Algemene doelstelling
Gezinnen zijn financieel in staat om kinderen gezond en veilig te laten opgroeien zien te ontplooien.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 218 357 | 4 456 566 | 4 506 386 | 4 292 764 | 213 622 |
Uitgaven | 4 218 357 | 4 456 566 | 4 506 386 | 4 292 764 | 213 622 |
Programma-uitgaven | 4 218 357 | 4 456 566 | 4 506 386 | 4 292 764 | 213 622 |
Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 4 218 357 | 4 456 566 | 4 506 386 | 4 292 764 | 213 622 |
– waarvan kinderbijslag (AKW) | 3 386 700 | 3 413 000 | 3 381 000 | 3 352 426 | 28 574 |
– waarvan kindgebonden budget (WKB) | 831 657 | 1 043 566 | 1 125 386 | 940 338 | 185 048 |
Ontvangsten | 14 545 | 113 141 | 218 492 | 272 | 218 220 |
Toelichting programma uitgaven:
Gezinnen ontvangen een financiele tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.
Hieronder zijn de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. De gegevens betreffen de mutaties bij 1e en 2e suppletoire begroting en Slotwet.
Stand vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 4 292 764 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Voor het kindgebonden budget is een nieuwe ramingsmethodiek ontwikkeld. Deze meerjarenraming houdt rekening met te verwachten uitgaven (inclusief nabetalingen) en terugvorderingen in komende jaren. | 104 000 |
Stand 1e suppletoire begroting | 4 396 764 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Het verschil tussen de begrotingsraming en realisatie voor de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) is € 25,9 miljoen. Dit verschil wordt voor een bedrag van € 21,2 miljoen verklaard door de achteraf vastgestelde rechten. Dit zijn rechten die zijn ontstaan in het voorafgaande jaar en die op basis van terugwerkende kracht worden uitgekeerd. Het resterende verschil van € 4,6 miljoen wordt verklaard doordat het aantal kinderen met recht op kinderbijslag circa 8 000 meer dan begroot is. | 25 900 |
2. Door een bijstelling van de uitgaven en ontvangsten in de Wet op het Kindgebonden Budget (WKB) komen per saldo de uitgaven van het kindgebonden budget € 372 000 hoger uit. | 372 |
Stand 2e suppletoire begroting | 4 423 036 |
Slotwetmutaties: | |
1. Dit betreft een stijging van de uitgaven voor de Wet op het Kindgebonden Budget (WKB). In december doet de Belastingdienst de eerste maandbetaling voor de WKB voor het nieuwe jaar. Bij de bepaling van het maandbedrag houdt de Belastingdienst rekening met de openstaande vorderingen van de ontvanger. Deze systematiek zorgt voor een mutatie in de ontvangsten en de uitgaven (inclusief nabetalingen). | 80 676 |
2. Stijging uitgaven voor de Algemene Kinderbijslagwet (AKW). | 2 674 |
Stand Realisatie 2010 | 4 506 386 |
Toelichting Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 272 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Voor het kindgebonden budget is een nieuwe ramingsmethodiek ontwikkeld. Deze meerjarenraming houdt rekening met te verwachten uitgaven (inclusief nabetalingen) en terugvorderingen in komende jaren. | 167 000 |
Stand 1e suppletoire begroting | 167 272 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. De afrekening op de kinderbijslag van 2009 heeft geleidt tot een terugbetaling van € 3,9 miljoen. | 3 900 |
Stand 2e suppletoire begroting | 171 172 |
Slotwetmutaties: | |
1. Dit betreft een stijging van de ontvangsten voor de Wet op het Kindgebonden Budget (WKB). In december doet de Belastingdienst de eerste maandbetaling voor de WKB voor het nieuwe jaar. Bij de bepaling van het maandbedrag houdt de Belastingdienst rekening met de openstaande vorderingen van de ontvanger. Deze systematiek zorgt voor een mutatie in de ontvangsten en de uitgaven (inclusief nabetalingen). | 41 122 |
2. Stijging ontvangsten voor de Algemene Kinderbijslagwet (AKW). | 6 198 |
Stand Realisatie 2010 | 218 492 |
(Evaluatie-)onderzoeken
In 2010 zijn geen beleidsdoorlichtingen, effectonderzoeken of andere evaluatieonderzoeken gestart of afgerond.