale uitgaven | 5 527 | 5 848 | 6 200 | 6 297 | 7 204 | 5 951 | 1 253 |
Uitvoeringsorganisatie DUO | 5 527 | 5 848 | 6 200 | 6 297 | 7 204 | 5 951 | 1 253 |
Ontvangsten lesgeld | 181 013 | 188 744 | 179 854 | 187 195 | 202 553 | 192 600 | 9 953 |
Toelichting:
De realisatie van lesgeldontvangsten in 2010 is ruim € 9,9 miljoen hoger dan begroot. Dit hangt samen met een hoger aantal lesgeldplichtigen dan geraamd, zie tabel 13.2.
13.3 Operationele beleidsdoelstelling
13.3.1 Vragen van een bijdrage in de kosten van het onderwijs aan deelnemers van 18 jaar en ouder
Doelbereiking
De individuele burgers hebben persoonlijk profijt van scholing. Daarom kan aan hen een bijdrage in de kosten van het onderwijs gevraagd worden (zie paragraaf 13.1).
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
Aantal lesgeldplichtigen | Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Aantal lesgeldplichtigen | 193 081 | 192 314 | 188 532 | 197 262 | 204 842 | 198 800 | 6 042 |
Bron: realisatiegegevens DUO
Toelichting:
Deze indicator geeft een beeld van het bereik van de regeling. Er zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld, omdat het aantal lesgeldplichtigen een afgeleide is van de demografische ontwikkelingen en de keuze van de opleiding door de studerenden/leerlingen.
Het aantal lesgeldplichtigen in 2010 ligt ruim 6 000 hoger dan geraamd.