Base description which applies to whole site

5. Rijksinstelling voor gesloten jeugdzorg Almata

Begrotings- en realisatiecijfers baten-lastendienst Almata 2010
(bedragen x € 1 000)
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(3)=(2)-(1)

Realisatie 2009

Baten

    

Opbrengst moederdepartement

31 446

33 254

1 808

23 026

– Eigenaar

3 401

3 401

0

0

– Opdrachtgevers

28 045

29 853

1 808

23 026

Opbrengst overige departementen

630

652

22

622

Opbrengst derden

25

214

189

5

Rentebaten

0

0

0

1

Vrijval uit voorzieningen

0

9

9

0

Bijzondere baten

0

0

0

34

Totaal baten

32 101

34 129

2 028

23 688

Lasten

    

Apparaatskosten

30 128

32 314

2 186

22 407

– Personele kosten

18 066

19 457

1 391

14 927

– Materiële kosten

12 062

12 857

795

7 480

Rentelasten

111

83

– 28

75

Afschrijvingskosten

1 320

1 270

– 50

994

– Materieel

1 280

1 251

29

986

– Immaterieel

40

19

21

8

Overige lasten

542

0

– 542

0

– Dotaties voorzieningen

542

0

542

0

– Bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

32 101

33 667

1 566

23 476

Saldo van baten en lasten

0

462

462

212

Toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers 2010

De verantwoordingcijfers 2009 zijn aangepast. De bijdrage FLO moet conform de regeling «Baten-lastendiensten» rechtstreeks via het eigen vermogen worden geboekt, omdat het geen afspraak is die samenhangt met de opdracht (pxq). De dotatie gaat ook rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen. Voor de verantwoording 2009 houdt dat in dat de bijdrage FLO in mindering is gebracht op de omzet moederdepartement en dat de dotatie niet onder de lasten wordt verantwoord.

De vastgestelde begroting 2010 is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 opgehoogd met een eenmalige investering in het kader van de bouwimpuls (€ 3,4 miljoen). Daarvan is € 0,680 miljoen toegekend bij 2e suppletoire begroting Jeugd en Gezin 2009 (TK 32 222 XVII, nr. 1 t/m 2) en € 2 721 miljoen bij de 1e suppletoire begroting Jeugd en Gezin 2010 (TK 32 395 XVII, nr. 1 t/m 2).

Bij de vergelijking met 2009 dient er op gelet te worden dat er dat jaar sprake was een niet volledig boekjaar en van een lagere behandelcapaciteit (168 plaatsen).

Baten

De opbrengsten van het moederdepartement bestaan uit een bijdrage van Jeugd en Gezin voor de exploitatiekosten (202 plaatsen met een tarief van € 107 000), kapitaallasten en een aantal incidentele bijdragen vanwege bijzondere omstandigheden.

De overige opbrengsten bestaan voornamelijk uit ESF-bijdragen (Europees Sociaal Fonds) in het kader van Workwise (arbeidstoeleiding van gedetineerde jongeren). Het onderwijs dat de jongeren ontvangen wordt bekostigd vanuit de middelen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

De dotatie voorziening betreft een dotatie voor kosten van medewerkers die gebruik maken van Functioneel Leeftijdsontslag en is conform de regels direct ten laste van het eigen vermogen geboekt, inclusief de overeenkomstige bijdrage vanuit Jeugd en Gezin.

Lasten

In 2010 vond er in het kader van de bouwimpuls een verbouwing plaats aan de gebouwen van de locatie Den Dolder (kosten € 3,4 miljoen). Deze kosten werden gedekt door incidentele bijdragen vanuit de Rijksoverheid.

De behandelcapaciteit van Almata werd opgehoogd van 168 plaatsen naar 202 plaatsen middels nieuwbouw in de locatie Ossendrecht. De capaciteit kon in 2010 niet geheel gebruikt worden vanwege verbouwingsactiviteiten en een incident. De bezettingscijfers kwamen uit net onder de 90%, waardoor er een terugbetalingsverplichting werd opgenomen.

De personele kosten vallen hoger uit dan verwacht vanwege een grotere behoefte aan externe inhuur door ziekte, overlijden en opleidingstijd vervanging.

Ook de materiële kosten vielen hoger uit dan verwacht, omdat er bij de begroting nog geen duidelijkheid was over de hoogte van de kosten van de beheersdiensten en de ICT (kosten gedekt door aanvullende rijksbijdrage).

De afschrijvingskosten vielen hoger uit, vanwege het versneld afschrijven van een tweetal schepen en van gebruikerszaken Den Dolder.

Balans Almata per 31 december 2010 (bedragen x € 1 000)
 

Balans 31-12-2010

Balans 31-12-2009

Activa

  

Immateriële activa

45

39

Materiële activa

1 653

1 867

– Grond en gebouwen

267

47

– Installaties en inventarissen

148

950

– Overige materiële vaste activa

1 238

870

Voorraden

80

140

Debiteuren

236

35

Overige vorderingen

525

685

Nog te ontvangen en vooruitbetaald

59

128

Liquide middelen

7 189

7 308

Totaal activa

9 787

10 202

Passiva

  

Eigen vermogen

1 392

930

– Exploitatiereserve

930

718

– Verplichte reserve

0

0

– Onverdeeld resultaat

462

212

Leningen bij het Ministerie van Financiën

240

1 520

Voorzieningen

2 271

1 413

Crediteuren

1 064

735

Nog te betalen en vooruitontvangen

4 820

5 604

Totaal passiva

9 787

10 202

Toelichting op de balans per 31 december 2010

Op 1 februari 2009 is Almata overgegaan van het ministerie van Justitie naar het ministerie voor Jeugd en Gezin. Omdat het ministerie voor Jeugd en Gezin niet over een eigen apparaat beschikte, ressorteerde de instelling onder het ministerie van VWS. Sinds 14 oktober 2010 valt de instelling onder de verantwoordelijkheid van de minister van VWS.

Eigen vermogen

Het saldo van baten en lasten over het exploitatiejaar 2010 van € 0,462 miljoen is in de balans opgenomen per 31-12-2010 als onverdeeld resultaat. Per balansdatum beschikt Almata over een totaal eigen vermogen van € 1,392 miljoen. Dit bedrag ligt onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet (circa 1,5 miljoen).

Voorzieningen

De voorzieningen bestaan uit een voorziening ter dekking van de reorganisatiekosten (€ 0,3 miljoen), een voorziening ter dekking van de kosten van de medewerkers die met Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) gaan (€ 1,9 miljoen) en een algemene personeelsvoorziening (€ 0,1 miljoen). Aan de voorziening FLO werd in 2010 een bedrag gedoteerd van € 1,3 miljoen via het eigen vermogen en er vond in 2010 een onttrekking plaats van circa € 0,2 miljoen.

De afname van de activa wordt veroorzaakt door reguliere afschrijvingen, beperkte investeringen en door versnelde afschrijving van een tweetal opleidingsschepen (die afgestoten gaan worden).

De liquide middelen bestaan uit het saldo rekening courant Rijkshoofdboekhouding ad € 2,2 miljoen en een deposito van € 5,0 miljoen.

Per 1 februari 2009 heeft Almata ter financiering van de overgenomen activa een lening bij het ministerie van Financiën afgesloten van € 2,7 miljoen. Hiervan staat per balansdatum nog € 0,6 miljoen open, waarvan € 0,35 miljoen is geboekt als schuld op korte termijn.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht Almata 2010 (bedragen x € 1 000)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil

(3) = (2)-(1)

1. Rekening-courant RHB 1-1-2010

7 288

7 288

0

2. Totaal operationele kasstroom

– 2 600

586

3 186

3a. Totaal investeringen (-/-)

– 650

– 1 060

– 410

3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

150

0

– 150

3. Totaal investeringskasstroom

– 500

– 1 060

– 560

4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

1 292

1 292

4c. Aflossingen op leningen (-/-)

– 703

– 927

– 224

4d. Beroep op leenfaciliteit (+)

650

0

– 650

4. Totaal financieringskasstroom

– 53

365

418

5. Rekening-courant RHB 31-12-2010 (=1+2+3+4)

4 135

7 179

3 044

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De grootste verschillen met de begroting zitten in het niet aangaan van leningen die wel waren voorzien, een hoger resultaat dan verwacht was en in aanvullende bijdragen ter dekking van de vooraf onduidelijke kosten.

In 2010 werd met name geïnvesteerd in de inrichting van de nieuwe gebouwen in Ossendrecht en in de aanpassing en inrichting van de bestaande gebouwen in Ossendrecht en Den Dolder.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht Almata doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2010
 

2009

2010

Generiek

  

1a. Kosten per behandelplek (in € regulier)

144 553

145 509

1b. Kosten per behandelplek (in € incidenteel)

15 897

16 827

2. Bijdrage per behandelplek (in €)

141 877

147 785

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

234,9

272,0

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0,89%

1,35%

   

Specifiek

  

1. Gemiddelde verblijfsduur in maanden

7,4

7,2

2. Geregistreerde klachten

368

367

3. Klachten gegrond verklaard

11%

5%

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Kostprijs per behandelplek

Betreft de integrale kostprijs per plaats (202 plaatsen) inclusief kapitaalslasten en overige bijdragen. De kosten bestaan voor een deel uit incidentele uitgaven voortkomend uit de bouwimpuls. Deze zijn niet in de reguliere bijdrage meegenomen, maar apart opgenomen onder incidenteel.

Gemiddelde verblijfsduur

De gemiddelde verblijfsduur komt uit de op de norm van het streefbeeld jeugdzorgplus, maar wordt enigszins beïnvloed door een relatief hoog aantal onttrekkingen (die geleid hebben tot uitschrijving).

Geregistreerde klachten

Het aantal klachten (conform Registratiewijze bij de Rechtspraak van het OM) is in 2010 gestabiliseerd op het niveau van 2009, maar is hoger dan verwacht voor 2010. Oorzaak ligt grotendeels aan het wennen aan de nieuwe Jeugdzorg plus situatie. Daarnaast is de positie van de vertrouwenspersoon veranderd. De vertrouwenspersoon is vaker op Almata aanwezig en eenvoudiger bereikbaar voor de jongeren.

Om de doelmatigheid goed vorm te geven, wordt gewerkt met de A3 jaarplan methode, gebaseerd op INK, waarin aandacht wordt gegeven aan een viertal resultaatgebieden:

  • Productie (waarom bestaan wij, wat zijn onze kernactiviteiten en wat is het volume);

  • Kosten (wat hebben wij nodig aan formatie, materiële middelen en processen om alle activiteiten te kunnen realiseren);

  • Kwaliteit van de zorg (waarop toetsen onze cliënten de kwaliteit van onze zorgverlening en welke professionele kwaliteitsfactoren vinden wij belangrijk);

  • Kwaliteit van de arbeid (waarop toetsen onze medewerkers de kwaliteit van hun werk en waaraan kunnen we zien of het goed gaat).

Licence