Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | |
Verplichtingen (totaal) | 107 236 | 112 081 | 123 414 | 109 112 | 102 923 | 6 189 |
Personeel algemeen | ||||||
– Personeel stafdienst | 35 671 | 35 962 | 38 006 | 36 506 | 36 496 | 10 |
– Regiebureau Inkoop Rijksoverheid | 1 396 | 1 379 | 2 | 35 | – 35 | |
– Centraal Personeel P&O | 3 391 | 4 764 | 3 850 | 6 859 | 6 340 | 519 |
– Centraal Personeel EZ | 8 006 | 7 540 | 5 843 | 7 178 | 7 443 | – 265 |
– Wachtgelden | 4 390 | 3 737 | 2 968 | 2 552 | 3 312 | – 760 |
– Sociaal plan | 4 255 | 4 167 | 3 809 | 3 791 | 4 134 | – 343 |
– PIANOo Personeel (incl. TenderNed) | 1 959 | 2 642 | 2 394 | |||
Materieel algemeen | ||||||
– ICT | 11 814 | 11 249 | 14 658 | 14 704 | 14 109 | 595 |
– Inhuur Auditdienst | 3 352 | 1 483 | 311 | 291 | 235 | 56 |
– Materieel diversen | 222 | 903 | 11 775 | 10 995 | 202 | 10 793 |
– Materieel Communicatie | 1 351 | 1 391 | 786 | 438 | 1 827 | – 1 389 |
– Materieel kernministerie | 26 105 | 34 758 | 30 009 | 25 258 | 27 311 | – 2 053 |
– Materieel WJZ | 279 | 576 | 825 | 540 | 741 | – 201 |
– PIANOo Programma (incl. TenderNed) | 5 043 | 1 530 | 8 177 | |||
– Parkeerpost | 738 | – 738 | ||||
Uitgaven (totaal) | 109 869 | 113 684 | 119 499 | 103 360 | 101 673 | 1 687 |
Ontvangsten (totaal) | 4 546 | 7 003 | 10 676 | 6 857 | 2 300 | 4 557 |
– Diverse ontvangsten personeel | 3 072 | 2 914 | 2 500 | 2 488 | 2 300 | 188 |
– Diverse ontvangsten materieel | 763 | 555 | 1 467 | 530 | 530 | |
– Ontvangsten (buiten)diensten | 711 | 3 534 | 6 709 | 3 839 | 3 839 |
Materieel diversen
Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie (€ 10,8 mln) is met name ontstaan door de eenmalige tegemoetkoming in de verhuiskosten van de EVD (€ 5,4 mln), de bijdrage aan Agentschap NL voor de intensivering van het ICT-project E-dienstverlening (€ 3,3 mln) en de toekenning van middelen uit het investeringsbudget «Programma Vernieuwing Rijskdienst» voor het ICT-project E-dienstverlening van Agentschap NL (€ 2 mln). Deze middelen zijn bij eerste en tweede suppletoire begroting 2010 in de raming verwerkt.
Materieel Communicatie
Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie 2010 is het gevolg van beperkte interne en externe beleidscommunicatie doordat het kabinet Balkenende IV demissionair was. Tevens is de Directie Communicatie in 2010, in tegenstelling tot eerdere verslagjaren, geen dienstjaaroverschrijdende raamverplichtingen aangegaan.
Materieel Kernministerie
Het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de realisatie 2010 wordt veroorzaakt door lagere service- en onderhoudskosten en een extra doorbelasting van huur- en servicekosten aan Agentschap NL (€ 1,5 mln) voor gebruik van extra ruimte in Center Court, het kantoorpand van Agentschap NL in Den Haag. Daarnaast vielen de kosten voor Reprografie lager uit (€ 0,5 mln) dan in verband met de overgang van Post en Grafische Faciliteiten naar de Vijfkeerblauw (de grafische dienstverlener van de Rijksoverheid) geraamd was.
Ontvangsten (buiten)diensten
Op basis van de Regeling baten-lastendiensten 2007 is het eigen vermogen van baten-lastendiensten aan een maximum gebonden. Het surplus aan eigen vermogen van Agentschap NL (€ 3,5 mln) en Agentschap Telecom (€ 0,3 mln), is aan EL&I afgedragen.
Het verschil tussen de geraamde en de gerealiseerde gemiddelde personele prijs komt ondermeer doordat als gevolg van de CAO-rijk 2007–2010 de loonkosten van de medewerkers zijn toegenomen. Daarnaast heeft inhuur van uitzendkrachten plaatsgevonden. Dit telt wel mee in de uitgaven, maar niet in de bezetting, waardoor de gemiddelde prijs toeneemt. Tevens zijn er in verband met het zogenaamde Concordaat, een overeenkomst tussen BuZa en voormalig EZ over het uitwisselen van medewerkers, in 2010 meer EZ-medewerkers uitgezonden dan geraamd, hetgeen heeft geleid tot een hogere realisatie op het centrale personeelsbudget.
De gerealiseerde gemiddelde materiële prijs is hoger dan geraamd als gevolg van eenmalige bijdragen aan agentschappen, zoals is toegelicht onder «Materieel diversen». Abstraherend van deze incidentele uitgaven, komt het gemiddelde cijfer uit op 42,9; vrijwel conform raming.