Omschrijving van de samenhang van het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Met de aan Railinfrabeheer BV (18.05) verstrekte lening werden middelen beschikbaar gesteld om de doelstellingen die betrekking hebben op het onderhoud (functiehandhaving en -wijziging) van het spoor, zoals beschreven in artikel 34 «Sterke netwerken en voorspelbare reistijden» van de beleidsbegroting HXII, uit te voeren.
De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 35 Mainports en Logistiek van de beleidsbegroting HXII.
18. Overige uitgaven | Realisatie | Begroting | Verschil | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN * | Verschil a.g.v.uitvoering | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011** | ||
Verplichtingen | 43 713 | 43 159 | 43 564 | 37 159 | 299 446 | 20 920 | 278 526 | 275 394 | 3 132 | – 24 183 | |
Uitgaven | 42 934 | 44 193 | 45 417 | 633 231 | 406 395 | 27 103 | 379 292 | 275 394 | 103 898 | 109 163 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.03 Intermodaal vervoer | 0 | 680 | 1 313 | 1 233 | 122 | 6 377 | – 6 255 | 0 | – 6 255 | 0 | |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 853 | 2 145 | 2 170 | 1 468 | 826 | 0 | 826 | 0 | 826 | – 5 280 | |
18.05 Railinfrabeheer | 35 089 | 34 987 | 35 142 | 624 029 | 120 527 | 5 525 | 115 002 | 0 | 115 002 | 115 002 | |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 6 | 9 397 | – 9 391 | 0 | – 9 391 | 6 | ||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 5 992 | 6 381 | 6 792 | 6 501 | 0 | 5 804 | – 5 804 | – 5 762 | – 42 | – 565 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 992 | 6 381 | 6 792 | 6 501 | 0 | 5 804 | – 5 804 | – 5 762 | – 42 | – 427 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 138 | ||
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284 914 | 0 | 284 914 | 281 156 | 3 758 | 0 | |||||
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222 124 | 0 | 222 124 | 219 284 | 2 840 | 0 | |||||
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62 790 | 0 | 62 790 | 61 872 | 918 | 0 | |||||
Van totale uitgaven: |
|
| |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 92 | 1 332 | 1 237 | 1 062 | 139 | 632 | – 493 |
|
| ||
– Baten-lastendiensten | 5 992 | 6 380 | 6 792 | 6 501 | 284 914 | 6 503 | 278 411 |
|
| ||
– Restant | 36 850 | 36 481 | 37 388 | 625 668 | 121 342 | 19 968 | 101 374 |
|
|
| |
18.09 Ontvangsten | 35 323 | 34 987 | 35 142 | 624 030 | 120 527 | 5 525 | 115 002 |
| 115 002 | 115 111 | |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 469 655 | 783 542 | 248 723 | 372 259 | 354 762 | 0 | 354 762 |
| 354 762 | 6 |
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011.
(resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere verplichtingen- en uitgavenrealisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er geen verplichtingen zijn vastgelegd voor RSC Maasvlakte als gevolg van discussie tussen private exploitanten en het Havenbedrijf Rotterdam.
De subsidieregeling Spoorgoederenknooppunten, die door Agentschap NL in uitvoering zou worden genomen, is nog in voorbereiding.
In de begroting 2011 waren voor uitgaven ten gevolge van Gebiedsgewijze aanpak (Urgentieprogramma Randstad) en RRAAM (Randstadbesluir Regio Amsterdam-Almere-Markermeer) geen budgetten geraamd. De uitgaven voor UPR en RRAAM zijn gefinancierd uit het voordelig saldo uit 2010.
Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.
Artikel 18 Overige | artikel 18.01 | artikel 18.03 | artikel 18.04 | artikel 18.05 | artikel 18.06 | artikel 18.07 | artikel 18.08 | Uitgaven | artikel 18.09 | artikel 18.10 | Saldo | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 | 0 | 6 377 | 0 | 5 525 | 9 397 | 5 804 | 0 | 27 103 | – 5 525 | 0 | 21 578 | |||
Begroting 2011 | 0 | 6 377 | 0 | 5 525 | 9 397 | 5 804 | 0 | 27 103 | – 5 525 | 0 | 21 578 | |||
Aanpassing kostenmodel Rijkswaterstaat | Neutraal | – 5 762 | 281 156 | 275 394 | 275 394 | |||||||||
Saldo 2010 | Intertemporeel | 6 413 | 2 250 | 3 985 | 523 | 13 171 | 234 | – 354 756 | – 341 351 | |||||
Mutaties voorjaarsnota 2011 | 0 | 6 413 | 2 250 | 0 | 3 985 | – 5 239 | 281 156 | 288 565 | 234 | – 354 756 | – 65 957 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2011 |
| 0 | 12 790 | 2 250 | 5 525 | 13 382 | 565 | 281 156 | 315 668 | – 5 291 | – 354 756 | – 44 379 | ||
Overboekingen binnen artikel 18 Overige | Neutraal | 125 | 125 | – 125 | 0 | |||||||||
Overboeking van/naar art 13 Spoorwegen | Intensivering/Extensivering | 3 500 | 3 500 | 3 500 | ||||||||||
Kasschuiven | Intertemporeel | – 4 230 | – 13 382 | – 17 612 | – 17 612 | |||||||||
Loon- en prijsbijstelling | Intensivering/Extensivering | 87 | 127 | 3 895 | 4 109 | 4 109 | ||||||||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 262 | – 262 | – 262 | ||||||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 125 | 125 | 125 | ||||||||||
Mutaties miljoenennota 2012 | 0 | – 4 143 | 3 625 | 0 | – 13 255 | 0 | 3 758 | – 10 015 | – 125 | 0 | – 10 140 | |||
Stand ontwerpbegroting 2012 |
| 0 | 8 647 | 5 875 | 5 525 | 127 | 565 | 284 914 | 305 653 | – 5 416 | – 354 756 | – 54 519 | ||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 231 | 231 | 231 | ||||||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 8 525 | – 127 | – 8 652 | – 8 652 | |||||||||
Mutaties najaarsnota 2011 | 0 | – 8 525 | 231 | 0 | – 127 | 0 | 0 | – 8 421 | 0 | 0 | – 8 421 | |||
Stand tweede suppletoire wet 2011 | 0 | 122 | 6 106 | 5 525 | 0 | 565 | 284 914 | 297 232 | – 5 416 | – 354 756 | – 62 940 | |||
Overboekingen binnen artikel 18 Overige | Neutraal | 115 002 | 115 002 | – 115 002 | 0 | |||||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 48 | 48 | 48 | ||||||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 0 | – 5 280 | 0 | 6 | – 565 | – 48 | – 5 887 | – 109 | – 6 | – 6 002 | |||
Mutaties slotwet 2011 | 0 | 0 | – 5 280 | 115 002 | 6 | – 565 | 0 | 109 163 | – 115 111 | – 6 | – 5 954 |
Dit betreft een overboeking van OV-Saal (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) ten behoeve van RRAAM (Rijk – Regioprogramma Amsterdam – Almere – Markermeer).
Dit betreffen overboekingen tussen de begrotingen van het ministeries van IenM en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor bijdragen aan het RRAAM woningbehoefte onderzoek en de Archtectuur Biennale 2012 te Almere.
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.